خاطرات الهه سرور افغانی از نژاد پرستی ایرانیها در استیج من وتو

  • ۱۷:۲۷
این خواننده افغان در مسابقه استیج سال ۹۵ شرکت کرده است.

الهه، خواننده افغانستانی است که امسال شبکه من و تو در حال ترویج و معرفی اوست. برنامه استیج، که یک برنامه استعدادیابی جنجالی است، این بار از دختری به نام الهه سرور استفاده میکند که در افغانستان چهره مشهوری است اما در ایران حضوری در عرصه موسیقی نداشته است.

زندگینامه الهه استیج

او دو نام دارد. نام اصلی‌اش مریم است. می‌گوید از نام اصلی خود خیلی لذت نمی‌برد. وقتی می‌خواسته در ستاره افغان ثبت‌نام کند نام الهه را انتخاب می‌کند.

اما الهه استیج کیست؟ نام واقعی او، مریم الهه سرور است، متولد ۱۳۶۸ در کابل، او توسط شبکه تلویزیونی طلوع در افغانستان که شاید بتوان با اغماض آن را منوتوی افغان نامید مشهور شده است. پس از اینکه خانواده او با حمله شوروی به افغانستان به ایران کوچ کردند، تا ۱۴ سال در ایران زندگی کرده و سپس همزمان با سقوط طالبان به افغانستان رفتند.

موسیقی الهه سرور، ویژگیای که دارد دوری از سبکهای هندی است که در همسایه شرقی ما رونق بسیار دارد. الهه استیج ۲ آهنگی سیاسی به نام سنگسار خوانده که گفته میشود به خاطر آن از انگلستان پناهنده شده است. ترانه او بسیار سیاسی و دارای بار اعتراضی است. خودش آن را نفی ناب میخواند اما منتقدان زیادی هم در میان افکار عمومی افغانستان دارد.

فیلمی درباره الهه استیج ساخته شده است به نام آواز مریم. که اشاره به نام دیگر او دارد که مریم صدایش میزنند. سایت الهه سرور فعلا کار نمیکند و اطلاعات بیشتری از زندگی او در دسترس نیست جز اینکه در سال ۲۰۰۸۲۰۰۹، در ستاره افغان خودی نشان داده و اکنون ۵ سال است در لندن زندگی میکند

پیش از این در مصاحبهای که از شبکه طلوع افغانستان پخش شد گفته که در کودکی قصد داشته دکتر شود. الهه در ستاره افغان با حجاب ظاهر میشده ولی در شبکه منوتو این طور نیست. او میگوید ستاره افغان باعث شهرت او شده است و چیزی به او زیاد یا از الهه کم نکرده است. او مقام هشتم جشنواره چهارم ستاره افغان را از آن خود کرده است. پس از آن، او می‌گوید که قصد نداشته ادامه بدهد و فکر می‌کرده همان هشتم بودن برایش خوب است اما دوباره وارد این سری مسابقات می‌شود ولی در رقابت با هنرمندی به نام مهران گلزار این مسابقات را از دست می‌دهد. او می‌گوید مثل خیلی از انسان‌ها همیشه از خودش گلایه دارد. می‌گوید صدایش در برابر دیگران مقبول است اما خودش آن را وقتی می‌شنود چندان دوست ندارد. او عاشق رنگ زرد است و می‌گوید نمی‌داند چرا این رنگ، حالت خوشی به او می‌دهد. پس از آن رنگ آبی برایش لذت‌بخش است وقتی کالاهای آبی یا زرد می‌پوشد. او از کتاب‌های فارسی، پاییز پدرسالار مارکز را با ترجمه محمدفیروز بخت می‌پسندد. 

الهه سرور، پیش از این در استودیوهای شبکه بیبیسی فارسی با ارکستر بزرگی برنامه ضبط کرده است در حالی که اسفندیار منفردزاده، آهنگساز سیاسی آثار قدیمی مسعود کیمیایی هم در پشت صحنه آن دیده میشود.

آیا شبکه من و تو با ارائه چنین خوانندهای قصد دارد از او یک ارمیای جدید بسازد؟ چهرهای که این بار با رایهای زیادی از افغانستان و افغانهای سراسر جهان و از جمله ایران، برنده مسابقه این شبکه فارسیزبانان شود؟ چهرهای که اگرچه یک ایرانی زاده ایران نیست، اما میتواند همسو با جهتهای سیاسی این شبکه باشد؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan