![](http://bayanbox.ir/view/843392046614879328/music.bmp)
- يكشنبه ۶ تیر ۹۵
- ۱۳:۰۶
پرطرفدارترین خوانندگان مشهور و زیرزمینی ایران ، در سالهای اخیر شاهد روند رو به رشد چهرههای موسیقی در ایران بودهایم، منتها این روند رو به رشد بیشتر در خوانندگان زیرزمینیمان دیده میشود؛ خوانندگانی که بعد از تولید چند کار به شنوندگان آثارشان ثابت میکنند که این کاره هستند یا نه.
عدهای از آنها از سر دلخوشی میخوانند و بعد از مدتی هم خود به خود از دیدگان مخاطبان موسیقی محو میشوند اما عده دیگری هستند که هدفشان کاملا مشخص است؛ آمدهاند که بمانند. با مجوز یا بیمجوز میخواهند بخوانند.
دسته دوم هم خود به خود به دو دسته تقسیم میشوند؛ خوانندگانی که بیمجوز میخوانند و برای شان هم مهم نیست که مجوز داشته باشند یا نه و دسته دومی که بیمجوز میخوانند اما پیگیر مجوزدار شدن هستند. بیراه نیست اگر بگوییم اینترنت و شبکههای ماهوارهای باعث ظهور چنین نسلی از خوانندگان شد؛ نسلی که میخواست شنیده و دیده شود.
از میان آنها عدهای توانستند فعالیتهایشان را رسمی کنند و عدهای هم نتوانستند و هنوز در زمره خوانندگان به اصطلاح زیرزمینی به حساب میآیند. در صفحات پیش رو سرگذشت کاری برخی از آنها را برایتان آوردهایم. بدون شک تعدادشان از تعداد کسانی که در این صفحات نام بردهایم بیشتر است اما سعی کرده ایم از پرطرفدارترینها مثال بزنیم تا مشتی باشد به نشانه خروار.
مهدی مقدم
قربانی سونامی
پسری
ویولن به دست که در اوایل دهه 80 و با شروع دوباره صنعت کلیپسازی در ایران
به میدان آمد و موزیک ویدئوهایش از شبکه ایران موزیک پخش میشدو آهنگهایش
بیشتر شش و هشت بود و فضایی شاد داشت.
از همان ابتدا معروف شد و موزیکهایش دست به دست میچرخید. چهره با نمک و صدای خوبی داشت و همین امر هم باعث شهرتش شد. مقدم در سال 80 اولین آهنگ خود را با نام «خونسرد» خواند و بعدها تصمیم گرفت که آلبومی با همین نام تهیه کند.
در سال 1383 موفق به دریافت مجوز شد و اولین آلبوم رسمی خود را وارد بازار کرد اما بعد از آن تا مدتها فعالیتش را به صورت زیرزمینی ادامه داد و تک آهنگهای موفقی را هم بیرون داد.او پس از مدتی آلبوم «سونامی» را در اواسط دهه 80 به بازار فرستاد. موزیک ویدئوهای مجازی هم برای این آلبوم ساخته شده بود که بعدها این موزیک ویدئوها از شبکههای ماهوارهای پخش شد.
همین امر باعث شد تا مقدم به فهرست خوانندگان ممنوعالکار بپیوندد و تا مدتها نتواند فعالیتهایش را به صورت رسمی پیش ببرد اما سرانجام در سال 91 و بعد از 5سال، آلبوم جدیدش «احتیاط» مجوز گرفت و مقدم توانست
دوباره فعالیتهای رسمیاش را آغاز کند اما نکته اصلی اینجا بود که این وقفه 5 ساله باعث شد مهدی مقدم به نوعی به حاشیه رانده شود و آلبوم «احتیاط» هم نتواند از موفقیت خوبی در زمینه فروش برخوردار شود. لازم به ذکر است که مهدی مقدم بازی در سه فیلم سینمایی را هم در کارنامه کاری خود دارد.
محسن یگانه
سالهای بیشگون
از سال 1384 فعالیتش را شروع کرد و آلبومها و تک قطعههایش را به صورت زیرزمینی بیرون میداد. همکاریاش با محسن چاووشی و حامد هاکان هم از همان سالها آغاز شد و تا مدتها هم ادامه داشت.
صدای زیر او و تحریرهای عجیب و غریبش باعث محبوبیتش شد. دستی هم در ترانهسرایی داشت و ترانههای آلبومش را خودش میسرود. از همان ابتدا باعث و بانی سبک و سیاق جدیدی در موسیقی پاپ شد و خیلی از خوانندگان معروف این روزها را دنبالهرو سبک و سیاق خودش کرد.
منتقدان موسیقی در ابتدای امر موافق صدای او نبودند و اعتقاد داشتند که او درست نمیخواند و تحریرهایش اشتباه است اما یگانه آنقدر روی سبک و سیاقش در خواندن پافشاری کرد تا سرانجام همه را قانع کرد که صدای او را باید بپذیرند.
او در سال 84آلبوم «سال کبیسه» و در سال 58 دو آلبوم به نامهای «وقتی رفتی» و «آخه دل من» را به صورت زیرزمینی وارد بازار کرد.
در سال 87 تیتراژ برنامه ماه عسل را خواند و کمی بعد و در همان سال موفق شد آلبوم پرفروش «نفسهای بی هدف» را به صورت رسمی و با مجوز وارد بازار کند. یگانه بعد از آن دو آلبوم دیگر با نامهای «رگ خواب» و «حباب» را با مجوز به بازار فرستاد تا این روزها به یکی از پرطرفدارترین چهرههای ایران بدل شود.
محسن چاووشی
حنجرهای که زیاد خاک خورد
محسن چاووشی از سال 1383 با آلبوم «نفرین» که به صورت غیر رسمی پخش شده بود، فعالیتش را آغاز کرد. او تا مدتها به یکی از پرکارترین خوانندههای زیرزمینی بدل شده بود.
آلبومهای زیادی همچون «خودکشی ممنوع»، «لنگه کفش»، «متاسفم» و تعداد زیادی تک قطعه را خوانندگی کرد. محسن بعد از خواندن دو آهنگ برای فیلم سنتوری فعالیتش جنبه رسمیتری به خود گرفت و سرانجام در سال 87 موفق به دریافت مجوز برای آلبوم «یه شاخه نیلوفر» شد.
نکته جالب درباره او این بود که تا مدت زمان زیادی چهرهاش را به طرفدارانش نشان نداده بود و عکسها و کلیپهای جعلی زیادی با نام او تا مدتها در اینترنت منتشر میشد اما نهایتا در پی مصاحبهای با مجله چلچراغ عکسش روی جلد این مجله رفت و همه طرفدارانش برای اولین بار با محسن چاووشی واقعی روبه رو شدند.
چاووشی بعد از آن آلبوم «ژاکت»، «حریص»، «پرچم سفید» و «من خود آن سیزدهم» را به صورت رسمی به بازار موسیقی ایران فرستاد و هم اکنون مشغول کار روی آخرین اثر خود «پاروی بی قایق» است. گفتنی است محسن از نظر طرفدار دارای مزیتی بر خوانندگان دیگر است. او طرفداران دو آتشهای دارد که در هر جا و هر شرایطی از خواننده موردعلاقهشان حمایت میکنند.
سیروان و زانیار خسروی
برادران مجوزدار
سیروان خسروی هم از جمله خوانندگانی بود که در سال 84 اولین آلبوم خود به نام «تو خیال کردی بری» را به صورت زیرزمینی پخش کرد و موزیک ویدئوهایش در شبکههای ماهوارهای نمایش داده شد.
آن وقتها کسی فکرش را نمیکرد که این پسر مو بلند و اسکیت به پا در کلیپ، بعدها به یکی از بهترین خوانندگان و تنظیمکنندگان موسیقی پاپ ایران بدل شود. سیروان خسروی که شاگرد کاوه یغمایی بود و اولین فعالیت رسمیاش را در سال 81 به عنوان نوازنده در آلبوم «مترسک» کاوه یغمایی انجام داده بود، در سال 1388 توانست با آلبوم «ساعت 9» اولین فعالیت رسمی خود را آغاز کند.
بعد از آن در سال 1391 با آلبوم «جاده رؤیاها» دوباره روی صحنه مجاز موسیقی ایران ظاهر شد و توانست موفقیتهای زیادی را از آن خود کند. سیروان در یکی، دو سال اخیر بیشتر تمرکز خود را روی اجرای کنسرتهایش گذاشته و هنوز بعد از گذشت دو سال به غیر از چند تک قطعه موفق آلبومی از او منتشر نشده است.
زانیار خسروی، برادر کوچک سیروان هم کمی بعد از سیروان فعالیتش را به صورت زیرزمینی آغاز کرد. سبک و سیاق زانیار از ابتدا با سیروان تفاوت داشت اما در نهایت باید گفت که فضای موسیقیشان از یک جنس و با یک بافت است.
زانیار فعالیتش را در نیمههای دهه 80 و با پخش تک قطعههای هیپ هاپ شروع کرد (البته با گذشت چند سال حالا فضای کارهایش بیشتر به سمت پاپ رفته). ترانههایش را خودش مینویسد و اغلب آنها زبانی ساده و کلماتی مختص به خود زانیار را دارند. او از جمله خوانندگانی بود که کمتر کسی فکرش را میکرد روزی مجوز بگیرد.
حتی وقتی نامش را از تیتراژ سریال ساختمان پزشکان درآوردند، کسی آنقدرها هم تعجب نکرد اما خوشبختانه او هم بعد از مدتی اولین آلبوم خود را به نام «28» در ماههای پایانی سال 1392 به صورت رسمی وارد بازار کرد.
سیامک عباسی
یک عاشقانهخوان متفاوت
سیامک در سالهای پایانی دهه 80 کم کم به شهرت رسید. تعداد تک قطعههایی که تاکنون بیرون داده کمی بیشتر از تعداد انگشتان دو دست است. با آهنگ «فرشته پاک» و «خوشبختیت آرزومه» به محبوبیت زیادی دست یافت.
او هم مثل محسن چاووشی تا کنون خودش را از چشم دیگران پنهان نگه داشته و هیچ کدام از طرفدارانش نمیدانند خواننده محبوبشان چه شکلی است. تمام موزیک ویدئوهایش انیمیشنی است و تا حالا هیچ تصویری از او در کلیپهایش دیده نشده است. وی تا امروز به جامعه موسیقی ثابت کرده که یک عاشقانهخوان متفاوت است.
ترانه در کارهایش نقش پررنگی دارد و خودش هم ترانهسراست. کتابی هم تحت عنوان «خوشبختیت آرزومه» منتشر کرده که در سال 91 و در نمایشگاه کتاب رونمایی شد. شنیدهها حاکی از آن است که مهر ماه سال 92 برای مجوز اقدام کرده و در اواخر سال هم مجوزش آماده شده است.
او این روزها مشغول انجام کارهای نهایی آلبوم مجاز خود است و فعلا خبری از زمان به بازار آمدن آلبومش در دست نیست.
یاس
یک مهاجر دیگر
یاسر بختیاری از ابتدای کلید خوردن پروژه رپ فارسی تا به امروز یکی از فعالترین خوانندگان سبک مخصوص به خودش بوده است. اغلب آهنگهایش در ژانر اجتماعی است و کارهایش سر و شکل معقولتری نسبت دیگر همسبکانش دارد.
او شاید تنها رپری باشد که طرفدارانش میتوانند کارهایش را در حضور خانوادهشان گوش کنند. یکی از آهنگهایش به نام «سی دی رو بشکن» که در اعتراض به یک پدیده زشت اجتماعی بود در سال 1385 مجوز گرفت و بعد از آن امید میرفت که شاید او اولین خواننده مجاز رپ فارسی باشد.
اما با گذشت سالها یاس فعالیتش را همچنان ادامه داد و هیچوقت هم خبری از مجوزدار شدن نشد. او مدتی است ایران را ترک کرده و خبر موثقی هم از بازگشت یا ماندگاریاش در خارج از کشور در دست نیست.
دیگران
هم اکنون خوانندههای (نیمه زیرزمینی و نیمه مجاز) دیگری همچون رستاک حلاج (خواننده تیتراژ برنامه ساعت 25)، کاوه آفاق( برنده بهترین آهنگ در جشنواره مقاومت) ، امیر عباس گلاب( خواننده تیتراژ سریال ستایش) و …مدتهاست که پیگیر مجوز هستند اما تا کنون خبر موثقی از گرفتن مجوز وزارت ارشاد برای آلبومشان شنیده نشده است.