سوالات کابران ایرانی از گوگل و دیگر موتورهای جستجو گر

  • ۱۰:۲۸

بیشترین سوالات کاربران ایرانی از موتورهای جستجو

خبرگزاری مهر - معصومه بخشی پور: سنجش ذائقه کاربران ایرانی در محیط وب برمبنای جستجوی کاربران در موتورهای جستجو، نشان می‌دهد که ۷۵ درصد کاربران ایرانی در وب، مستندات متنی را جستجو می‌کنند و اغلب در حوزه های سیاسی سوال دارند.
 
 تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس‌وجوی اول موتورهای جستجو

تحلیل ذائقه سنجی کاربران ایرانی در وب فارسی در آزمایشگاه ارزیابی خدمات وب مرکز تحقیقات مخابرات ایران (وب آزما) انجام شده است. این تحلیل برمبنای خدمات بومی وب و به صورت «لاگ خدمات» انجام شده است. به معنای دیگر «لاگ» منبع بسیار غنی از اطلاعات است که از طریق آن می توان تحلیل مختلفی را در رابطه با نحوه تعامل کاربر با سرویس استخراج کرد.

تحلیل های انجام شده در وب آزما که مربوط به تابستان امسال می شود بر مبنای تحلیل های آماری و داده کاوی مربوط به آمار بازدید خدمات مختلف وب بوده و نتایج بررسی بر مبنای لاگ یکی از موتورهای جستجوی بومی در سطح پرس و جو، کلیک کاربران، آدرسهای آی پی، ارجاع دهنده ها، بات‌ها و خزشگرها مورد بررسی قرار گرفته است.

در این تحلیل لیست وب سایتهای پربازدید از طریق جویشگر، سطح ارجاع سایتها و روانه کردن کاربر به سمت جویشگرها مورد بررسی قرار گرفته است. حتی مشخص شده که کاربران از چه کلیدواژه هایی وارد جویشگر بومی شده اند.

۷۵ درصد جستجوی کاربران ایرانی در متن است

برآوردها از درصد استفاده کاربران ایرانی از خدمات جویش شامل جویش متنی، صوتی، تصویری و ویدئویی نشان می دهد که ۷۵ درصد جستجوی کاربران ایرانی مربوط به یافتن مستندات متنی است. پس از این سرویس، جستجوی تصویر ۱۲ درصد، جستجوی ویدئو ۸ درصد و جستجوی صوت ۷ درصد جستجوی کاربران را به خود اختصاص داده است.

در همین حال میانگین تعداد کلمات برای جستجوی متن بین ۳ تا ۴ کلمه و برای سایر موارد ۲ تا ۳ کلمه ارزیابی شده است. بررسی تعداد پرس و جوها نیز نشان می دهد که کاربران ترجیح می دهند برای پیگیری اخبار به جای استفاده مستقیم از موتور جستجو، اخبار را از خبرگزاری ها پیگیری کنند.

این درحالی است که در بخش ۱۰ پرس و جوی اول پرکلیک از نظر تصویر، کاربران ایرانی به دنبال تصاویری با موضوعات عکس های بازیگران، داعش، جنایات داعش، خنده دار، لباس مجلسی، راهیان نور، بسم الله الرحمن الرحیمم، رهبر، سردار سلیمانی و مدل مانتو بوده اند.

میانگین سطح حضور کاربران

میانگین سطح حضور کاربران در موتورهای جستجو که به اصطلاح «نشست » نامیده می شود نیز نشان می دهد که کاربران در اینترنت ۱۰ دقیقه و در اینترانت حدود ۳ ساعت نشست دارند. هر بار که کاربر شروع به استفاده از جویشگر می کند تا زمانی که استفاده را قطع کرده و مرورگر خود را ببندد، یک نشست محسوب می شود. این نشان می دهد که کاربران اینترانت تمایل بیشتری به استفاده از جویشگرهای بومی دارند.

درهمین حال برآورد بیشترین کاربران جویشگر بومی بر مبنای تحلیل سطح آدرس IP نیز با توجه به رونمایی از موتور جستجوی پارسی جو، از اصفهان و پس از آن از تهران، همدان، کردستان، خراسان رضوی، یزد، آذربایجان شرقی، اردبیل و فارس اعلام شده است.

محتوای سیاسی بیشترین پرس و جوی پرسشی را به خود اختصاص داد

تحلیل های داده کاوی انجام شده در بخش پرس و جوهای پرسشی نیز نشان می دهد که کاربران اغلب در حوزه های سیاسی، مذهبی، پزشکی، علمی و اجتماعی سوال دارند.
 
 تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس‌وجوی اول موتورهای جستجو
لیست 10 پرس و جوی پرسشی پرتکرار
 
در مورد وب سایتهای پربازید از نتایج حاصل ۱۰ پرس و جوی پرسشی، وب سایت تولیدکننده محتوای تبیان در ردیف اول قرار دارد و استقبال از سایت گفتگوی مذهبی نیز بالا است.
 
تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس‌وجوی اول موتورهای جستجو 
 لیست 10 وب سایت پربازدید

درهمین حال دسته بندی موضوعی پرس‌وجوهای پرسشس ارسالی به جویشگرهای بومی نشان دهنده موضوعات مورد علاقه کاربران ایرانی است که به تفکیک دسته های موضوعی مختلف در نمودار زیر دیده می شود.
 
  تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس‌وجوی اول موتورهای جستجو
توزیع پرس و جوهای پرسشی به تفکیک دسته های موضوعی

طبقه بندی پرس و جوها نشان می دهد که پرتکرارترین نیازهای اطلاعاتی کاربران در دسته علمی مرتبط با «آموزش» است. در دسته سیاسی مرتبط با «داعش»، در دسته اقتصادی مرتبط با «قیمت سکه و ارز و خودرو»، در دسته ورزشی «فوتبال» و در دسته هنر «بازیگران معروف ایرانی» است.

در برخی دسته های موضوعی عناوین متنوعی از سوی کاربران دنبال شده است. برای مثال در دسته سلامت، کاربران درباره بیماریهای مختلف پرس‌وجو می‌کنند و در دسته اجتماعی مواردی نظیر وام ازدواج و تامین اجتماعی مطرح شده است. در دو دسته مذهبی و فرهنگی نیز مواردی از جمله مداحی، استخاره و فال حافظ دیده می شود.
 
 تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس‌وجوی اول موتورهای جستجو
میزان تمایل کاربران به دسته های موضوعی مختلف

سایت های پرمخاطب کدامند

برمبنای تحلیل صورت گرفته، لیست وب سایتهای پربازدید نیز نشان می دهد که وبسایتهای تولید محتوا و وب سایتهای تخصصی در صدر پربازدیدترین ها قرار دارند. برای مثال وبسایت تخصصی حوزه فوتبال در بخش ورزشی و وب سایت مرتبط با آموزش وپرورش در دسته اجتماعی بیشترین مخاطبان را دارند. در دسته اقتصاد وب سایتهای خرید و فروش آنلاین و قیمت طلا و ارز و در بخش سیاسی وبسایتهای خبری آنلاین پرمخاطب هستند. در همین حال سایتهای پرمخاطب در حوزه فناوری اطلاعات به دانلود نرم افزار مربوط می شود.
 
  تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس‌وجوی اول موتورهای جستجو
  تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس‌وجوی اول موتورهای جستجو
لیست وب سایت های پربازدید برای هر دسته موضوعی



مطالب مرتبط با موضوع



خبرگزاری مهر - معصومه بخشی پور: دبیر شورای راهبری پروژه جویشگر بومی از ورود کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی به سیاستگذاری خدمات و محتوای موتورهای جستجوی بومی با هدف حمایت از این پروژه های ملی، خبر داد.
 
 میزان استفاده ایرانی‌ها از موتور جستجوی بومی/پارسی جو بعد از گوگل

علیرضا یاری اظهار داشت: پیشنهاد ارائه راهکار برای حمایت از موتورهای جستجوی بومی را با هدف سیاستگذاری خدمات و محتوای طرح جویشگر بومی، در کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی مطرح کرده ایم و در جلسات این کمیسیون درخصوص تدوین دستورالعملی برای راهکارهای حمایتی از این طرح، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه موتورهای جستجوی ایرانی با غولی همچون گوگل برای رقابت مواجه هستند، ایجاد توان رقابت با این موتور جستجو، نیازمند حمایت همه جانبه دولت است. به همین دلیل پیشنهاد سیاستگذاری در حوزه خدمات و محتوای جویشگرهای بومی را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه داده ایم.

یاری با بیان اینکه استقبال کاربران از موتورهای جویشگر بومی با شیب کند در حال افزایش و تغییر است ادامه داد: برای تسریع در این روند، موضوع حمایت از این پروژه در دستور کار قرار گرفته است. چرا که این طرح ها نیازمند ایجاد یک مزیت رقابتی در بازار و دسترسی به منابع دولتی هستند.

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی گفت: با پیشنهادات اعلام شده در مرکز ملی فضای مجازی موافقت شده اما هنوز این پیشنهادات در قالب دستورالعمل، عملیاتی نشده است. با اینحال تخمین زده می شود که ظرف چند ماه آینده این دستورالعمل عملیاتی شود.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران با بیان اینکه تا زمانی که کاربران از این طرح های داخلی استفاده نکنند، نمی توان نقاط ضعف پروژه را بررسی و معایب را رفع کرد، یکی از ملزومات اولیه طرح جویشگر بومی را استفاده سازمانهای دولتی از این پروژه برشمرد و تاکید کرد: در حال انجام مکاتبات اداری هستیم تا از سازمانها و ادارات دولتی و مدارس بخواهیم از موتورهای جستجوی بومی در امور خود استفاده کنند.

یاری با بیان اینکه برغم آنکه هنوز حمایت خاصی از این پروژه ها نشده اما بررسی ها براساس آزمونهای انجام شده نشان می دهد که برمبنای ۴ شاخص کارکردی از جمله جویشگر ویدئویی، متنی، تصویری و صوتی، جویشگرهای داخلی در حال پیشرفت هستند.

وی ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده از سوی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، جویشگر پارسی جو، رتبه دوم استفاده را بعد از گوگل در ایران به دست آورده و قبل از جستجوگر بینگ قرار گرفته است. این آمار مربوط به استفاده ایرانیها از جویشگر متنی می شود و هرچند نسبت استفاده از این موتور جستجوی بومی یک به ۱۰۰ است اما با این حال از روند رو به رشد استقبال از این سرویس حکایت دارد. در این رده بندی موتور جستجوی بینگ و موتور بومی یوز در رده های بعدی قرار دارند.

دبیر شورای راهبری جویشگر بومی در مورد استفاده کاربران ایرانی از موتورهای جستجوی داخلی گفت: هم اکنون موتور جستجوی پارسی جو روزانه بالغ بر ۶۰۰ هزار بازدید و حدود ۱۲۰ هزار پرس و جو دارد. در همین حال تعداد بازدید موتورجستجوی یوز نیز روزانه بالغ بر ۱۰۰ هزار و تعداد پرس وجوی روزانه آن بیش از ۶۰ هزار بار برآورد می شود.


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan