آمار وحشتناک سقط جنین غیرقانونی در ایران

  • ۱۹:۲۰

نگرانی جامعه پزشکی از آمار سقط جنین غیرقانونی      


خبرگزاری مهر: ۱۲۰ پزشک به وزیر بهداشت در خصوص وضعیت سقط غیرقانونی جنین به وزیر بهداشت نوشتند.

در این نامه با اشاره به آمار سقط جنین غیرقانونی که سالانه تا ۳۵۰ هزار مورد برآورد شده است و آسیب های بیشمار جسمی، روحی این مسئله امده است، زنان با سقط های غیرقانونی با عوارض خطرناک ناشی از سقط غیرقانونی، از جمله نازایی، سقط ناقص، بقایای بارداری و خونریزی های بعد از آن، عفونتهای رحمی، پریتونیت، هیسترکتومی و ...مواجه می شوند و وزارت بهداشت، برنامه ای مدون برای مقابله با این معضل ندارد.

در این نامه آمده است؛ اقلام القاکننده سقط جنین در سیستم پزشکی کشور به راحتی در اختیار متقاضیان است و مجریان، بدون نگرانی دست به این اقدام می زنند و در عین حال برخی مسئولین، سعی می کنند تا از برخورد محاکم قضایی با این افراد جلوگیری کنند.

در پایان این نامه ضمن ابراز نگرانی از آمار بالای سقط جنین، پزشکان ۱۰ راهکار را برای برون رفت از این مشکل و کاهش آمار سقط جنین ارائه داده اند.

متن کامل نامه در پی می آید:
 
جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی
 
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
 
با عرض سلام و احترام
 
بر اساس اظهارات و مکتوبات مسئولین دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، آمار سقط جنین غیرقانونی، سالانه تا ۳۵۰ هزار مورد برآورد شده است و این آمار فاجعه بار، چنان که مستحضرید آسیب های بیشماری را به سلامت جسمی، روحی و روانی مادران این سرزمین وارد آورده و می آورد. تا جایی که ما -پزشکان مشغول به خدمت در مراکز بهداشتی درمانی استانهای مختلف کشور- روزانه شاهد حضور زنانی هستیم که با عوارض خطرناک ناشی از سقط غیرقانونی، از جمله نازایی، سقط ناقص، بقایای بارداری و خونریزی های بعد از آن، عفونتهای رحمی، پریتونیت، هیسترکتومی و ... به ما رجوع می کنند و از سوی دیگر هم، کم نیستند زنانی که برای درخواست انجام سقط غیرقانونی مراجعه می نمایند. با این اوصاف متاسفانه:
- وزارت بهداشت، برنامه ای مدون برای مقابله با معضل بزرگ سقط جنین غیرقانونی ندارد.

- اقلام القاکننده سقط جنین در سیستم پزشکی کشور به راحتی و بی هیچ توجیه علمی و قانونی، در اختیار متقاضیان انجام این جنایت قرار می گیرد و وزارت بهداشت نظارت لازمه را صورت نمی دهد.

- توزیع کنندگان این اقلام و عاملین سقط غیرقانونی اعم از پزشک، ماما و پرستار، بدون هرگونه نگرانی از توبیخ یا برخورد جدی، به اقدام ضداخلاق و ضد انسانیت خود ادامه می دهند.

جناب آقای دکتر هاشمی؛ متاسفانه برخی از مسئولین مربوطه، نهایت سعی خویش را به کار می گیرند تا از برخورد محکم قضایی با افراد غیرمتعهدی که دست به جنایتی چون سقط جنین می زنند، جلوگیری کنند. این عمل نیز معمولا به این بهانه صورت می گیرد که قداست حرفه ی پزشکی حفظ شود و جایگاه این حرفه ی مقدس مخدوش نگردد.

ما جمع پزشکان، معتقدیم که اینگونه ملاحظات، سبب خواهد شد که روز به روز از محبوبیت حرفه ی پزشکی در نزد مردم کاسته شده و اسباب نقصان در خدمت رسانی به مردم فراهم آید. از این رو و برای این که جامعه ی پزشکی به عنوان طبقه ای جدا از مردم جلوه نکند و افکار عمومی مردم، تر و خشک را با هم نسوزاند، مجدانه از جنابعالی تقاضا داریم تا پیگیر برخورد محکم قضایی در مورد جنایت سقط جنین باشید و اجازه ندهید که معدودی از افراد سودجو، بیش از این با آبروی زحمتکشان عرصه ی سلامت بازی کنند.

همچنین به منظور کاستن از آمار نگران کننده و شرم آور سقط جنین غیرقانونی در کشور، ۱۰ پیشنهاد زیر که حاصل خرد جمعی گروهی از همکارانتان است، تقدیم می گردد.

۱- امضای تفاهم نامه ی همکاری با دادستانی کل کشور (به عنوان مدعی العموم) و نیروی انتظامی برای برخورد قاطع با عاملین سقط جنین غیرقانونی و ارائه ی گزارش منظم به این نهادها از موارد تخلف و احیای اجرای مواد ۷۲۰-۷۱۶ و ۶۲۴-۶۲۲ (۸۵۵-۸۵۳) قانون مجازات اسلامی

۲- رسانه ای کردن برخوردهای صورت گرفته با مجرمین برای افزایش هزینه ی ارتکاب این جنایت و ایجاد بازدارندگی بیشتر

۳-ارائه ی شماره ای همگانی برای دریافت گزارش های مردمی از مراکز غیرقانونی انجام سقط جنین و تشویق مردم به این امر خیر

۴- بازرسی منظم و سرزده از داروخانه ها، مطب های خصوصی و هرگونه مرکز ارائه ی خدمات سلامت که ممکن است اقدام به سقط جنین غیرقانونی کند و یا ابزار این جنایت را فراهم آورد

۵- ملزم ساختن کارکنان وزارت بهداشت به خصوص پزشکان و ماماها برای بازآموزی مباحث قانونی- اخلاقی سقط جنین از منظر اسلام و ورود این مباحث به کتب درسی رشته های بهداشت و سلامت.

۶- قاعده مند کردن آزمایش ها و بررسی های دوران بارداری و جلوگیری از غربالگری های گسترده و بدون اندیکاسیون و به حداقل رساندن درصد خطای این آزمایش ها (چنان که مستحضرید طبق محتوای کتب مرجع و مستندات علمی، تنها زنان بارداری که بیش از ۳۵ سال سن داشته و یا سابقه ی بیماری ژنتیکی خاصی در خود یا خانواده داشته باشند، نیاز به غربالگری دوران بارداری دارند. این در حالی است که در کشور ما این غربالگری ها، بی هیچ دلیل علمی، برای تمام زنان باردار تجویز می شود و هزینه ی جانی و مالی بسیاری را بر مردم میهنمان تحمیل می کند).

۷- تبلیغ فرزندآوری بیشتر به عنوان یک ارزش، به منظور جلوگیری از سقط جنین در بارداری های دوم به بعد (متاسفانه به دنبال نهادینه شدن فرهنگ «فرزند کمتر؛ زندگی بهتر» و «دو بچه کافیست»، برخی از مادران تحت تاثیر فشار اجتماعی، بارداری های دوم به بعد خود را با جنایت سقط جنین خاتمه می دهند).

۸- اطلاع رسانی به مردم پیرامون آسیب های خطرناک جسمی، روحی و روانی ناشی از انجام سقط جنین (متاسفانه بسیاری از مادرانی که اقدام به سقط جنین غیرقانونی می کنند، آگاه نیستند که با این عمل خود را در معرض خطر مرگ، نازایی و آسیب های دائمی متعدد قرار می دهند).

۹-مددگیری از حوزه های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیما به منظور آگاه سازی مردم نسبت به عواقب دنیوی و اخروی این گناه بزرگ.

۱۰-حمایت از تولید و توزیع محصولات فرهنگی و رسانه ای که قبح جنایت سقط جنین را به مادران ایرانی نشان دهد و حمایت از سازمان های مردم نهادی که فعالانه با ارتکاب این جنایت مبارزه کنند.

بی شک اینگونه سرمایه گذاری ها منجر به اعتلای سلامت زنان کشور خواهد شد.

جناب آقای وزیر؛ در قرآن کریم می خوانیم هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد، چنان است که گویی همه ی انسانها را کشته و هر کس، انسانی را از مرگ رهایی بخشد، چنان است که گویی همه ی مردم را زنده کرده است. امید است که خداوند متعال در قیامت، ما -خدمتگزاران کنونی سلامت مردم ایران- را از کسانی قرار دهد که تمام انسان ها را حیات بخشیده ایم، نه از کسانی که با قتل نفوس پاک فرزندان امت اسلامی و یا سکوت در مقابل جنایت سقط جنین غیرقانونی، همه ی مردم را کشته ایم.




مطالب مرتبط با موضوع     


خبرگزاری ایسنا: هجوم زنان آمریکایی برای استفاده از روش‌های ضدبارداری نشان از نگرانی آن‌ها از بچه‌دار شدن در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ دارد.

سایتک گزارش داد؛ گروه‌های زیادی از زنان آمریکایی در رسانه‌های اجتماعی یکدیگر را به یادگیری در مورد استفاده از دستگاه ضدبارداری آی‌یودی(IUD) پیش از آغاز به کار چهل و پنجمین رئیس‌جمهور این کشور تشویق می‌کنند.

موضع ترامپ در مورد حقوق باروری باعث نگرانی زنان شده است.

مایک پنس، معاون ترامپ نیز بسیار طرفدار پایان دادن به حقوق بارداری است و همچنین از هدفش در به پایان دادن به کار فدراسیون فرزندپروری تنظیم‌شده که 2.5 میلیون نفر را در سال تحت پوشش قرار داده و خدمات کنترل بارداری از جمله آزمایش عفونت‌های انتقالی جنسی، پاپ اسمیر، مشاوره و سقط جنین ارائه می‌کند، سخن گفته است.

هر دو نفر از لغو قانون مراقبت مقرون به صرفه اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا صحبت کرده‌اند که بر اساس آن، سازمان‌های بیمه مکلفند دسترسی رایگان به ابزارهای ضدبارداری را برای زنان ارائه کنند. با لغو شدن این قانون، زنان آمریکایی باید چیزی حدود 1000 دلار برای دسترسی به دستگاه آی‌.یو.دی و نصب آن پرداخت کنند.



ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan