سیر تا پیاز رقابت ادل با بیانسه بر سر جایزه گرمی 2017

  • ۲۰:۰۴

کافه سینما-نوید نیکزاد-سرویس موسیقی: در تاریخ گرمی سال‌های زیادی را به خاطر می‌آوریم که در آن‌ها هیچ نوع رقابت و یا حتی بحثی درباره اینکه چه کسی برنده مهم‌ترین جایزه گرمی یعنی آلبوم سال خواهد شد به وجود نمی‌آمد. برای نمونه می‌توان درباره آلبوم‌های Thriller، 21، Tapestry یا Songs in the Key of Life صحبت کرد که به راحتی و بدون هیچ بحثی گرمی را بردند و رقیبی هم نداشتند.

اما امسال و در گرمی پنجاه و نهم دو َآلبوم خواهیم داشت که سرنوشت برنده شدن آن‌ها در بخش آلبوم سال تا آخرین لحظه‌ها نامشخص باقی خواهد ماند و شواهد هم این را نشان می‌دهد که به هیچ وجه نمی‌توان برنده را از قبل پیش‌بینی کرد. صحبت از دو آلبوم 25 ادل و Lemonade بیانسه است. هر دو نفر در حلقه برترین‌های این مراسم قرار دارند و ادل با بردن ده گرمی (از جمله چهارگانه اصلی آلبوم سال، ترانه سال، ضبط سال و هنرمند تازه‌کار سال) و بیانسه با بردن بیست گرمی که البته فقط یکی از آن‌ها جزء چهار جایزه اصلی گرمی (Single Ladies-ترانه سال) بودند دو هنرمند بسیار موفق محسوب می‌شوند.

هر کدام از این دو بانو می‌توانند با برد این جایزه اصلی گرمی 2017 تاریخ‌سازی کنند. چون ادل با بردن آلبوم سال می‌تواند به اولین خواننده‌ای (پس از استیوی واندر- سه بار برنده شدن متوالی او در بخش آلبوم سال گرمی) تبدیل شود که آلبوم سال را دو بار پشت سر هم برده است. از سوی دیگر بیانسه هم می‌تواند به اولین خواننده آمریکایی آفریقایی‌تباری (پس از هربی هنکاک و آلبوم River: The Joni Letters او) تبدیل شود که این جایزه را می‌برد.

اما به جز این رکوردها مسائل دیگری هم به رقابت امسال دامن می‌زنند. پس از ترند شدن هشتگ معروف Oscarssowhite# که به علت انتخاب نشدن هیچ بازیگر سیاهپوستی برای نقش اول مرد اسکار در دو سال متوالی اتفاق افتاد و همینطور هشتگ blacklivesmatter movement# که بیانسه در موزیک ویدیوی ترانه Formation به آن پرداخت و انتخاب دانلد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا همه چیز در این دوره از گرمی حساس‌تر به نظر می‌رسد. هرچند آخرین آرا در روز سیزدهم ژانویه (یک هفته قبل از حضور رسمی ترامپ در کاخ سفید) ثبت شده‌اند و بر این اساس فرایند رای‌گیری این مراسم به پایان رسیده است اما برای آن‌هایی که فکر می‌کنند سیاست نقشی در گرمی بازی نمی‌کند می‌توان از قبضه کردن کامل گرمی توسط گروه دیکسی چیکز، آن هم پس از حمله ناتالی مینز به سیاست‌های جورج بوش درباره دخالت نظامی آمریکا در عراق اشاره کرد که حتی منتج به بایکوت کامل این گروه در نشویل و رادیوهای آمریکا شد.

به بحث اصلی خود باز می‌گردیم. هر دو آلبوم 25 و Lemonade موفقیت فراوانی به دست آوردند. البته آلبوم ادل از نظر تجاری و جایگاه‌اش در چارت موسیقی موفقیت بیشتری داشت و ده هفته در صدر جدول پرفروش‌ترین آلبوم‌های هفته آمریکا حضور داشت که در مقایسه با حضور یک هفته‌ای آلبوم بیانسه در صدر جدول پرفروش‌ترین آلبوم‌های هفته آمریکا به وضوح بهتر است. آلبوم 25 هیچگاه از جدول سی آلبوم پرفروش هفته آمریکا خارج نشد و در مقابل، آلبوم Lemonade آخرین بار حدود سه ماه پیش در جمع سی آلبوم برتر آمریکا قرار گرفت.

از نظر موفقیت ترانه‌های دو آلبوم هم باید گفت تمام ترانه‌های آلبوم آخر بیانسه در جدول پرفروش‌ترین ترانه‌های هفته آمریکا قرار گرفتند اما فقط Formation به جمع ده ترانه برتر رسید و از آن سو شش ترانه از یازده ترانه آلبوم 25 ادل در جدول دویست ترانه برتر هفته آمریکا قرار گرفتند و دو ترانه Send My Love و Hello به لیست ده ترانه برتر هفته رسیدند. با این وجود منتقدان موسیقی بیشتر طرفدار بیانسه هستند چون او تاکنون موفق به کسب جایزه برترین آلبوم سال نشده است و اگر باز هم شکست بخورد برای سومین باری خواهد بود که در این بخش ناکام می‌ماند.

بیانسه پیش از این دو بار در بخش برترین آلبوم‌های سال با آلبوم I Am…Sasha Fierce به Fearless تیلور سوییفت و آلبوم Beyoncé به Morning Phase بک باخته بود. اما بیانسه در گرمی سال 2017 در نه بخش نامزد شده است که در مقایسه با پنج بخش ادل عدد قابل ملاحظه‌ای به شمار می‌رود. البته اگر نگاهی دقیق‌تر به سوابق رای‌دهندگان آکادمی گرمی بیندازیم متوجه می‌شویم نامزد شدن بیانسه در دو بخش ترانه و ضبط سال بیشتر به خاطر آرزوی بعضی از رای‌دهندگان برای رسیدن او به لیست پنج نامزد نهایی است و قطعا رای‌دهندگان اصلی گرمی که با آرای آن‌ها برندگان مشخص می‌شوند این مورد را در قضاوت خود لحاظ نخواهند کرد.

نکته مهمی که شانس موفقیت بیانسه را زیاد می‌کند همکاری او با چندین خواننده در چند ترانه آلبوم Lemonade است. او به خاطر بهترین اجرای راک در ترانه Don't Hurt Yourself که یک ترانه دو صدایی با جک وایت است نامزد دریافت جایزه گرمی شده است. همینطور در بخش بهترین اجرای رپ، ترانه مشترک بیانسه و کندریک لامار با عنوان Freedom هم نامزد شده است در حالی که ادل هیچ ترانه دو صدایی در آلبوم 25 نخوانده است.

از سوی دیگر ادل تنها در یک بخش از قسمت‌هایی که مجاز به کاندید شدن بود (بهترین موزیک ویدیوی سال) نامزد نشد اما ترانه Formation بیانسه در این بخش نامزد دریافت گرمی شده است هرچند موردی که باعث می‌شود این برتری بیانسه تا حدی خنثی شود نامزد شدن دو تهیه‌کننده از نه تهیه‌کننده آلبوم 25 ادل هستند. گرگ کرستین و مکس مارتین برای دریافت جایزه تهیه‌کننده سال نامزد گرمی شده‌اند اما از بیست و چهار تهیه‌کننده آلبوم Lemonade هیچکدام نامزد دریافت جایزه تهیه‌کننده سال گرمی نشده‌اند.

اگر به نامزدهای دیگر بخش آلبوم سال نگاهی بیاندازیم می‌توانیم متوجه نکاتی شویم که شاید به ما در پیش‌بینی برنده کمک کنند: ممکن است دریک بتواند تعدادی از آرای بیانسه را به سمت خود جلب کند و از این لحاظ به نفع ادل کار کند چون در بعضی جنبه‌های موسیقیایی و به خصوص از لحاظ سبک، دو آلبوم دریک و بیانسه با هم همپوشانی نزدیکی دارند. اما جاستین بیبر به هیچ وجه نمی‌تواند آرای ادل را کم کند و آن دسته از اعضای آکادمی را که علاقمند به سبک پاپ هستند مجاب کند که رای‌شان را به جای ادل به حساب بیبر منظور کنند. به نظر نمی‌رسد که بتوان شانسی زیادی برای کاندید پنجم یعنی استرگیل سیمپسون، خواننده سبک کانتری در جدال بین ادل و بیانسه قائل شد.

شاید این طور به نظر برسد که به خاطر اتفاقات به وجود آمده در دو یا سه سال گذشته و آن هشتگ‌های معروف کفه ترازو به سمت بیانسه سنگینی می‌کند و آکادمی گرمی جایزه آلبوم سال را به او می‌دهد. اما باز هم تناقض دیگری که به وجود می‌آید محافظه‌کار بودن بیش از حد رای‌دهندگان گرمی است. اعضای آکادمی نسبت به سبک ریتم اند بلوز و همینطور رپ بسیار محافظه کار هستند و آخرین باری که آلبومی از این دو سبک برنده آلبوم سال شد به سیزده سال پیش و آلبوم Speakerboxxx/The Love آوتکست باز می‌گردد.

همچنین گمان می‌رود شانس ادل برای بردن دو جایزه ترانه و ضبط سال با ترانه Hello بسیار زیاد باشد و اگر او مانند پنج سال قبل موفق به بردن سه‌گانه بزرگی که در گرمی 2017 نامزد دریافت آن شده است شود به تنها خواننده‌ای در تاریخ تبدیل می‌شود که این سه‌گانه را دو بار پشت سر هم می‌برد. پل سایمون، اریک کلپتون، کرول کینگ، دیکسی چیکز و کریستوفر کراس هر کدام یک بار این سه گانه را برده‌اند. علاوه بر آن ادل می‌تواند با بردن ترانه سال به اولین زنی در تاریخ موسیقی تبدیل شود که این بخش از جوایز گرمی را دو بار برده است. تاکنون هجده خواننده زن موفق شده‌اند یک بار جایزه بهترین ترانه سال گرمی را ببرند و ادل با همکاری پل اپورث در ترانه Rolling in the Deep توانست پنج سال پیش این عنوان را به دست بیاورد و حالا همین شانس را به کمک گرگ کرستین به دست آورده است. همچنین ادل می‌تواند با بردن آلبوم سال به دومین زنی تبدیل شود که این جایزه را دو بار برده است. پیش از این تیلور سوییفت موفق به کسب این عنوان شده بود. ادل به احتمال بسیار زیاد جایزه بهترین آلبوم پاپ سال را خواهد برد و این جایزه تعداد جوایز گرمی او را به پانزده نزدیک می‌کند. اگر ادل بتواند در هر پنج بخشی که نامزد شده است برنده شود به دومین زنی در تاریخ موسیقی تبدیل خواهد شد که برای دو بار، پنج جایزه یا بیشتر را در مراسم گرمی برده است. اما نفر اول کیست؟ بیانسه. او به ترتیب در سال های 2003 و 2009 برنده پنج و شش جایزه گرمی شده بود.

به نظر می‌رسد بیانسه در گرمی امسال شانس بسیاری برای بردن در چهار بخش دارد: بهترین اجرای رپ برای ترانه Freedom با همراهی کندریک لامار، بهترین موزیک ویدیو برای ترانه Formation، بهترین فیلم موسیقیایی برای ویدیوی تمام ترانه‌های آلبوم Lemonade، بهترین آلبوم معاصر شهری برای آلبوم Lemonade. بیانسه در صورت برنده شدن در این بخش می‌تواند به مجموع بیست و چهار گرمی برسد که در آن صورت تنها سه گرمی با الیسون کراوس که رکورددار دریافت بیشترین جایزه گرمی برای یک خواننده زن است فاصله خواهد داشت. همچنین بیانسه می‌تواند به سومین خواننده‌ای تبدیل شود که در یک سال هر دو فرمت ویدیوی کوتاه (Formation) و ویدیوی طولانی (Lemonade) برای یک آلبوم را می‌برد. دو گروه دیگری که پیش از این موفق به انجام این مهم شده‌اند دوران دوران (1983) و گروه بیتلز (1996) بودند.

اما اگر بیانسه موفق به دریافت جایزه گرمی در بخش آلبوم سال نشود همچنان در جایگاه بسیار خوبی قرار خواهد داشت. هشت خواننده در مراسم گرمی برای سه بار یا بیشتر نامزد دریافت جایزه بهترین آلبوم سال شده‌اند و آن را نبرده‌اند. این خوانندگان بسیار بزرگ، استینگ (تجربه چهار بار نامزد شدن و چهار شکست)، لیدی گاگا، امنم، کانیه وست، ریدیوهد، التون جان، مرایا کری و دان هنلی هستند که اگر بیانسه هم به آن‌ها اضافه شود ترکیبی بی‌نظیر تشکیل خواهند داد!

* این اولین گزارش از سلسه گزارش‌های به سوی گرمی است که تا زمان آغاز پنجاه و نهمین دوره مراسم گرمی در بخش موسیقی کافه سینما منتشر خواهد شد. شما کاربران گرامی می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را درباره این بخش با ما در میان بگذارید و سعی می‌شود حتما از نظرات سازنده شما در بهبود کیفی پوشش مراسم گرمی استفاده شود.

مجله ویترینو
سپاس گزاریم ...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan