- جمعه ۹ مهر ۹۵
- ۱۹:۲۹
اصغر فرهادی، سیزدهمین کارگردان دنیا شد
خبرگزای
مهر: به گزارش سایت پلی لیست، اصغر فرهادی در حالی در فهرست ۱۰۰ کارگردان
هیجانانگیز دنیا قرار گرفته که تهیهکنندگان این فهرست شماری از مطرحترین
کارگردانهای جهان و چهرههایی چون فرانسیس فورد-کوپولا، وودی آلن، رومن
پولانسکی و برایان دی پالما را به دلیل این که مدتی است کاری درخور ارایه
نکردهاند در این فهرست جای نداده اند.
تهیه کنندگان این فهرست با توجه به این که شماری از مطرحترین فیلمهای سال در این هفته رنگ اکران را میبینند، به سراغ تهیه این فهرست رفتند و در فاصله دو رویداد مهم سینمایی یعنی پس از برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو و پیش از شروع جشنواره فیلم نیویورک، سعی کردند تا هیجانانگیزترین و الهام بخشترین کارگردانها را انتخاب کنند. نکته مهم این که این فهرست برمبنای کارگردانهای حاضر و فعال تهیه شده و به همین دلیل ضمن این که چهرههایی بزرگی چون ژان لوک گدار یا فرانسیس فورد کاپولا در آن جای نگرفتهاند شاهد حضور نامهایی چون لوسیل هادزیالیلوویک، تایکا وایتیتی و ماریل هلر در آن هستیم.
در عین حال تهیه کنندگان این فهرست بین دو صفت بهترین و هیجانانگیزترین نیز تفاوت قایل شدهاند. به همین دلیل هیجان انگیزترین شامل استعدادهای جدیدتر و روحیههای مدرنتر است و استفاده از صفت کارگردان مشغول یا فعال نیز موجب شده تا کارگردانهایی که این اواخر کاری درخشان ارایه نکردهاند، در این فهرست جایی نداشته باشند. هایائو میازاکی، استنلی دانن و آلن پارکر از جمله این چهرهها هستند.
در این فهرست سه کارگردان ایرانی جای دارند که شامل اصغر فرهادی در مکان سیزدهم و بالاتر از نام سینماگرانی چون پدرو آلمودوار، دیوید فینچر، استیون سودربرگ، لارس فون تریر، کریستوفر نولان و استیون اسپیلبرگ است. جعفر پناهی در جایگاه ۵۹ قرار گرفته و آنا لیلی امیرپور فیلمساز ایرانی-آمریکایی مکان ۹۲ فهرست را به خود اختصاص داده است.
در این فهرست درباره هر فیلمساز به شرح جایگاه او پرداخته اند و درباره فرهادی آمده است: سینما به طور کلی و سینمای ایران به طور مشخص، فقدانی بزرگ را با مرگ استاد عباس کیارستمی تجربه کرد، اما اگر بخشی از ابعاد یک اسطوره، سبک فیلمسازی او باشد که الهام میبخشد و مقدمات کار که فراهم میآورد، میراث کیارستمی قطعا قابل تشخیص است چرا که تا حد زیادی اصغر فرهادی را میتوان بخشی از این میراث محسوب کرد. فرهادی پس از موفقیت بزرگش به دلیل شاهکار انسانگرایانه اش یعنی فیلم «جدایی» بسیار مورد توجه واقع شد اما فیلمهای قبلی او بهویژه «چهارشنبه سوری» و «درباره الی» این اطمینان را به وجود آوردند که او مدتها پیش از آن که برنده جایزه اسکار فیلم خارجیزبان شود، فیلمسازی مطمئن بود. فرهادی با ساخت درامهای انسانی بسیار مرتبط با هم و عمیقاً تاثیرگذار هم از نظر فرهنگی و جهانی و در عین حال دو فیلم «گذشته» و «فروشنده» که در جشنواره کن نیز به نمایش درآمد، هرچند کاملا به اندازههای بهترین کار او نمیرسند، با این حال هر دو فیلم باز هم فوقالعاده هستند. این مختصر بیانگر همه چیزی است که لازم است درباره درخشش فرهادی بدانید که شاید بزرگترین و احساسبرانگیزترین راوی ارتباطات انسانی دوران ما باشد.
فرهادی در مقام سیزدهم و پس از پل تامس اندرسن سازنده فیلمهایی چون «خون بپا میشود»، کاترین بیگلو سازنده «قفسه دردها»، برادران کوئن سازنده «جایی برای پیرمردها نیست»، تاد هینز سازنده «کارول»، مارتین اسکورسیزی سازنده «گرگ وال استریت» . «هوگو» و فیلم «سکوت» که دسامبر اکران میشود، پابلو لارین سازنده «ژاکی» و «نرودا»، دنیس ویلنووا سازنده «زندانیان» و فیلم بعدی «بلید رانر»، جاناتان گلیزر سازنده «زیر پوست» و «تنفس»، میا هنسن -لاو سازنده «همه چیز بخشیدن است» و «ادن»، کلر دنیس سازنده «شکلات»، یورگوس لانتیموس سازنده «آلپس» و «خرچنگ»، آلفونسو کوارون سازنده «جاذبه» در این فهرست است.
در انتهای این فهرست که از ۱۰۰ شروع شده و در نهایت به کارگردان شماره یک میرسد، از کارگردانهای مطرحی که به این فهرست راه نیافتهاند مانند لاسلو نمس، پیتر جکسون، پائولو سورنتینو ، کن لوچ نام برده شده است.
و در نهایت آمده است: سرانجام این که، یک کلمه برای فیلمسازی که وقتی ما کار تهیه این لیست را با هم شروع کردیم، باید در میان ۱۰ نفر اول جای میداشت، اما متأسفانه کمی بعد از شروع کار، درگذشت: استاد ایرانی عباس کیارستمی. اینجا یا هر جای دیگر جای او همیشه غمگنانه خالی است.
مطالب مرتبط با موضوع

وی ادامه داد: من ۱۴ سال است که از ایران بیرون آمدهام ولی دوران کودکیام در جنگ گذشت و برای ساخت این فیلم به خاطرات خود رجوع کرده و از پدر و مادرم هم مشورت گرفتم.
انوری با اشاره به اینکه بیشتر صحنههای این فیلم در لوکیشن یک خانه میگذرد، بیان کرد: برای فیلمبرداری به شهر امان در کشور اردن رفتیم تا بازسازی حال و هوای دهه ۶۰ در ایران باورپذیر باشد.
این کارگردان جوان درباره اینکه برخی نقدها ناظر به این است که تصویری تاریک از ایران آن سالها ارائه داده است، گفت: این بستگی با زاویه دید آن نقد دارد. هر کسی می تواند هرطوری نقد کند. ولی در برخی از جشنواره های خارجی که فیلم به نمایش در آمد بازخوردهای خوبی از مخاطب داشتم و به من میگفتند آن استرسهای زمان جنگ را خوب نشان دادهام. ضمن اینکه برخی خارجیها که تصویری از جنگ عراق با ایران نداشتند با دیدن این فیلم می گفتند متوجه برخی از آن فضاها شدهاند.
وی درباره داستان فیلم «زیر سایه» توضیح داد: این فیلم داستان خانوادهای که پدر آنها به دلیل اینکه پزشک است باید به خدمت برود و مادر و دختر در خانهای تنها میمانند که فکر میکنند جنزده است.
کارگردان تریلر روانشناسانه «زیر سایه» افزود: از اینکه امسال در اسکار با استادم اصغر فرهادی رقابت می کنم خیلی خوشحالم. من از فیلمهای او «درباره الی» و «جدایی» را خیلی دوست دارم.
انوری درباره روند انتخاب فیلمش که به زبان فارسی است از سوی بریتانیا در بخش خارجیزبان اسکار عنوان کرد: فیلم من از سوی پخشکننده به «بفتا» معرفی شد و آنها فیلم را برای اسکار معرفی کردند و من نمیدانم در پشت صحنه چه گذشته است.
وی درباره بازی گرفتن از یک دختربچه در فیلمش توضیح داد: دختربچه فیلم ما بسیار باهوش و بااستعداد بود و کار کردن با او سخت نبود.
این کارگردان در پایان گفت: وقتی میخواستم این فیلم را به زبان فارسی بسازم مخالفانی جدی داشتم ولی من میگفتم دوست دارم در اولین فیلم بلندم از یک دغدغه شخصی حرف بزنم ضمن اینکه وقتی درباره یک اتفاق در ایران فیلم می سازی، شدنی نیست که شخصیت های انگلیسی حرف بزنند.
تهیه کنندگان این فهرست با توجه به این که شماری از مطرحترین فیلمهای سال در این هفته رنگ اکران را میبینند، به سراغ تهیه این فهرست رفتند و در فاصله دو رویداد مهم سینمایی یعنی پس از برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو و پیش از شروع جشنواره فیلم نیویورک، سعی کردند تا هیجانانگیزترین و الهام بخشترین کارگردانها را انتخاب کنند. نکته مهم این که این فهرست برمبنای کارگردانهای حاضر و فعال تهیه شده و به همین دلیل ضمن این که چهرههایی بزرگی چون ژان لوک گدار یا فرانسیس فورد کاپولا در آن جای نگرفتهاند شاهد حضور نامهایی چون لوسیل هادزیالیلوویک، تایکا وایتیتی و ماریل هلر در آن هستیم.
در عین حال تهیه کنندگان این فهرست بین دو صفت بهترین و هیجانانگیزترین نیز تفاوت قایل شدهاند. به همین دلیل هیجان انگیزترین شامل استعدادهای جدیدتر و روحیههای مدرنتر است و استفاده از صفت کارگردان مشغول یا فعال نیز موجب شده تا کارگردانهایی که این اواخر کاری درخشان ارایه نکردهاند، در این فهرست جایی نداشته باشند. هایائو میازاکی، استنلی دانن و آلن پارکر از جمله این چهرهها هستند.
در این فهرست سه کارگردان ایرانی جای دارند که شامل اصغر فرهادی در مکان سیزدهم و بالاتر از نام سینماگرانی چون پدرو آلمودوار، دیوید فینچر، استیون سودربرگ، لارس فون تریر، کریستوفر نولان و استیون اسپیلبرگ است. جعفر پناهی در جایگاه ۵۹ قرار گرفته و آنا لیلی امیرپور فیلمساز ایرانی-آمریکایی مکان ۹۲ فهرست را به خود اختصاص داده است.
در این فهرست درباره هر فیلمساز به شرح جایگاه او پرداخته اند و درباره فرهادی آمده است: سینما به طور کلی و سینمای ایران به طور مشخص، فقدانی بزرگ را با مرگ استاد عباس کیارستمی تجربه کرد، اما اگر بخشی از ابعاد یک اسطوره، سبک فیلمسازی او باشد که الهام میبخشد و مقدمات کار که فراهم میآورد، میراث کیارستمی قطعا قابل تشخیص است چرا که تا حد زیادی اصغر فرهادی را میتوان بخشی از این میراث محسوب کرد. فرهادی پس از موفقیت بزرگش به دلیل شاهکار انسانگرایانه اش یعنی فیلم «جدایی» بسیار مورد توجه واقع شد اما فیلمهای قبلی او بهویژه «چهارشنبه سوری» و «درباره الی» این اطمینان را به وجود آوردند که او مدتها پیش از آن که برنده جایزه اسکار فیلم خارجیزبان شود، فیلمسازی مطمئن بود. فرهادی با ساخت درامهای انسانی بسیار مرتبط با هم و عمیقاً تاثیرگذار هم از نظر فرهنگی و جهانی و در عین حال دو فیلم «گذشته» و «فروشنده» که در جشنواره کن نیز به نمایش درآمد، هرچند کاملا به اندازههای بهترین کار او نمیرسند، با این حال هر دو فیلم باز هم فوقالعاده هستند. این مختصر بیانگر همه چیزی است که لازم است درباره درخشش فرهادی بدانید که شاید بزرگترین و احساسبرانگیزترین راوی ارتباطات انسانی دوران ما باشد.
فرهادی در مقام سیزدهم و پس از پل تامس اندرسن سازنده فیلمهایی چون «خون بپا میشود»، کاترین بیگلو سازنده «قفسه دردها»، برادران کوئن سازنده «جایی برای پیرمردها نیست»، تاد هینز سازنده «کارول»، مارتین اسکورسیزی سازنده «گرگ وال استریت» . «هوگو» و فیلم «سکوت» که دسامبر اکران میشود، پابلو لارین سازنده «ژاکی» و «نرودا»، دنیس ویلنووا سازنده «زندانیان» و فیلم بعدی «بلید رانر»، جاناتان گلیزر سازنده «زیر پوست» و «تنفس»، میا هنسن -لاو سازنده «همه چیز بخشیدن است» و «ادن»، کلر دنیس سازنده «شکلات»، یورگوس لانتیموس سازنده «آلپس» و «خرچنگ»، آلفونسو کوارون سازنده «جاذبه» در این فهرست است.
در انتهای این فهرست که از ۱۰۰ شروع شده و در نهایت به کارگردان شماره یک میرسد، از کارگردانهای مطرحی که به این فهرست راه نیافتهاند مانند لاسلو نمس، پیتر جکسون، پائولو سورنتینو ، کن لوچ نام برده شده است.
و در نهایت آمده است: سرانجام این که، یک کلمه برای فیلمسازی که وقتی ما کار تهیه این لیست را با هم شروع کردیم، باید در میان ۱۰ نفر اول جای میداشت، اما متأسفانه کمی بعد از شروع کار، درگذشت: استاد ایرانی عباس کیارستمی. اینجا یا هر جای دیگر جای او همیشه غمگنانه خالی است.
مطالب مرتبط با موضوع
خبرگزاری مهر: بابک انوری که با فیلم ترسناک «زیر سایه»
که زبان آن فارسی است به عنوان نماینده بریتانیا در بخش خارجیزبان اسکار
معرفی شده از اینکه با فرهادی رقابت میکند، خرسند است.
بابک انوری کارگردان فیلم «زیر سایه» که از سوی بریتانیا برای بخش خارجیزبان اسکار سال ۲۰۱۷ معرفی شده است در گفتگویی تصویری با بی بی سی درباره ساخت این فیلم و موضوع آن گفت: همیشه با خودم میگفتم اولین فیلم بلندم باید با موضوعی که دغدغه شخصیام است ساخته شود و به همین دلیل به عنوان یک ایرانی که دوران کودکیاش در دوران جنگ عراق با ایران گذشت سراغ این موضوع رفتم.
بابک انوری کارگردان فیلم «زیر سایه» که از سوی بریتانیا برای بخش خارجیزبان اسکار سال ۲۰۱۷ معرفی شده است در گفتگویی تصویری با بی بی سی درباره ساخت این فیلم و موضوع آن گفت: همیشه با خودم میگفتم اولین فیلم بلندم باید با موضوعی که دغدغه شخصیام است ساخته شود و به همین دلیل به عنوان یک ایرانی که دوران کودکیاش در دوران جنگ عراق با ایران گذشت سراغ این موضوع رفتم.

وی ادامه داد: من ۱۴ سال است که از ایران بیرون آمدهام ولی دوران کودکیام در جنگ گذشت و برای ساخت این فیلم به خاطرات خود رجوع کرده و از پدر و مادرم هم مشورت گرفتم.
انوری با اشاره به اینکه بیشتر صحنههای این فیلم در لوکیشن یک خانه میگذرد، بیان کرد: برای فیلمبرداری به شهر امان در کشور اردن رفتیم تا بازسازی حال و هوای دهه ۶۰ در ایران باورپذیر باشد.
این کارگردان جوان درباره اینکه برخی نقدها ناظر به این است که تصویری تاریک از ایران آن سالها ارائه داده است، گفت: این بستگی با زاویه دید آن نقد دارد. هر کسی می تواند هرطوری نقد کند. ولی در برخی از جشنواره های خارجی که فیلم به نمایش در آمد بازخوردهای خوبی از مخاطب داشتم و به من میگفتند آن استرسهای زمان جنگ را خوب نشان دادهام. ضمن اینکه برخی خارجیها که تصویری از جنگ عراق با ایران نداشتند با دیدن این فیلم می گفتند متوجه برخی از آن فضاها شدهاند.
وی درباره داستان فیلم «زیر سایه» توضیح داد: این فیلم داستان خانوادهای که پدر آنها به دلیل اینکه پزشک است باید به خدمت برود و مادر و دختر در خانهای تنها میمانند که فکر میکنند جنزده است.
کارگردان تریلر روانشناسانه «زیر سایه» افزود: از اینکه امسال در اسکار با استادم اصغر فرهادی رقابت می کنم خیلی خوشحالم. من از فیلمهای او «درباره الی» و «جدایی» را خیلی دوست دارم.
انوری درباره روند انتخاب فیلمش که به زبان فارسی است از سوی بریتانیا در بخش خارجیزبان اسکار عنوان کرد: فیلم من از سوی پخشکننده به «بفتا» معرفی شد و آنها فیلم را برای اسکار معرفی کردند و من نمیدانم در پشت صحنه چه گذشته است.
وی درباره بازی گرفتن از یک دختربچه در فیلمش توضیح داد: دختربچه فیلم ما بسیار باهوش و بااستعداد بود و کار کردن با او سخت نبود.
این کارگردان در پایان گفت: وقتی میخواستم این فیلم را به زبان فارسی بسازم مخالفانی جدی داشتم ولی من میگفتم دوست دارم در اولین فیلم بلندم از یک دغدغه شخصی حرف بزنم ضمن اینکه وقتی درباره یک اتفاق در ایران فیلم می سازی، شدنی نیست که شخصیت های انگلیسی حرف بزنند.