- شنبه ۱ خرداد ۹۵
- ۱۵:۱۸
● شرح حال
▪ تاریخ تولد: ۱۳۵۱
▪ فرزند : مرحوم علی حاتمی ...
▪ همسر : علی مصفا
بیوگرافی لیلا حاتمی
لیلا حاتمی در ۹ مهر۱۳۵۱ در تهران متولد شد و از کودکی در فیلمهای پدرش حضور داشت. دیپلم خود را در رشتهٔ ریاضی فیزیک از تهران گرفت و برای ادامهٔ تحصیل به لوزان سوئیس رفت. در دانشگاه پلی تکنیک در رشتهٔ برق شروع به تحصیل کرد و پس از دو سال این رشته را رها کرد و به تحصیل ادبیات فرانسه در دانشگاه لوزان مشغول شد. سال ۱۳۷۵ به علت بیماری پدرش به ایران آمد و از آن پس در تهران اقامت کرد. سال ۱۳۷۵ اولین کار سینمایی خود را در فیلمی غیر از فیلم پدرش انجام داد. لازم به ذکر است بیش از آن در سال ۱۳۷۰ در فیلم دلشدگان کار کرده بود.
او برای بازی در فیلم لیلا از پانزدهمین جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار گرفت و برای بازی در فیلم آب و آتش از پنجمین دوره جشن خانه سینما برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن شد. لیلا حاتمی اولین جایزه جهانی اش را در سال ۱۳۸۱ از جشنواره مونترال کانادا برای بازی در فیلم ایستگاه متروک گرفت.
بیوگرافی لیلا حاتمی + عکس لیلا حاتمی
● فیلم شناسی لیلا حاتمی:
▪ کیف انگلیسی (مجموعه، سیدضیاءالدین دری، ۱۳۷۸)
▪ آب و آتش (فریدون جیرانی، ۱۳۷۹)
▪ مربای شیرین (مرضیه برومند، ۱۳۷۹)
▪ ایستگاه متروک (علیرضا رئیسیان، ۸۰/۱۳۷۹)
▪ ارتفاع پست (ابراهیم حاتمی کیا، ۱۳۸۰)
▪ سیمای زنی در دور دست (علی مصفا، ۱۳۸۲)
▪ سالاد فصل (فریدون جیرانی، ۱۳۸۳)
▪ مربای شیرین (مرضیه برومند، ۱۳۸۵)
▪ حکم ( مسعود کیمیایی، ۱۳۸۴)
▪ کمال الملک (علی حاتمی، ۱۳۶۳)
▪ دلشدگان (علی حاتمی، ۱۳۷۰)
▪ لیلا (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۶)
▪ شیدا (کمال تبریزی، ۱۳۷۷)
▪ میکس (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۸)
▪ جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی)
تصاویر لیلا حاتمی
عکس لیلا حاتمی
عکس لیلا حاتمی
عکس لیلا حاتمی
عکس لیلا حاتمی
اولین حضور لیلا حاتمی در سینما
رابطه عاشقانه لیلا حاتمی و همسرش + عکس
آن حسها همهاش واقعی است
خیلیها
معتقدند رابطه عاشقانه شخصیتهای فیلم "لیلا" با توجه به واقعی بودن آن
در بین بازیگرانش برای تماشاگران خاص و عام، بسیار باورپذیر درآمده است. وی
در پاسخ به این سوال که چقدر از ارتباط عاشقانه فیلم واقعی بوده و آیا حس
علاقمندی این زوج هنرمند سینما در طول همین کار شکل گرفته، گفته است:
اتفاقا دوست دارم به این سوال جواب بدهم. آن حسها همهاش واقعی است. قبل
از شروع فیلمبرداری حسهایمان به هم شروع شده بود. اصلا آقای مهرجویی اول
ما را به هم علاقمند کرد و بعد فیلمش را ساخت.
همیشه به ضرر علی تمام میشد
لیلا حاتمی پس از ازدواج با علی مصفا یک بار دیگر با او در فیلم "میکس"
داریوش مهرجویی همبازی شد. یک بار نیز به عنوان بازیگر در فیلم "سیمای
زنی در دوردست" به کارگردانی همسرش علی مصفا حضور یافت. وی در بخش دیگر
این مصاحبه با اشاره به سرریز شدن پیشنهادی مشابه پس از موفقیت این فیلم
گفته است: همیشه سعی کردیم تکراری نشود. همین جور با سیل پیشنهادهای
دوتایی مواجه میشدیم اما از آنها فرار میکردیم. یا هیچکداممان
نمیرفتیم یا فقط من میرفتم و این همیشه به ضرر علی تمام میشد.
علی مصفا برای خواستگاری لیلا حاتمی پیش داود رشیدی رفت
گفتنی
است چندی پیش داود رشیدی بازیگر مطرح سینما تئاتر وتلویزیون در
گفتوگویی با مجله پردیس روایت جالبی از آشنایی با خانواده حاتمی و ماجرای
این ازدواج تعریف کرده بود: صمیمیت من و علی حاتمی به سالهای قبل
برمیگردد. ما با هم دوست بودیم و رفت و آمد خانوادگی داشتیم . لیلی و
لیلا با هم بزرگ شدند . من و علی حاتمی واقعا مثل دو برادر بودیم و رفت و
آمد ما و خانواده او هنوز هم ادامه دارد تا جایی که آقای مصفا برای
خواستگاری از لیلا (حاتمی) پیش من آمد چون علی (حاتمی) دیگر فوت کرده بود
گفتنی است چندی پیش داود رشیدی بازیگر مطرح سینما تئاتر وتلویزیون در گفتوگویی با مجله پردیس روایت جالبی از آشنایی با خانواده حاتمی و ماجرای این ازدواج تعریف کرده بود: صمیمیت من و علی حاتمی به سالهای قبل برمیگردد. ما با هم دوست بودیم و رفت و آمد خانوادگی داشتیم . لیلی و لیلا با هم بزرگ شدند . من و علی حاتمی واقعا مثل دو برادر بودیم و رفت و آمد ما و خانواده او هنوز هم ادامه دارد تا جایی که آقای مصفا برای خواستگاری از لیلا (حاتمی) پیش من آمد چون علی (حاتمی) دیگر فوت کرده بود
به گزارش خبرآنلاین، فیلم سینمایی «پله آخر» به کارگردانی علی مصفا یکی از 12 فیلم بخش مسابقه رسمی چهل و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کارلووی واری است. جلسه معرفی این فیلم چهارم ژوئیه برگزار شد و لیلا حاتمی به همراه علی مصفا، علیرضا آقاخانی (بازیگر) و فردین صاحب الزمانی (تدوینگر) فیلم در این جلسه حضور داشتند.
فردین صاحب الزمانی، لیلا حاتمی، عسل و مانی مصفا، علی مصفا، علیرضا آقاخانی
جدایی علی مصفا و لیلا حاتمی صحت دارد؟!
زوج لیلا حاتمی و علی مصفا همیشه برای مخاطبان سینما جذاب بودهاند.
آنها در روزهای شلوغ جشنواره مقابل جواد طوسی نشسته اند و درباره مسائل
مختلفی صحبت کرده اند. از دیدگاهشان به سینمای ایران، تا علی حاتمی و
آثارش؛ جالب اینجاست که آن ها حتی برخلاف معمول به یکی دو حاشیه و شایعه
درباره خودشان نیز پاسخ داده اند که در ادامه میخوانید.
این گفت و گو پیش از حاشیه ای که برای لیلا حاتمی به خاطر پاسخ هایش در جمع
خبرنگاران درباره «رگ خواب» رخ داده بود، انجام شده است. حاشیه ای که پس
از آن جواد طوسی به حمایت از حاتمی به خبرنگاران توصیه کرد حال و هوای
هنرمند مورد مصاحبه را بسنجند.
هر کسی کار خودش را می کند!
در ابتدای این مصاحبه مصفا و حاتمی درباره مشورت برای حضور در آثار سینمایی صحبت می کنند، بر این اساس آن ها اهل مشورت با هم هستند اما هر کسی کارخودش را می کند.
*حاتمی : «من از اول یک کمی در قبول کردن نقش ها راحت تر بودم و علی
تقریبا به جز یکی دو تا از کارهایی که کردم با بقیه موافق نبوده. بعد از
این که فیلم «لیلا»، را با هم بازی کردیم، همیشه مشورت می کردیم. از نظر
سلیقه ای، خیلی جاها مثلا سر «شیدا» اصرار می کرد که نرو!»
*مصفا: «به هر حال خیلی تحمیلی نیست، هیچ وقت نظر یکی باعث نشده که آن
دیگری فیلمی را برود یا نرود. فقط در این حد بوده که در موردش صحبت کنیم
ونظر هم را جویا شویم.»
البته به گفته مصفا، این روزها شرایط برای پذیرش نقش فرق کرده است، آنها می
سنجند که در یک کار چقدر اذیت خواهند شد؟ یا این کار چیز جدیدی برایشان
دارد یا خیر؟: «تا حدی هم آن دید ایده آلیستی را از دست داده ایم، زمانی
فکر می کردیم ما فقط وقتی کار می کنیم که آقای مهرجویی کار کند...»
اما لیلا حاتمی در پاسخ به سوال جواد طوسی درباره این که الان به ارزیابی هوشمندانه ای رسیده اند؟
می گوید: «من همین چند روز پیش یکهو احساس کردم که قشنگ 10-20 سال پیر شده
ام، برای اینکه تا یک جایی در دنیای خودت و با آدم هایی که بودی می گفتی
اینکه بد نیست. از هیچی بهتر است. ولی یک باره می بینی یک عالمه آدم جدید
هست که تواصلا نمی شناسی شان و دقیقا احساس کردم از این فضا عقبم. من با
علی فرق دارم. هیچ اخباری را دنبال نمی کنم و عکسی نمی بینم. برای همین
وقتی بچه ها سر فیلم برداری می آمدند و اسامی فیلم ها و کارگردان ها را می
گفتند، با یک موج جدیدی از فیلمسازهای خوب روبرو شدم و با خودم گفتم: ای
بابا، من اینجا برای خودم سرم را کرده بودم توی کوزه و داشتم کارای چرت و
پرت بازی می کردم!»
در ادامه طوسی می پرسد یعنی واقعا فکر می کنید چرت و پرت بوده؟ یا شکسته نفسی می کنید؟
که حاتمی این طور پاسخ می دهد: «با کوتاه آمدن از ایدهآلها، خیلیهایش
چرت و پرت بوده. مثلا همیشه اطرافیانم می گفتند آخه تو چجوری با فلانی کار
می کنی؟ می گفتم اشکالی ندارد و برخی از کارها جزو «اشکالی نداشت»ها بودند.
ولی الان فکر می کنم نه! اشکالی دارد!»
به نظر مصفا نسل تازه ای از کارگردان ها آمده اند و حاتمی معتقد است در
واقع نسل آدم ها و بازیگران هم عوض شده، البته او که یک موقعی خود را از
سینمای ایران جلوتر می دانسته، با این اتفاق سینمای ایران را نیزرو به جلو
می بیند.
به گفته حاتمی، در سینما تا 10-15 سال پیش با دنیایی منجمد شده روبرو بوده
اند، جریان ساکنی که به جز چند استعداد، وحشتناک به نظر می رسیده است:
«الان آن استانداردهای فیلم سازی یک چیز دیگری شده وما دیگر با ایده های
پرت و پلا ودنیای عجیب و غریب مواجه نیستیم.»
نسل تازه ای وارد سینما شده...
اما در ادامه بالاخره بحث به جشنواره می رسد، اما پیش از آن حاتمی و
مصفا درباره آمدن دوربین های دیجیتال و وسواس در برداشت و تکرار شدن صحنه
ها بحث می کنند، مصفا دقت و نگرانی خراب شدن برداشت در زمان نگاتیو را
بیشتر می پسندد، اما حاتمی به نظر با فضای این روزهای سینما همراه با
تکنولوژی دیجیتال موافق تر است.
علی مصفا با دو فیلم «وارونگی» و «خانه ای در خیابان چهل یکم» در جشنواره
حضور داشت و فیلم «دوئت» را نیز بازی کرده است، او درباره این که از
فیلمسازان فعلی حدیث نفس زمانه خودشان را می سازند، این طور نظر می دهد:
«کارهایی که من کردم همینطوربوده که شما می گویید. در هیچ کدام نگاه شخصی
نبوده، ولی انتقادی که می توانم داشته باشم این است که درگیر این هستند که
اثرشان کجا و در کدام جشنواره بین المللی نمایش داده می شود و چه اتفاقی
برایش می افتد.» البته، به نظر او این که فیلم سازان محاسبه می کنند چه
موضوعی به روز است تا این که به دنبال علاقه شخصی شان بروند، چندان برای
کار هنری خوب نیست.
حاتمی هم که در جشنواره امسال با نقش متفاوتی در فیلم «من» حاضر شده بود،
با اشاره به این که در فیلم در رفاه کامل ایفای نقش می کرده و همچنین از
جاه طلبی سهیل
بیرقی خوشش می آید، فیلم او را با فیلم های نوآر سی سال پیش مقایسه می
کند. او درباره نقشش در این فیلم به عنوان زنی عجیب و غریب، کاسبکار و چند
وجهی می گوید: «برای من او شکلی از فانتزی بود و از همینش خوشم می آمد.»
او همچنین «رگ خواب» همکاری دومش با حمید نعمت الله پس از «بی پولی» را از سر علاقه به نعمت الله می داند.
جریان فیلم دولتی خیلی پرطرفدار نیست
در ادامه حاتمی در پاسخ به این که به وضعیت فعلی سینما خوشبین است یا
نه؟ پاسخ مثبت می دهد، اما علی مصفا درباره این که در سینمای ما سیاستهای
دولتی حاکم است این طور اظهار نظر می کند: «جریان فیلم های دولتی خیلی
پرطرفدار نیست. دیگر کسی دلش نمی خواهد فیلم دولتی بسازد. یعنی آنها که می
سازند هم سعی دارند خیلی رو نکنند و فیلم متفاوتی بسازند. می بینیم که فیلم
های متفاوت ساخته می شود و نسل جدید خوب کار می کنند.»
او در بخش دیگری صحبت هایش را این طور ادامه می دهد: «همچنان امید من این
است که آدم هایی به عنوان سرمایه گذار جلو بیایند. حالا می بینم فیلمی مثل
«ابد و یک روز» این قدر سر و صدا کرده و جوانی 26 ساله آن را ساخته. امید
دارم این باعث شود سرمایه گذاری بیاید و برای یک جوان مستعد سرمایه گذاری
کند تا چنین تولیداتی در سینمای ایران شکل بگیرد. سرمایه گذاری فیلم در
ایران در مقایسه با خارج ارزان است.»
پاسخ به دو حاشیه درمورد طلاق گرفتن و زندگی در فرانسه
در بخش پایانی این گفت و گو وقتی جواد طوسی به رفت و آمد این دو هنرمند
به فرانسه اشاره می کند، با پاسخ جالبی روبرو می شود. به نظر می رسد، تصور
این رفت و آمد به خاطر بازی در فیلم «گذشته» به وجود آمده، حاتمی: «به خاطر
فیلم «گذشته» ما سه سال پیش، رفتیم پاریس که چون فیلم طولانی بود. بچه ها
را مدرسه ثبت نام کردیم و بعد از 9 ماه برگشتیم. فیلم برداری چهار ماه طول
کشید که با دوران تمرین مجموعا شش ماه علی درگیر بود. ولی ما سال تحصیلی
را تمام کردیم و بعد برگشتیم. من رفت و برگشت دیگری نداشته ام.»
در ادامه حاتمی با وجود این که به سفر ابراز علاقه می کند اما سفرهای
جشنواره ای را خسته کننده می داند. اما علی مصفا آن ها را انگیزه بخش می
داند.
اما طوسی به شایعه جدا شدن این دو هنرمند از یکدیگر نیز اشاره می کند و از
آن به عنوان حاشیه اسم می برد که حاتمی در این باره می گوید: «از نظر من
اینها اسمش حاشیه نیست. حاشیه به نظر من یعنی آدم یک کاری خلاف آن جریان
اصلی برایش جالب باشد و بکند. مثلا من بروم سر فیلمبرداری و به جای کارکردن
این برایم جذاب باشد که فلان کس را از نزدیک ببینم و خوش بگذرانم و کار
اصلی را نکنم. این که دو نفر با هم زندگی می کنند یا نه حاشیه محسوب نمی
شود، جریان اصلی زندگی شان است.»
و در پاسخ به این که شما جلوتر از داوری های بیرونی مراقبت های لازم را
برای کانون خانوادگی تان دارید؟ توضیح می دهد: «من چون این طوری فکر نمی
کنم، اسمش را مراقبت نمی گذارم. یک چیزی یا هست یا نیست. آن دیگر بستگی به
دو فرد دارد. با مراقبت کار درست نمی شود.»
مصفا: «(باخنده) بله چون ما بازیگریم، لزومی ندارد عملیات بخصوصی انجام
دهیم که حاشیه پیش نیاید. اگر بخواهد پیش بیاید، میآید. ما مراقبت خاصی
نمیکنیم.»
جواد طوسی: «ولی به هر حال الگو هستید.» مصفا: «دوست نداریم الگو باشیم.
این کارمان را سخت می کند.» حاتمی: «نه خوب است، من خوشم می آید که عمرم به
یک دردی بخورد و یک نفر از چند سال زندگی آدم یک استفاده ای بکند. همان
طور که من استفاده کرده ام. از تجربه زندگی خیلی های دیگر استفاده کرده
ام.»