معرفی کامل فیلم«شماره 17 سهیلا» محمود غفاری | معرفی فیلم های جشنواره 35 فیلم فجر

  • ۱۴:۴۶




کارگردان فیلم "شماره ۱۷ سهیلا" گفت: این فیلم در ادامه دغدغه‌هاى شخصى‌ام در مورد موضوعات اجتماعى، مخصوصا حوزه زنان است و به بحران میانسالی و مخاطرات ازدواج در سنین بالا می‌پردازد.

به گزارش «نسیم آنلاین»، محمود غفاری فیلمساز جوانی است  که ساخت ١٥ فیلم کوتاه داستانى و مستند را در کارنامه دارد و آثارش در جشنواره‌هایی چون فیلم کوتاه تهران، رویش، پلیس، رضوى و کودک حضور حضوری موفق داشته‌اند. او همچنین توانسته در فستیوال‌هاى خارجى همچون کلرمون فرانت، سه قاره نانت و فرایبورگ موفقیت‌هایی را کسب کند. غفاری درباره اولین فیلم بلند سینمایی‌اش «شماره 17 سهیلا» به ستاد خبری جشنواره می‌گوید: «این فیلم در ادامه دغدغه‌هاى شخصى‌ام در مورد موضوعات اجتماعى، مخصوصا حوزه زنان است. بحران میانسالى مخاطرات ازدواج در سنین بالا از موضوعاتی است که همیشه مورد توجهم بوده و دوست دارم در موردش بنویسم و فیلم بسازم.»

محمود غفاری درباره قوانین جدید جشنواره و ادغام فیلم‌های بخش «نگاه نو» و «سودای سیمرغ» معتقد است: «این اتفاق از بابت خوب است که فیلمسازان اول از قرار گرفتن نام‌شان در کنار نام بزرگان سینما اعتماد به نفسی مضاعف می‌گیرند. از طرفی، این که تمام بخش‌هاى یک فیلم می‌تواند مورد قضاوت قرار بگیرد و دیده شود، برای عوامل و فیلمساز انگیزه ایجاد می‌کند.»

او در ادامه می‌گوید: «با این حال معتقدم که ثبات نیاز جشنواره است و امیدوارم این تغییرات جدید تا سال‌ها بدون تغییر باشد و هر تغییری در مسیر اعتلای همین رویکرد باشد.»

غفاری جذب سرمایه برای فیلم‌های اول را دشوار ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «جذب سرمایه سخت است و پروسه‌ای بسیار پیچیده دارد. به دلیل شرایط بحرانی اقتصاد در کشور و ریسک بالای سرمایه‌گذارى در سینما، قانع کردن افراد براى سرمایه‌گذارى -مخصوصا وقتی فیلمساز کار اول خود را بسازد- بسیار سخت است. در این میان، فیلمساز باید بخشى از استقلال‌ام را بدهد تا بازگشت سرمایه تا حدودى تضمین بشود. این مسأله از دخالت سرمایه‌گذار در انتخاب بازیگر شروع می‌شود و تا تغییرات در فیلمنامه براى نزدیک کردن آن به  مخاطب عام ادامه پیدا می‌کند. در کشور ما به دلیل نبود ژانر، مردم ذائقه متنوعی ندارند. در بسیاری از ژانرها مثل ژانر وحشت یا حتی پلیسی، حتی اگر فیلم خوب هم ساخته شود، مخاطب سراغش نمی‌رود. نمی‌خواهم درباره نبود این ذائقه ماجراجو و علت‌اش ورود کنم، چراکه بسیار می‌شود درباره‌اش حرف زد و سخن به درازا می‌کشد. اما این یک اصل است که نبود ذائقه ماجراجو، باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار هم ریسک نکند و سراغ فیلمنامه یا بازیگران یا موضوعاتی برود که امتحان پس داده‌اند...»

غفاری گفت: «این فرآیند باعث شد که در مرحله‌ای از پیش تولید فیلم، قید سرمایه‌گذار را بزنیم و تهیه کننده «شماره 17 سهیلا» آقای سیدزاده به خاطر علاقه‌اى که به فیلمنامه داشت، تصمیم گرفت با سرمایه شخصی خود فیلم را تولید کند تا به فیلم لطمه‌ای نخورد.»


چرا زمانی که فیلمی به هر دلیلی از جشنواره کنار گذاشته شود یا در جشنواره آنچنان مورد توجه قرار نگیرد و کاندیدا یا برنده جایزه نشود، عوامل ناراحت می‌شوند و برخی صحت و سلامت جشنواره رازیر سوال می‌برند؟ غفاری در این زمینه می‌گوید: «جشنواره فیلم فجر مهمترین و تنها رویداد جدى سینمایی در کشور است و دیده شدن فیلم‌ها در این جشنواره در بسیارى موارد، باعث دیده شدن فیلم‌ها در اکران عمومی می‌شود. به نوعى محملى براى تبلیغ فیلم‌هاست و از سوى دیگر، تنها جایی است که عوامل فیلم‌هاى سینمای ایران به لحاظ حرفه‌اى محک می‌خورند. به همین خاطر، حضور در این جشن به کیفیت بالا و نبودش بعضا به کیفیت پایین آثار تعبیر می‌شود. البته من موافق این نگاه نیستم چرا که سلیقه هیات انتخاب در هر دوره‌اى تعیین کننده است نه لزوما استاندارهاى سینمایی، درتمام فستیوال‌هاى دنیا هم البته به همین شکل است. جشنواره فیلم فجر با این میزان استقبال مردمى - که به نظرم در دنیا شاید بی‌نظیر باشد- حساسیت بالایی را پیرامون خود دارد و این حتى در چرخه اکران بعد از جشنواره هم تاثیر می‌گذارد. به همین خاطر، من خیلى قائل به این نیستم که مسیر جشنواره و مخاطبانش، با روند اکران مغایرت داشته باشد.»


این کارگردان در ادامه می‌گوید: «قطعا هدف از سینما جایزه نیست و قطعا هدف از سینما جشنواره نیست. سینما براى تماشاگر به‌وجود آمده است. جشنواره‌ها و جایزه‌ها به دیده شدن بهتر فیلم‌ها ختم می‌شود و این نکته به آن اهمیتی ویژه داده است.


کارگردان «شماره 17 سهیلا» در پایان به دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر می‌گوید: «بهتر است آقای حیدری تلاش کنند که هویت جشنواره فجر را به سوی مستقل شدن سوق بدهند و جایگاه دولت را از اجرا به نظارت تغییر دهند. با این کار طلبکارى افراد مختلف از جشنواره کم می‌شود و حساسیت‌ها در مورد انتخاب و داورى به حداقل می‌رسد. اعتبار انتخاب‌ها و جوایز نیز افزایش پیدا می‌کند. البته می‌دانم که در شرایط فعلی، این درخواست زیادی است...»

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شو
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan