![](http://bayanbox.ir/view/6998044338480848506/%D8%AA%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%88%D9%86.bmp)
- سه شنبه ۱ تیر ۹۵
- ۱۷:۴۵
به اعتقاد این فعالان محیطزیستی اکران انیمیشن تازهی پیکسار که «در جستجوی دُری» نام دارد، اشتیاق مردم برای نگهداری گونههای کمیاب ماهی به عنوان حیوان خانگی را افزایش میدهد.
بر اساس پژوهشهای دانشگاه کوئینزلند استرالیا، پس از اکران انیمیشن «در جستجوی نمو» در سال 2003 بازار بزرگی برای فروش دلقکماهی ایجاد شد، و همین امر به کاهش تعداد این گونهی جانوری در زیستگاههای طبیعی انجامید. «در جستجوی نمو» داستان یک دلقکماهی است که برای یافتن پسرش ماجراهای بسیاری را پشتسر میگذارد.
انیمیشن «در جستجوی نمو» با بودجهای نزدیک به 100 میلیون دلار ساخته و سال 2003 در سینماهای سراسر جهان اکران شد. این انیمیشن به فروشی بیش از 900 میلیون دلار دست یافت.
نمایش «در جستجوی نمو» دلقکماهی را به یکی از حیوانات محبوب فروشگاههای حیوانات خانگی بدل کرده بود. اکنون پژوهشگران دنبال راهکاری هستند تا از وقوع رویدادی مشابه پس از اکران «در جستجوی دُری» در ماه ژوئن جلوگیری کنند.
کارمن داسیلوا یکی از پژوهشگران حاضر در این پروژه گفت: «حدود 90 درصد از ماهیهای آکواریومی مستقیما از حیاتوحش صید میشوند و بیشتر مردم از این موضوع آگاه نیستند. در حال حاضر گرمایش جهانی و اسیدی شدن اقیانوسها به اندازهی کافی حیات این گونههای جانوری را تهدید میکند و صید این ماهیها بحران را تشدید خواهد کرد.»
در انیمیشن تازهی «در جستجوی دُری» قهرمان داستان همان ماهی آبی فراموشکار «در جستجوی نمو» است. این ماهی از گونهی جراحماهی آبی است و برخلاف دلقکماهی امکان پرورش آن وجود ندارد
پرفروش ترین افتتاحیه تاریخ سینما
“در جستجوی دُری” عنوان پرفروشترین افتتاحیه یک انیمیشن در تاریخ سینمای آمریکا را به نام خود ثبت کرد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تقریبا ۱۳ سال پس از نمایش موفقیتآمیز «در جستجوی نمو»، پیکسار و دیزنی با ارائه «در جستجوی دُری» پرفروشترین افتتاحیه یک انیمیشن در تاریخ سینمای آمریکا را رقم زدند.
این انیمیشن در ۴۳۰۵ سالن سینما نمایش داده شد و با استقبال بینظیر تماشاگران به فروشی برابر با ۱۳۶٫۲ میلیون دلار دست پیدا کرد.
با این فروش بینظیر «در جستجوی دُری» به راحتی عنوان پرفروشترین فیلم پایان هفته در سینماهای آمریکا را نیز از آن خود کرد. در کنار اکران موفق این انیمیشن فیلم اکشن کمدی «اطلاعات مرکزی» با بازی دواین جانسون و کوین هارت نیز به سینما آمد. این فیلم با فروشی برابر با ۳۴٫۵ میلیون دلار در ۳۵۰۸ سالن سینما دومین فیلم پرفروش سینمای آمریکا بود.
تا پیش از این عنوان پرفروشترین افتتاحیه یک انیمیشن بلند را قسمت سوم «شرک» از کمپانی دریمورکس در اختیار داشت. «شرک ۳» سال ۲۰۰۷ در افتتاحیه ۱۲۱٫۶ میلیون دلار فروش داشت.
«در جستجوی دُری» که در جلب نظر تماشاگران موفق بود، از آنها امتیاز سینمایی A گرفت و به گیشۀ کمرونق سینمای آمریکا جانی دوباره بخشید.
الن دِجنرس و آلبرت بروکس صداپیشگان اصلی «در جستجوی دُری» به کارگردانی اندرو استنتون هستند. این گروه در انیمیشن «در جستجوی نمو» نیز حضور داشتند. این بار داستان روی شخصیت دُری و تلاش او برای یافتن پدر و مادرش تمرکز دارد. دُری همراه با نمو و مارلین به یک موسسه دریایی وارد میشود و در آنجا با یک نهنگ سفید، یک اختاپوس و یک کوسه سفید آشنا میشود.
«اطلاعات مرکزی» برای نخستین بار جانسون و هارت را در یک قاب به تصویر میکشد. این فیلم از تماشاگران امتیاز سینمایی A منفی گرفت. بیشتر تماشاگران «اطلاعات مرکزی» افراد بالای ۲۵ سال بودند.
این فیلم به کارگردانی راوسون مارشال تربر داستان یک مامور سیا با بازی جانسون است که پس از سالها دوست دوران نوجوانی خود با بازی کوین هارت را در یک ماموریت با خود همراه میکند. ایمی رایان و آرون پال دیگر بازیگران این اکشن کمدی هستند. «اطلاعات مرکزی» محصول مشترک کمپانیهای نیولاین، برادران وارنر و یونیورسال با بودجهای ۵۰ میلیون دلاری ساخته شده است.
با آغاز اکران «در جستجوی دُری» و «اطلاعات مرکزی»، فیلم «احضار روح ۲» صدر جدول پرفروشها را از دست داد و به ردۀ سوم پرفروشهای سینمای آمریکا سقوط کرد. فیلم ترسناک جیمز وان این پایان هفته در ۳۲۵۶ سالن سینما به فروشی برابر با ۱۵٫۶ میلیون دلار دست یافت. این میزان فروش ۶۲ درصد کمتر از فروش هفته گذشته این فیلم بود. «احضار روح ۲» تا کنون به فروشی بیش از ۱۸۷ میلیون دلار در سرتاسر جهان دست یافته است.
اما میزان کاهش فروش «وارکرفت» از این هم چشمگیرتر بود. این فیلم پرهزینه که با اقتباس از یک بازی ویدئویی ساخته شده است با ۷۳ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته در ۳۴۰۶ سالن سینما تنها ۶٫۵ میلیون دلار فروش داشت. این فیلم پرهزینه در طول ۱۰ روز اکران در سینمای آمریکا تنها ۳۷٫۷ میلیون دلار فروش داشته است. البته فروش فیلم در سینمای چین شکست تجاری آن در آمریکا را جبران میکند. فروش «وارکرفت» در چین ۲۰۵ میلیون دلار بوده است.
ردیف |
نام فیلم |
نام کارگردان |
تعداد سالنهای سینما |
هفته اکران |
فروش آخر هفته |
فروش کل در آمریکای شمالی |
۱ | در جستجوی دُری | اندرو استنتون | ۴۳۰۵ | ۱ | ۱۳۶٫۲ | ۱۳۶٫۲ |
۲ | اطلاعات مرکزی | راوسون مارشال تربر | ۳۵۰۸ | ۱ | ۳۴٫۵ | ۳۴٫۵ |
۳ | احضار روح ۲ | جیمز ون | ۳۳۵۶ | ۲ | ۱۵٫۶ | ۷۱٫۱ |
۴ | حالا مرا میبینی ۲ | لوییس لتریر | ۳۲۳۲ | ۲ | ۹٫۷ | ۴۱٫۴ |
۵ | وارکرفت | دانکن جونز | ۳۴۰۶ | ۲ | ۶٫۵ | ۳۷٫۷ |
۶ | مردانایکس: آپولاکیپس | برایان سینگر | ۲۶۳۲ | ۴ | ۵٫۲ | ۱۴۶٫۱ |
۷ | لاکپشتهای نینجا | دیوید گیرن | ۳۰۸۶ | ۳ | ۵٫۲ | ۷۱٫۹ |
۸ | من پیش از تو | تئا شاروک | ۲۶۴۵ | ۳ | ۴٫۲ | ۴۶٫۴ |
۹ | آلیس آنسوی آینه | جیمز بابین | ۱۸۸۰ | ۴ | ۳٫۶ | ۶۹٫۳ |
۱۰ | کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی |
آنتونی روسو جو روسو |
۱۴۳۴ |
![](http://bayanbox.ir/view/8394405086689339173/888888888888888888.bmp)