- پنجشنبه ۳ تیر ۹۵
- ۱۴:۳۷
کیا با کراس اوور هیبریدی خود تویوتا پریوس را به مبارزه طلبیده است. آیا شانسی دارد؟
کیا نیرو بخشی از برنامهی این برند کرهای برای سه برابر کردن مدلهای سبز
این خودروساز تا سال 2020 است. این خودرو یک شاسیبلند هیبریدی است اگرچه
که کیا آن را HUV (خودروی کاربردی هیبریدی) مینامد و بیش از آنکه رقیب
خودروهایی چون تویوتا RAV4 هیبرید باشد، به لطف برچسب قیمت حدود 25 هزار
دلاری و اندازهی بدنهی کوچکتر رقیب تویوتا پریوس است.
نیرو تقریباً قیمتی برابر با پریوس دارد اما از نمایی جذاب و کاربرد یک شاسیبلند سود میبرد. درحالیکه این خودرو یک آفرودر کامل نیست اما روکشهای بدنه، زوایای عمودی و طراحی دلپذیر این خودرو نمایی جالب به این کراس اوور بخشیدهاند. استایل خودرو بسیار هیجانانگیز نیست اما به اندازهی کافی هوشمند است، مخصوصاً با رینگهای آلیاژی مرتب کیا. در بحث اندازه و سایز، این خودرو با 4.4 متر طول بزرگتر از کیا Ceed است اما از اسپورتیج کوچکتر میباشد.
سیستم هیبریدی نیرو از یک پیشرانهی 1.6 لیتری بنزینی با 102 اسب بخار قدرت
و موتور الکتریکی 42 اسب بخاری تشکیل شده که این قدرت از طریق گیربکس 6
سرعته ی اتوماتیک و دوکلاچه به چرخ ها انتقال مییابد. گیربکس CVT در این
خودرو وجود ندارد، گیربکسی که در سایر خودروهای هیبریدی مورد انتقاد واقع
شده و گفته میشود که هیجان رانندگی را از بین میبرد و همچنین نویز زیادی
را در هنگام شتاب گیری ایجاد میکند.
گیربکس DCT نیرو قطعاً نسبت به سیستمهای CVT برتری دارد و تغییر دندههای
آن به نرمی و روانی صورت میگیرد. شما میتوانید گیربکس را در حالت دستی
نیز قرار دهید و با استفاده از شیفترهای واقع شده در کنسول مرکزی نسبتها
را عوض کنید. هر چند که تعویضهای طولانی و پیشرانهی ضعیف به معنی شتاب
گیری نه چندان خوب خواهد بود و شما مجبورید تا پیشرانه را برای افزایش سرعت
تحتفشار بگذارید.
صدای پیشرانه ناخوشایند نیست و موتور الکتریکی با همکاری خود گشتاور 265
نیوتون متری را به ارمغان میآورد بنابراین نیرو در شهر چالاک و تند بوده و
برای سبقتگیریهای شهری مناسب است. خودرو در شهر بسیار سرزنده احساس
میشود اما وقتی بخواهید بر سرعت خود بیفزایید، پرفورمنس نیرو فقط “کافی”
است، مخصوصاً اینکه گیربکس معکوسهای نسبتاً آهستهای دارد. سواری نیرو
خیلی هیجانانگیز نیست اما اگر سبقتهای بزرگراهی را فاکتور بگیرید، در
اکثر موارد راضیکننده خواهد بود.
در سرعتهای پایین نیرو بسیار ساکت و آرام است و در بزرگراهها، نویزهای
جاده و باد در حداقل خود باقی میمانند. موتور الکتریکی در سرعتهای پایین و
به منظور فراهم کردن راحتی بیشتر در شهر کار میکند و همهی اینها به
شخصیت خونسرد نیرو اضافه میشوند.
ما این خودرو را در جادههای آلمان تست کردیم و سواری آن احساس نرم و روانی
دارد و صندلیها نیز حمایتکننده و راحت هستند. فرمان خودرو سبک است و
احساسی ندارد و لاستیکهای اکو نیز فاقد چسبندگی خاص هستند اما خب ذات این
خودرو چیز دیگری را نشان میدهد. نیرو روی هزینههای کم سواری و تجربهی
رانندگی راحت تمرکز کرده بنابراین باید در این حد از کیا انتظار داشته
باشیم.
نیرو با حالت تمام الکتریکی تنها میتواند 4.8 کیلومتر را طی کند که زیاد نیست اما این مقدار قابلمقایسه با دیگر خودروهای هیبریدی نظیر تویوتا پریوس است و کیا با استفاده از موتور الکتریکی میتواند تا 110 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. در رانندگی نرمال، سوئیچ بین پیشرانهی بنزینی و الکتریکی نامحسوس است بنابراین شما متوجه نمیشوید که پیشرانهی بنزینی چه زمانی دوباره وارد مدار میشود.
مصرف سوخت خودرو نیز خوب است اما به پای پریوس نمیرسد. پریوس در هر صد
کیلومتر 2.5 لیتر سوخت مصرف میکند درحالیکه این مقدار در نیرو به 3.1
لیتر میرسد. نیرو با رینگهای 16 اینچی در هر کیلومتر 88 گرم دیاکسید
کربن تولید میکند اما با رینگهای 18 اینچی این مقدار به 101 گرم در هر
کیلومتر میرسد.
برخی تکنولوژیهای هوشمند نیز برای کمک به بهبود مصرف سوخت وجود دارند که از جملهی آنها میتوان به سیستم کنترل انرژی پیشگویانه اشاره کرد که میتواند از دادههای سیستم ناوبری برای بهینه کردن سیستم هیبریدی استفاده نماید. نیرو ضریب درگ 0.29 دارد و باتری مرسوم در خودرو استفاده نشده است. این کار به همراه استفاده از صندلیها و قطعات شاسی سبکتر به کاهش وزن خودرو کمک میکند.
داخل خودرو طیف وسیعی از تکنولوژیهای روز را میبینید که از جملهی آنها
میتوان به صفحه لمسی 7 اینچی با اپل کارپلی و اندروید اتو اشاره کرد.
صفحهنمایش همانند تلفن هوشمند شماست اما انتظار کیفیت خیلی عالی از آن را
نداشته باشید. این صفحهی نمایش واضح است که برای استفادهی سنگین ساخته
شده و احساس روانی گوشیهای هوشمند را ندارد. اینترفیس تعبیه شده نیز
استفادهی آسانی دارد و نمایشگر سیستم ناوبری نیز واضح است.
صندلیهای گرم و سرد شونده نیز راحتی سرنشینان را افزایش میدهند و حتی غربیلک فرمان گرم شونده نیز وجود دارد. کیفیت کابین خوب است و درحالیکه در برخی جاها پلاستیک خشن بکار رفته اما اکثر نقاط احساسی ممتاز دارند. پشت آمپر خودرو نیز حالتی آیندهنگرانه دارد و دکمههای مربوط به سیستم تهویه نمایی هوشمندانه به نمایش میگذارند.
نیرو در واقع فاصلهی بین محورهای طویلتر از اسپورتیج دارد بنابراین فضای پاها خوب است. در بخش عقب فضای کافی برای دو سرنشین بالغ وجود دارد، حتی با راننده و سرنشین جلویی قدبلند. فضای سر نیز کافی و مناسب است.
فضای صندوق نیرو 427 لیتر است و در برابر فضای صندوق 502 لیتری پریوس شرمنده میشود. درب پشتی را باز کنید و اوضاع بهتر میشود هرچند که صندلیها بهصورت 60/40 خم میشوند.
کیا نیرو خودرویی آرام، کممصرف و کاربردی است که سواری راحت و فضای زیادی
را به لطف فرم کراس اووری خود ارائه میدهد. این خودرو یکی از اولین کراس
اوورهای هیبریدی بازار است و با راندمان بالای خود نظر بسیاری از خریداران
را جلب خواهد کرد. البته باید گفت که تجربهی رانندگی ریلکس و خونسرد این
خودرو به مذاق هر کسی خوش نخواهد آمد. هنوز قیمت خودرو در انگلستان مشخص
نشده و اگر برچسب قیمت این خودرو پایینتر از پریوس باشد، نیرو میتواند
رقیبی جدی محسوب شود.
مشخصات کیا نیرو 2016
قیمت: 25000 دلار (تخمینی)
پیشرانه: 4 سیلندر 1.6 لیتری بنزینی به علاوهی موتور الکتریکی
قدرت/گشتاور: 138 اسب بخار/265 نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته ی اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 11.5 ثانیه
حداکثر سرعت: 160 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 3.1 لیتر در هر صد کیلومتر