سیمرغ شهر || آموزش آشپزی و روشهای تهیه غذا | آموزش پخت 17 نوع خورشت

  • ۱۳:۵۳

خورش قیمه خلال و زرشک

خورش قیمه خلال و زرشک

مواد لازم برای شش نفر:

گوشت گوساله 500 گرم
زرشک 50 گرم
خلال بادام 100 گرم
پیازمتوسط یک عدد
نمک و فلفل به میزان لازم
روغن برای سرخ‌کردن دو قاشق غذاخوری
شکر یک قاشق غذاخوری
زعفران نصف قاشق چایخوری
لیمو عمانی چهار عدد

طرز تهیه:

پیاز را خرد کرده، با کمی روغن تفت می‌دهیم. در همین حالت رب را هم اضافه می‌کنیم سپس گوشت را قیمه‌ای خورد کرده به مواد اضافه  و همه مواد را کمی تفت می‌دهیم، پس از آن دو لیوان آب اضافه کرده بعد از جوش آمدن خورش، شعله را کم می‌کنیم و می‌گذاریم به مدت یک ساعت آرام بپزد. سپس خلال بادام را اضافه و بعد از 10 دقیقه لیمو عمانی‌ها را با چنگال سوراخ کرده و در خورش می‌اندازیم و اجازه می‌دهیم خورش به مدت یک ساعت دیگر با شعله کم بپزد. زرشک را شسته با کمی روغن (ترجیحا روغن حیوانی) و شکر تفت می‌دهیم و در پایان به همراه زعفران به خورش اضافه کرده و خورش را پنج دقیقه با حرارت ملایم روی شعله نگه می‌داریم





خورش آلو اسفناج با مرغ

خورش آلو اسفناج با مرغ

 مواد لازم:

اسفناج یک کیلوگرم
مرغ نصف عدد
پیاز یک عدد
سیرخردشده دو حبه
نمک، زردچوبه، فلفل و ادویه به میزان لازم
روغن یک قاشق غذاخوری
آلوبخارا به میزان لازم
آب دو لیوان

 طرز تهیه:

مرغ را به اندازه‌ دلخواه خرد می‌کنیم و همراه پیاز خرد شده، سیر و روغن تفت می‌دهیم. زردچوبه، فلفل، ادویه و نمک را به آن اضافه می‌کنیم و در ظرف را می‌گذاریم و زیر گاز را کم می‌کنیم تا خود مرغ آب بیاندازد. آن‌گاه اسفناج را بعد از شستن و خرد کردن در ظرف ریخته و می‌گذاریم با حرارت کم پخته شود (اسفناج احتیاج به آب ندارد چون اسفناج آب می‌اندازد) وقتی آب اسفناج گرفته شد به مرغ‌ اضافه می‌کنیم آن‌گاه آلوها را همراه با دو لیوان آب به درون غذا می‌ریزیم و می‌گذاریم با شعله کم غذا بپزد و جا بیفتد. برای چاشنی و مزه غذا اگر آلوها کافی نبود می‌توانیم از آبغوره یا آبلیمو استفاده کنیم.

نکته:

در این غذا به جای آبغوره یک قاشق قره‌قورت هم می‌توان استفاده کرد.




خورش سیب

خورش سیب

 مواد لازم:

گوشت نیم کیلوگرم
پیاز دو عدد
سیب شیرین چهار عدد
لپه یک پیمانه
رب گوجه‌فرنگی یک قاشق غذاخوری
گوجه‌فرنگی رنده شده دو عدد
لیموعمانی پنج عدد
زعفران نصف قاشق چایخوری
دارچین، روغن، نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

 طرز تهیه:

ابتدا پیازها را رنده کرده با زردچوبه و روغن سرخ می‌کنیم، سپس گوشت‌ها را قیمه‌ای خرد کرده و در پیاز سرخ می‌کنیم و دارچین و فلفل را می‌افزاییم. بعد گوجه‌فرنگی‌ها و رب گوجه‌فرنگی را داخل مواد می‌ریزیم. آن‌گاه لپه را که از قبل خیس کرده‌ایم آبکش کرده و داخل مایه سرخ می‌کنیم (برای جلوگیری از وا رفتن لپه) آب ریخته و می‌گذاریم بپزد بعد از 5/1 ساعت لیموعمانی، زعفران و نمک را اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم خورش جا بیفتد 45 دقیقه قبل از سرو، سیب‌های خرد شده را اضافه می‌کنیم (به این دلیل که سیب زرد له می‌شود.)




خورش بادنجان پیچی

خورش بادنجان پیچی


 مواد لازم:

گوشت چرخ‌کرده نیم‌کیلو
پیاز سرخ شده یک عدد
گوجه‌فرنگی حلقه شده یک کیلوگرم
بادنجان یک کیلوگرم
فلفل‌دلمه‌ای حلقه شده سه عدد
آب یک استکان
آبلیمو کمی
ادویه، نمک، زردچوبه و فلفل به میزان لازم

 طرز تهیه:

در آغاز بادنجان‌ها را پوست گرفته، آنها را از طول سه برش زده و سرخ می‌کنیم.گوشت، پیاز و ادویه را مخلوط کرده و از آن کباب‌های کوچکی به اندازه یک انگشت سبابه درآورده و سرخ می‌کنیم سپس هرکدام از کباب‌ها را لای بادنجان‌های سرخ شده گذاشته و می‌پیچیم و در آخر یک خلال دندان در آن فرو می‌کنیم تا از هم باز نشوند. سپس آنها را روی حلقه‌های گوجه و فلفل چیده، آب و کمی آبلیمو اضافه کرده و روی بادنجان‌ها می‌ریزیم و مجددا حلقه‌های فلفل و گوجه را روی آن می‌چینیم با حرارت ملایم حدود 15 دقیقه می‌گذاریم این خورش مغز پخت شود. این خورش را با نان و یا با برنج می‌توانید میل کنید.


خورش بوقلمون

خورش بوقلمون

 مواد لازم:

گوشت بوقلمون 300 گرم
سیب‌زمینی دو عدد
شوید خشک دو قاشق غذاخوری
پیاز خلال شده یک عدد
تخم آفتا‌ب‌گردان یک قاشق غذاخوری
روغن‌زیتون سه تا چهار قاشق غذاخوری
آب، نمک و زعفران به میزان لازم

 طرز تهیه:

گوشت بوقلمون را به تکه‌های ریز قیمه‌ای درآورده و به مدت یک ساعت در پیاز و زعفران قرار داده و در یخچال بگذارید.
سپس گوشت‌ها را به همراه پیاز و روغن‌زیتون روی حرارت ملایم بگذارید و تفت دهید، بعد دو لیوان آب به مواد اضافه کنید و بگذارید به مدت 45 دقیقه بپزد تا گوشت نرم شود.
آن‌گاه سیب‌زمینی‌ و تخم آفتابگردان را اضافه ‌کنید.
وقتی گوشت و سیب‌زمینی پخت و آب خورش غلیظ شد، در ظرف موردنظر بکشید و در صورت دلخواه یک قاشق روغن‌زیتون روی آن بریزید.
در ضمن، می‌توانید این خورش را با نان و برنج  میل کنید.



خورش باقلا و گشنیز با طعم سیر

خورشت باقلا و گشنیز با طعم سیر


مواد لازم برای 4 تا 5 نفر:

500 گرم گوشت گوسفندی

500 گرم باقلا سبز

4 قاشق سوپخوری گشنیز خرد شده

1 عدد پیاز

6 حبه سیر

1 قاشق سوپخوری زعفرن آب کرده

1قاشق مربا خوری زرد چوبه

نمک و فلفل به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم


طرز تهیه:

1. باقلا را از هر دو پوست در آورده، بشویید و در آبکش بریزید. پیاز را پوست کنده،شسته و خلالی خرد کنید.حبه های سیر را هم خرد کنید.

2. گوشت را هم شسته و خورشی خرد کنید. در قابلمه ای روغن ریخته روی حرارت بگذارید.

3. روغن که داغ شد پیاز و سیر را در روغن ریخته و خوب سرخ کنید.پیازها که طلایی شدند،زردچوبه را اضافه کرده و به هم بزنید.

4. حالا نوبت اضافه کردن گوشتهاست. آنها را هم خوب سرخ کرده تا آب آنها بخار شود.زعفران آب کرده و فلفل را هم اضافه کنید.

5. مقداری آب بریزید و در ظرف را بگذارید. حدود یک ساعت صبر کنید تا گوشت بپزد.

6. بعد از پخت کامل گوشت ،باقلا را اضافه کنید.حالا می توانید نمک را هم اضافه کنید و مزه خورش را بچشید.

7. در مراحل آخر پخت ، گشنیز را هم اضافه کنیدو بعد از 10 دقیقه خورش را از روی حرارت بردارید و در ظرف مورد نظر کشیده و به همراه برنج سرو کنید.


این هم غذای آماده شده

خورشت باقلا و گشنیز با طعم سیر

پیشنهاد دوستانه:

حتماً امتحان کنید خیلی خیلی خوشمزست.هووووووووووووووووووووووووم




خورش سبز بهاری

(کنگر)

خورشت کنگر


مواد لازم برای 4 نفر:

1/2 پیمانه کنگر خرد شده

2 پیمانه ریواس خرد شده
1 پیمانه گوجه سبز
2 پیمانه نعنا و جعفری ریز شده (1و 1/2 پیمانه جعفری - 1/2 پیمانه نعنا)

400 گرم گوشت گوساله خرد شده

2 قاشق سوپخوری پیاز داغ

روغن به میزان لازم

نمک،فلفل و زرد چوبه به مقدار کافی


خورش کنگر


خواص کنگر:

کنگر یکی از سبزیجات بهاره لذیذ و سرشار از ویتامین است. قسمت مورد استفاده این سبزی ساقه آن بوده (مانند کرفس)که پس از جدا کردن تیغ‌ها و کمی ‌‌تفت دادن در روغن می‌تواند برای طبخ خورش به کار رود. مطالعات نشان داده‌اند که خوردن برگ‌های این سبزی افزایش دهنده ادرار (دیورتیک) و محرک کلیه‌ها، ترشح صفرا از کبد و منقبض کننده کیسه صفراست. در ضمن پتاسیم فراوانی داشته اما از نظر میزان کالری بسیار محدود است.

در این سبزی ترکیبی به نام سینارین وجود دارد که موجب کاهش کلسترول خون می‌شود. تحقیقات نشان داده است که این ترکیب کاهنده سطح تری‌گلیسیرید خون نیز هست. از این رو خوردن کنگر برای کسانی که چربی خون بالا دارند و یا مستعد بیماری‌های قلبی عروقی هستند توصیه می‌شود. به علاوه، از آنجایی که کنگر محتوی کربوهیدرات پیچیده غیرقابل هضمی به نام اینولین است، خاصیت مسهلی دارد. از طرفی اینولین موجود در این سبزی باعث افزایش باکتری‌های مفید و کاهش باکتری‌های مضر در مدفوع می‌شود و در کل به حفظ سلامت روده بزرگ کمک می‌کند و از خطر ابتلا به سرطان در این ارگان را به میزان قابل‌توجهی می‌کاهد.


نعناع و جعفری را فراموش نکنید

مطالعات نشان داده‌اند خوردن 20 گرم جعفری نیاز بزرگسالان را به ویتامین C برطرف می‌کند، به خصوص اگر به‌طور تازه میل شود. این ماده مغذی در دسته آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و خاصیت ضدسرطانی نیز دارد اما نعناع حافظ معده است و مصرف آن به هر شکلی به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند اما توصیه می‌کنیم که این سبزی‌ها را تازه به تازه تهیه کرده و کمتر خرد کنید به طوری که له نشوند و در ضمن با روغن کمی ‌‌تفت دهید تا به این ترتیب ضایعات مواد مغذی موجود به حداقل برسد. فراموش نکنید که این جز را در آخرین مراحل طبخ به خورش‌تان اضافه کنید تا بیش از اندازه حرارت نبیند.


طرز تهیه :

1. کنگر را تمیز کرده و تیغ شان را جدا کنید.آنها را خوب شسته و به اندازه مناسب خرد کنید.

2. ریواس را هم پوست کنده و خرد کنید. حالا گوشت را در تابه ای با مقداری روغن تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود.

3. حالا پیاز داغ را اضافه کرده و تفت دادن ادامه دهید.به گوشت کمی زرد چوبه اضافه کنید.

4. مقداری آب اضافه کنید تا روی مود بیاید، سپس در تابه را بگذارید تا گوشت بپزد.

5. نعنا و جعفری ریز خرد شده را همراه با کنگر در کمی روغن ریخته تفت دهید. سبزیجات سرخ شده را به گوشت پخته شده اضافه کنید تا همراه با گوشت بجوشندو خورش جا بیفتد.

6. نیم ساعت که خورش جوشید گوجه سبز را اضافه کنید.نمک و فلفل را هم اضافه کنید تا خورش مزه دار شود.

7. ده دقیقه به پایان پخت، ریواس های خرد شده را اضافه کنید،بعد از این مدت خورش را از روی حرارت برداشته و در ظرف مورد نظر ریخته و با برنج سرو کنید.


همراه غذا:

از آنجایی که این غذا از مخلوط شدن گروه سبزیجات با گوشت‌ها آماده خوردن می‌شود، بهتر است به همراه آن از ماست کم چرب و یا دوغ تهیه شده از این نوع ماست استفاده کنید. در ضمن، مصرف نوشیدنی‌هایی مانند شربت آب‌لیمو نیز به دلیل ویتامین C فراوان می‌تواند یک وعده غذایی سالم‌تر را تشکیل دهد.


خورش کنگر


فوت و فن:


  • ریواس تازه و جوان ، صورتی رنگ است.پس برای این خورش ریواس تازه استفاده کنید.
  • گوجه سبزها هم اگر خیلی تازه باشند، هسته شان نرم است و در خورش له شده و خورش را تلخ می کند.پس گوجه های خیلی ریز را برای این خورش استفاده نکنید و مناسب نیستند.
  • ریواس احتیاج به مدت پخت طولانی ندارد چون زود می پزد و له می شود.
  • گوجه سبز هم نباید خیلی بجوشد،چون له می شودو در خورش دیده نمی شود.


کهنگی و ماندگی

در صورت زیاد آمدن آن‌را در ظرف درداری بریزید تا بوی یخچال و سایر غذاها را به خود نگیرد. از گذاشتن اضافه این خورش در فریزر خودداری کنید زیرا طولانی شدن زمان نگهداری این خورش از ارزش غذایی آن به شدت خواهد کاست. در هنگام خرید کنگر توجه داشته باشید که ساقه‌های جوان به کلفتی انگشت سبابه دست را انتخاب کنید و برای پاک کردنش بهتر است از قیچی استفاده کرده و برای حفاظت درمقابل تیغ‌های این گیاه دستکش بپوشید.

اگر چربی خونتان بالاست

بهتر است به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ به خصوص سینه آن استفاده کنید زیرا کم‌چرب بوده و برای کنترل مشکل شما گزینه مناسب‌تری است. در ضمن سبزیجات مصرف شده در آن‌ را سرخ نکرده و از روغن کمتری در تهیه خورش‌تان استفاده کنید و میزان کنگر مصرفی در غذایتان را دو برابر کنید.
اگر  سنگ کیسه‌صفرا دارید
اگر سنگ کیسه صفرا دارید، از آنجایی که برگ‌های کنگر محرک انقباض کیسه صفراست و اگر سابقه ابتلا به سنگ کیسه صفرا دارید از کنگر کمتری در خورش‌تان استفاده کنید چرا که افزایش انقباض کیسه صفرا به انسداد مجاری و حتی پارگی کیسه صفرا منجر می‌شود.

اگر فشار خونتان بالاست

اگر فشار خون بالایی دارید، از آنجایی که در هر 100 گرم از این سبزی 360 میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد این ماده غذایی به عنوان یک کاهنده فشار خون به حساب می‌آید که البته بهتر است با نمک کم و آب‌لیمو یا آب‌غوره فراوان مزه دار شود تا به این ترتیب کنترل فشار خون صورت گیرد.






خورش بامیه عربی

خورش بامیه عربی

مواد لازم:

گوشت گوسفندی 500 گرم
بامیه 500 گرم
رب گوجه‌فرنگی 80 گرم
تمرهندی 60 گرم
آبلیموتازه دو قاشق غذاخوری
آب دو لیوان
دارچین نصف قاشق چایخوری
کره 70 گرم
گشنیز خرد شده دو قاشق سوپخوری
عصاره لیموترش یک عدد
سیر تازه دو حبه
پیاز یک عدد
روغن مایع یک پیمانه
زردچوبه، نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه:

نخست انتهای بامیه‌ها را گرفته و خوب می‌شوییم و ‌آنها را در روغن سرخ می‌کنیم. پیاز و سیر را در کره تفت می‌دهیم. آن‌گاه، گوشت را به موادمان اضافه کرده و مقداری تفت می‌دهیم و در انتهای این مرحله، نمک و ادویه‌ها را اضافه می‌کنیم، سپس درون ظرف آب ریخته تا گوشت خوب پخته شود، بعد، بامیه‌ها را نیز افزوده و بقیه مواد را به جز گشنیز به مخلوط‌مان می‌افزاییم، پس از این که چند جوش خورد و جا افتاد، گشنیز را هم داخل ظرف می‌ریزیم، در این لحظه، خورش آماده است.

نکته:

انتهای بامیه‌ها نباید زیاد بریده شود چون در این صورت لعاب درون بامیه، هنگام پخت، وارد خورش می‌شود.



خورش کوفته ریزه با کاری

خورشت کوفته ریزه با کاری

 مواد لازم:

گوشت چرخ‌کرده 300 گرم
پیاز یک عدد
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
پودر کاری و آبلیمو از هر کدام یک قاشق غذاخوری
رب گوجه‌فرنگی دو قاشق غذاخوری
روغن برای سرخ کردن به میزان لازم

 طرز تهیه:

گوشت، پیاز رنده‌شده، نمک و فلفل را با هم مخلوط کرده به صورت کوفته به اندازه گردوی کوچک درست می‌کنیم و در کمی روغن تفت داده سپس رب، نمک، زردچوبه و کاری را اضافه کرده و تفت می‌‌دهیم. در آخر آبلیمو را ریخته و برنج دم کرده را هم در کاسه کوچکی با قاشق فشرده کرده و در ظرف سرو بر می‌‌گردانیم و در کنار خورش استفاده می‌‌کنیم.


خورشت فسنجان با رب ازگیل

خورشت فسنجان با رب ازگیل

 مواد لازم:

رب ازگیل یک پیمانه
گردوی چرخ‌شده یک و نیم پیمانه
گوشت چرخ‌شده بوقلمون 500 گرم
پیاز رنده‌شده دو عدد
زعفران و نمک و فلفل و شکر به میزان لازم
آلو خورشی 10 عدد

 طرز تهیه:

پیاز را در روغن تفت داده، سپس به آن گردوی چرخ‌شده اضافه می‌کنیم و آن را هم کمی تفت می‌دهیم. رب را اضافه کرده و مقداری آب ریخته و می‌گذاریم کاملا به روغن بیفتد. وقتی که خورش به جوش افتاد به گوشت بوقلمون پیاز رنده شده، نمک و فلفل اضافه کرده و آن را به صورت قلقلی یا توپی در آورده، سرخ می‌کنیم و درون خورش می‌ریزیم. نیم ساعت مانده به سرو غذا زعفران را هم به آن اضافه می‌کنیم.

 نکته:

توجه داشته باشید رب ازگیل تقریبا شیرین است اگر تمایل به خورش شیرین ندارید مقداری آبلیمو استفاده کنید. برای به روغن افتادن بیشتر خورش هر از چند گاهی به آن خرده‌های یخ اضافه کنید تا کاملا به روغن بیفتد.


خورشت قارچ و تخم مرغ

خورشت قارچ و تخم مرغ


 مواد لازم برای چهار نفر:

فلفل دلمه‌ای و پیاز خلال‌شده از هر کدام یک عدد
قارچ حلقه‌شده 20 عدد
آبلیمو 1/4 پیمانه
تخم‌مرغ یک عدد
رب گوجه‌فرنگی یک قاشق غذاخوری
عصاره مرغ یک عدد
آب یک و نیم پیمانه
روغن به میزان لازم

 طرز تهیه:

قارچ ‌ها را در تابه ریخته و آبلیمو را اضافه کنید. در تابه را ببندید تا آب میان بافتی قارچ خارج و خشک شود. سپس مقدار کمی روغن اضافه کنید تا قارچ تفت بخورد.
در تابه‌ای دیگر فلفل دلمه‌ای را با مقداری روغن تفت دهید تا کمی نرم شود. سپس پیاز را اضافه کرده و بگذارید با هم تفت بخورد. رب، آب و عصاره مرغ را افزوده تا جوش بیاید. در این زمان قارچ را اضافه کنید و با در بسته 30 دقیقه بگذارید تا جا بیفتد و بعد تخم‌مرغ را اضافه کرده و مرتب هم بزنید تا تخم‌مرغ در یک جا سفت نشود و بعد از سه دقیقه خورش آماده سرو است. این غذا را می‌توان با برنج و نان سرو کرد.



خورشت قارچ با مرغ

خورشت قارچ با مرغ

 مواد لازم:

گوشت مرغ 500 گرم
پیاز سرخ‌کرده نصف پیمانه
قارچ 600 گرم
زرده تخم‌مرغ دو عدد
روغن مایع سه قاشق سوپخوری
آبلیمو چهار قاشق سوپخوری
زعفران آب‌کرده دو قاشق سوپخوری
آرد گندم یک قاشق سوپخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
پیاز و هویج از هر کدام یک عدد

 طرز تهیه:

مرغ را با پیاز، هویج، نمک و دو پیمانه آب بپزید. سپس قارچ‌ها را شسته و با کمی روغن و پیازداغ تفت دهید، آرد را روی آن ریخته و به تفت دادن ادامه دهید. سپس مرغ پخته شده را به آن اضافه کنید. زعفران، نمک، فلفل، زرده تخم‌مرغ، زردچوبه، آبلیمو و آب مرغ را افزوده، پس از چند جوش خورش آماده است.


خورشت گوشت و لوبیا

خورشت گوشت و لوبیا

مواد لازم:

گوشت سردست گوسفندی 500 گرم
لوبیا سفید و سیب زمینی و نعنا خشک از هر کدام 100 گرم
پیاز متوسط دو عدد
شیره توت سفید نصف پیمانه
زردچوبه یک قاشق سوپخوری
فلفل یک قاشق چایخوری
نمک به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا گوشت را به تکه‌های درشت خرد کرده و بشویید. لوبیا سفید را که از شب قبل خیس کرده‌اید همراه گوشت، پیاز، سیب‌زمینی، زردچوبه، نمک و فلفل بگذارید مانند آبگوشت بپزد. وقتی خورش به جوش آمد شعله را ملایم کرده تا خوب پخته شود. به علت طبع سرد لوبیا سفید، سیب‌زمینی را از ابتدا درون خورش بریزید تا له شود. در صورت تمایل می‌توان در کنار این خورش از شیره توت سفید استفاده کرد. برای تزیین خورش از پیاز داغ و نعنا داغ استفاده کنید.



خورشت برگه زرد آلو

خورشت برگه زرد آلو

 مواد لازم:

برگه زردآلو دو پیمانه

کره 100 گرم

پیازداغ 7 قاشق غذاخوری

گوشت پخته خورشتی 250 گرم

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

آب 3 لیوان

زعفران به مقدار دلخواه

 طرز تهیه:


برگه‌های زردآلو را 1 ساعت  خیس کرده، سپس آبکش نموده و با کره و پیازداغ تفت می‌دهیم. نمک، فلفل، زردچوبه، زعفران و سه لیوان آب به همراه گوشت را اضافه نموده و با حرارت ملایم می‌پزیم تا جا بیافتد و با پلو سرو می نماییم.



خورشت طلا کوله

 از خورش های استان گیلان می باشد و بسیار خوشمزه است.

خورشت طلاکوله

 مواد لازم:

مرغ  یا گوشت 1.5 کیلوگرم

آرد برنج 1 قاشق غذاخوری

آب 3 لیوان

جعفری خرد شده 150 گرم

گردو 300 گرم

نعنا 150 گرم

گشنیز 150 گرم

آبغوره 1 پیمانه

روغن 4 قاشق غذاخوری

پیاز داغ 4 قاشق سوپخوری

نمک و فلفل به مقدار لازم

خورش طلا کوله

خورش طلا کوله

 طرز تهیه:

خورشت طلا کوله را میتوان با گوشت یا مرغ تهیه نمود ،اگر از مرغ استفاده نمایید به زبان محلی به آن خورش طلا کوله غورابه می گویند.خورشت طلا کوله نوعی خورش فسنجان با سبزی های معطر بوده که بسیار دلچسب می باشد.
اگر از گوشت استفاده می نمایید گوشت بدون اسنخوان باشد بهتر است.گوشت یا مرغ را به خوبی شسته و به همراه پیاز داغ و 3 لیوان آب داخل قابلمه ریخته و روی شعله اجاق گاز با حرارت ملایم می گذاریم تا کاملا بپزد.
سبزی ها(جعفری،نعناع،گشنیز) را خوب خرد نمایید و با 4 قاشق غذاخوری روغن سبزی های معطر را کمی سرخ نمایید و داخل قابلمه گوشت بریزید.
مغز گردو را چرخ کرده و به خورش اضافه کنید ،سپس با نمک و فلفل و آبغوره طعم خورش طلاکوله را مطلوب ذائقه خود نمایید.
آرد برنج را با کمی آب خنک رقیق نموده و آرام آرام به خورشت بیافزایید. درب قابلمه را گذاشته و بگذارید تا خورش طلا کوبه جا بیافتد و با برنج سفید میل نمایید.


خورشت فسنجان

 بهترین و خوشمزه ترین خورش مجلسی

خورش فسنجان(آشپزی رنگین )

 موادلازم:

 گردوی چرخ شده ۳۰۰ گرم

سینه مرغ ۵/۱ الی ۲ عدد

نمک قدری

رب انار ۱ لیوان

شکر به میزان دلخواه

زعفران به مقدار لازم

 طرز تهیه :

سینه مرغ را با کمی نمک وزردچوبه وپیاز رنده شده بپزید وقتی که پخته شد گوشت را جدا واز هم مطابق تصویر باز کنیدو زعفرانی کنید از طرفی گردو رابا دانه ساب یا با چرخ گوشت خرد کرده با مقدار کمی آب روی حرارت ملایم بگذارید بپزد وقتی که گوشت پخته شد آبگوشت را به گردو اضافه کنیدوبعد رب انار وشکر به اندازه ای اضافه کنید که چاشنی مورد دلخواهتان به دست آید.اگر خورش شما رقیق بود میتوانیدکمی آرد سرخ شده به آن اضافه کنید البته روی آرد سرخ شده تا داغ است آب خورش یا آب جوش بریزید تا صاف ویکنواخت شود و سپس آن را به خورش اضافه کنید. و خورش را روی شعله بسیار کم بگذارید و با اضافه کردن کمی آب سرد ویا یک قطعه یخ ،خورش به روغن میفتد و بعد از اینکه خورش کاملاًجا افتادو آماده شد در ظرف بریزید وبا گوشت تزیین کنید .


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan