ماجرای میز گرد جنجالی شبکه چهار و استعفای مدیر شبکه 4

  • ۱۴:۲۲

غلامرضا غلامی و پورمحمدی

مدیر شبکه چهار سیما که دو ماه و دو روز پیش، حکم انتصابش را دریافت کرده بود، روز گذشته از مسئولیتش استعفا داد و این استعفا اگرچه درنهایت پذیرفته نشد، بدل به یکی از جنجالی‌ترین استعفاهای سال‌های اخیر شد.

به‌گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، صبح روز گذشته خبر نامه استعفای غلامرضا غلامی، رئیس دوماهه شبکه چهار به پورمحمدی، در رسانه‌ها پیچید و این در حالی بود که علی اصغر پورمحمدی، معاون سیما نوزده تیرماه در حکمی غلامرضا غلامی را به سمت مدیر جدید شبکه چهار سیما منصوب کرد تا غلامی جانشین رستم‌وندی شود.

ادبیات بی‌سابقه

حال غلامرضا غلامی در نامه‌ای به او، با ادبیاتی بی‌سابقه استعفای خود را اعلام کرد. غلامی در نامه‌ استعفای خود آورده: «احتراما، نظر به اینکه جناب‌عالی در برنامه‌ریزی اینجانب برای اداره مطلوب شبکه، متناسب با قواعد و ضوابط سازمانی و اصول حرفه‌ای اختلال ایجاد می‌کنید و این رویه خلاف قراری است که روز اول در محضر ریاست محترم سازمان با همدیگر گذاشتیم و به‌منظور جلوگیری از بروز اختلافات بچگانه در سطح سازمان، بدین‌وسیله بنده از مدیریت شبکه چهار سیما استعفا می‌دهم و برای جناب‌عالی آرزوی توفیق می‌کنم، بدیهی است تا تعیین مدیر جدید باصلابت و در چارچوب ضوابط به اداره شبکه ادامه خواهم داد».

پورمحمدی در حکم مدیر جدید شبکه چهار، مأموریت شبکه چهار را به عنوان شبکه تخصصی علمی، فرهنگی و هنری با مخاطبان فرهیخته و اهل معرفت و فرهنگ، معرفی و تأکید کرده و این شبکه مأموریت ویژه‌ای برای کمک به تحقق چشم‌انداز 1404 و اجرای سندهای جامع علمی کشور و مهندسی فرهنگی داشته و دارد.

غلامرضا غلامی با مدرک دکترای علوم سیاسی و عضویت هیأت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما ـ پیش از این سمت‌هایی همچون مدیرکل برنامه‌های سیاسی سازمان، مدیرکل اداره کل اخبار صدا، مدیر گروه سیاسی شبکه یک، مدیر گروه سیاسی شبکه دو و مدیریت گروه اجتماعی شبکه سه را هم در کارنامه داشت.

با این شرایط بود که پس از دو ماه و دو روز از این انتصاب، غلامرضا غلامی استعفایش را به معاون سیما ارائه کرد و نوع ارائه این استعفا، به گونه‌ای بود که پذیرش آن با تمام سوابق این مدیر اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسید.

انتشار تصویر متن استعفانامه غلامی در خبرگزاری‌ها و به‌تبع آن شبکه‌های اجتماعی فضای پرتنش حوالی این استعفا را دامن زد.

اتهام و پاسخ

در همین حال سایت «تابناک» بنا بر شنیده‌های خبرنگارش، ارائه طرح برنامه‌های پرهزینه، درخواست‌های مکرر دریافت اعتبار خارج از مبلغ تخصیصی، انتقاد نخبگان از نحوه پخش برنامه‌ها، ایجاد تنش در مجموعه کارکنان و مدیران شبکه و درخواست‌های استعفا و بازنشستگی پیش از موعد کارکنان را علت ارائه و پذیرش استعفای مدیر شبکه چهار اعلام کرده بود.

این ادعا با پاسخ سریع مدیر مستعفی شبکه 4 همراه بود. غلامی در این واکنش، دلیل کناره گیری از مسئولیتش را حجم فساد موجود در شبکه چهارم سیما عنوان کرد و آنهایی را که از کنار رفتنش از مسئولیت خوشحال می شوند، عوامل فساد در این شبکه خواند: «بنده با پرونده‌های آلوده به فساد مقابله کرده‌ام و همین دیروز یکی از مدیرانی که مبلغی به‌ناحق به‌نام یکی از اقوامش دریافت کرده بود باید به حساب شبکه بازمی گرداند. لذا قطعا وی اکنون از استعفای بنده خوشحال است.»

به‌خاطر «نقد سینما»؟

در همین‌حال ایلنا مدعی شد غلامرضا غلامی پیگیر ساخت برنامه‌ای به‌نام نقد سینما در این شبکه بوده اما بعد از آنکه ساخت ادامه برنامه هفت در تلویزیون قطعی می‌شود علی اصغر‌پورمحمدی (معاون سیما) با پخش و ساخت برنامه نقد سینما مخالفت می‌کند. در نامه‌ای که‌ پورمحمدی در ۲۱ شهریور خطاب به غلامرضا غلامی نوشته، آورده است: از آنجایی که پخش دوباره برنامه هفت با موضوع سینما در جدول پخش شبکه سه قرار دارد؛ مقتضی است دستور فرمایید تولید و پخش برنامه در آن شبکه لغو شود. غلامی نیز در پاسخ به‌ پورمحمدی اعلام کرده که شبکه ۴ شبکه فرهنگ و هنر است و تولید برنامه در حوزه سینما جزء‌ وظایف این بخش است.

سینماپرس نیز این اختلافات را طور دیگری روایت کرد: «نامه‌ای دیگر منتسب به پورمحمدی و غلامی در تاریخ ۲۱ شهریور (روز سینما)، از اختلاف‌نظر شدید این دو بر سر تولید و پخش یک برنامه جدید سینمایی در شبکه چهار سیما خبر می‌دهد. در نامه‌ای معاون سیما از مدیر شبکه چهار سیما خواسته است که با توجه به پخش مجدد برنامه «هفت» از مهرماه از شبکه سه -که تا چندی پیش با تهیه‌کنندگی و سردبیری محمود گبرلو اجرا می‌شد- تولید و پخش برنامه‌ای جدید با موضوع سینما در شبکه ۴ لغو شود.»

اما غلامرضا غلامی در پاسخ به دستور پورمحمدی، در نامه‌ای که دستخطش به وی منتسب است، نوشت: «نظر به اینکه برنامه نقد سینما قبل از این با هماهنگی با حضرتعالی در شبکه چهار طراحی شده و حتی دکور آن نیز تهیه شده است و با توجه به اینکه شبکه چهار شبکه فرهنگ و هنر است و جزء وظایف ذاتی شبکه، تولید برنامه در حوزه سینما می‌باشد دستور جنابعالی وجاهت قانونی ندارد. رونوشت: ریاست محترم سازمان جهت استحضار».

پذیرفته نشد؟ پذیرفته شد؟

ساعتی بعد از انتشار نامه استعفا در شبکه‌های اجتماعی، داوود نعمتی‌انارکی، مدیرکل روابط‌عمومی صداوسیما اعلام کرد: استعفای مدیر شبکه چهار پذیرفته نشده است و ایشان کمافی‌السابق مدیر این شبکه است و به کار خود ادامه می‌دهد. اختلاف سلیقه در کار امری طبیعی است و چه‌بسا چنین اختلافاتی به بهبود روند انجام کارها نیز منجر شود.

اما چهارساعت قبل از انتشار این اظهارنظر، خبرگزاری فارس خبر از سرپرستی پورحسین داده بود: «استعفای غلامرضا غلامی از سوی اصغر پورمحمدی، معاونت سیما، پذیرفته شده و هم‌اکنون رضا پورحسین، سرپرست شبکه چهار سیماست».

این تشتت خبررسانی نشان می‌داد که مدیران صداوسیما بر سر این استعفا توافق ندارند. این اتفاقات دقیقا در حالی رخ داد که قرار بود دیروز ٢٢ شهریورماه نشست مدیر جدید شبکه چهار با خبرنگاران برای تبیین برنامه‌های این شبکه برگزار شود که در پی این اتفاق، نشست خبری نیز لغو شد.

اما درنهایت روابط عمومی صدا و سیما در اطلاعیه ای اعلام کرد استعفای غلامرضا غلامی از مدیریت شبکه چهار سیما پذیرفته نشده و او به کار خود در این سمت ادامه می‌دهد.

جنگ پنهان یا دوستی آشکار؟

پذیرفته نشدن سریع استعفای غلامی با وجود ادبیات تندش در استعفانامه و صحبت‌های پس از آن نشان می‌دهد که قدرتی فراتر از پورمحمدی همچنان در حال حمایت از این مدیر عصبانی است. غلامی احتمالا در شبکه فرهیختگان ماندگار می‌شود، اما باید منتظر ماند و دید آیا در آینده سرافراز و پورمحمدی آبشان به یک جوی خواهد رفت؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan