اعلام برائت جنجالی محمود صادقی از شبکه بی بی سی فارسی BBC

  • ۱۰:۳۴

صادقی: برائت خود را از بوق BBC اعلام می کنم


خبرگزاری ایلنا: محمود صادقی طی سخنانی در نشست حاکمیت قانون و آزادی‌های سیاسی که عصر چهارشنبه در دانشگاه شیراز به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، گفت: ما باید سرمایه‌های سیاسی و اجتماعی خود را علیرغم اختلافات حول حبل الهی چنگ بزنیم و دل در گروی پیشرفت و آبادانی کشور داشته باشیم.

نماینده مردم تهران با اشاره به عنوان این نشست اظهار کرد: حاکمیت قانون زمینه ساز آزادی‌های سیاسی است.  حاکمیت قانون در برابر تمایلات فردی حاکم، یکی از آرمان‌های بشری در گذشته بود تا حاکمانی که با خواسته و اراده خود حکومت می‌کردند را وادار کنند تا یک ملاک و خط کش بدهند تا مردم بدانند چه رفتاری باید داشته باشند.

وی به نامه امام علی به مالک اشتر اشاره کرد و افزد: در بخشی از این نامه حضرت به مالک تاکید می‌کند که به مردم نگو که من امیر هستم و امر می‌کنم تا اطاعت شوم. جاده حکومت دو طرفه است و من حقی دارم و شما هم حقی بر من دارید.

عضو فراکسبون امید ادامه داد: حاکمیت قانون مستلزم این است که حاکم به رغم حقوقی که برای خود می‌داند برای شهروندان نیز حق قائل باشد و مردم را شهروند بداند تا رعیت خود و شهروندان نیز باید این آزادی را داشته باشند که انحصار طلبی در جامعه خود را شاهد نباشند.

صادقی در ادامه سخنان خود به بیان برخی از اصول قانون اساسی و حقوق ملت در این قانون اشاره کرد و گفت: در سال 62 زمانی که لایحه احزاب به مجلس تقدیم شد در یکی از موارد ذکر شده بود که گروه‌های سیاسی و احزاب برای راهپیمایی  باید از وزارت کشور مجور بگیرند اما شورای نگهبان این مصوبه را برخلاف اصل 27 که تاکید بر آزادی اجتماعات دارد دانست و خواستار اصلاح مصوبه شد. مجلس بر مصوبه خود اصرار و چون مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز تشکیل نشده بود، این قانون به تصویب رسید. از دکتر مهرپور که از اعضای وقت شورای نگهبان بود، پرسیدم که‌ آیا شورای نگهبان این ماده را تصویب کرده که گفت ما کماکان آن ماده را خلاف قانون اساسی می دانستیم و تائید نکردیم و چون 10 روز گذشته بود بخاطر سکوت، به عنوان قانون منتشر شد.

وی با اشاره به اصل قانونی بودن جرم و مجازات و شخصی بودن جرم و مجازات، اظهار کرد: طبق قرآن هیچ گناهکاری گناه دیگری را به دوش نمی‌گیرد. اینکه دیگران هرج و مرج کنند و با مهمان شهر آنگونه رفتار کنند و بعد رییس دانشگاه محکوم شود، درست نیست.

صادقی به تاکید قانون اساسی بر بی طرفی دادگاه و قاضی اشاره کرد و گفت: خود قاضی باید مستقل و دادگاه نیز بی طرف باشد. امام علی (ع) به مالک گفت وقتی بر منصب قضا می‌نشینی نگاه‌هایت را مساوی بین طرفین تقسیم کن.

این نماینده مجلس آزادی مطبوعات را در کنار سه قوه دیگر از ارکان نظام دانست و گفت: البته منظور آزادی مطبوعاتی است که آنها  هرآنچه را که دیدند بنویسند و از نوشتن آن چیزهایی که می‌بینند نترسند.

وی با بیان اینکه قانون اساسی در مورد صداوسیما نیز تاکید بر آزادی بیان دارد، یاداور شد:  طبق قانون اساسی آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تامین گردد.  اگر صداوسیمای جمهوری اسلامی صداوسیمای ملی باشد و نه میلی، مردم ما هیچ موقع سمت بوق‌های بیگانه نمی روند.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: مسئول اول گسترش ماهواره و رادیو استعمار بی بی سی، صداو سیما است که با حاکمیت سانسور و  جلوگیری از انتشار حقیقت، فضا را برای غوغاسازی امریکا باز کرده است.

صادقی افزود: آقای امیرآبادی نماینده قم و از برادران اصولگرای مجلس و از اعضای هیات رئیسه است. من از خود او شنیده‌ام که گفت  قرار بود یک بار در برنامه‌ای صحبت کنیم و بعد آن را لغوش کردند و چون در مورد این مسئله مصاحبه کردم، همین صداوسیما دیگر مرا نشان نمی‌دهد. صداوسیما حتی اصولگرایان را بخاطر یک انتقاد حذف کرده‌ است.

وی داشتن رسانه بدون وابستگی را از حقوق فرهنگی مردم مطرح کرد و گفت: برائت خودم را از بوق بی بی سی اعلام می‌کنم. خون پدرم اجازه نمی‌دهد سخنی بگویم که بی بی سی خوشش بیاید.

صادقی در واکنش به دانشجویی  که به او گفت حرف‌هایش نژادپرستانه است، گفت: زنده باد مخالف من.





مطالب مرتبط با موضوع


خبرگزاری خانه ملت: سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان از تصمیم این هیات برای واگذاری موضوع شکایت از صادقی درباره اظهارات وی درخصوص یاشار سلطانی به قوه قضاییه خبرداد.

 محمدجواد جمالی نوبندگانی در جمع خبرنگاران در خصوص جلسه امروز هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اظهار داشت: یکشنبه هفته جاری جلسه این هیأت برگزار شد که صرفا مربوط به بررسی موضوعاتی که پیرامون محمود صادقی بود، تشکیل شد.

وی ادامه داد: امروز چهارشنبه ما میزبان یکی از مسئولان قضایی استان تهران بودیم و همچنین محمود صادقی نیز در این هیئت حضور یافت. ابتدا میزبان آقای قطبی بودیم از دادستانی تهران که مباحث ایشان حول محور تعامل قوه قضائیه و مجلس در زمینه نظارت بر رفتار نمایندگان بود.

جمالی نوبندگانی ادامه داد: تعیین مصادیق مجرمانه بر عهده قاضی است و تعیین اینکه چه مسائلی در حیطه ایفای نقش نمایندگی است نیز در این جلسه بررسی شد. برای تعامل بیشتر و ارتباطات بهتر و تسریع  در رسیدگی پرونده ها با حفظ حرمت هر دو قوه، مسائلی مطرح شد.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آقای قطبی توضیحاتی در مورد سخنانی که آقای صادقی در گذشته داشته است، مطرح کرد مربوط به سخنرانی نماینده تهران در پردیس دانشگاه تهران پیرامون پرونده یاشار سلطانی، ارائه دیدگاه کرد و با خروج وی از جلسه پذیرای محمود صادقی نماینده تهران بودیم.

سه پرونده صادقی در هیات نظارت/موضوع شکایت دانشجویان بورسیه خارج از دایره فعالیت هیات نظارت بوده و به قوه قضاییه ارجاع شد

وی افزود: در ارتباط با محمود صادقی سه پرونده مطرح است. یک پرونده مربوط به شکایت تعدادی از دانشجویان بورسیه دولت قبل بورسیه است که معتقد بودند مورد تهمت و افترا قرار گرفته‌اند، از آنجایی که این مصاحبه و اظهارنظر محمود صادقی پیش از تایید اعتبارنامه وی بوده، بنابراین در آن زمان آقای صادقی نماینده محسوب نمی شود گرچه منتخب مردم بوده است.

جمالی گفت: قرار شد این موضوع بین شکات و قوه قضائیه حل شود بنابراین این موضوع را در صلاحیت خود ندانستیم تا اظهارنظری در این زمینه داشته باشیم.

وی افزود: پرونده دیگری نیز مربط به پرونده آقای ساداتی نژاد نماینده کاشان علیه صادقی مطرح شده بود که موضوع شکایت در خصوص اظهارنظر محمود صادقی در خصوص مواردی که مربوط به بورسیه ها بوده است که در این زمینه ساداتی نژاد شکایت اولیه را به طور مستقیم به هیات نظارت برنمایندگان ارائه داده است .

هیات نظارت امیدوار به حل اختلاف بین ساداتی نژاد و صادقی و تفاهم بین دو نماینده است

وی افزود: هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مایل است که این موضوع با تفاهم بین دو نماینده حل شود و اقداماتی نیز توسط برخی از اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان انجام شد که البته تا امروز این اقدام به نتیجه نرسیده و ساداتی نژاد شکایتی را به قوه قضائیه مطرح کرده ولی هنوز شکوائیه به هیأت نرسیده است تا ما بتوانیم در این زمینه اظهارنظری داشته باشیم.

سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: مورد سوم در مورد سخنرانی محمود صادقی در پردیس دانشگاه تهران بوده است که در آنجا مطرح شده که تفهیم اتهام یاشار سلطانی انجام نشده است که در این زمینه نیز قاضی پرونده علیه آقای صادقی شکایتی را مطرح کرده است و مدعی شده که این موضوعات صحت ندارد.

واگذاری موضوع بررسی شکایت از صادقی درباره اظهارات وی درخصوص یاشار سلطانی به قوه قضاییه

نماینه مردم فسا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پس از ارائه توضیحات محمود صادقی و جمع بندی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به این نتیجه رسیدیم که برای بررسی بهتر و قانونی، این موضوع هم به قوه قضائیه واگذار شود تا آن را مورد بررسی قرار دهد.

جمالی نوبندگانی ادامه داد: سایر پرونده هایی که امروز مورد بررسی قرار گرفت شکایت های مطرح شده علیه 4 نماینده بود که 2 نفر از این نماینده ها از نمایندگان مجلس نهم بودند که در جلسات قبل مقرر شد طرفین مستندات خود را ارائه دهند ولی با توجه به اینکه مستنداتی ارائه نشده تا هفته آینده صبر خواهیم کرد.

وی افزود: یکی دیگر از نمایندگان مجلس نهم پرونده اش در دست بررسی است.

جمالی بیان کرد: دو نفر از نمایندگان مجلس نهم که در مجلس دهم نیز حضور دارند. شکایت فرزندان یکی از وزرا در مورد یک نماینده مطرح است که با توجه به بررسی این موضوع در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان این موضوع را در راستای ایفای نقش نمایندگی تشخیص داد و پرونده در همینجا بسته شد.

نماینده مردم فسا گفت: اما در مورد یکی دیگر از نمایندگان با توجه به اینکه شاکی خصوصی داشت و موضوع به نوعی ادعای افترا در آن بود، مقرر شد تا نماینده، رضایت شاکی را جلب کند که متاسفانه تا امروز نتوانسته این اقدام را انجام دهد و مقرر شد که این نماینده یک هفته وقت داشته باشد برای جلب رضایت، در غیر این صورت این پرونده نیز به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.

سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بیان کرد: از آنجایی که پرونده اول در مورد آقای صادقی در هیأت مطرح شده بود پیش از تصویب اعتبارنامه وی بوده است هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز نمی تواند در این زمینه نقشی داشته باشد.

جمالی نوبندگانی بیان کرد: در مورد شکایت دوم نیز از آنجایی که هنوز شکایتی از قوه قضائیه در رابطه با آقای ساداتی نژاد ارسال نشده است فعلا در ادامه راه هستیم.

سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت:در مورد حساب های قوه قضائیه هیچ شکایتی از قوه قضائیه در این زمینه از آقای صادقی در هیأت نظارت بر نمایندگان مطرح نشده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan