سیمرغ شهر : خطرات حضور مایکروسافت در ایران

  • ۱۴:۵۷

سیمرغ شهر : خطرات حضور مایکروسافت در ایران

روزنامه هفت صبح - فرید عطارزاده: نوید رییس مایکروسافت برای حضور در ایران بیش از آنکه خوشحال کننده باشد، دلهره آور است. در این مطلب بررسی کرده ایم که ورود نمایندگی های رسمی مایکروسافت چقدر خرج روی دست هر کامپیوتر شخصی می گذارد!

در هفته ای که گذشت، گفتگوی مفصل مدیرعامل مایکروسافت با وب سایت «Indiser Business» منتشر شد که به تازگی سایت ها و خبرگزاری های ایرانی یک قسمت مهم از این گفتگو (حداقل برای ما ایرانی ها) را کشف کرده اند. در لابلای این گفتگو، «ساتیا نادلا» مدیرعامل مایکروسافت ناگهان به حضور این شرکت در کشورهای در حال توسعه اشاره می کند و مشخصا از کوبا و ایران نام می برد. او در این بخش می گوید: «اخیرا اقدامات زیادی برای حضور در کشورهای در حال توسعه انجام داده ایم.

خطر ویندوز اریژینال در راه است!

در ماه های اخیر ما ایمیل های زیادی از مردم کوبا دریافت کرده ایم که درخواست می کردند شرکت ما در آن کشور حضور پیدا کند. مثلا در یکی از این ایمیل ها فردی گفته بود من توزیع کننده ویندوز در این کشور هستم و در اینجا جامعه بزرگی از کاربران ویندوز حضور دارند. ما سرورهای بی شماری داریم که همگی از ویندوز استفاده می کنند. من حالا می خواهم به شما متصل شوم.»

مدیرعامل مایکروسافت در ادامه صحبت های خودش بدون آن که سوال کننده از او سوالی مطرح کند، ناگهان بحث را به سوی ایران می برد و می گوید: «از سوی دیگر من تغییرات مشابهی را که با سرعت زیادی در حال صورت گرفتن است، در ایران می بینیم. ایران یک کشور کاملا بر مبنای ویندوز است که همه اداره های این کشور هم از برنامه آفیس استفاده می کنند. در یک ایمیل از سوی یک فرد ایرانی به ما گفته شده بود. ما واقعا به حضور افراد شما در اینجا نیاز داریم.»

شما شاید هم جزو آن دسته از خوانندگان باشید که با خواندن این خبر خوشحال شده باشید و از همین حالا برای حضور این نرم افزار رایانه ای لحظه شماری می کنید اما بگذارید کمی با یکدیگر روراست باشیم! ما ایرانی ها که تا به حال عادت کرده ایم همه نرم افزارهای رایانه ای را به صورت رایگان دریافت کنیم و بسیاری از افراد مقیم خارج از کشور، ایران را به عنوان «بهشت نرم افزاری» یاد می کنند، تصورش هم حتی سخت است که قرار باشد بابت همه نرم افزارهای روزمره مان هزینه پرداخت کنیم. هزینه هایی که حتی گاهی تا یک میلیون تومان هم می رسد و در این صورت مسلما زندگی برای خیلی از ما سخت خواهد شد! این موضوع یک طرف ماجراست. اگر شرکت مایکروسافت بخواهد قوانین سختگیرانه کپی رایت در آمریکا و اروپا را در ایران نیز اجرایی کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

خطر ویندوز اریژینال در راه است!

تا به حال چگونه زندگی می کردیم؟!

پاسخ به این سوال ساده است. در حال حاضر کاربران تمامی نرم افزارهای مورد نیاز رایانه ای خود را از دو راه تهیه می کنند؛ آن دسته از کاربرانی که حوصله وب گردی ندارند، ترجیحا می دهند همه نرم افزارها را از طریق پکیج هایی که شرکت های ایرانی جمع آوری کرده اند، تهیه کنند. چند شرکت ایرانی وجود دارند که زحمت کشیده اند و قفل همه نرم افزارهای ممکن را شکسته و آنها را با کمترین قیمت به فروش می رسانند. یک نقض کپی رایت تمام عیار و البته شیرین برای ما!

دسته دوم کاربران که حرفه ای تر هستند ترجیح می دهند آن هزینه برای خرید پکیج ها را هم ندهند و این نرم افزارها را به صورت رایگان و قفل شکسته از سایت های ایرانی دانلود کنند. در دنیای مجازی ایرانی ها با کمی تلاش می توانند هر نرم افزاری را به صورت رایگان و با کرک قابل قبول (!) دانلود کنند!

وقتی اریژینال ها آمدند

از حدود پنج، شش سال پیش بود که برخی نرم افزارها مانند آنتی ویروس ها، راه های شکستن قفل خود را سخت تر و سخت تر کردند تا جایی که تعدادی از شرکت ها تصمیم گرفتند که به عنوان واسطه، به فروش این دسته از محصولات بپردازند.

البته در این میان کلاهبرداری های زیادی هم صورت می گرفت و در برخی مواقع کاربران متوجه می شدند برنامه یا سریال نامبر فروخته شده به آنها جعلی است اما شرکت هایی که نرم افزار و یا سریال نامبرهای اریژینال را به فروش می رسانند، معمولا راه های فراری ایجاد کرده اند که بتوانند با قیمتی پایین تر از قیمت جهانی محصولات خود را به فروش برسانند.

خطر ویندوز اریژینال در راه است!

یکی از راه های فرار را خود شرکت های اصلی برای کشورهایی که در آن قوانین کپی رایت رعایت نمی شود، به وجود آورده اند. آنها برای برخی کشورهای خاورمیانه، روسیه، چین و ... نسخه هایی با قیمت بسیار پایین تر تهیه کرده اند که تفاوت آنچنانی با نسخه اصلی هم ندارد.

راه فرار دوم طبق معمول توسط شرکت های ایرانی ایجاد شده است. بسیاری از این نرم افزارها، تعداد کاربران استفاده کننده از آن را مشخص می کنند و به ازای بالای انتخاب تعداد کاربران بیشتر در زمان خرید، قیمت خود را کاهش می دهند. شرکت های ایرانی معمولا نرم افزارها را با بیشترین کاربر ممکن خریداری کرده و سپس هر سریال نامبر را به یک نفر می فروشند! در واقع این اقدام هم برای شرکت واسطه سود دارد و هم برای خریدار.

داستان دوستی ویندوز

مایکروسافت و ویندوز اصولا از همان ابتدا رابطه خوبی با ایرانی ها داشتند و در حالی که به راحتی می توانستند دسترسی ایرانی ها به ویندوزهای تقلبی را محدود کنند اما از انجام آن خودداری کردند. فقط در بازه زمانی کوتاهی ناگهان ایرانی ها نتوانستند برخی ورژن های ویندوز XP و Vista را به روز رسانی کنند. در همان زمان ویندوز حتی اعلامیه هایی را نیز منتشر کرد که از این به بعد سختگیری ها بیشتر خواهد شد. هیچ کس اما نفهمید که چه اتفاقی افتاد که پس از زمان کوتاهی مایکروسافت از مواضع خود کوتاه آمد و همه دسترسی ایرانی به ویندوزهای تقلبی آزاد شد.

برخی کارشناسان این موضوع را جزو برنامه و آینده نگری مایکروسافت برای تسخیر بازار ایران می دانستند و عده دیگری اعتقاد داشتند مایکروسافت کلان تر به موضوع نگاه می کند و با وجود جامعه بازی و نرم افزاری مانند «لومیا»، «ایکس باکس» و ... که ویندوز به وجود آورده است، تمرکز خود را روی آنها گذاشته است.

خطر ویندوز اریژینال در راه است!

قیمت اریژینال ها چند است؟

برای اطلاع از قیمت دقیق و اصلی نرم افزارها کافی است به سایت آنها سری بزنید تا با مشاهده قیمت ها برق سه فاز از سرتان بپرد! آن وقت است که متوجه می شوید منظور از نقض شیرین قوانین کپی رایت چیست!

ویندوز 10 در حال حاضر با توجه به ورژن های مختلف آن از 120 تا 200 دلار (420 تا 700 هزار تومان) قیمت دارد. در حال حاضر سریال نامبر اریژینال این ویندوز در ایران بین 130 تا 500 هزار تومان به فروش می رسد. برنامه Office که یکی از پرطرفدارترین برنامه های مورد استفاده ایرانی ها است، در سایت مایکروسافت بین 70 تا 150 دلار (245 تا 525 هزار تومان) قیمت دارد و در ایران نسخه اریژینال آن بین 120 تا 190 هزار تومان به فروش می رسد. همان برنامه ای که مدیر مایکروسافت نیز در گفتگوی خود گفته که تمام ادارات ایرانی از این برنامه استفاده می کنند.

برنامه های پرطرفدار دیگر مانند Adob Reader بین 300 تا 500 دلار، Inddisine و Photoshop بین 300 تا 400 دلار، آنتی ویروس های مختلف بین 150 تا 500 دلار به فروش می رسد. حالا تصور کنید اگر قرار باشد همین چند برنامه ساده که معمولا روی هر سیستم کاربر ایرانی قرار دارد، به صورت اریژینال تهیه شود، چه هزینه ای را برای خرید آن صرف کنیم. پس بهتر است ضمن احترام به قوانین کپی رایت، از آنها درخواست کنیم در همان خاک خودشان باقی بمانند!


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan