- پنجشنبه ۲۲ مهر ۹۵
- ۱۲:۰۸
واکنش تلگرامی حاج منصور به انتقادات
ایسنا: کانال تلگرامی حاج منصور ارضی به انتقادهای آیتالله قائممقامی نسبت به صحبت اخیرش در تلویزیون، جوابیهای را منتشر کرد.
بصحبتهای حاجمنصور ارضی، مداح سرشناس در مصاحبه با بخش «بدون تعارف» اخبار بیست و سی، (هفدهم مهرماه)، واکنشهای بسیاری را در پی داشت که آیتالله سیدعباس حسینی قائممقامی، استاد حوزه و دانشگاه، یکی از کسانی بود که انتقادهای شدیدی را به او وارد دانست.
شامگاه گذشته -۱۹ مهرماه-، کانال تلگرامی منسوب به این مداح سرشناس، جوابیهای را از قول سیدحسین آقامیری در پاسخ به سخنان آیتالله قائممقامی، با تاکید بر اینکه قائممقامی در سخنان خود "بر خلاف واقع عبارتی را که اصلا در متن مصاحبه نبود به ارضی نسبت داده است" منتشر کرد. متن این جوابیه به شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
حجتالاسلام سیدعباس قائممقامی با اشاره به مصاحبه یکی از خادمان و مادحان اهل بیت علیهم السلام علاوه بر اینکه ایشان را با تأکید به بی سوادی متهم نمود، بر خلاف واقع عبارتی را که اصلا در متن مصاحبه نبود به ایشان نسبت داد.
این در حالی است که در این مصاحبه ضمن دفاع مبنایی از اصل عدم جدایی دین از سیاست به نفی سکولاریسم در عزاداری و هیئت با توجه به سیره اهل بیت علیهم السلام و در تراز انقلاب اسلامی تآکید شده است. بر این اساس به عنوان صیانت از حیثیت نقد عالمانه و اصیل حوزوی و ادبیات مومنانه در بین افکار عمومی که با چنین اظهار نظرهایی دچار خدشه می گردد، نکاتی را متذکر می شویم.
بصحبتهای حاجمنصور ارضی، مداح سرشناس در مصاحبه با بخش «بدون تعارف» اخبار بیست و سی، (هفدهم مهرماه)، واکنشهای بسیاری را در پی داشت که آیتالله سیدعباس حسینی قائممقامی، استاد حوزه و دانشگاه، یکی از کسانی بود که انتقادهای شدیدی را به او وارد دانست.
شامگاه گذشته -۱۹ مهرماه-، کانال تلگرامی منسوب به این مداح سرشناس، جوابیهای را از قول سیدحسین آقامیری در پاسخ به سخنان آیتالله قائممقامی، با تاکید بر اینکه قائممقامی در سخنان خود "بر خلاف واقع عبارتی را که اصلا در متن مصاحبه نبود به ارضی نسبت داده است" منتشر کرد. متن این جوابیه به شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
حجتالاسلام سیدعباس قائممقامی با اشاره به مصاحبه یکی از خادمان و مادحان اهل بیت علیهم السلام علاوه بر اینکه ایشان را با تأکید به بی سوادی متهم نمود، بر خلاف واقع عبارتی را که اصلا در متن مصاحبه نبود به ایشان نسبت داد.
این در حالی است که در این مصاحبه ضمن دفاع مبنایی از اصل عدم جدایی دین از سیاست به نفی سکولاریسم در عزاداری و هیئت با توجه به سیره اهل بیت علیهم السلام و در تراز انقلاب اسلامی تآکید شده است. بر این اساس به عنوان صیانت از حیثیت نقد عالمانه و اصیل حوزوی و ادبیات مومنانه در بین افکار عمومی که با چنین اظهار نظرهایی دچار خدشه می گردد، نکاتی را متذکر می شویم.
این
امرکه در تاریخ اسلام و انقلاب کسانی سعی نموده اند با تمسک به ظواهر
اخلاق و ارزشها در مقابل حقیقت آن موضع بگیرند، امر جدیدی نبوده و بلکه با
این مبنا باید آیاتی مانند:
«
مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا
کَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ
الَّذِینَ
کَذَّبُوا
بِآیَاتِ اللَّهِ» جمعه/۵ و «فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ
عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَثْ ذلِکَ مَثَلُ
الْقَوْمِ
الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ
یَتَفَکَّرُون» اعراف/۱۷۶را هم به دلیل اخلاق و با عنوان ناسزا از قرآن حذف
نمود.
تأمل در اینکه خاستگاه این نوع نگاه کجاست امری بسیار قابل توجه است ولی در هر حال اینکه به راحتی مومنی را به بی سوادی متهم کرده و خلاف واقع به کسی نسبت داده شود در شأن جامعه اسلامی و ایمانی و منتسبین به کسوت علم و تقوی نیست.
بر این اساس ضمن تآکید بر حرمت مجالس اهل بیت علیهم السلام و توجه به اصل همراهی سیاست در همه شئون دیانت، توقع انصاف و تقوی و بیان مبتنی بر صداقت و تحقیق در شأن جایگاه ایمانی و علمی وجود دارد چرا که در هر حال ادبیات و مبنای هر اظهار نظری مورد قضاوت افکار عمومی قرار خواهد گرفت و «ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقیبٌ عَتیدٌ.»ق/۱۸
والسلام علی من اتبع الهدی
سیدحسین آقامیری»
پینوشت: معانی آیات آمده در متن جوابیه از ترجمه آیتالله مکارم شیرازی
معنی آیه ۵ سوره جمعه: کسانی که مکلف به تورات شدند ولی حق آن را ادا نکردند ، مانند درازگوشی هستند که کتابهایی حمل میکند، ( آن را بر دوش می کشد اما چیزی از آن نمی فهمد)! گروهی که آیات خدا را انکار کردند مثال بدی دارند ، و خداوند قوم ستمگر را هدایت نمی کند!
معنی آیه ۱۷۶ اعراف: {بخش ابتدایی آیه در متن بالا نیامده است} مثل او همچون سگ (هار) است که اگر به او حمله کنی ، دهانش را باز ، و زبانش را برون می آورد ، و اگر او را به حال خود واگذاری ، باز همین کار را می کند ( گویی چنان تشنه دنیاپرستی است که هرگز سیراب نمی شود! ( این مثل گروهی است که آیات ما را تکذیب کردند این داستانها را ( برای آنها ) بازگو کن ، شاید بیندیشند (و بیدار شوند)!
معنی آیه ۱۸ سوره ق: انسان هیچ سخنی را بر زبان نمی آورد مگر اینکه همان دم ، فرشته ای مراقب و آماده برای انجام مأموریت (و ضبط آن) است!
مطالب مرتبط با موضوع
خبرگزاری ایسنا: حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری در مراسمی که به مناسبت شام غریبان در حرم مطهر (ره) برگزار شد، با تاکید بر اینکه یکی از پیامهای نهضت کربلا، اخلاق، راستگویی و درستگویی بود، به اظهارات یکی از مداحان تهرانی اشاره و با تاکید بر اینکه چرا به خاطر عمل اشتباه خود از مردم عذرخواهی نمیکنید، گفت: این تهمت و گناهی بسیار بزرگ است که بگوییم امام حسین (ع) نیز فحش میدادند چرا که خدای متعال به مسلمانان میفرمایند نه تنها به مسلمانان و مومنان بلکه به کافران و مشرکان نیز نباید فحش دهید.
وی ادامه داد: پیامبر اعظم نیز می فرماید اگر کسی مومنی را فحش و دشنام بدهد دچار فسق شده و از عدالت خارج شده است. ایشان همچنین میفرمایند که نه تنها به مردم فحش ندهید بلکه به باد و کوه و ساعت و لحظه نیز فحش ندهید.
انصاری با بیان اینکه هیچ چیزی شیطان را به اندازه سکوت در برابر فحش خشمگین نمیکند، اظهار کرد: نسبت دادن فحاشی به امام معصوم، گناهی کبیره است و آثاری فقهی و حقوقی به همراه دارد.
معاون حقوقی رییس جمهور با تاکید بر اینکه جمله امام حسین (ع) را نادرست متوجه شدهاند، افزود: برخی فکر کردهاند که امام حسین (ع) به ابن زیاد فحش داده است. این در حالی است که «ابن ابیه» کنیه زیاد بود؛ چون همه مردم میدانستند که زیاد از یک زن هرزه که صاحب همسری نبوده به دنیا آمده و بسیاری ادعای پدری او را داشتند، «ابن ابیه» به معنای پسر پدرش به عنوان کنیه زیاد خطاب قرار میگرفت و به هیچ عنوان فحاشی محسوب نمیشد. در آن زمان و پس از آنکه معاویه در جلسهای و پس از شهادت عدهای پدر او را ابوسفیان اعلام کرد و یزید را زادبن ابوسفیان نامید، مومنان، شیعیان و امام حسین (ع) و همچنین در رجزخوانیهای علی اکبر و علی اصغر با قائل شدن احترام برای «زیاد» او را دعی ابن الدعی صدا میکردند. آنها لفظی محترمانهتر برای زیاد استفاده کردند. حال این مرتبه کجا و آنکه فردی رفقای سیاسی، نیروهای انقلابی و شخصیتهای اصلی نظام را به باد فحش و ناسزا بگیرد و در مقام انتقاد از او بگوید که امام حسین (ع) نیز فحش میداده است.
وی تاکید کرد: اینها از جمله بداخلاقیهایی است که باید از جامعه حذف بشود.
انصاری در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه در جامعه حسینی باید اخلاق حسینی وجود داشته باشد و این جامعه باید نورانی و مهربان باشد اظهار کرد: سزوار نیست که در جامعهای حسینی، بعضا فضای مجازی یا تریبونهایی که متعلق به بیت المال است یا روزنامههایی که از بیت المال ارتزاق میکنند، به توسعه بد اخلاقی، تهمتزدن، فحاشی، تخریب، تضعیف و گسترش روح ناامیدی در مردم به خاطر یک سری رقابتهای بچهگانه صورت بگیرد.
وی ادامه داد: سزاوار نیست گروهی ادعا کنند که ما حسینی هستیم اما از صبح تا شب کارشان این باشد که به فلان شخص که از بزرگان نظام است یا دیگری که یار امام و رهبری است یا دیگری که خدمتگزار مردم است یا به دولت برآمده از رای ملت تهمت بزند و دروغ بگوید و وحدت جامعه را تضعیف کند.
معاون حقوقی رییس جمهور با انتقاد از عملکرد این گروه خاطرنشان کرد: این افراد تلاشهای بیامان رییس جمهور و دیگر قوا را ذبح شده جلوه میدهند و به مردم میگویند که دولت و مجلس تمام شده و در روزنامههای خود با تیترهای درشت به مردم القا میکنند که دولت و مجلستان تمام شده، برجامتان هیچ و اقتصادتان فلج شده است. این در حالی است که من به عنوان عضو کوچکی از دولت شاهد خدمات و زحمات شبانه روزی رییس جمهوری، معاون اول رییس جمهوری و سایر اعضای دولت بوده و هستم.
وی با بیان اینکه این افراد خدمات دولت را از روی تنگنظری و حسادت، سیاه جلوه میدهند، با طرح این پرسش که اینکه روح امید را بکشند و جامعه را مایوس نمایند به نفع چه کسی است؟ اظهار کرد: چرا این افراد رهنمودهای امام را آویزه گوش خود قرار نمیدهند، به بیانات مقام معظم رهبری توجه نمیکنند و وجدان حسینی را مورد نظر خود قرار نمیدهند؟
انصاری با تاکید بر اینکه از انتقاد سازنده و سالمی که همراه با راه حل باشد استقبال میکنیم، خاطرنشان کرد: ما از انتقاد سازنده استقبال میکنیم اما مردم فرق انتقاد سازنده با تخریب و توهین را به خوبی تشخیص میدهند.
معاون حقوقی رییس جمهور در بخشهای دیگری از صحبتهای خود با اشاره به وقایع روز عاشورا اظهار کرد: از غروب روز عاشورا نیمه دوم نهضت کربلا آغاز شد و چنانچه تا ظهر عاشورا، امام حسین (ع) قهرمان اول و حضرت ابوالفضل العباس قهرمان دوم نهضت کربلا بودند، از عصر روز عاشورا نوبت به قهرمانی افراد دیگر رسید؛ قهرمانانی که وظیفه آنها دشوارتر، زهرآورتر، طولانیتر و در عین حال موثرتر از نیمه اول حادثه بزرگ عاشورا بود. از عصر این روز قهرمانی حضرت زینالعابدین (ع) و شیرزن دشت کربلا حضرت زینب کبری (س) فرا رسید.
وی با بیان اینکه نهضت کربلا مانند دانشگاه انسانسازی است که همه رشتههای تحصیلی و موارد درسی آن پایمردی و انسانیت است، اظهار کرد: کربلا نمایش واقعی همه ارزشهای قرآنی در میدان عمل بود.
انصاری اظهار کرد: یکی از پیامهای نهضت کربلا، رهایی از جهالت و مبارزه با حکومتهای مستبد، ظالم و بتپرستی و بتتراشی است. حضرت اباعبدالله الحسین (ع) فرمودهاند که من برای قدرتطلبی و زورگویی قیام نکردهام بلکه آمدهام تا امتم را اصلاح کنم؛ امت اسلامی دچار انحراف و فسادی بنیادین شده و قدرت در اختیار یزید و جور و ظلم قرار گرفته است. همچنین ائمه اطهار تاکید کردهاند که اگر مردم و جامعهای سلطانی ستمگر داشته باشند که او با قانونشکنی در میان مردم به ظلم حکم میراند، آنها باید در برابر او شورش کنند و آن حکومت جور را به زانو در آوردند و چنانچه که ساکت بمانند و با او همراهی کنند حق خدا است که آنها و آن جامعه بیتفاوت مرده را با آن حاکم ستمگر در یک جهنم بسوزاند.
معاون حقوقی رییس جمهور در ادامه با اشاره به قتل عام مردم مظلوم فلسطین، یمن و سوریه توسط ظالمان دنیا اظهار کرد: اگر امروز جباران تصور میکنند که در حمایت از آمریکا میتوانند مردم مظلوم یمن و سوریه را قتل عام و سلاخی کنند و صهیونیستها فکر میکنند که کسی در مقابل مردم فلسطین جلودار آنها نیست در خیالی باطل قرار گرفتهاند. چرا که پیام کربلا این است که زندگی کردن زیر بار ستمگران زیبنده حسین (ع) و پیروان مکتب آن حضرت نیست.
انصاری همچنین با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران بزرگترین ثمره نهضت کربلا است، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در قرن بیستم و با ابزارهای محدودی که در اختیار داشت توانست یک امت و ملت را نجات دهد و پایگاه مقاومت در مقابل ظلم جهان را در کشور استوار کند.
وی با تاکید بر اینکه اسلام با ترور مخالف است و آغازگر هیچ جنگی نیست، اظهار کرد: زمانی که امام (ره) در سال 42 انقلاب خود را آغاز کرد هیچ اسلحه و گروه مسلحی در اختیار نداشت و به گروههای مسلحی که از ایشان اذن ترور میگرفتند میفرمود که در مکتب انقلاب اسلامی ترور وجود ندارد؛ چرا که من مردم و جوانان را آگاه میکنم و آنها خود میدانند که چه کار انجام دهند.
انصاری با تاکید بر اینکه امروز رهبری انقلاب، ملت و دولت یکپارچه با تمام قامت در مقابل ظلم جهانی ایستادهاند ادامه داد: دولت با تکیه بر نهضت حسینی 18 ماه پای میز مذاکرات، مقاومت و ایستادگی کرد و به قدرت اهریمنی تحریمهای جبارانه، یزیدیان فارغ آمد و حقوق ملت را بازستاند. امروز نیز رییس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل سخن از مبارزه با ظلم و خشونت جهانی و جنایت بر زبان می آورد.
در مراسم حرم مطهر امام خمینی (ره) به مناسبت شام غریبان، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور نیز حضور داشت.