">

مجله اینترنتی سیمرغ شهر

مجله اینترنتی سیمرغ شهر اولین مجله جامع اینترنتی ایرانی است که که در آن کلیه مطالب مفید برای ایرانیان را پوشش می ده | با همشری شوید

تبلیغات
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

اسلایدر

  • ۰
  • ۰
ماهنامه پیشه و تجارت - محسن حسینی: سرها در گریبان است و هر کس به کاری مشغول. وقتی از دور به آنها نگاه می کنی گمان می کنی سخت در بحر تفکر غرقند و سرگرم کاری بس مهم اما واقعیت این است که شهروندن هزاره جدید، اسیر نمایشگرهای نو با نورهای درخشان شده اند. در اتوبوس و مترو، میهمانی و اداره، هر جا که فکرش را بکنی اکثریت با آنهاست که موبایل و تبلت به دست، سر به زیرند و در دنیای خود سیر می کنند.

این با «همان تنهایان» البته دور از آدمیزاد به سر نمی برند. در سال های اخیر اپلیکیشن هایی ساخته شده اند که در دسته پیام رسان های فوری جای می گیرند و به سرعت پیغامی را از یکی به دیگری می رسانند. امکانات و مزایای هر کدام جذابیت های فراوانی می سازد که باعث می شود نه تنها خود پیام که ابزار استفاده از آن نیز برای کاربران جذاب باشد.

جالب اینکه اپلیکیشن های اصلی که به عنوان پیام رسان فوری مورد استفاده قرار می گیرند، در رقابت با یکدیگر رایگان اعلام شدند و استفاده از تمام ویژگی ها و مزایای آنها برای کاربر هیچ هزینه ای را در پی نخواهد داشت.

اگر کمی از این فضای مصرفی فاصله بگیریم یک سوال بیش از دیگر مسائل خود را نمایان می کند. هدف سازندگان از ارائه خدمات «مسیجینگ» به صورت گسترده و رایگان چیست؟ آیا آنها به صورت مخفیانه از کاربری ما و وقت گذرانی در این شبکه ها پولی  به جیب می زنند یا اینکه اینجا تنها یکی از سنگرهای پولشویی های وسیع دیگر است؟ شایدهم باید این نگاه بدبینانه را کنار بگذاریم و باور کنیم که افراد پشت این اپلیکیشن ها کسانی هستند که به فکر گسترش ارتباطات و طرفدار سهولت در اطلاع رسانی هستند.
 
هزینه های پیام رسان های فوری از کجا تامین می شود

دو پادشاه در اقلیم فناوری

در دنیای هزار رنگ و پر تنوع فناوری برای استفاده از یک اپلیکیشن ساده گزینه های زیادی پیش رو است اما در این بازار شلوغ و پر گزینه، «تلگرام» و «واتس آپ» دو رقیب پرطرفدار هستند. برای کاربران ایرانی تلگرام شناخته شده تر است و اما واتس آپ را به عنوان مقصد اصلی کاربران جهانی می شناسند. استفاده از این اپلیکیشن ها آنقدر فراگیرند که اصلا به نظر نمی آید که در سه چهار سال اخیر استفاده از آنها رایج شده است. مثلا تلگرام را برادران دوروف، نیکلای و پاولدر در سال 2013 تاسیس کردند.
 
پاول دوروف را به عنوان زاکربرگ روسیه می شناسند و از همین جهت نیز می توان تلگرام را شبکه اجتماعی بزرگ روسی نامید. هر چند مقر اصلی آن این روزها در برلین آلمان قرار دارد. در روزهای اول تولد پیام رسان تلگرام، سازندگان اعلام کردند که این نرم افزار در همان روزها بیش از 100 هزار بار دانلود شده است.

بعد از تولید در مارس 2014 مراجعه به تلگرام به 35 میلیون بار در ماه رسید که روزانه از 15 میلیون کاربر فعال میزبانی می کرد. اتفاقات مختلف در سال های بعد از تولید تلگرام موجب شد اقبال عمومی به این ابزار پیام رسان بیش از گذشته شود. به عنوان نمونه در کره جنوبی نرم افزار Kakao از محبوبیت زیادی برخوردار بود اما وقتی مقام های این کشور تصمیم گرفتند که نظارت بر محتوا را افزایش دهند، کاربران زیادی از کره جنوبی به تلگرام کوچ کردند.
 
برای همین در سال 2015 تلگرام به صورت ماهانه پذیرای 62 میلیون کاربر بود و 12 میلیون پیم نیز در این فاصله میان کاربران رد و بدل می شد. این افزایش کاربران موجب شد سامسونگ در همان سال 2015 اعلام کند که از تلگرام به عنوان اپلیکیشن داخلی بعضی از گوشی های خود استفاده خواهد کرد. سامسونگ دلیل این مسئله را متن باز بودن پروژه تلگرام عنوان کرد.

تلگرام زمانی پا به عرصه فناوری گذاشت که رقیب اصلی اش واتس آپ حدود چهار سال قبل یعنی در سال 2009 ساخته شده بود. «برایان اکتون» و «جان کوم» موسسان اوکراینی واتس آپ بودند و انگیزه اصلی شان ساختن جایگزینی برای پیامک هایی بود که هزینه بالایی به کاربر تحمیل می کردند. موفقیت واتس آپ در سال 2014 به اوج خود رسید و همین مسئله موجب شد که از سوی فیس بوک، بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا، خریده شود؛ آن هم با رقم حیرت انگیز 19 میلیون دلار.
 
هزینه های پیام رسان های فوری از کجا تامین می شود

خرج و دخل پیام رسان ها

تلگرام از آغاز تولد رایگان بود و تمام امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می داد به صورت رایگان ارائه می شد. این نکته تفاوت ابتدایی میان واتس آپ و تلگرام است، چرا که واتس آپ تنها برای یک سال رایگان بود و کاربران برای استفاده در سال بعدی باید یک دلار پرداخت می کردند. بعد از آن که واتس آپ به مجموعه فیس بوک پیوست این هزینه اندک برای کاربران نیز حذف شد.

اما واقعا درآمد این سرویس های پیام رسان فوری از کجا تامین می شود؟ در بخش سوالات متداول تلگرام در وب سایت این سرویس آمده است که این مجموعه خود را موظف می داند تمام سرویس های مرتبط با تلگرام و پیام رسانی فوری را به صورت رایگان تامین کند. همچنین این سرویس از پذیرفتن تبلیغ برای نایش در پنجره کاربران امتناع می کند. در ادامه نیز این توضیح ذکر شده است که هزینه های مورد نیاز برای تلگرام از طریق کمک های عمومی مشابه آنچه در پروژه ویکی پدیا صورت می گیرد انجام می شود.

در اپلیکیشن های مختلف، خرید داخل اپ یکی از روش هایی است که برای تامین هزینه به کار گرفته می شود اما در مورد تلگرام و پیام رسان های مشابه این روش استفاده نمی شود و تمام امکانات اپ از ابتدا و به صورت پیش فرض رایگان است.

در مورد واتس آپ نیز با اینکه توقع می رفت بابت امکاناتی مانند درخواست تاکسی یا اطلاع رسانی تاخیر پرواز، هزینه دریافت کند اما باز هم رایگان ماند و تمام امکانات این اپ نیز مجانی شد و این موجب قوت گرفتن شایعات زیادی شده است. برخی تحلیلگران بر این باورند که تعداد زیاد کاربران یعنی سرمایه. نیازی نیست از این کاربران هزینه ای به صورت مستقیم در قبال امکانات موجود دریافت شود اما به هر حال آنها سرمایه های ارزشمندی هستند.

شایعه هایی درباره کسب درآمد پیام رسان ها

سال آغاز به کار تلگرام با یک اتفاق مهم جهانی هم زمان بود. روزهایی که نام ادوارد اسنودن در صدر اخبار جهان جا گرفته بود. او که مامور سابق پلیس سایبری آمریکا بود پ    س از افشای اطلاعات محرمانه تبدیل به قهرمان آزادی بیان و نظارت دولت ها بر اطلاعات شخصی کاربران شد. او بعد از آن که در دنیا مطرح شد، به نوعی تبدیل به مرجعی برای سنجش ایمنی و امنیت سیستم های کامپیوتری نام گرفت و هر از گاهی با توییت هایی که منتشر می کرد، توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

اسنودن در یکی از این توییت ها نوشت: «تلگرام امن نیست.» اسنودن در پیام خود اشاره کرده بود استفاده از اپلیکیشن هایی که اطلاعات را روی فضای ابری ذخیره می کنند، اصلا کار درستی نیست. البته این توییت با واکنش مدیر تلگرام روبرو شد و او نیز در پاسخ نوشت: «کاربران می توانند از بخش رمزگذاری شده استفاده کنند.»
 
هزینه های پیام رسان های فوری از کجا تامین می شود

این بخش اطلاعات را به فضای ابری مورد نظر اسنودن نمی برد بلکه روی دستگاه های فرستنده و گیرنده موجود است و با پاک کردن از سوی آنها دیگر رد و نشانی از پیام به جا نخواهد ماند. اما این پیام ها که به صورت مشاجره مجازی منتشر شدند، یک دغدغه مهم را در دنیای فناوری ایجاد کردند. آیا پیام رسان ها اطلاعات کاربران را در اختیار دولت ها می گذارند؟

مدیر تلگرام زمانی که چند دولت از این کمپانی خواسته بودند تا برای مبارزه با داعش اطلاعات این گروه تروریستی را که از این پیام رسان استفاده می کند در اختیارشان بگذارد، از این کار اجتناب کرد و گفت خط قرمز تلگرام اطلاعات میلیون ها کاربری است که از این سرویس استفاده می کنند.

با وجود این درگیری ها هنوز شایعاتی به گوش می رسد که نشان می دهد تلگرام اطلاعات حساس را در مواقع ضروری به سرویس های اطلاعاتی می فروشد یا لااقل این امکان را دارد تا از این مسیر به کسب درآمد بپردازد. به هر حال تلگرام صاحب سرمایه بزرگی است. یعنی میلیون ها کاربر که شبانه روز از این سرویس استفاده می کنند. پاول دوروف اما نسبت به این شایعات واکنش تندی نشان داده و می گوید: «تلگرام تنها سرویس رایگانی نیست که هزینه های خود را از کمک های عمومی و داوطلبانه کسب می کند.»

او برای این منظور به بزرگترین دانشنامه عمومی جهان یعنی ویکی پدیا اشاره می کند و می گوید: «در حال حاضر پول کافی برای ارائه خدمات موجود است و در آینده اگر این منابع به پایان برسد با اعلام عمومی از میلیون ها کاربر خود می خواهیم که برای ادامه به ما کمک کنند.» دوروف این روش را تضمین کننده آزادی تلگرام خود می خواند.

واتس آپ که از نظر کاربران اختلاف فاحشی با تلگرام دارد، متهم است که از اطلاعات کاربران مستقیم و غیرمستقیم خود برای بهبود شرایط فیس بوک استفاده می کند. فیس بوک هنوز متهم است در دوره های مختلف از اطلاعات شخصی کاربران برای بهبود نمایش تبلیغات استفاده کرده است؛ اتهامی که البته زاکربرگ و مدیران دیگر بزرگ ترین شبکه اجتماعی دنیا همواره آن را رد می کنند اما در مورد واتس آپ این شایعات با قدرت بیشتری دنبال می شود. کاربرانی که از واتس آپ استفاده می کنند در واقع فهرست شماره های موجود روی تلفن همراه خود را به این اپلیکیشن منتقل می کنند. همین مسئله باعث افزایش کاربران واتس آپ می شود و صحبت های موجود در این سرویس و اطلاعات شخصی کاربران، بانک اطلاعاتی بزرگی را می سازد که هر مجموعه ای را به وسوسه می اندازد.

تعقیق و گریز در پیام رسان

آن فری یر - تحلیلگر آی تی: اگر سرویسی مانند پیام رسان های بزرگ داشته باشید با تعداد زیادی کاربر از سراسر دنیا که شبانه روز از سرویس مورد نظر شما استفاده می کنند، بسیار سخت است که بر این وسوسه ایستادگی کنید که سود مادی و معنوی از این سرمایه بزرگ نبرید. به عنوان مثال در سال های گذشته نظرسنجی در مورد خواسته های کاربران از پیام رسان های فوری انجام شد. در این نظرسنجی مشخصا از کاربران پرسیده شده است چقدر مایلند تا امکان جابجایی پول در پیام رسان مورد استفاده شان ایجاد شود.

نتایج این نظرخواهی در وب سایت معتبر بیزنس اپ منتشر شد و آمار نهایی بسیار شگفت انگیز بود. بیشتر کاربرانی که خواستار چنین امکانی بودند ساکن تلگرام بودند. 89 درصد از کاربران تلگرامی از این امکان استقبال کردند. وی چت، کاکائو و لاین، سرویس های بعدی بودند که بیشترین متقاضی را داشتند. حال می توان تصور کرد که چنین پاسخ هایی چه امکان ویژه ای برای گردانندگان و صاحبان پیام رسان ها ایجاد می کند.
 
هزینه های پیام رسان های فوری از کجا تامین می شود

گوگل و زیرمجموعه های آن مانند یوتیوب، فیس بوک و توییتر، شبکه های بزرگی هستند که سالانه رقم سود خود را اعلام می کنند و درباره گردش های مالی آنها مدام در رسانه ها نوشته می شود اما وقتی صحبت پیام رسان ها می شود، این شرایط متفاوت می شود. این سرویس ها به صورت محرمانه فعالیت های پشت پرده ای هم دارند که به دلیل مخفی بودن نمی توان در مورد ماهیت آنها بحث و گفتگو کرد.

چند سال پیش در برخی کشورهای اروپایی، پلیس برای برخورد با باندهای قاچاق انسان و گروه هایی که به سوءاستفاده از کودکان مشغول بودند با گوگل و فیس بوک وارد مذاکره شد و این کمپانی های بزرگ با در اختیار گذاشتن اطلاعات به انهدام این باندها کمک کردند. چیزی که همزمان با خوشحالی برای نابود کردن این افراد، نگرانی هایی را نیز ایجاد کرد. آیا پیام رسان ها و برخی شبکه های اجتماعی دیگر می توانند تصمیم بگیرند که در چه مواردی می توان اقدام به انتشار اطلاعات محرمانه کاربران کرد؟ همچنین از کجا معلوم که دولت ها برای فعالیت های سیاسی خود از این روش ها استفاده نکنند و از عناوین مجرمانه تنها برای سنگرسازی فعالیت های خود بهره نگیرند.

چیزی که باید مورد توجه کاربران قرار بگیرد این نکته است که پیام رسان ها تنها ابزاری نیستند که دولت ها و صاحبان قدرت بتوانند از اطلاعات ما سر در بیاورند. ما در شبانه روز با استفاده از فناوری های مختلف این امکان را به نهادهای گوناگون می دهیم که درباره سلیقه، عقیده و ارتباطات مان مطلع باشند و احتمالا در مواقع مورد نیازشان از آن استفاده کنند. درست مانند وقتی که روی صفحه فیس بوک دوست مان پیام تبریک تولد می نویسیم و این شبکه اجتماعی در ستون کناری خود چند فروشگاه کادویی را که می تواند پروسه هدیه خریدمان را ساده تر کند، معرفی می کند.
 
تلگرام

  • 700 میلیون اشتراک عکس روزانه
  • 220 هزار کاربر جدید روزانه
  • 12 میلیارد پیام روزانه
  • 62 میلیون کاربر
  • کشور مبدا: روسیه

واتس آپ

  • 195 دقیقه میانگین مکالمه کاربران در هفته
  • 30 میلیارد پیام روزانه
  • 900 میلیون کاربر
  • کشور مبدا: آمریکا




مطالب مرتبط با موضوع   


وب‌سایت دیجی کالا - محسن چینه کش: استفاده از سرویس‌های ذخیره سازی ابری محاسن زیادی دارد.
 
برای مثال می‌توانید از هر گوشی، تبلت یا لپتاپ که به اینترنت متصل باشد به فایل‌های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید؛ با انتقال دادن فایل‌های قدیمی و کم کاربرد، برای فایل‌ها و داده‌های جدید فضای بیشتری باز کنید؛ یا با تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از داده‌های با ارزش، نگران از دست رفتن آن‌ها بر اثر گم شدن گوشی یا خراب شدن لپتاپتان نباشید.
 
گوگل درایو، وان درایو، دراپ باکس یا باکس؟ 
 
بنابراین استفاده کردن از سرویس ذخیره سازی ابری نیاز به تامل زیادی ندارد؛ اما کدام سرویس ذخیره سازی ابری بهتر است؟ تعداد ارائه‌دهندگان این نوع سرویس آنقدر زیاد است که ما نتوانستیم گزینه‌ها را به دو رقیب محدود کنیم. بنابراین در مطلب این هفته چهار رقیب خواهیم داشت. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا نگاهی به محاسن و معایب این رقبا بیندازیم و ببینیم در نهایت انتخاب شما کدام است: گوگل درایو ، وان درایو ، دراپ باکس یا باکس؟

گوگل درایو

این روزها کمتر کسی را پیدا می‌کنید که از اینترنت استفاده کند ولی اکانت گوگل نداشته باشد. اگر یک اکانت گوگل داشته باشید (مثلا از جیمیل استفاده کنید) در واقع امکان استفاده از گوگل درایو (Google Drive) را هم دارید. گوگل درایو ۱۵ گیگابایت فضای ابری رایگان در اختیار شما قرار خواهد داد که می‌توانید از آن برای آپلود کردن هر نوع فایلی از اسناد ورد گرفته تا عکس و فیلم و فایل‌های فتوشاپ استفاده کنید.
 
البته فراموش نکنید که این ۱۵ گیگابایت فضا بین اکانت جیمیل، عکس‌های گوگل پلاس، سرویس گوگل فوتوز و گوگل درایو به صورت مشترک استفاده می‌شود. گوگل درایو به مجموعه‌ای از ابزارهای آفیس هم مجهز است که می‌توانید از آن‌ها برای تولید فایل‌های متنی (مثل ورد)، صفحه گسترده (مثل اکسل) یا پرزنتیشن (مثل پاورپوینت) استفاده، یا حتی فایل‌هایی را که در اپلیکیشن‌های آفیس دیگر ساخته‌اید با آن‌ها ویرایش کنید.

شما بگویید؛ گوگل درایو، وان درایو، دراپ باکس یا باکس؟

سرویس گوگل درایو از مجموعه‌ی بزرگی از افزونه‌های مختلف هم بهره می‌برد. برای مثال اپلیکیشن‌های متفرقه مختلفی برای آن ساخته شده که می‌توانید با استفاده از آن‌ها فایل‌های مولتی‌مدیا را به صورت آنلاین ببینید، فکس بفرستید یا اسناد را امضا کنید.
 
همچنین می‌توانید فایل‌های ضمیمه شده در اکانت جیمیل را در گوگل درایو بازبینی و در صورت تمایل مستقیما همان‌جا ذخیره کنید. سرویس پرینت ابری گوگل (Google Cloud Print) هم این امکان را فراهم می‌کند که صفحات وب یا اسناد مختلف را در قالب فایل PDF مستقیما به گوگل درایو خود بفرستید.

سرویس گوگل درایو علاوه بر اپلیکیشن موبایل اندروید و iOS برای دو سیستم‌عامل دسکتاپ ویندوز و مک هم اپلیکیشن ارائه کرده است. بدین ترتیب می‌توانید فایل‌های خود را روی کامپیوتر شخصی مدیریت کنید و تمام تغییرات به صورت خودکار با گوگل درایو سینک خواهند شد. همچنین سرویس گوگل درایو به صورت پیش‌فرض جزیی از سیستم‌عامل کرومیوم گوگل است.
 
پس برای افرادی که از کروم‌بوک استفاده می‌کنند، گوگل درایو بهترین گزینه خواهد بود. گوگل درایو یک نسخه‌ی وب کامل هم دارد. نسخه‌ی وب اجازه می‌دهد تنها با گرفتن فایل و کشیدن به صفحه‌ی مرورگر آن را در گوگل درایو آپلود کنید.
 


وان درایو

افرادی که از ویندوز ۸ یا ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند به احتمال زیاد با وان درایو (OneDrive) آشنا هستند. وان درایو به صورت پیش‌فرض بخشی از این دو سیستم‌عامل است. البته همگان امکان دسترسی به آن از طریق وب، اپلیکیشن دسکتاپ مک و نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز یا اپلیکیشن‌های اندروید، iOS، ویندوزفون و Xbox را دارند.
 
وان درایو در گذشته مانند گوگل درایو ۱۵ گیگابایت فضای رایگان در اختیار تمام کاربران قرار می‌داد، ولی از اوایل سال ۲۰۱۶ این میزان را به تنها ۵ گیگابایت کاهش داد. از وان درایو می‌توانید برای ذخیره کردن هر نوع فایلی استفاده کنید. این سرویس تلاش می‌کند فایل‌های شما بر حسب نوع دسته‌بندی کند تا بعدا راحت‌تر بتوانید آن‌ها را پیدا کنید. البته همیشه در این کار موفق نیست و گاهی فایل‌ها را در پوشه‌ی اشتباه قرار می‌دهد.

شما بگویید؛ گوگل درایو، وان درایو، دراپ باکس یا باکس؟

مهم‌ترین مزیت وان درایو این است که با اپلیکیشن‌های مایکروسافت آفیس ارتباط تنگاتنگی دارد. وان درایو در واقع بخشی از یک مجموعه به نام آفیس آنلاین است که به شما اجازه می‌دهد روی وب به نسخه‌ی نسبتا کاملی از اکثر برنامه‌های مایکروسافت آفیس از جمله ورد، اکسل و پاورپوینت دسترسی داشته باشید.
 
همچنین زمانی که نسخه‌ی دسکتاپ برنامه‌های مایکروسافت آفیس را باز کنید، فهرستی از آخرین اسنادی که در وان درایو ذخیره کرده‌اید مشاهده خواهید کرد. علاوه بر این اگر در سرویس پولی Office 365 عضو شده باشید، امکان کار کردن به صورت گروهی روی فایل‌ها را خواهید داشت و تغییراتی را که دیگران روی فایل ایجاد می‌کنند به صورت زنده مشاهده خواهید کرد.


 
دراپ باکس

دراپ باکس (Dropbox) به دلیل سادگی، امنیت و پشتیبانی از پلتفرم‌های بسیار گسترده طرفداران خاص خودش را دارد. این سرویس علاوه بر دسترسی آنلاین روی وب، تقریبا برای هر سیستم‌عامل و هر گجتی که فکر کنید اپلیکیشن دارد: مک، ویندوز، توزیع‌های مختلف لینوکس، اندروید، iOS، ویندوزفون، حتی کیندل فایر و بلک‌بری. اپلیکیشن‌های دسکتاپ دراپ باکس به شکل عمیقی با سیستم‌عامل یکپارچه می‌شوند. در نتیجه برای آپلود کردن فایل‌ها تنها کافی است فایل را به داخل پوشه‌ی مخصوص دراپ باکس درگ اند دراپ کنید.

شما بگویید؛ گوگل درایو، وان درایو، دراپ باکس یا باکس؟
 
مزیت بزرگ دیگر دراپ باکس این است که بر خلاف سرویس‌های دیگر، در اپلیکیشن‌های خود هیچ محدودیتی برای حجم فایلی که آپلود می‌کنید ندارد. البته احتمالا این مزیت به محض این که متوجه شوید دراپ‌باکس تنها ۲ گیگابایت فضای رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهد رنگ خواهد باخت.
 
با این حال، دراپ باکس علاوه بر خرید فضای اضافه، روش‌های مختلف دیگری را هم برای بالا بردن حجم در نظر گرفته است. برای مثال اگر قابلیت آپلود خودکار عکس را در اپلیکیشن موبایل دراپ باکس فعال کنید، ۳ گیگابایت فضای اضافی دریافت خواهید کرد.
 
البته دراپ باکس تنها یک بار این ۳ گیگابایت را به شما خواهد داد و فعال کردن قابلیت روی گجت‌های بیشتر کمکی به افزایش حجم نمی‌کند. همچنین می‌توانید به ازای معرفی کردن هر یک نفر ۵۰۰ مگابایت فضای اضافی دریافت کنید؛ البته در صورتی که آن‌ها واقعا در این سرویس عضو شوند. از این گزینه هم تنها ۳۲ بار می‌توانید استفاده کنید که در مجموع ۱۶ گیگابایت فضای اضافه به شما خواهد داد.


 
باکس

هر چند تمام افراد می‌توانند به صورت رایگان در سرویس ذخیره‌سازی ابری باکس (Box) عضو شوند، ولی در واقع این سرویس با امکانات بسیار زیادی که در زمینه‌ی اشتراک گذاشتن فایل‌ها، کار گروهی روی پروژه‌ها و تعیین سطح دسترسی افراد مختلف دارد، به طور ویژه برای استفاده‌های تجاری و متخصصان IT طراحی شده است.
 
باکس همانند دیگر سرویس‌ها امکان آپلود و ذخیره کردن انواع مختلف فایل را به شما می‌دهد. ولی علاوه بر آن می‌توانید فایل‌ها را با همکاران خود به اشتراک بگذارید، وظایفی را به آن‌ها محول کنید، سطح دسترسی افراد مختلف را تعیین کنید، نظر خود را روی کارهای دیگران بنویسید یا حتی تاریخ قطع دسترسی دیگران به پوشه‌های مشترک را کنترل کنید.

شما بگویید؛ گوگل درایو، وان درایو، دراپ باکس یا باکس؟

باکس از نظر پشتبانی از پلتفرم‌های مختلف هم جایگاه خوبی دارد. اپلیکیشن باکس را می‌توانید روی ویندوز، مک، اندروید، iOS، ویندوزفون و بلک‌بری نصب کنید. نسخه‌ی وب علاوه بر دسترسی و مشاهده‌های فایل‌ها، امکان تولید فایل‌های متنی ساده را هم دارد.
 
مانند سایر سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری، از اپلیکیشن دسکتاپ باکس هم می‌توانید برای سینک کردن آسان فایل‌ها بین هارددیسک و فضای ابری بهره بگیرید. همچنین افزونه‌هایی برای مایکروسافت آفیس و ادوبی لایت‌روم وجود دارد که اجازه می‌دهد فایل‌های ذخیره‌شده در باکس را مستقیما با این اپلیکیشن‌ها ویرایش کنید.

باکس ۱۰ گیگابایت فضای رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد و از این نظر پس از گوگل‌درایو مقام دوم را کسب می‌کند. البته در حالت رایگان با محدودیت ۲۵۰ مگابایتی حجم فایل‌ها روبرو خواهید بود که در مقایسه با محدودیت ۱۰ گیگابایتی در وان درایو و ۵ ترابایتی در گوگل درایو یک نقطه ضعف جدی محسوب خواهد شد.
 


آیکلاود درایو

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا سرویس مهمی نظیر «آیکلاود درایو» (iCloud Drive) جایی در بین رقبای ما پیدا نکرده است. دلیل اصلی این است که اپل این سرویس را به طور ویژه برای اکوسیستم خود طراحی کرده. بنابراین ماهیت این سرویس اندکی متفاوت است و تنها اگر از محصولات اپل، کامپیوترهای مک و گجت‌های iOS مثل آیفون و آیپد در کنار هم استفاده کنید، آیکلاود درایو انتخاب خوبی خواهد بود.

شما بگویید؛ گوگل درایو، وان درایو، دراپ باکس یا باکس؟


 
جمع‌بندی

هر کدام از چهار سرویس ذخیره‌سازی ابری که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد محاسن و معایب خاص خودش را دارد و در نهایت هر کدام از این سرویس‌ها می‌تواند در شرایطی بهتر از مابقی باشد. در جدول زیر می‌توانید به سرعت ویژگی‌های این سرویس‌ها را با هم مقایسه کنید.
  
 شما بگویید؛ گوگل درایو، وان درایو، دراپ باکس یا باکس؟

اگر کاربر گوگل باشید دسترسی به گوگل درایو کمترین زحمت را خواهد داشت و ۱۵ گیگابایت فضای رایگان همراه با مجموعه ابزارهای ساده‌ای برای ویرایش فایل‌های آفیس در اختیار شما قرار خواهد داد. از سوی دیگر این ۱۵ گیگابایت را باید با اکانت جیمیل خود به صورت مشترک استفاده کنید.
 
وان درایو تنها ۵ گیگابایت فضای رایگان به شما می‌دهد ولی سازگاری بالا با مایکروسافت آفیس و دسترسی به نسخه‌ی وب آفیس، این سرویس را برای افرادی که از گجت‌های ویندوزی استفاده می‌کنند بسیار مناسب می‌کند. دراپ باکس اپلیکیشن‌هایی ساده برای تمام پلتفرم‌ها دارد که کار با آن را برای تمام افراد بسیار ساده می‌کند، ولی تنها ۲ گیگابایت فضای رایگان به کاربر می‌دهد که واقعا کم است.
 
باکس با قابل‌های ویژه‌ای که در زمینه‌ی اشتراک‌گذاری، تعیین سطح دسترسی و کار تیمی دارد، بیش از همه به درد افرادی می‌خورد که قصد دارند هدایت گروهی را برای کار روی یک پروژه در اختیار داشته باشند، ولی محدودیت ۲۵۰ مگابایتی حجم فایل‌ها در نسخه‌ی رایگان ممکن است بسیاری را منصرف کند.



  • ۹۵/۰۸/۲۶
  • simorgh shahr

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی