معرفی تمام فیلم اولی های جشنواره سی و پنجم فیلم فجر

  • ۱۳:۳۹

در سال‌های گذشته بخش نگاه نو همواره یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار جشنواره فیلم فجر بود و کارگردانان فیلم اولی در این بخش باهم به رقابت می‌پرداختند.

اتفاقی که امسال در آستانه جشنواره سی و پنجم رخ داده است، بخش نگاه نو و سودای سیمرغ با هم تفکیک شدند و به این واسطه کارگردانان فیلم اولی در کنار کارگردانان پیشکسوت و با تجربه‌تر به رقابت خواهند پرداخت.

امسال از مجموع 28 فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ، 9 فیلم به کارگردانان فیلم اول اختصاص یافته است، که دراین مجال مروری بر این فیلم‌ها خواهیم داشت.

بیست و یک روز بعد

سیدمحمدرضا خردمندان متولد 1362 در شیراز است. او فارغ‌التحصیل کارگردانی سینما از دانشگاه صدا‌و‌سیما در سال 86 است و فعالیت خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستندهایی مثل "روایت نحل"‌ که برنده بهترین فیلم جهان اسلام از جشنواره فیلم کوتاه تهران شد، آغاز کرد. او در حوزه‌های مختلفی از قبیل تلویزیون و فیلم داستانی نیز فعالیت گسترده داشته به طوری که در سال 91 تعداد 30 تیزر فرهنگی برای تلویزیون ساخته است.

فیلم "بیست‌و یک روز بعد" به کارگردانی خردمندان از با موضوع نوجوان ساخته شده است. این فیلم با بازی ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین صدیق، مهدی قربانی، جلال فاطمی و رضا استادی، ملودرامی از قصه‌ زندگی نوجوانی به نام مرتضی است و در خلاصه داستانش آمده است: همیشه همینجوریه! آخرین بار هوا ابر شد. باد گرفت. درختا داشتن از جا کنده می‌شدن. اونقدر بارون شدید شد که سیل شهر رو گرفته بود. پرنده‌ها دوروبر لونه‌هاشون جیغ می‌کشیدن. یکی از بچه‌ها قسم می‌خورد خودش دیده خورشید یکی‌دوبار نورش کم و زیاد شده!

فیلم بیست و یک روز بعد

ویلایی‌ها

منیر قیدی نویسنده و کارگردان ایرانی، متولد سال ۱۳۵۱ در شمیران است. او فعالیت خود را با سریال تلویزیونی "خاله سارا" در سمت منشی صحنه شروع کرد و در ادامه در بیش از ۲۰ فیلم سینمایی و تلویزیونی در سمت‌های منشی صحنه و دستیار کارگردان و برنامه‌ریز فعالیت داشت. او کار خود را با ساختن فیلم‌های کوتاه " ای آنکه خنداند و گریاند" در سال ۱۳۸۰ و فیلم "پسر دختر پیرمرد" در سال ۱۳۸۲ ادامه داد. فیلم "پسر دختر پیرمرد" به جشنواره‌های خارجی متعددی (در هامبورگ، منچستر، زنان سئول، زنان کنل و …) راه پیدا کرد. او همچنین در سال ۱۳۸۶ فیلم مستند "تهران، شهر چناران " را ساخت و در سال ۱۳۸۹ فیلم "در راه ویلا" را کارگردانی کرد. از دیگر فیلم‌های او می‌توان به فیلم سینمایی "حتی اگر شب باشد" اشاره کرد.

"ویلایی‌ها" به عنوان اثری دفاع مقدسی روانه جشنواره شده است. فیلمبرداری "ویلایی‌ها" به نویسندگی قیدی و ارسلان امیری در اندیمشک انجام شده و سعید ملکان تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته است. طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، آناهیتا افشار، علی شادمان، ثریا قاسمی، گیتی قاسمی، فریماه کهنمویی، مهدخت مولایی، فاطمه بابایی، معصومه بیگی، صابر ابر و هفت بازیگر کودک بازیگران این فیلم هستند. ویلایی‌هاقصه‌ خانواده‌های فرمانده‌هان سپاه و ارتش در سال ۱۳۶۵ است. عزیز، زن ۵۰ ساله‌ای است که همراه نوه‌هایش وارد مجموعه‌ ویلاها می‌شود. الیاس نیز راننده‌ بسیجی است که هروقت وارد مجموعه می‌شود، همه نگران این می‌شوند که شاید خبر شهادت یکی از فرمانده‌هان را بدهد. پس از مدتی سیما که عروس عزیز است از تهران می‌آید تا بچه‌های خود را به خارج از کشور ببرد...".

ویلایی ها

 

مادری

رقیه توکلی در حال حاضر در دانشکده فرهنگ و هنر یزد به عنوان مدرس سینما و مدیر گروه مشغول به تدریس است. وی تاکنون نزدیک به ۳۰ فیلم کوتاه مستند و داستانی را کارگردانی کرده و در ده‌ها جشنواره داخلی و خارجی برنده جوایز متعددی شده است.

فیلم سینمایی "مادری" اولین تجربه حرفه‌ای توکلی در مقام کارگردان است و تهیه‌کنندگی آن را سیاوش حقیقی برعهده دارد. این فیلم به هیچ وجه آپارتمانی نبوده و تمام سکانس‌های آن در خارج از تهران و در شهر یزد فیلمبرداری شده است.داستان "مادری" درباره زندگی دو خواهر است که یکی عشقش را رها کرده و دیگری عشقش او را رها کرده است. هانیه توسلی، هومن سیدی، نازنین بیاتی، مریم بوبانی، ملیسا ذاکری، آنا زارع و سجاد اسماعیلی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

photo_2017-01-08_15-17-52

آذر

محمد حمزه‌ای سال‌ها در مقام دستیار کارگردان در سینما فعالیت کرد و در تلویزیون نیز آثاری چون فیلم‌های تلویزیونی "خراش"، "بی صر و صدا"، "پرواز"،" حبیب آقا" و "صدای پای باران است" را ساخته است و حالا به عنوان اولین تجربه سینمایی"آذر" را روانه جشنواره فیلم فجر کرده است. احسان بیگلری که سال گذشته خودش فیلم "بردارم خسرو" را روانه جشنواره کرد، امسال با همکاری پریسا هاشم‌پور فیلمنامه "آذر" را  نوشته است و در خلاصه داستان مختصر این فیلم آمده  است: "ادامه‌ زندگی بهای سنگینی دارد"! در این فیلم نیکی کریمی در مقام تهیه‌کننده و بازیگر حضور دارد و حمیدرضا آذرنگ، هستی مهدوی، فرید سجادی‌حسینی، مهران نائل، شیرین آقاکاشی، مائده طهماسبی، پریسا هاشم‌پور، مانیا علیجانی، لیلا زارع، پژمان جمشیدی و هومن سیدی  او را همراهی می‌کنند.

آذر

ایتالیا ایتالیا

کاوه صباغ‌زاده به واسطه پدر سینمایی‌اش سال‌ها تجربه حضور در عرصه‌های مختلف سینمایی را دارد  و در آثار بسیاری در مقام دستیار کارگردان فعالیت کرده است و حالا در جشنواره سی و پنج با فیلم "ایتالیا ایتالیا" در مقام کارگردان حضور یافته است. این فیلم به تهیه‌کنندگی مهدی صباغ‌زاده در ژانر کمدی، فانتزی و موزیکال ساخته شده و تمام سکانس های آن در 43 جلسه و در تهران فیلمبرداری شده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: من دوستت دارم و این به تو هیچ ربطی نداره. حامد کمیلی، سارا بهرامی، فرید سجادی حسینی، رضا سخایی، همایون ارشادی، جهانگیر میرشکاری، ناصر سجادی حسینی، دانش اقباشاوی  و فائزه علوی، آنامهر اخلاقی، آرش مرشد، علی ملاقلی پور، حسن زاهدی، علی جناب، درنا مدنی، پریناز کنگاوری، آیدا اورنگ، ناصر مقدس، مهدی فهیمی و سپیده راستی فر در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

ایتالیا ایتالیا2

چراغ‌های ناتمام

مصطفی سلطانی در سال 1366 درتهران متولد شد. او نیز تجربه دستیاری، برنامه‌ریزی، مجری طرح، مدیر تولید، بازنویسی فیلمنامه را در کارنامه دارد و در نهایت امسال موفق به ساخت اولین فیلم خود در مقام کارگردان شد. "چراغ‌های ناتمام" به کارگردانی سلطانی و تهیه کنندگی مجید اسماعیلی در 50 جلسه و در تهران و بهشهر فیلمبرداری شد. داستان درباره نویسنده‌ای پایبند به باورهای اعتقادی است که به دنبال مضمونی مرتبط با باورهایش می‌گردد. مجید صالحی، شقایق فراهانی، حسین مهری، الهام نامی، حسین ملکی، علیرضا استادی و داریوش ارجمند بازیگران این اثر سینمایی هستند.

photo_2017-01-08_15-17-41

شماره 17 سهیلا

محمود غفاری  با "شماره 17 سهیلا"، فیلمی که سیدامیر سیدزاده تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد، به جشنواره فجر می‌آید. این فیلم  روایت‌کننده داستان دختری میانسال است که زمان ازدواج او به تاخیر افتاده و با توجه به مشکل ژنتیکی که دارد در تلاش است که هر چه سریعتر ازدواج کند تا بچه دار شود.زهرا داوودنژاد، بابک حمیدیان، احسان امانی و مهرداد صدیقیان در "شماره 17 سهیلا" به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سهیلا

تابستان داغ

 اولین ساخته ابراهیم ایرج‌زاده به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی هم امسال در کنار سایر آثار در بخش سودای سیمرغ به رقابت می پردازد.این فیلم که در 40 جلسه فیلمبرداری در تهران انجام شده، به عباس کیارستمى تقدیم شده است. علی مصفا، پریناز ایزدیار، مینا ساداتی، یسنا میرطهماسب و صابر ابر، لیلی فرهادپور، بهاره ریاحی، سیاوش چراغی پور، رویا بختیاری از جمله بازیگران  "تابستان داغ" به شمار می‌روند.

تابستان داغ

انزوا

اولین فیلم بلند مرتضی علی‌عباس میرزایی و تهیه کنندگی پیمان جعفری از جمله فیلم های پربازیگر این دوره از جشنواره فیلم فجر به شمار می‌رود. امیرعلی دانایی ایفاگر نقش اصلی این فیلم سینمایی است و علاوه بر او ۵ بازیگر زن از جمله بهنوش بختیاری، اندیشه فولادوند، لیندا کیانی، شقایق فراهانی و با معرفی لعیا عباس میرزایی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. همچنین همایون ارشادی، سیامک صفری، علی استادی، مهران  رجبی، امید روحانی، وحید نفر و نادر فلاح نیز دیگر بازیگران مرد این فیلم سینمایی پربازیگر را تشکیل می‌دهند.

photo_2017-01-08_15-17-43

سال گذشته فیلم اولی‌ها در جشنواره سی و چهارم بسیار خوش درخشیدند، از محمد حسین مهدویان با فیلم "ایستاده در غبار" گرفته تا سعید روستایی با فیلم "ابدو یک روز" جوایز اصلی جشنواره را از آن خود کردند، حال باید دید با توجه به این که امسال شرایط به گونه‌ای است که فیلم اولی‌ها در رقابت با رقبای باتجربه قرار گرفته‌اند، آیا باز هم می‌توانند جوایز جشنواره را از آن خود کنند یا خیر.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan