همه چیز درباره طرح تبدیل ریال به تومان و کاهش یک صفر از پول ملی

  • ۱۰:۳۰



خبرگزاری ایسنا: قائم‌مقام بانک مرکزی مصوبه اخیر هیأت دولت درباره تغییر واحد پول از ریال به تومان را، در راستای احترام به عرف جامعه عنوان و اعلام کرد که با اجرایی شدن آن، امکان ایجاد تغییراتی در اسکناس‌های جدید وجود دارد.

 اکبر کمیجانی با اشاره به جلسه‌ی هیات دولت که به منظور بررسی لایحه‌ی «قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد، اظهار کرد: همان‌گونه که در قانون پولی بانکی مصوب سال 1351 که هم‌اکنون نیز در دست اجراست، واحد پولی ایران ریال و یک ریال معادل 100 دینار است، بانک مرکزی نیز در لایحه خود به دولت، واحد پول ایران را ریال عنوان کرده است.
 
اما هیات دولت تصمیم گرفته برای انطباق با واقعیت‌ها و احترام به عرف، واحد پول را از ریال به تومان تغییر دهد؛ چرا که در معاملات و گویش‌های روزمره، تومان بیش از ریال مصطلح است. بر این اساس واحد پولی ایران تومان معرفی شده و یک تومان برابر با 10 ریال است.

وی ادامه داد: البته مصوبه هیات دولت برای تصویب و تبدیل شدن به قانون به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود و تصویب نهایی آن منوط به نظر نمایندگان در روزهای آتی است.

قائم‌مقام بانک مرکزی، اعمال مفهوم تومان و جایگزینی آن با مفهوم ریال را به معنای اصلاح پولی ندانست و تصریح کرد: عملیاتی شدن مفهوم تومان به معنای اصلاح پولی نیست. در حال حاضر مطالعات بسیاری برای اصلاح و حذف صفر از پول ملی در جریان است. با این حال در لوایح بانک مرکزی و بانکداری به این موضوع پرداخته نشده است و در آینده این موضوع به شکلی جامع و در قالب لایحه‌ای جداگانه مطرح خواهد شد. چراکه اصلاح پولی فعالیت جامع‌تری است و در آن باید همه جوانب مالی، اقتصادی و حسابداری در نظر گرفته شود.

کمیجانی با ذکر این نکته که در صورت تصویب این موضوع در مجلس، امکان دارد اصلاحاتی جزئی در چاپ اسکناس‌های جدید در آغاز سال آینده انجام شود، گفت: این امکان وجود دارد که در اسکناس‌های جدید ملاحظات رعایت شود. البته در این‌باره هرگونه تغییر و اصلاح به مردم اطلاع داده خواهد شد.

قائم‌مقام بانک مرکزی با بیان اینکه این بانک طی سالیان گذشته، مطالعاتی را بر روی اصلاح قوانین پولی و بانکی در دستور کار داشته است، گفت: خوشبختانه این مطالعات به مراحل پایانی خود نزدیک شده است و با همکاری وزارت امور اقتصاد و دارایی کار بر روی اصلاح لوایح بانکداری و بانک مرکزی نیز به اتمام رسیده و این لایحه به هیأت دولت تقدیم شده و از هفته جاری در دستور کار دولت قرار گرفته است. در فرایند بررسی مواد این دو لایحه، اصلاحاتی صورت خواهد گرفت و این لایحه توسط دولت به مجلس ارایه خواهد شد.




مطالب مرتبط با موضوع



مرتضى ایمانى راد در خبرآنلاین نوشت: هیات دولت تصویب کرد که واحد پول ملى تومان شود و واحد جزئى تر آن ریال و هر ده ریال برابر یک تومان باشد. اینکه ریال عملا توسط مردم از دایره پول ملى حذف شده بود تردیدى نیست و اینکه حذف چند صفر از پول ملى یک ضرورت بود نیز حرفى نیست . ولى چیزى که باعث تعجب است این است که چرا یک صفر !
 
حداقل حذف یک صفر آن هم تبدیل پول به واحدى که توسط مردم استفاده می شد هزینه هاى روانى این کار را کاهش میدهد. ولى بعید میدانم در شهر هاى کوچک و در روستاها این تبدیل فورى به راحتى انجام شود و حداقل مشکل آن این است که مصرف کنندگان تا حدى دچار اشتباهاتى در این زمینه مى شوند.

مهمتر و علاوه بر آن براى تبدیل واحد پولى ریال به تومان تنها یک صفر حذف مى شود و درشرایطى که تورم تازه بعد از چندین سال یک رقمى شده است و هیچ تضمینى هم براى استمرار حفظ این تورم نیست ، پس از سالهاى کمى این تغییر صفر به وضعیت اولیه خود برمى گردد و مجددا هزینه هاى زیادى توسط جامعه به خاطر تغییرات بعدى تحمیل خواهد شد.

بعد از تصویب تبدیل پول ملى توسط مجلس و تایید شوراى نگهبان تمامى نرم افزارهاى مالى و حسابدارى باید تغییر کند، تمامى ماشین هایى که روى ریال تنظیمات سخت افزارى داشته اند باید تغییر کنند، دسته چکها و اوراق بهادار باید عوض شوند، دفاتر مالى احتمالا لازم است تغییرات داشته باشند، مهمتر از همه تمام اسکناس و مسکوک رایج کشور باید عوض شود و .... با یک محاسبه ساده مشخص مى شود که هزینه تبدیل واحد پولى و بخصوص حذف صفر براى کشور بسیار هزینه بر است .

در نتیجه وقتى چند سال دیگر به دلیل تورم نهادینه شده در اقتصاد ایران یک تومان برابر یک ریال سابق شود ، باز مجبور هستیم همین هزینه ها را به جامعه تحمیل کنیم .
لازم بود که اگر دولت میخواهد چنین کارى را بکند ، حداقل با مطالعه بیشتر و با حذف صفرهاى بیشتر این کار صورت می گرفت که حداقل مجبور به پرداخت هزینه هاى مشابه در یک دوره دیگر نباشیم.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan