همه چیز درباره کمپانی موفق مک دونالد

  • ۱۱:۱۱
 
چرا شما نفر بعدی نباشید؟ بااین‌وجود، یکی از چالش‌هایی که هرکسی در مواجه با مسئله توسعه کسب‌وکار با آن مواجه می‌شود، مدیریت کسب‌وکار است. شما چگونه در زمان توسعه کسب‌وکار خود اقدام به مدیریت آن می‌کنید؟

فکر نمی‌کنم هیچ شرکت دیگری غیر از مک‌دونالد وجود داشته باشد که بتواند به‌ عنوان‌ مثال و نمونه بهتری برای این مطلب یعنی مدیریت کسب‌وکار در ابعاد بزرگ مورداستفاده قرار بگیرد. این شرکت و برند یک مدل فرانشیز است و مدل‌های فرانشیز اصولاً در صورتی اثربخش هستند که دارای چندین و چند شعبه و نمایندگی باشند.
 
بااین‌وجود، برند مک‌دونالد در سراسر و به عبارتی 119 کشور مختلف حضورداشته و دارای 35000 شعبه است. اگر نام این عملکرد موفقیت نیست، پس موفقیت چیست؟ بنابراین تا اینجا کار به این نتیجه می‌رسیم که مک‌دونالد اطلاعات خوب و کافی در رابطه با مدیریت کسب‌وکار دارد.

خوب حالا باید ببینیم، درس‌هایی که می‌توان در مورد مدیریت کسب‌وکار خودتان از مک‌دونالد یاد بگیریم، چیست؟

هشت درس بازاریابی و مدیریت کسب‌وکار از مک‌دونالد- بخش اول

1- تمرکز

یکی از قوی‌ترین جنبه‌های مک‌دونالد منوی جذاب و احساس‌برانگیز آن است. اما نکته جالب این است که آیا تاکنون این منو را از جنبه کاری موردبررسی قرار داده‌اید؟ منوهای مک‌دونالد خیلی کوچک و متمرکز هستند. به عبارتی در بهترین حالت تنها شامل 20 مدل تنوع غذایی مختلف برای سفارش دادن می‌شوند و حتی در بین این موارد، همبرگرها بیشترین فروش رادارند.
 
درسی که در اینجا یاد می‌گیریم، این است که یک سبد سرمایه‌گذاری کوچک اما قوی برای یک کسب‌وکار بزرگ کافی بوده و برای ایجاد تغییر در دنیا کافی است. شما برای این کار نیاز به 100 محصول مختلف یا خط محصول همانند سامسونگ ندارید. تمام چیزی که نیاز است، محصولات اندکی است که عموم مردم آن‌ها را دوست داشته باشند. بااین‌وجود، با داشتن یک استراتژی متمرکز، نکته دوم به همین میزان اهمیت دارد.

2- انطباق‌پذیری

در بالا اشاره کردم که مک‌دونالد تنها 20 گزینه برای انتخاب کردن در منو خودش دارد. اما اگر منوهای مورداستفاده در 119 کشور مختلف را موردبررسی قرار دهیم، این منو تقریباً شامل 3000 نوع غذای قابل سفارش مختلف می‌شود که این برند را به یکی از انطباق پیرترین برندهای دنیا می‌کند.
 
محصولات اصلی – برگرها، سیب‌زمینی و نوشابه – در تمام شعب یکسان هستند. بااین‌وجود طعم هر یک بر اساس منطقه جغرافیایی که شعبه در آن قرارگرفته فرق می‌کند. به‌عنوان‌مثال همبرگر، چیزبرگر (آمریکا)، جوجه رویال (انگلستان) و مک چیکن، همه انواع متفاوتی از همان برگرهایی است که بر اساس فرهنگ منطقه بومی‌سازی شده‌اند. در مدیریت کسب‌وکار دیگر به چه نیاز دارید؟ اگر قصد توسعه کسب‌وکار رادارید، آمادگی انطباق بر اساس نیاز مشتریان خودتان را داشته باشید.

3- کیفیت در سطح تمام شعب

نکته دیگری که مشتری انتظار آن را دارد، کیفیت و ثبات و پیوستگی است. بدون این دو مورد، تنها ممکن است یک نان کماج را با قدری سیب‌زمینی و یک جوجه‌سوخاری به مشتری تحویل دهید.
 
مک‌دونالد به این موضوع توجه داشته و مثلاً در منطقه‌ای به وسعت 60 مایل مربع که ممکن است در آن حدود 120 شعبه از این برند وجود داشته باشند، تمام شعب دارای طعم و مزه و شیوه یکسانی در ارائه خدمات خود می‌باشند. این یعنی کیفیت و مشتری امروزی چیزی بیشتر از این انتظار ندارد. اگر شما آن کیفیت و ارزش را در محصولات خود ارائه کنید، برگ برنده را در برابر مشتری در دست دارید.

4- فرایند

زمانی که کسب‌وکار شما در حال رشد کردن است، بدون بهره‌مندی از نیروی کار زیاد و فراوان قادر به پیشبرد کار نیستید و درواقع مدیریت کردن تعداد نفرات زیاد به مدیران مناسب هم دارد برای مدیریت این مدیران نیاز به سرپرستان هم احساس می‌شود! برای این کار نیاز به داشتن فرایند مناسب کاملاً احساس می‌شود.
 
35000 شعبه را تصور کنید که هر یک حداقل 100 برگر را در طی هرروز به فروش برسانند. یعنی 3.5 میلیون برگر در روز که شامل بقیه منو هر شعبه نشده است. بنابراین برای مدیریت چنین کسب‌وکار بزرگی نیاز به سیستم‌هایی دارید تا تقاضا، فروش و عرضه محصول را ردیابی کند.
 
علاوه بر این نیاز به اطلاع پیدا کردن از هر مسئله در حال شکل‌گیری در هر شعبه هستید، همچنین نیاز به اطلاع از کمبود در عرضه مواد اولیه و یا عملکرد نامناسب یکی از شعب بر اساس استاندارد تعریف‌شده دارید. این موضوع برای هر کسب‌وکاری صدق می‌کند. اگر فرایند لازم را تعبیه کرده باشید، و نیروی کافی برای مدیریت مسائل ضروری را در اختیار گرفته باشید، مدیریت کسب‌وکار ساده‌تر هم می‌شود.







 هشت درس بازاریابی و مدیریت کسب‌وکار از مک‌دونالد – بخش دوم

5- تقویت هسته اصلی و اولیه کسب‌وکار

کسب‌وکار تنها شامل بازده و نرخ بازگشت سرمایه و میزان فروش نمی‌شود، بلکه شامل نوعی کشش و جذابیت برای مشتری هم می‌شود. این درواقع همان‌جایی است که هسته اصلی یک کسب‌وکار تقویت‌شده و رشد می‌کند.
 
درس حقیقی از مک‌دونالد که در اینجا آموخته می‌شود این است شما نیاز به ساخت ارزش برند خود در هر بازاری که وارد آن می‌شوید، دارید و ارزش برند با استفاده صحیح از ارتباطات بازاریابی میسر می‌شود. در همین زمان، نقطه تماس نیز نقشی اصلی را بازی می‌کند. به هر یک از شعب مختلف مک‌دونالد در این رابطه توجه کنید و می‌بینید که در این شعبه‌ها از رنگ‌های زنده و روشن و همچنین جوی لذت‌بخش استفاده‌شده است.
 
و این موضوعی است که درواقع به‌راحتی قابل‌مشاهده و احساس کردن حتی از فاصله‌ای 200 متری از شعبه موردنظر است. درواقع حداقل سودآوری یک کسب‌وکار این است که در کنار اندیشیدن به دسترسی پیدا کردن و برقراری ارتباط با مشتری در حین توسعه کسب‌وکار، باید از آمدن و جلب شدن مشتری به سمت خودتان هم اطمینان کسب کنید که از طریق استفاده از ابزارهای مناسب بازاریابی ممکن هست.

6- بسته‌بندی محصولات

تاکنون هیچ برندی راندیدم که بهتر از مک‌دونالد از مفهوم بسته‌بندی در بازاریابی استفاده کند. مثلاً بسته‌بندی غذای کودکان در مک‌دونالد با عنوان "هَپی میل” شامل یک همبرگر، یک نوشابه و سیب‌زمینی سرخ‌شده می‌شود. چه راه بهتری برای فروش سه قلم از محصولات خود باهم و به‌صورت هم‌زمان سراغ دارید؟ چرا تنها یک همبرگر به مشتری خود بدهید، درحالی‌که وی با اندک هزینه‌ای بیشتر قادر به تهیه یک همبرگر، یک نوشابه و یک بسته سیب‌زمینی سرخ‌کرده دارد؟
 
اما توجه کرده‌اید که زمانی که اخذ آن مقدار قیمت اندک و اضافی را در بیش از 35000 شعبه اجرا می‌کنید، حجم پول اضافی بیشتر دریافت شده چه مقدار می‌شود؟ بنابراین درسی که در اینجا از مک‌دونالد یاد می‌گیریم فروش هم‌زمان چند محصول یا فروش یک یا چند محصول دیگر در کنار یکی از محصولات اصلی خودتان است که منجر به خرید محصولات بیشتر از شما و درنهایت کمک به افزایش حداقل شود شما از منبع این تعامل با مشتری می‌شود.

7- قد علم کردن در برابر رقابت

کی اِف سی، برگر کینگ و سابوِی برخی از رقبایی هستند که گوشه‌ای سهم بازار مک‌دونالد را از آن خودکرده‌اند. ازآنجایی‌که مردم کشورهای توسعه‌یافته توجه بیشتری به‌سلامتی روزمره خوددارند، و تعداد بیشتری از آن‌ها از این برند خسته و درمانده شده‌اند، مجموع فروش این برند در حال کاهش پیدا کردن است.
 
اما مک‌دونالد هم آرام نشسته و شروع به توسعه کسب‌وکار خود به کشورهای درحال‌توسعه کرده و همچنین برخی از اقلام غیر محبوب یا با طرفدار کمتر را از لیست غذایی خود حذف کرده یا آن‌ها را با انواع غذاهای سلامت و مفیدتر جایگزین کرده است.
 
این کار درواقع دست بالا بردن به نشانه تسلیم علیرغم رقابت سخت در جریان است. درس اصلی در این رابطه از برند مک‌دونالد داشتن یک توانایی اصلی و هسته‌ای است که موجب تمایز شما از هر کس دیگری می‌شود. امروزه حتی کِی اِف سی و سابوِی هماهنگی در محصول را که مک‌دونالد ارائه‌کننده آن در شعبات خود دارد را ارائه کنند.

8- هدف قرار دادن چرخه زندگی خانواده

یک درس مهم و باارزش از مک‌دونالد درزمینهٔ توسعه کسب‌وکار این است که شما نیاز به اندیشیدن به کل چرخه زندگی خانواده و پیشنهاد دادن محصولاتی بر اساس مشتریان خودتان دارید. مک‌دونالد وعده غذایی "هَپی میل” را برای ارائه به کودکان طراحی کرده است و به همین ترتیب گزینه‌هایی هم برای بزرگ‌ترها و . . . داشته و در تنظیم منو خود به تمام اعضای خانواده توجه خاصی دارد.
 
ارتباطات بازاریابی از طرف شرکت نیز در تلاش برای هدف قرار دادن افراد مختلف در هر خانواده به شیوه‌های مختلفی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. مثلاً اگر از یکی از شعب مک‌دونالد بازدید کرده باشید، حتماً دیده‌اید که هر یک از اعضای خانواده بر اساس نیازهای وی جای خاصی برای استفاده از غذاها در اختیار دارد که بر این اساس به بخش‌هایی برای مراجعه همراه با خانواده، برای مراجعه درزمانی که کاری دفتری یا . . . داشته و نیاز به انجام دادن آن دارید و همچنین جایی برای مراجعه درزمانی که بازنشست شده‌اید. بنابراین همه اعضای مختلف یک خانواده رو هدف قرار دهید تا از هر دسته از مشتریان به سمت شما مراجعه کنند.


مطالب مرتبط با موضوع     




هفته نامه تماشاگران امروز - مینا شرفی: استخدام در رستوران های زنجیره ای مک دونالد گزینه بدی برای شغل اول نیست. شاید برای شما قابل باور نباشد تعدادی از موفق ترین انسان ها در عرصه های مختلف شغلی، کارشان را از مک دونالد شروع کرده و کم کم پله های ترقی را پیموده اند و به بزرگ ترین ها در حرفه خود تبدیل شده اند.
 
نزدیک به 20 میلیون نفر تاکنون برای مک دونالد کار کرده، همبرگر پشت و رو کرده، سیب زمینی در پاکت گذاشته یا نوشابه ریخته اند؛ حتی جف بزوس، موسس آمازون و سومین فرد ثروتمند جهان در حال حاضر هم، روزی در این رستوران زنجیره ای کار می کرده است.
 
بعضی فقط برای گذران زندگی، در این رستوران کار کرده اند و عده هم از کار در این رستوران درس زندگی گرفته اند. شرکت مک دونالد در کتابی که به تازگی به چاپ رسانده اعلام کرده 46 نفر از کسانی که از افراد موفق دنیا محسوب می شوند زمانی در مک دونالد کار کرده اند. در این مطلب تعدادی از این افراد موفق را معرفی می کنیم:
 
مک دونالد؛ کمپانی ستاره سازی 
 
جف بزوس: موسس سایت آمازون که در حال حاضر ثروتی بالغ بر 71 میلیارد دلار دارد و دومین فرد ثروتمند آمریکا محسوب می شود زمانی در مک دونالد کار می کرده و کارکردن در این رستوران زنجیره ای را یکی از عوامل موفقیت فعلی اش می داند. نظم و انضباط و سرعت در کار توانایی هایی بود که بزوس در مک دونالد یاد گرفت.
 
او می گوید: «در 16 سالگی یاد گرفتم چگونه با یک دست و در نهایت دقت و تمیزی تخم مرغ بشکنم. در شبفت های کاری ام عاشق شنبه صبح ها بودم. یک کاسه بزرگ به من می دادند و باید 300 تخم مرغ می شکستم و در آن می ریختم.»

ریچل مک آدامز: این هنرپیشه کانادایی نامزد دریافت جایزه اسکار برای فیلم اسپات لایت، برای سه سال در تابستان ها موقع فراغت از تحصیل در مک دونالد کار می کرده. خودش که می -گوید اصلا کارمند خوبی برای مک دونالد نبوده: «اصلا نمی دانم برای چی من را نگه داشته بودند. همیشه در هپروت بودم. فکر می کنم فقط صدایم برای خوشامدگویی به مشتریان خوب بود و تنها کارم خوشامدگویی به آنها بود.»
 
مک دونالد؛ کمپانی ستاره سازی
 
جی لنو: این کمدین معروف آمریکایی در دهه 70 میلادی در رستوران مک دونالد در آندرو ماساچوست جایی که در آنجا متولد شده کار می کرده. کار او در مک دونالد پشت و رو کردن همبرگر بوده است.

شارون استون: این هنرپیشه، تهیه کننده و مدل آمریکایی هم زمانی از کارکنان این فست فود زنجیره ای بوده. او در 19 سالگی و قبل از وارد شدن به دنیای مدلینگ در یکی از شعبات مک دونالد در پنسیلوانیا همبرگر پشت و رو می کرده.

اندی کارد: او رییس کارکنان جورج بوش، رییس جمهور آمریکا و کسی بود که خبر حملات تروریستی 11 سپتامبر را به اطلاع بوش رساند. این مقام ارشد سیاسی هم زمانی مدیر یکی از رستوران های مک دونالد بوده است. او می گوید: «همیشه با خودم فکر می کردم در مک دونالد همه در یک سطح هستند. پولدار و فقیر، سفید و سیاه در کنار هم در یک صف می ایستند و در کنار هم یک غذا را می خورند.».
 
مک دونالد؛ کمپانی ستاره سازی
 
پینک: این خواننده و ترانه سرا و بازیگر آمریکایی هم زمانی در مک دونالد کار می کرده، اما هیچ وقت دلش نمی خواهد دوباره آن دوران را به یاد بیاورد. پینک می گوید: «بعضی اوقات کابوس می بینیم که دوباره در مک دونالد کار می کنم. این بدترین کاوبس زندگی من است و دوست ندارم دوباره تکرار شود. من برای رسیدن به جایگاه فعلی ام خیلی زحمت کشیده ام.»

کارلس لوییس: یکی از اسطوره های دو و میدانی جهان هم موفقیت هایش را مدیون کار در مک دونالد می داند. این دونده آمریکایی که 10 مدال المپیک شامل 9 مدال طلا را در کارنامه افتخاراتش دارد، می گوید: «در مک دونالد بود که اهمیت زمان را یاد گرفتم. نباید اجازه می دادم سیب زمینی ها سرد شوند. در میدان مسابقه هم اگر چندصدم ثانیه معطل می کردم هرگز مدال طلا نمی گرفتم.»

پل رایان: سخنگوی فعلی کنگره آمریکا هم زمانی از کارکنان دون پایه مک دونالد بوده. او با به یادآوردن آن دوران می گوید: «مدیر رستوران تشخیص داده بود من توانایی اجتماعی کافی برای نشستن پشت صندوق را ندارم اما حالا سخنگوی کنگره هستم. زمانی که 16 سالم بود در مک دونالد همبرگر پشت و رو می کردم، ظرف ها را داخل ماشین های ظرفشویی غول پیکر می گذاشتم و منتظر می شدم تا میزها را تمیز کنم اما می دانستم همیشه در این وضعیت نخواهم ماند».
 
 مک دونالد؛ کمپانی ستاره سازی

شانیا تواین: او قبل از آنکه پا به عرصه خوانندگی بگذارد و به یکی از ستاره های دنیای موسیقی پاپ و کانتری تبدیل شود در اونتاریو در یکی از شعب مک دونالد کار می کرد.

استار جونز: این وکیل، روزنامه نگار، نویسنده، مجری تلویزیونی و طراح مد قبل از عروسی یک میلیون دلاری اش، در مک دونالد سیب زمینی سرخ می کرد و مدتی هم صندوق دار بود.

جیمز فرانکو: این هنرپیشه 38 ساله آمریکایی که جایزه گلدن گلوب را به خاطر بهترین بازیگر مرد در «زندگی نامه جیمز دین» از آن خود کرده و نامزد دریافت اسکار شده هنوز هم به نیکی از دوران حضورش در مک دونالد صحبت می کند. زمانی که 19 سال داشت از دانشگاه UCLA اخراج و برای سه ماه در این رستوران مشغول به کار شد. او می گوید: «همه آنچه می دانم این است که هر زمان به مک دونالد نیاز داشتم در کنارم بود. وقتی هیچ کس نبود مک دونالد را داشتم.»
 
مک دونالد؛ کمپانی ستاره سازی
 
سیل: این خواننده و ترانه سرای انگلیسی در سال 1979برای دو هفته در مک دونالد کار کرد.

جیمز دارسی: این بازیگر بریتانیایی زمانی در مک دونالد کار می کرده. البته خیلی خوش شانس بوده که زنده مانده است چرا که در جریان یک گروگانگیری در شعب این رستوران فردی مسلح روی او اسلحه کشیده است.

جو کرنن: این سیاستمدار آمریکایی که برای دو سال فرماندار ایندیانا بود در سال 1968 قبل از اینکه از دانشگاه نوتردام فارغ التحصیل شود و به نیروی دریایی بپیوندد در این فست فود محبوب کار می کرد.
 
مک دونالد؛ کمپانی ستاره سازی
 
فرد دورست: او قبل از پیسوتن به گروه لیمپ بیزکیت در شیفت صبح یکی از شعب مک دونالد در فلوریدا کار میکرد. فرد دورست خواننده اصلی این گروه محبوب آمریکایی است.

ایندی مک دوول: این بازیگر آمریکایی در کارولینای جنوبی در شعبه ای از مک دونالد کار می کرده است. او می گوید تجربه ای که در هنگام کار در این رستوران به دست آورده به او در بازیگری هایش کمک بسیاری کرده است. او می گوید: «محیط بسیار خوبی برای کار کردن بود، کار گروهی را در آنجا یاد گرفتم.»

مارسیا فودج: داشتن یک صندلی در کنگره آمریکا با نشستن پشت صندوق رستوران مک دونالد کاملا متفاوت به نظر می رسد اما برای مارسیا فودج، نماینده اوهایو در کنگره آمریکا این دو شغل شباهت های بسیاری دارد. او که خودش زمانی در مک دونالد کار می کرده، می گوید: «در هر دو شغل شما با مردم سر و کار دارید. باید آنها را در یک پروسه راهنمایی کنید، اگر اشتباهی رخ داد باید از مردم عذرخواهی کنید. پس می بینید خیلی هم با هم فرقی ندارند».
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan