سیمرغ شهر || آموزش پخت انواع مربا| آموزش آشپزی و روش پخت انواع غذا

  • ۱۴:۳۵
دستور پخت مربا
 مربای به

 مربای به


مواد مورد نیاز:


به                 3کیلو


شکر              2 تا 5/2 کیلو


آبلیمو            نصف استکان


دانه هل         یک قاشق سوپخوری



توضیح:

دانه های هل را نکوبیده استفاده می کنیم.



روش طبخ مربای به:
به را چهار قاچ می کنیم و بعد به را بشکل قاچ پرتقال خرد می کنیم و سپس آن را می شوئیم و در ظرف تمیزی می ریزیم ،بعد مقداری آب در حدود 6 لیوان بطوریکه کمی روی به را بگیرد در ظرف می ریزیم و در ظرف را می بندیم و ظرف را روی حرارت ملایم می گذاریم تا به کمی پخته ولی زیاد له نشود بعد شکر را داخل به می ریزیم و هل را نیز اضافه می کنیم و می گذاریم مربا با حرارت ملایم 3 تا 4 ساعت بجوشد تا رنگ مربا قرمز خوش رنگ و شربت آن غلیظ شود. بعد آبلیمو را می ریزیم.مربا چند جوش که زد از روی آتش برمی داریم.باید توجه داشت که در ظرف مربا در مدت طبخ مربا باید بسته و حرارت ملایم باشد تا مربا خوشرنگ شود در صورتیکه مربا رنگش کاملا قرمز شد ولی شربت آن رقیق بود در ظرف را بر می داریم و حرارت را کمی بیشتر می کنیم.مربای شما آماده است.





 مربای به

 مربای به

 مربای به


نکته ها و گفته ها:

بهتر است مربای به را در ظرف مسی بپزید زیرا اگر ظرف طبخ مربای به مس سفید کرده باشد خوش رنگتر می شود.


 مربای به

 مربای به



آشنایی با روش تهیه مربا
مربای گیلاس

مربای گیلاس

مواد لازم:


گیلاس      3 کیلو

شکر         5/2 کیلو


وانیل        یک سوم قاشق چایخوری




روش پخت:
 گیلاس  ها را بشوئید و هسته آنها را درآورید.

مربای گیلاس

مربای گیلاس

مربای گیلاس


سپس لابه لای آنها شکر بپاشید و بگذارید یک شب تا صبح، در یک جای خنک بماند تا آب بیندازد. بعد قابلمه را روی حرارت اجاق قرار دهید تا با حرارت یکنواخت بجوشد.


مربای گیلاس

مربای گیلاس


وانیل را هم به آن اضافه کنید. وقتی شربت مربا قوام آمد، آن را امتحان کنید. بعد از آماده شدن مربا آن را از روی حرارت بردارید. شما می توانید از گیلاس های صورتی رنگ هم به همین صورت مربا تهیه کنید.


مربای گیلاس


نکته ها و گفته ها:
این مربا هم بسیار خوش رنگ و هم خوشمزه است.


مربای گیلاس


طرز تهیه مربا
مربای بالنگ
مربای بالنگ

مواد مورد نیاز:



بالنگ تازه و درشت         4 عدد

شکر                           هم وزن بالنگ ها

آب لیمو یا آب بالنگ        نصف استکان کوچک




روش پخت مربا:

بالنگ ها را شسته و پوست آنها را خیلی نازک بر می داریم. سپس آنها را از وسط نصف کرده و مغز آنها را کنار می گذاریم . بالنگ ها را به اندازه دلخواه خرد می کنیم . ابتدا آنها را در آب سرد قرار می دهیم و بعد در آبکش ریخته و بعد در آب آهک می ریزیم و می گذاریم یک شبانه روز در آب آهک بماند. سپس آنها را از آب آهک خارج کره و در آب سرد می ریزیم و می گذاریم بجوشد. بالنگ ها را از آب سرد خارج کرده و به آب در حال جوش اضافه می کنیم. یکی دو جوش که زد، بلافاصله آب زرد مرحله اول آنها را خارج می کنیم. چون آب مرحله اول تلخ تر از دفعات دیگر است. دوباره در قابلمه آب ریخته ، می گذاریم تا جوش بیاید و بالنگ ها را که در آب سرد قرار داده بودیم ، در آب جوش می ریزیم . این بار می گذاریم بالنگ ها 20 دقیقه بجوشد. این عمل را چهار بار و هر بار به مدت 20 الی 25 دقیقه تکرار می کنیم و می گذاریم بالنگ ها بجوشید تا تلخی آنها گرفته شود و پوست آنها هم بپزد. برای این که رنگ مربا و بالنگ ها سفید شده و تلخی آنها کاملاً گرفته شود، حتماً آب بالنگ ها را که کنار گذاشته اید بگیرید و در مرحله چهارم در حال جوشیدن بالنگ ها آن را اضافه کنید تا رنگ بالنگ ها کاملاً سفید شود. سپس آنها را در آب سرد بریزید و شکر را با 2 لیوان آب بگذارید بجوشد تا غلیظ شود. پس از سرد شدن شربت ، بالنگ ها را از آب سرد خارج کرده و به شربت اضافه کنید. پس از 2 ساعت قابلمه را روی حرارت یکنواخت اجاق قرار دهید تا مربا جوش بیاید.بعد از یکی دو جوش ، آب لیمو  یا آب بالنگ را برای خوش طعم شدن مربا و جلوگیری از احتمال شکرک زدن آن به مربا اضافه کنید. پس از قوام آمدن شربت، آن را امتحان کنید و پس از آماده شدن آن بگذارید مربا خنک شود. سپس آن را در شیشه ریخته و در یخچال نگهداری کنید.


مربای بالنگ

مربای بالنگ

مربای بالنگ

مربای بالنگ

مربای بالنگ

مربای بالنگ



نکته ها و گفته ها:
شما می توانید برای جلوگیری از شکرک زدن مربا  ، آب بالنگ یا آبلیمو را در مراحل آخر پخت مربا، به آن اضافه کنید و بقیه آب بالنگ را همان طور که ذکر شد، برای خوش رنگ شدن بالنگ به کار ببرید.


       توجه:

  • در صورت تمایل می توانید برای ترد شدن این مربا از آب آهک استفاده کنید.





روش تهیه یک مربای لذیذ
مربای بهار نارنج
مربای بهار نارنج


مواد لازم:


گل بهار نارنج                  یک کیلوگرم

شکر                            یک کیلوگرم

آب ‌لیمو ترش                 2قاشق سوپ‌خوری



روش تهیه:
با توجه به اینکه بهار نارنج دارای طعم و مزه تلخی است، ابتدا باید با جوشاندن پی‌در‌پی، تلخی آن را از بین ببرید.پس ابتدا شکوفه‌های بهار نارنج را در مقداری آب ریخته و بگذارید نیم ساعت بجوشند، سپس آنها را داخل سبدی آبکش کنید. این کار را دو تا سه بار تکرار کنید و بعد آنها را به ‌مدت 24 ساعت در آب سرد خیس کنید. در این فاصله نیز آب آنها را یکی دو بار عوض کنید. به این ترتیب، تلخی بهار نارنج کاملاً گرفته می ‌شود.شکر را همراه 3 پیمانه آب در قابلمه‌ای بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا در اثر جوشیدن، شکر در آب حل شود. سپس بهار نارنج را به محلول آب و شکر اضافه کنید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا مربا قوام آید.

مربای بهار نارنج

مربای بهار نارنج

مربای بهار نارنج

مربای بهار نارنج

نکته ها و گفته ها:

مربای بهار نارنج از جمله مرباهای فصلی خوش‌عطر و طعمی است که خوردن آن نه ‌تنها  همراه با کره یا خامه بسیار می‌ چسبد، بلکه آن را می ‌توانید با چای به‌ عنوان عصرانه نیز میل کنید و از طعم خوشمزه آن لذت ببرید.


مربای بهار نارنج

      توجه:

اگر می‌ خواهید شکوفه‌های بهار نارنج حالت‌ ترد داشته باشند، می‌ توانید آنها را پیش از پختن، چند ساعت داخل آب و آهک خیس کنید و بعد از چند بار آبکشی، مراحل پخت را انجام دهید.





آشنایی با روش تهیه مربا

مربای توت فرنگی

مربای توت فرنگی

این روزها اغلب خانم‌های خانه‌دار مشغول درست کردن انواع و اقسام مرباها از میوه‌های فصل هستند که مربای توت‌فرنگی در رأس همه آنها قرار دارد.


مواد مورد نیاز:


توت فرنگی ریز و سفت و رسیده                   یک کیلوگرم


شکر                                                        یک کیلوگرم


وانیل                                                        یک قاشق چای‌خوری (در صورت تمایل)




روش پخت مربا:
پس از آنکه دم توت‌فرنگی‌ها را جدا کردید و آنها را خوب شستید، توت‌فرنگی‌ها را داخل قابلمه‌ای که بهتر است لعابی باشد بریزید، لابه‌لای آنها شکر بپاشید و حدود 8 الی 9 ساعت بگذارید تا توت‌فرنگی‌ها به اصطلاح آب بیندازند. سپس قابلمه را روی شعله زیاد اجاق گاز قرار دهید. هنگام جوشیدن، کفی روی سطح مربا ایجاد می‌شود که بهتر است آن را یکی دوبار بگیرید. در صورتی که مایل هستید طعم وانیل نیز در مربای شما باشد حالا هنگام اضافه کردن وانیل است. وقتی که شربت مربا قوام آمد، قابلمه را از روی اجاق گاز بردارید. برای آماده شدن مربای توت‌فرنگی، به حدود نیم‌ساعت زمان نیاز است؛ هر چه این مدت طولانی‌تر شود، مربا تیره‌رنگ‌تر می‌شود.


مربای توت فرنگی

مربای توت فرنگی


نکته ها و گفته ها:

همان قدر که توت فرنگی به صورت خام، لذیذ و خوشمزه است، مربا، مارمالاد و شربت آن نیز طرفداران بسیاری دارد.



مربای توت فرنگی
مربای توت فرنگی





 

  





ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan