همه چیز درباره مرضیه حدید‌چی (دباغ) اولین فرمانده سپاه منطقه غرب کشور

  • ۱۵:۵۷

خبرگزاری میزان: مرضیه حدید‌چی (دباغ) اولین فرمانده سپاه منطقه غرب کشور در بیمارستان خاتم‌الانبیا‌ء درگذشت.

مرضیه حدیدچی، که فعالیت‌های سیاسی خود را تقریبا از سال 1346 با پخش و توزیع اعلامیه آغاز کرده بود، ‌در سال 1353 توسط ساواک دستگیر و به همراه دختر نوجوانش رضوانه به زندان افتاد و شدیدترین شکنجه‌ها را متحمل شد.

وی پس از انقلاب اسلامی یکی از مؤسسان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و به عنوان اولین فرمانده سپاه منطقه غرب کشور مسئولیت سپاه همدان را برعهده گرفت.
 
مرضیه حدیدچی دباغ درگذشت 

مسئولیت بسیج خواهران کل کشور، نمایندگی مجلس شورای اسلامی در سه دوره‌، فرماندهی سپاه همدان، استاد دانشگاه علم و صنعت، استاد مدرسه شهید عالی مطهری، قائم مقام جمعیت زنان جمهوری اسلامی از جمله مسئولیت‌ها و سوابق اجرایی دباغ است.

دباغ در دی ماه سال 1367 به عنوان عضوی از نمایندگان اعزامی امام خمینی(‌ره‌) برای ابلاغ پیام ایشان به گورباچف انتخاب شد.


مطالب مرتبط با موضوع     


خبرگزاری فارس: به گزارش سپاه نیوز، در پی درگذشت مرحومه خانم مرضیه حدیدچی دباغ از مبارزان پیشگام انقلاب اسلامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر کرد.

بنا به این گزارش، در بخشی از این پیام آمده است: تربیت مکتبی و انقلابی، آن بانوی ارجمند را از مبارزان پیشگام انقلاب اسلامی و طلایه‌دار نقش‌آفرینی‌های بزرگ در عرصه دفاع از نهضت امام (ره) و ولایت فقیه قرار داده بود. او از نخستین روزهای حضور در کاروان انقلاب تا واپسین لحظات حیات آموزنده اش بر عهد و پیمان خود با امام امت و ولی فقیه زمان وفادار ماند و به ابدیت پیوست.

این پیام با اشاره به خدمات ارزنده مرحومه خانم مرضیه حدیدچی دباغ طی دوره تصدی فرماندهی سپاه همدان و حضور در مأموریت‌های سخت و دشوار تصریح کرده است: بی‌تردید یاد و خاطره این شیرزن انقلابی و ولایی به ویژه در سنگر فرماندهی سپاه همدان و مقابله با ضد انقلاب در کردستان و نمایندگی در هیأت اعزامی امام خمینی (ره) برای ابلاغ پیام ایشان به گورباچف و نیز نمایندگی مردم در سه دوره مجلس شورای اسلامی در حافظه تاریخی ملت ایران زنده و آنان را به ایستادگی و پایبندی بر اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی و تلاش صادقانه و بی‌ادعا برای حفظ و بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی فرا می‌خواند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان این پیام با تسلیت درگذشت خانم مرضیه حدیدچی دباغ از درگاه خداوند بزرگ برای آن مرحومه غفران و رضوان الهی و برای بازماندگان و یادگاران آن بانوی ارجمند صبر و شکیبایی طلب کرده است.


مجله مهر: یکی از زنان انقلابی کشور که سابقه سه دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی هم در کارنامه خود دارد از مسافرکشی خود در سالهای گذشته برای حل مشکلات اقتصادی چند خانواده خبر داده است.

«کار کردن برای زن عار نیست»؛ شاید همین جمله است که همه نظرها را به حرفهای مرضیه حدیدچی(دباغ) جلب می‌کند. مرضیه دباغ که به همراه آیت الله جوادی آملی و محمد جواد لاریجانی یکی از سه نماینده‌ای بود که در سال ۶۷ پیام امام خمینی را به گورباچف رساند در دیدار معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری با وی با اعلام این مسئله گفته است: «در دوره دوم نمایندگی مجلس برای حل مشکلات اقتصادی چند خانواده، هر ماه مبلغی به آنها کمک می‏کردم. وقتی دوره نمایندگی‏ ام به پایان رسید، دیگر پولی نداشتم به آنها کمک کنم. شب‏ها وقتی که بچه‏ ها و همسرم می‏خوابیدند، با ماشین به فرودگاه یا میدان آزادی می‏رفتم و مسافرکشی می‏کردم. البته فقط افرادی که با خانواده بودند را سوار ماشین می‏کردم.»
 


مرضیه حدید‌چی از شاگردان شهید آیت‌الله سعیدی بوده است‌. پس از شهادت ایشان در سال 1349 به مبارزه و تبلیغ علیه رژیم شاه شدت می‌بخشد و سرانجام در سال 1352 توسط ساواک دستگیر می‌شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فرماندهی سپاه همدان، نمایندگی مجلس و همراهی هیئت ایران در سفر به شوروی جهت ابلاغ پیام رهبر انقلاب به گورباچف را در کارنامه خود دارد.


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan