تمدید شدن تحریم های ایران تا سال 2026 از سوی آمریکا

  • ۱۰:۱۳

تحریم های ایران تا 2026 تمدید می شود؟   


خبرگزاری فارس: مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) طرح تمدید قانون تحریم‌های ایران را تصویب کرد.

این قانون که هدف از آن حفظ زیربنای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران برای استفاده از آن در صورت لغو توافق هسته‌ای و بازگرداندن فوری تحریم‌هاست، برای تمدید نهایی باید در سنا هم به تصویب رسیده و از سوی رئیس‌جمهور آمریکا امضا شود.

قانون تحریم‌های ایران اولین بار در سال 1996 تصویب شد و پس از آن برای یک بازه ده ساله در سال 2006 تمدید شد. این قانون پایان سال جاری میلادی منقضی می‌شود.

هرچند کاخ سفید اعلام کرده که نیازی به تمدید این قانون نیست و رئیس‌جمهور می‌تواند در صورت نقض توافق هسته‌ای با اختیارات خود تحریم‌ها را بازگرداند، اما نمایندگان کنگره تمدید این قانون را «پیامی به ایران» خوانده و بر تمدید آن اصرار دارند.

مجلس نمایندگان آمریکا این قانون را بدون افزودن متمم تصویب کرد، اما در سنا دستکم دو طرح برای افزودن متمم‌هایی به این قانون وجود دارد.

یکی از متمم‌های مطرح در سنا، تصویب تحریم‌های تازه به بهانه حقوق بشر، تروریسم و بحث موشکی است. متمم دیگر نیز به دنبال آن است تا همزمان با تمدید قانون، کمک 1.5 میلیارد دلاری تازه به اسرائیل هم تصویب شود.

با این حال روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است که دموکرات‌ها با این متمم‌ها مخالف هستند و بعید است که این طرح‌ها بتواند رأی دو سوم را که برای تصویب طرح لازم است، کسب کنند. دموکرات‌ها می‌گویند قانون تحریم‌ها باید بدون افزودن متمم جدید تمدید شود.

کاخ سفید هرچند با تمدید قانون مخالفت کرده، اما نگفته است که آن را وتو می‌کند یا نه. منابع نزدیک به کاخ سفید می‌گویند اگر کنگره قانون را بدون افزودن متمم تصویب کند، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا هم آن را امضا می‌کند.

در صورت طی شدن مراحل بررسی و نهایتا امضا توسط رئیس‌جمهور، قانون تحریم‌های ایران تا پایان سال 2026 تمدید می‌شود.



مطالب مرتبط با موضوع    


خبرگزاری فارس: جلسات پایان سال کنگره آمریکا از امروز آغاز می‌شود تا نمایندگان آخرین طرح‌های باقی‌مانده تا زمان روی کار آمدن دولت جدید در کاخ سفید را مورد بررسی قرار دهند.

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، مواردی چون افزایش تحقیقات پزشکی، امور نظامی، تحریم ایران و سرمایه گذاری‌های مالی از آن دسته اقدام‌های کنگره هستند که قرار است در روزهای آتی درباره آن‌ها رایزنی شود.

قرار است تا ساعتی دیگر مجلس نمایندگان آمریکا طرح تمدید قانون تحریم‌های ایران را بررسی کند. این طرح، قانونی را که 31 دسامبر سال جاری به پایان می‌رسد، تا 31 دسامبر سال 2026 تمدید می‌کند.

نیویورک تایمز درباره بررسی کنگره پیرامون «تحریم ایران» نوشت: کنگره ممکن است لایحه در حال انقضای تحریم‌های ایران که تمرکز بر فعالیت‌های اتمی و موشکی این کشور دارند را تمدید کند.

دولت باراک اوباما بیم آن‌ را دارد که اگر قانونگذاران تحریم‌های موجود را شدت بخشند تهران نیز این برداشت را نماید که آمریکا درحال فاصله گرفتن از توافق اتمی است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز روز گذشته در این زمینه نوشت: «زمان بازنگری قانون قدیمی که این امکان را به آمریکا می‌دهد تا شرکت‌های در حال تجارت با ایران را تحریم نمایند، فرا رسیده است.»

کنگره آمریکا قانون تحریم‌های ایران موسوم به «Iran Sanctions Act» را در سال 1996 تصویب و از آن موقع تاکنون یک بار آن را تمدید کرده است.

این قانون زیربنای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران به شمار می‌آید. گروهی از نمایندگان کنگره قصد دارند همزمان با تمدید قانون، بندهایی به آن اضافه کنند که محدودیت‌های اعمالی علیه ایران را تشدید می‌کند.

آنطور که رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند، کاخ سفید مخالفتی با تمدید این قانون به صورتی که از قبل بوده ندارد، اما با افزودن متمم‌های جدید به آن مخالف است.

در نسخه‌ای که امروز در مجلس نمایندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد، به افزودن متمم‌های جدید اشاره‌ای نشده است.


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan