- دوشنبه ۱۵ شهریور ۹۵
- ۱۶:۲۰
تخته روانچی: نظر نظام درباره FATF لازم الاجرا است
خبرگزاری
ایرنا: معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه با بیان این که در حال
ارائه یک لیست از بدعهدی آمریکایی ها در برجام به هیات نظارت بر برجام
هستیم، گفت: هیات نظارت بر برجام تصمیم گیرنده درباره زمان و چگونگی برخورد
با این بدعهدی ها است.
مجید تخت روانچی روز دوشنبه در حاشیه نهمین نشست معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پارک های علم و فناوری منتخب در سالن جهاد علمی وزارت علوم، این مطلب را به خبرنگاران گفت.
وی افزود: ما از ابتدای مذاکرات ایران با گروه 1+5 به صورت دقیق تعهدات طرف های مقابل و همچنین انجام آن را رصد و به مراجع ذیصلاح کشور گزارش کرده ایم.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به این که ما تعهدات خود را انجام دادیم، طرف های مقابل نیز باید به تعهد خود عمل می کردند، تاکید کرد: به طور حتم هیات نظارت بر برجام تصمیم گیر نهایی در خصوص نحوه برخورد با بدعهدی آمریکایی ها در موضوع برجام است.
تخت روانچی در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا FATF ارتباطی با تعهدات ایران در برجام دارد یا خیر، گفت: یکی از مباحثی که در طول مذاکرات به آن پرداخته شد و در حال حاضر مورد تاکید ما می باشد، این است که استقلال خود را با هیچ چیز دیگری معاوضه نمی کنیم.
وی ادامه داد: ما در جهت همسان سازی سیستم مالی خود با سیستم بین المللی مالی دنیا یک سری مذاکراتی انجام دادیم که از جمله آن بحث FATF است؛ تصمیم شورای عالی امنیت ملی و مجموعه نظام در این خصوص، لازم الاجرا خواهد بود.
خبرگزاری ایسنا: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که در دیدار وزیر کشور عمان با مقامات ایرانی بحثی مبتنی بر میانجیگری این کشور میان تهران ـ ریاض بر سر پیگیری حقوق ایرانیان فاجعه منا صورت نگرفته است.
بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر کشور عمان به ایران و اینکه آیا این مقام عمانی بین تهران و ریاض در رابطه با پیگیری حقوق ایرانیان در فاجعه منا میانجیگری کرده است گفت: تصور ما این است که در سفر انجام شده بحثی در این ارتباط و میانجیگری انجام نشده است و آنچه مورد بررسی قرار گرفته مسایل منطقهای و بینالمللی بوده است.
وی درباره اخبار مربوط به گروه مالی بینالمللی (FATF) مطرح میشود تصریح کرد که FATF هیچ ربطی به برجام ندارد و ما از بابت آن هیچ مشکل و نگرانی نداریم و از سالها قبل مطرح بوده است. برخی ایرادات و ایجاد نگرانیها بیمورد است و ما آنرا رد میکنیم. برخی اطلاعات و برداشتها غلط است. البته برخی نگرانیها از روی حسن نیت است و ما هم آنرا درک میکنیم. این مقرارت علیه گروههای تروریستی شناسنامهدار پلید و کودککش مانند داعش، القاعده، النصره و ... است. ما حزبالله را افتخار لبنان و جهان اسلام میدانیم.
گروه ویژه اقدام مالی FATF یک سازمان دولتی است که در سال ۱۹۸۹ با ابتکار گروه کشورهای پیشرفته هفت (G7) با توجه به سیاستهای توسعه برای مبارزه با پولشویی تأسیس شده است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ به عمل در مبارزه با تأمین مالی تروریسم گسترش یافت.
گروه ویژه اقدام مالی پولشویی همواره یک لیست سیاه از کشورهایی که مقررات مالی و پولشویی نگران کنندهای دارند منتشر میکنند. در آخرین لیست منتشر شده رتبه ایران یک درجه ارتقاء یافت و بالاتر از کره شمالی قرار گرفت.
مجید تخت روانچی روز دوشنبه در حاشیه نهمین نشست معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پارک های علم و فناوری منتخب در سالن جهاد علمی وزارت علوم، این مطلب را به خبرنگاران گفت.
وی افزود: ما از ابتدای مذاکرات ایران با گروه 1+5 به صورت دقیق تعهدات طرف های مقابل و همچنین انجام آن را رصد و به مراجع ذیصلاح کشور گزارش کرده ایم.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به این که ما تعهدات خود را انجام دادیم، طرف های مقابل نیز باید به تعهد خود عمل می کردند، تاکید کرد: به طور حتم هیات نظارت بر برجام تصمیم گیر نهایی در خصوص نحوه برخورد با بدعهدی آمریکایی ها در موضوع برجام است.
تخت روانچی در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا FATF ارتباطی با تعهدات ایران در برجام دارد یا خیر، گفت: یکی از مباحثی که در طول مذاکرات به آن پرداخته شد و در حال حاضر مورد تاکید ما می باشد، این است که استقلال خود را با هیچ چیز دیگری معاوضه نمی کنیم.
وی ادامه داد: ما در جهت همسان سازی سیستم مالی خود با سیستم بین المللی مالی دنیا یک سری مذاکراتی انجام دادیم که از جمله آن بحث FATF است؛ تصمیم شورای عالی امنیت ملی و مجموعه نظام در این خصوص، لازم الاجرا خواهد بود.
خبرگزاری ایسنا: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که در دیدار وزیر کشور عمان با مقامات ایرانی بحثی مبتنی بر میانجیگری این کشور میان تهران ـ ریاض بر سر پیگیری حقوق ایرانیان فاجعه منا صورت نگرفته است.
بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر کشور عمان به ایران و اینکه آیا این مقام عمانی بین تهران و ریاض در رابطه با پیگیری حقوق ایرانیان در فاجعه منا میانجیگری کرده است گفت: تصور ما این است که در سفر انجام شده بحثی در این ارتباط و میانجیگری انجام نشده است و آنچه مورد بررسی قرار گرفته مسایل منطقهای و بینالمللی بوده است.
وی درباره اخبار مربوط به گروه مالی بینالمللی (FATF) مطرح میشود تصریح کرد که FATF هیچ ربطی به برجام ندارد و ما از بابت آن هیچ مشکل و نگرانی نداریم و از سالها قبل مطرح بوده است. برخی ایرادات و ایجاد نگرانیها بیمورد است و ما آنرا رد میکنیم. برخی اطلاعات و برداشتها غلط است. البته برخی نگرانیها از روی حسن نیت است و ما هم آنرا درک میکنیم. این مقرارت علیه گروههای تروریستی شناسنامهدار پلید و کودککش مانند داعش، القاعده، النصره و ... است. ما حزبالله را افتخار لبنان و جهان اسلام میدانیم.
گروه ویژه اقدام مالی FATF یک سازمان دولتی است که در سال ۱۹۸۹ با ابتکار گروه کشورهای پیشرفته هفت (G7) با توجه به سیاستهای توسعه برای مبارزه با پولشویی تأسیس شده است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ به عمل در مبارزه با تأمین مالی تروریسم گسترش یافت.
گروه ویژه اقدام مالی پولشویی همواره یک لیست سیاه از کشورهایی که مقررات مالی و پولشویی نگران کنندهای دارند منتشر میکنند. در آخرین لیست منتشر شده رتبه ایران یک درجه ارتقاء یافت و بالاتر از کره شمالی قرار گرفت.
fatf چیست؟
کارگروه اقدام مالی موسوم به نهاد بینالمللی مبارزه با پولشویی، ۲۴ ژوئن ۲۰۱۶ (دو روز پیش) اطلاعیهای صادر کرد که در آن اعلام شده بود محدودیتهای نظام پولی و مالی ایران از سوی این کارگروه بهمدت ۱۲ ماه برای بررسی پیشرفتهای ایران در عملیاتی کردن یک «برنامه اقدام» توافقشده بین ایران و این نهاد به حالت تعلیق در آمده است. تسنیم در گزارشی با عنوان “ماجرای کورکردن چشم بهجای درستکردن ابرو/ بانکهای ایران مقاومت را تحریم میکنند؟!” برخی خطرات تعامل تمام قد با FATF را یادآور شد. در گزارش امروز به صورت مشروحتری، این نهاد بینالمللی معرفی و کارکردهای آن توضیح داده شده است: گروه کاری اقدام مالی (FATF) از سال ۱۹۸۹ و زیر نظر گروه G7 ایجاد شد. ماموریت این گروه مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم را در نظام مالی جهانی است. گروه هفت کشور صنعتی در پاسخ به نگرانیهای موجود در زمینه پولشویی گروه کاری اقدام مالی را در نشست پاریس ۱۹۸۹ تشکیل دادند. سران جی-۷ در بیانیه خود ضرورت تشکیل چنین نهادی برای یکسان کردن مقررات بانکی و مبارزه با پولشویی را بیان کردند. فعالیت این گروه نامحدود نبوده و فعالیت این گروه در یک بازه زمانی مشخص است و برای تمدید آن نیاز به تصمیم ویژه وزرای کشورهای عضو دارد. برای دوره فعلی که از ۲۰۱۲ شروع شده است تصمیمگرفته شده تا سال ۲۰۲۰ فعالیتهای این گروه ادامه یابد. گروه کاری اقدام مالی چگونه کار میکند؟ این گروه توصیههایی برای مبارزه با پولشویی در سطح ملی و بینالمللی تهیه کرده است. یک سال بعد از ایجاد شدن ۴۰ توصیه توسط این گروه تولید و منتشر شد. از ۲۰۰۱ نیز مساله مقابله با تامین مالی تروریسم به ماموریت این گروه اضافه شد. در اکتبر ۲۰۰۱ گروه ویژه اقدام مالی ۸ توصیه ویژه برای مواجهه با تامین مالی تروریسم مطرح کرد. در سال ۲۰۰۴ این گروه با افزودن یک توصیه دیگر توصیههای نه گانه ویژه را منتشر کرد. در مجموع این گروه ۴۰+۹ توصیه برای مقابله با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم منتشر کرده است. در سال ۲۰۰۳ گروه ویژه اقدام مالی گستره توصیههای خود را اصلاح کرد و حرفهها و کسب و کارهای غیر مالی را نیز در برگرفت. کسب و کارهایی از قبیل، کازینوها، تاجران سنگها و فلزات گرانبها، وکلا و دفترداران رسمی. در مسیر زمان فعالیتهای این گروه گستردهتر شد و در نتیجه در سال ۲۰۱۲ مقابله با تامین مالی فعالیتهای اشاعهای نیز به ماموریت این گروه اضافه شد و در همین سال آخرین ویرایش توصیههای خود را برای مقابله با جرایم مالی (تامین مالی تروریسم، تامین مالی فعالیتهای اشاعهای، پولشویی و …) منتشر کرد. عنوان این توصیهنامه «استانداردهای بینالمللی در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و اشاعهگری» است. این گروه میزان پیشرفت کشورهای عضو در زمینه پیادهسازی توصیههای این گروه را رصد میکند. همچنین پیشرفت تصویب و اجرای توصیههای گروه در سطح جهان را نیز دنبال میکند. بر اساس همین رصد و نظارت گروه کاری اقدام مالی کشورها را به سه دسته تقسیم کرده است. یک دسته کشورهایی هستند که از نظر این گروه کاملا بر توصیههای این گروه منطبق بوده و آنها را اجرا کردهاند. این گروه بیشتر کشورهای توسعه یافته هستند. گروه دوم کشورهایی هستند که در حال پیشرفت و تطبیق با استانداردهای مشخص شده هستند. دسته آخر کشورهایی هستند که همکاری با این گروه نداشتند و لذا از نظر گروه کشورهای دارای خطر پولشویی و تامین مالی تروریسم هستند. این دسته خود به دو دسته تقسیم میشوند. یک دسته کشورهایی که علیه آنها «اقدام متقابل» انجام نمیشود. دسته دیگر آنهایی هستند که علاوه بر بودن در لیست سیاه علیهشان اقدام متقابل نیز صورت میگیرد. تا روز جمعه گذشته ایران و کره شمالی در دسته آخر قرار داشتند. پس از نشست این گروه در شهر بوسان اقدامات متقابل علیه ایران برای ۱۲ ماه تعلیق شد. دلیل آن نیز تعهد ایران به اجرای «برنامه اقدام» در ۱۲ ماه آینده است. مفاد برنامه اقدام هنوز منتشر نشده است. گروه کاری اقدام مالی و سازمان ملل درسال ۲۰۰۵ شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ۱۶۱۷ تصریح میکند: [سازمان ملل] قویا اصرار میکند تا تمامی اعضا به صورت کامل استانداردهای تهیه شده در گروه ویژه مالی را شامل ۴۰ توصیه درباره پولشویی و ۹ توصیه برای تامین مالی تروریسم اجرا کنند. همچنین در مقدمه قطعنامه ظالمانه ۱۹۲۹ که علیه فعالیتهای صلحآمیز هستهای ایران صادر شده بود، به دلیل اقداماتی که این گروه در تنظیم مقررات تحریم مالی ایران انجام داده بود، مورد تقدیر شورای امنیت قرار گرفته بود. به عبارت دیگر این گروه نهاد همکاری کمیته تحریم ایران بوده که پس از قطعنامه ۱۷۳۷ ذیل شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شده بود. اعضا و نهادهای همکاری گروه کاری اقدام مالی در سالهای ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ اعضای اصلی گروه از ۱۶ به ۲۸ عضو رسید. در سال ۲۰۰۰ اعضا به ۳۱ کشور افزایش یافت. اکنون این گروه ۳۷ عضو دارد. ۳۵ کشور و ۲ نهاد منطقهای اعضای گروه هستند. کشورهای عضو عبارتند از: آرژانتین، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، کانادا، چین، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، هنگکنگ، ایسلند، هند، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، جمهوری کره، لوکزامبورگ، مالزی، مکزیک، هلند، زلاندنو، نروژ، پرتقال، روسیه، سنگاپور، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، انگلیس، آمریکا. کمیسیون اروپا، شورای همکاری خلیج فارس نیز به عنوان دو نهاد منطقهای عضو این گروه هستند. اعضای ناظر: عربستان و رژیم صهیونیستی اعضای وابسته گروه: گروه آسیا و اقیانوسیه مبارزه با پولشویی، گروه ویژه مالی کارائیب و … در هر منطقه جغرافیایی این گروه یک گروه وابسته دارد که با نامهای متفاوت فعالیت میکنند. سازمانهای ناظر گروه: برخی از سازمانها که عمدتا بانکهای توسعهای هستند با گروه همکاری میکنند مانند: بانک توسعهای آفریقا، بانک توسعه آسیا و… گروه کاری اقدام مالی و ایران این گروه از سال ۲۰۰۸ خطر پولشویی و تامین مالی تروریسم را در ایران هشدار داده و از سال ۲۰۱۰ ایران را در لیست سیاه کشورهایی که خطر بالای پولشویی و تامین مالی تروریسم در نظام بانکی آنها وجود دارد، قرار داد و اقدامات متقابل را علیه این کشورها توصیه کرد. در این لیست تنها ایران و کره شمالی قرار دارند. دکتر سیف رئیس بانک مرکزی معتقد است این اقدام گروه کاری اقدام مالی کاملا سیاسی و با اهداف سیاسی بوده است. وی میگوید: « در گروه اقدام مالی بین المللی نام ایران در لیست کشورهای غیرهمکار یا لیست سیاه قرار دارد لیستی که به جز ایران یک عضو دیگر یعنی کره شمالی دارد. … پرسش ما این است که آیا وضعیت ایران واقعا از نظر تطبیق با مقررات و ضوابط در اندازه قرار گرفتن در گروه دوم نیست آن هم در شرایطی که همین امروز هم استانداردهای رعایت شده از سوی نظام بانکی ایران از بسیاری از کشورهای طبقه بندی شده در گروه دوم بالاتر است؟ واقعیت این است که ورود ایران در فهرست کشورهای غیرهمکار به دلایل کاملا سیاسی و به صورت ضرب الاجل صورت گرفته بنابراین به صورت سیاسی هم باید از این لیست خارج شود به عبارت دیگر نمی توان گفت تا زمانی که ایران تمامی استانداردهای این سازمان را به صورت صد درصدی رعایت نکند امکان خروج از لیست سیاه وجود ندارد» ایران از همان ابتدای قرار گرفتن در لیست گروه کاری اقدام مالی تلاشهای مختلفی برای راضی کردن گروه انجام داد. تصویب و اجرای قانون مبارزه با پولشویی و تصویب و اجرای قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم که سال گذشته صورت گرفت از جمله این اقدامات بوده است. اما بیانیه صادر شده از سوی این گروه نشان دهنده آن است که این اقدامات رضایت آن گروه را به دست نیاورده و در نتیجه ایران لازم است که به مدت ۱۲ ماه برنامه اقدام را اجرا کند. با توجه به سابقه همکاری با این گروه راضی شدن آن پس از این دوره ۱۲ ماهه نیز در محلی از ابهام است. به نظر میرسد گروه کاری اقدام مالی یک نهاد بینالمللی با ظاهری فنی و کارشناسی است اما رفتار سیاسی و با اهداف سیاسی دارد. شباهت فراوانی میان کارکرد این گروه و آژانس بینالمللی انرژی اتمی وجود دارد. لذا تصمیمگیران داخلی باید با چشمان باز همکاری با این گروه را پیگیری کنند. کانال تلگرامی “خبر سری” در مطلبی در خصوص اجرای توافق ایران با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) نوشت: طی روزهای گذشته بانک سپه در چارچوب تعهدات غیرقانونی دولت به کارگروه مالی FATF مراودات خود با نهادهای ایرانی تحریم شده را قطع کرد. در این راستا بانک سپه باوجود تعهدات قبلی خود از ارائه اعتبارات به یک نهاد داخلی کشور خودداری و دلیل آن را قرار داشتن نهاد مذکور در لیست تحریمهای بانکی غرب اعلام کرد. در حالی که دولت وعده گشایش در تحریم ها بعد از برجام را داده است اما با تعهدات بانک ها به FATF عملا خود دولت به مجری تحریم ها علیه ایران تبدیل شده است. وزیر اقتصاد اذعان کرده است که تعهد نامه ایران به کارگروه مالی FATF را بدون طی شدن روال قانونی (بررسی در مجلس) امضا کرده است
کارگروه اقدام مالی موسوم به نهاد بینالمللی مبارزه با پولشویی، ۲۴ ژوئن ۲۰۱۶ (دو روز پیش) اطلاعیهای صادر کرد که در آن اعلام شده بود محدودیتهای نظام پولی و مالی ایران از سوی این کارگروه بهمدت ۱۲ ماه برای بررسی پیشرفتهای ایران در عملیاتی کردن یک «برنامه اقدام» توافقشده بین ایران و این نهاد به حالت تعلیق در آمده است. تسنیم در گزارشی با عنوان “ماجرای کورکردن چشم بهجای درستکردن ابرو/ بانکهای ایران مقاومت را تحریم میکنند؟!” برخی خطرات تعامل تمام قد با FATF را یادآور شد. در گزارش امروز به صورت مشروحتری، این نهاد بینالمللی معرفی و کارکردهای آن توضیح داده شده است: گروه کاری اقدام مالی (FATF) از سال ۱۹۸۹ و زیر نظر گروه G7 ایجاد شد. ماموریت این گروه مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم را در نظام مالی جهانی است. گروه هفت کشور صنعتی در پاسخ به نگرانیهای موجود در زمینه پولشویی گروه کاری اقدام مالی را در نشست پاریس ۱۹۸۹ تشکیل دادند. سران جی-۷ در بیانیه خود ضرورت تشکیل چنین نهادی برای یکسان کردن مقررات بانکی و مبارزه با پولشویی را بیان کردند. فعالیت این گروه نامحدود نبوده و فعالیت این گروه در یک بازه زمانی مشخص است و برای تمدید آن نیاز به تصمیم ویژه وزرای کشورهای عضو دارد. برای دوره فعلی که از ۲۰۱۲ شروع شده است تصمیمگرفته شده تا سال ۲۰۲۰ فعالیتهای این گروه ادامه یابد. گروه کاری اقدام مالی چگونه کار میکند؟ این گروه توصیههایی برای مبارزه با پولشویی در سطح ملی و بینالمللی تهیه کرده است. یک سال بعد از ایجاد شدن ۴۰ توصیه توسط این گروه تولید و منتشر شد. از ۲۰۰۱ نیز مساله مقابله با تامین مالی تروریسم به ماموریت این گروه اضافه شد. در اکتبر ۲۰۰۱ گروه ویژه اقدام مالی ۸ توصیه ویژه برای مواجهه با تامین مالی تروریسم مطرح کرد. در سال ۲۰۰۴ این گروه با افزودن یک توصیه دیگر توصیههای نه گانه ویژه را منتشر کرد. در مجموع این گروه ۴۰+۹ توصیه برای مقابله با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم منتشر کرده است. در سال ۲۰۰۳ گروه ویژه اقدام مالی گستره توصیههای خود را اصلاح کرد و حرفهها و کسب و کارهای غیر مالی را نیز در برگرفت. کسب و کارهایی از قبیل، کازینوها، تاجران سنگها و فلزات گرانبها، وکلا و دفترداران رسمی. در مسیر زمان فعالیتهای این گروه گستردهتر شد و در نتیجه در سال ۲۰۱۲ مقابله با تامین مالی فعالیتهای اشاعهای نیز به ماموریت این گروه اضافه شد و در همین سال آخرین ویرایش توصیههای خود را برای مقابله با جرایم مالی (تامین مالی تروریسم، تامین مالی فعالیتهای اشاعهای، پولشویی و …) منتشر کرد. عنوان این توصیهنامه «استانداردهای بینالمللی در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و اشاعهگری» است. این گروه میزان پیشرفت کشورهای عضو در زمینه پیادهسازی توصیههای این گروه را رصد میکند. همچنین پیشرفت تصویب و اجرای توصیههای گروه در سطح جهان را نیز دنبال میکند. بر اساس همین رصد و نظارت گروه کاری اقدام مالی کشورها را به سه دسته تقسیم کرده است. یک دسته کشورهایی هستند که از نظر این گروه کاملا بر توصیههای این گروه منطبق بوده و آنها را اجرا کردهاند. این گروه بیشتر کشورهای توسعه یافته هستند. گروه دوم کشورهایی هستند که در حال پیشرفت و تطبیق با استانداردهای مشخص شده هستند. دسته آخر کشورهایی هستند که همکاری با این گروه نداشتند و لذا از نظر گروه کشورهای دارای خطر پولشویی و تامین مالی تروریسم هستند. این دسته خود به دو دسته تقسیم میشوند. یک دسته کشورهایی که علیه آنها «اقدام متقابل» انجام نمیشود. دسته دیگر آنهایی هستند که علاوه بر بودن در لیست سیاه علیهشان اقدام متقابل نیز صورت میگیرد. تا روز جمعه گذشته ایران و کره شمالی در دسته آخر قرار داشتند. پس از نشست این گروه در شهر بوسان اقدامات متقابل علیه ایران برای ۱۲ ماه تعلیق شد. دلیل آن نیز تعهد ایران به اجرای «برنامه اقدام» در ۱۲ ماه آینده است. مفاد برنامه اقدام هنوز منتشر نشده است. گروه کاری اقدام مالی و سازمان ملل درسال ۲۰۰۵ شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ۱۶۱۷ تصریح میکند: [سازمان ملل] قویا اصرار میکند تا تمامی اعضا به صورت کامل استانداردهای تهیه شده در گروه ویژه مالی را شامل ۴۰ توصیه درباره پولشویی و ۹ توصیه برای تامین مالی تروریسم اجرا کنند. همچنین در مقدمه قطعنامه ظالمانه ۱۹۲۹ که علیه فعالیتهای صلحآمیز هستهای ایران صادر شده بود، به دلیل اقداماتی که این گروه در تنظیم مقررات تحریم مالی ایران انجام داده بود، مورد تقدیر شورای امنیت قرار گرفته بود. به عبارت دیگر این گروه نهاد همکاری کمیته تحریم ایران بوده که پس از قطعنامه ۱۷۳۷ ذیل شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شده بود. اعضا و نهادهای همکاری گروه کاری اقدام مالی در سالهای ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ اعضای اصلی گروه از ۱۶ به ۲۸ عضو رسید. در سال ۲۰۰۰ اعضا به ۳۱ کشور افزایش یافت. اکنون این گروه ۳۷ عضو دارد. ۳۵ کشور و ۲ نهاد منطقهای اعضای گروه هستند. کشورهای عضو عبارتند از: آرژانتین، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، کانادا، چین، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، هنگکنگ، ایسلند، هند، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، جمهوری کره، لوکزامبورگ، مالزی، مکزیک، هلند، زلاندنو، نروژ، پرتقال، روسیه، سنگاپور، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، انگلیس، آمریکا. کمیسیون اروپا، شورای همکاری خلیج فارس نیز به عنوان دو نهاد منطقهای عضو این گروه هستند. اعضای ناظر: عربستان و رژیم صهیونیستی اعضای وابسته گروه: گروه آسیا و اقیانوسیه مبارزه با پولشویی، گروه ویژه مالی کارائیب و … در هر منطقه جغرافیایی این گروه یک گروه وابسته دارد که با نامهای متفاوت فعالیت میکنند. سازمانهای ناظر گروه: برخی از سازمانها که عمدتا بانکهای توسعهای هستند با گروه همکاری میکنند مانند: بانک توسعهای آفریقا، بانک توسعه آسیا و… گروه کاری اقدام مالی و ایران این گروه از سال ۲۰۰۸ خطر پولشویی و تامین مالی تروریسم را در ایران هشدار داده و از سال ۲۰۱۰ ایران را در لیست سیاه کشورهایی که خطر بالای پولشویی و تامین مالی تروریسم در نظام بانکی آنها وجود دارد، قرار داد و اقدامات متقابل را علیه این کشورها توصیه کرد. در این لیست تنها ایران و کره شمالی قرار دارند. دکتر سیف رئیس بانک مرکزی معتقد است این اقدام گروه کاری اقدام مالی کاملا سیاسی و با اهداف سیاسی بوده است. وی میگوید: « در گروه اقدام مالی بین المللی نام ایران در لیست کشورهای غیرهمکار یا لیست سیاه قرار دارد لیستی که به جز ایران یک عضو دیگر یعنی کره شمالی دارد. … پرسش ما این است که آیا وضعیت ایران واقعا از نظر تطبیق با مقررات و ضوابط در اندازه قرار گرفتن در گروه دوم نیست آن هم در شرایطی که همین امروز هم استانداردهای رعایت شده از سوی نظام بانکی ایران از بسیاری از کشورهای طبقه بندی شده در گروه دوم بالاتر است؟ واقعیت این است که ورود ایران در فهرست کشورهای غیرهمکار به دلایل کاملا سیاسی و به صورت ضرب الاجل صورت گرفته بنابراین به صورت سیاسی هم باید از این لیست خارج شود به عبارت دیگر نمی توان گفت تا زمانی که ایران تمامی استانداردهای این سازمان را به صورت صد درصدی رعایت نکند امکان خروج از لیست سیاه وجود ندارد» ایران از همان ابتدای قرار گرفتن در لیست گروه کاری اقدام مالی تلاشهای مختلفی برای راضی کردن گروه انجام داد. تصویب و اجرای قانون مبارزه با پولشویی و تصویب و اجرای قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم که سال گذشته صورت گرفت از جمله این اقدامات بوده است. اما بیانیه صادر شده از سوی این گروه نشان دهنده آن است که این اقدامات رضایت آن گروه را به دست نیاورده و در نتیجه ایران لازم است که به مدت ۱۲ ماه برنامه اقدام را اجرا کند. با توجه به سابقه همکاری با این گروه راضی شدن آن پس از این دوره ۱۲ ماهه نیز در محلی از ابهام است. به نظر میرسد گروه کاری اقدام مالی یک نهاد بینالمللی با ظاهری فنی و کارشناسی است اما رفتار سیاسی و با اهداف سیاسی دارد. شباهت فراوانی میان کارکرد این گروه و آژانس بینالمللی انرژی اتمی وجود دارد. لذا تصمیمگیران داخلی باید با چشمان باز همکاری با این گروه را پیگیری کنند. کانال تلگرامی “خبر سری” در مطلبی در خصوص اجرای توافق ایران با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) نوشت: طی روزهای گذشته بانک سپه در چارچوب تعهدات غیرقانونی دولت به کارگروه مالی FATF مراودات خود با نهادهای ایرانی تحریم شده را قطع کرد. در این راستا بانک سپه باوجود تعهدات قبلی خود از ارائه اعتبارات به یک نهاد داخلی کشور خودداری و دلیل آن را قرار داشتن نهاد مذکور در لیست تحریمهای بانکی غرب اعلام کرد. در حالی که دولت وعده گشایش در تحریم ها بعد از برجام را داده است اما با تعهدات بانک ها به FATF عملا خود دولت به مجری تحریم ها علیه ایران تبدیل شده است. وزیر اقتصاد اذعان کرده است که تعهد نامه ایران به کارگروه مالی FATF را بدون طی شدن روال قانونی (بررسی در مجلس) امضا کرده است