معرفی کامل فیلم ائو اصغر یوسفی‌نژاد | معرفی فیلم های جشنواره 35 فیلم فجر

  • ۱۵:۵۵

فیلم سینمایی «خانه»؛ استعدادی ظهور می کند


خانه - ساخته اصغر یوسفی نژاد

محمد حقیقت – پاریس: جشنواره فجر در راه است. بسیاری از فیلمسازان ایران در تلاشند آثار خود را به موقع به جشنواره تحویل دهند.

دربین اولین فیلم های کارگردانان تازه نفس، یک اثر بسیار خوب، به نام «خانه» ساخته اصغر یوسفی نژاد می تواند جای بسیار شایسته ای در جشنواره امسال داشته باشد، و سپس سر از جشنواره های معتبر جهانی درآورد.

به همت یکی از دوستان، به نام هوشنگ که باعث آشنائی من با کارگردان شد، موفق به دیدن کپی اولیه فیلم «خانه» شدم و بسیار تحت تاثیر میزانس، سناریونویسی، دیالوگ ها و فضا سازی این فیلم قرار گرفتم.

آدم همیشه ذوق می کند استعدادهای جوان از سینمای ایران را کشف کند. این فیلم برایم کشف شوق انگیزی است که به طور فشرده درباره اش می نویسم و امیدوارم جای شایسته ای در جشنواره فجر و سایر رویدادهای سینمایی ایران به دست آورد. بزودی مطلب مفصل تری درباره اش خواهم نوشت.

ماجرای فیلم حول یک وصیت نامه می چرخد، که به شکل هوشمندانه ای کارگردان توانسته، آن را تا انتها، با ظرافت پیش ببرد. درآغاز فیلم زنی سیاه پوش به سوی دوربین نزدیک می شود، از شیون و زاری هایش معلوم است عزیزی را که از دست داده، کسی نیست جز پدرش. دوربین با التهاب این ماجرا را دنبال می کند و در محدوده خانه، حیات، اتاق ها، و کمی هم  بیرون خانه، شخصیت های درگیر ماجرا را دنبال می کند، جسد آن مرحوم که همه وهمواره درباره آن صحبت می کنند و جلوی چشم افراد است، با هوشیاری از چشم تماشاگر دور نگهداشته می شود، دوربین فیلمساز همچون دوربین فیلم  «پسر شائول» (فیلم مجارستانی – ۲۰۱۵) اثر لانسلو نمس که جایزه بزرگ جشنواره کن و همچنین اسکار را گرفت، با شخصیت اصلی داستان، شانه به شانه حرکت می کند.  دوربین در گفت و گوی فامیل این مرحوم و افراد محله و کسانی که از راه دور برای بردن جسد به دانشگاه آمده اند، در حرکت است. کمتر پیش می آید که دوربین آرام بگیرد وهمچون احساسات این زن که پدر خود را از دست داده، آرام ندارد. سناریو نویس بسیار با ظرافت، اطلاعات را اندک اندک به تماشاگر منتقل می کند و هر چه ماجرا جلو می رود، سورپرایزها بیشتر می شود. متوفی وصیت کرده که بعد از مرگ، جسد او را دراختیار دانشکده پزشکی برای استفاده علمی قرار دهند اما، دخترش شدیدا مخالف است و علت را تماشاگر اندک اندک کشف می کند.

اصغر یوسفی نژاد که فیلم را درتبریز با هنرپیشه های غیرحرفه ای سینمائی ساخته، در خلق اثرش و بازی گرفتن ازآنها که برای ما ناشناس هستند واقعا کاری در خور تحسین ارائه داده است.

باید منتظر موفقیت های خوب این فیلمساز بود

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan