- جمعه ۲۱ آبان ۹۵
- ۱۰:۲۲
روزنامه صبا: اینروزها تلویزیون روزهای پرتولیدی را
پشت سر میگذارد. در چندماه اخیر بیش از 10 پروژه طرحهایشان تصویب و در
مرحله تولید قرار دارند. در ادامه برخی از آنها که به مرحله تولید رسیده
یا پیشتولید جدی خود را میگذراند، باهم مرور میکنیم.
«لیسانسهها»
باگذشت یکسال از پخش سریال «شمعدونی»، سروش صحت اینروزها مشغول فیلمبرداری مجموعه جدید خود با نام «لیسانسهها» است.
«لیسانسهها»
باگذشت یکسال از پخش سریال «شمعدونی»، سروش صحت اینروزها مشغول فیلمبرداری مجموعه جدید خود با نام «لیسانسهها» است.

«لیسانسهها» به قلم سروش صحت و ایمان صفایی، همچون سایر آثار این کارگردان، فضایی طنز دارد و روایتگر زندگی ۳جوان دانشجو است که بهدنبال شغل و کسب درآمد بامشکلات مختلفی روبهرو میشوند. حبیب و مازیار و مسعود سهرفیق لیسانسه هستند که امیرحسین رستمی، هوتن شکیبا، امیر کاظمی ایفای این نقشها را برعهده دارند.
بهنام تشکر، بیژن بنفشهخواه،مهران رجبی، متین ستوده، رویا میرعلمی، کاظم سیاحی، عزتاله مهرآوران، سیاوش چراغیپور، مریم سرمدی، پریسا مقتدی، فرخنده فرمانیزاده، تبسم هاشمی، مرتضی علیآبادی و عرفان برزین (بازیگر خردسال)از دیگر بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.
«لیسانسهها» به تهیهکنندگی رضا جودی، درحالی به موازات فیلمبرداری مرحله تدوین را پشت سر میگذارد که قرار است شبهای زمستان در 26 قسمت بهروی آنتن شبکه سهسیما برود.
«تاریکی شب، روشنایی روز»
حجت قاسمزاده اصل، اینروزها سریال 16 قسمتی «تاریکی شب، روشنایی روز» را جلوی دوربین برده است. پیش از این، مجموعه «تنهایی» به کارگردانی او و نویسندگی رویا غفاری از شبکه آیفیلم پخششد. خبر پیوستن حمیدرضا آذرنگ به این پروژه چندی پیش درحالی اعلام شد که فیلمبرداری بخشی ازسکانسهای شخصیت اصلی بهنام طریقت با بازی فرهاد قائمیان، در محله یوسفآباد تهران و چند لوکیشن دیگر پشت سر گذاشته شده بود.

قاسمزاده اصل، در«تاریکی شب، روشنایی روز» دو برهه زمانی حال و گذشته را به تصویر میکشد و با قلم خود داستان زندگی بهنام طریقت را که جریان روزمره حیاتش از مدار عادی خارجشده و در پی جواب چرایی مشکلات امروزش، گذشته را میکاود بهنگارش درآورده است.
بجز فرهاد قائمیان، بازیگرانی چون فرخ نعمتی، مائده طهماسبی، بهاران بنیاحمدی، سیدمهرداد ضیایی، احسان امانی، امیرحسین مدرس، روزبه حصاری، سام کبودوند، بهرام ابراهیمی، پرویز پورحسینی، ناصر ممدوح و رضا امامی در این مجموعه بازی میکنند.
«ماه و پلنگ»
سریال «ماه و پلنگ» به کارگردانی احمد امینی که بارهاوبارها درطول مدت تولید خود به «ملکا» تغییرنام داد سرانجام با نام اولیه خود یعنی «ماه و پلنگ» از 10آبان بهروی آنتن شبکه سهسیما میرود.
«ماه و پلنگ»، روایت شهری از انسانهایی است که بهشت خوشبختی و سعادت خود را در جهنم دروغ و انتقام و زیادهخواهی نابود میکنند. امیرمحمد زند در نقش فریدون و ویدا جوان در نقش کتایون بازیگران خط عاشقانه این داستان هستند.

این ملودرام اجتماعی به نویسندگی سعید مطلبی و تهیهکنندگی آرمان زرینکوب، بعد از سریال «ستایش» دومین همکاری مشترک این دو نفر بهحساب میآید.
این مجموعه تلویزیونی 30 قسمتی که روزهای پایانی ضبط را پشت سر میگذارد از فروردین امسال مقابل دوربین رفته است.
داریوش
ارجمند، شاهرخ استخری، علی سلیمانی، علی شادمان، پوراندخت مهیمن، علی
سلیمانی، علیرضا استادی، شهین تسلیمی، امیرمحمد زند، ویدا جوان، بیتا
سحرخیز و پرویز سیرتی از بازیگران این سریال هستند.
«پرستاران»
علیرضا افخمی، نامی آشنا در عرصه سریالسازی تلویزیون پس از مدتها پشت دوربین خود قرارگرفته تا سریال «پرستاران» را به تهیهکنندگی داود هاشمی بسازد. مهرانه مهینترابی، لیندا کیانی، الناز حبیبی و فاطمه گودرزی، بازیگرانی هستند که تاکنون حضورشان در این سریال قطعی شده است.
علیرضا افخمی، نامی آشنا در عرصه سریالسازی تلویزیون پس از مدتها پشت دوربین خود قرارگرفته تا سریال «پرستاران» را به تهیهکنندگی داود هاشمی بسازد. مهرانه مهینترابی، لیندا کیانی، الناز حبیبی و فاطمه گودرزی، بازیگرانی هستند که تاکنون حضورشان در این سریال قطعی شده است.

سریال «پرستاران» در 52قسمت45دقیقهای شبهای زمستان بهروی آنتن شبکه یکسیما میرود و به سفارش مرکز امور نمایش سیما و مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید میشود.
این مجموعه یک ملودرام اجتماعی روز است و داستانهای آن در بخش اورژانس یک بیمارستان اتفاق میافتد که دارای یک خط اصلی داستانی با کاراکترهای ثابت است و محور اصلی آن پرستاران و پزشکان هستند؛ ضمن اینکه در هرقسمت، داستانی فرعی با کاراکترهای ویژه اتفاق میافتد و بعد پایان میگیرد.
لوکیشن اصلی این سریال یک مرکز اورژانس است که در بیمارستان نورافشار تهران در نیاوران بهصورت دکور ساخته شده است و وزارت بهداشت و درمان، سازمان هلالاحمر و بیمارستان نورافشار در تولید این سریال سازندگان را یاری میدهند.
«لبخند رخساره»
«لبخند رخساره» با فیلمنامهای از سعید نعمتاله به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیهکنندگی زینب تقوایی، اینروزها در شهر مقدس مشهد فیلمبرداری خود را پشت سر میگذارد.
«لبخند رخساره»، یک ملودرام اجتماعی است و دومین همکاری بهرنگ توفیقی و سعید نعمتاله پس از سریال «پشت بام تهران» بهحساب میآید.

درخلاصهای از داستان سریال «لبخند رخساره» آمده است: این سریال به ماجرای پدری بهنام خلیل اشاره دارد که بهشدت به فرزندش عشق میورزد. خلیل به فرزند خود دروغی گفته است و حالا درصدد آن است که دروغش را با شجاعت و شهامت جبران کند. «لبخند رخساره» در مذمت دروغ است و به موضوع لذتبخشش و ایثار برای یک خانواده میپردازد.
کامبیز دیرباز، بهناز جعفری، بهزاد فراهانی، مریم بوبانی، مجید نوروزی، علیرضا آرا، مجید واشقانی، حمید هدایتی، داریوش سلیمی، با معرفی درسا بختیاری و با حضور پریوش نظریه، آتیلا پسیانی و مهدی سلطانی، گروه بازیگران اصلی این سریال را تشکیل میدهند.
«هشتونیمدقیقه»
سریال 23 قسمتی «هشتونیمدقیقه » به کارگردانی شهرام شاهحسینی و تهیهکنندگی بهروز مفید، از ابتدای آبانماه ازشبکه دوسیما پخش خود را آغاز کرده است.
فیلمنامه این مجموعه توسط علی دادرس و آزیتا ایرایی نوشته شده است. ضمن اینکه نام سریال ابتدا براساس نام شخصیت اصلی قصه یکتا بود که به «هشتونیمدقیقه» تغییر کرد.

این مجموعه با موضوع همدلی و ایثار در یک خانواده ایرانی به نقش مهم و تاثیرگذار زن در سرپرستی و تربیت فرزند بعد از فوت همسر و دفاع از حقوق و کیان خانواده میپردازد.
شبنم قلیخانی در مجموعه «هشتونیمدقیقه » نقش یکتا، کاراکتر اصلی سریال را ایفا میکند.
پژمان
بازغی، سام درخشانی، شبنم قلیخانی، آشا محرابی، سیامک اطلسی، بهرنگ علوی،
مزدک رستمی، الهه حصاری و جمعی دیگر از بازیگران در این سریال بازی
کردهاند.
«نفس»
بعد ازسریالهای «ارمغان تاریکی» و «پروانه»، جلیل سامان «نفس»، سومین سریال از سهگانه خود را مقابل دوربین برده است تا در ۲۶قسمت آن را از شبکه سومسیما پخش کند.
سریال «نفس» به تهیهکنندگی مشترک سیداحمد کاشانچی و محمود رضایی یک درام روانشناسانه است و در بستر وقایع سیاسی قبل و بعد از انقلاب روی میدهد.
بعد ازسریالهای «ارمغان تاریکی» و «پروانه»، جلیل سامان «نفس»، سومین سریال از سهگانه خود را مقابل دوربین برده است تا در ۲۶قسمت آن را از شبکه سومسیما پخش کند.
سریال «نفس» به تهیهکنندگی مشترک سیداحمد کاشانچی و محمود رضایی یک درام روانشناسانه است و در بستر وقایع سیاسی قبل و بعد از انقلاب روی میدهد.

«نفس»، روایتگر زندگی جوانی پرشروشور است که در بحبوحه وقایع انقلاب رازی در زندگیش فاش میشود.. او برای رسیدن به حقیقت حوادث پیچیدهای را پشت سر میگذارد.
بازیگران این سریال عبارتند از: مسعود رایگان، ژاله صامتی، علیرضا کمالی، بهناز جعفری، قربان نجفی، هادی عاملهاشمی، شهاب شادابی، احسان امانی، آتوسا راستی، با معرفی ساناز سعیدی و باحضور هدایت هاشمی، خسرو شهناز و رامین راستاد.
«آرام میگیریم»
سریال «آرام میگیریم»، ملودرام اجتماعی به کارگردانی روحاله سهرابی و تهیهکنندگی فرهاد گلی است و برای پخش از شبکه دو سیما در نیمه دوم آذرماه فیلمبرداری خود را پشت سر میگذارد.
فیلمنامه اولیه این مجموعه را سیدمرتضی مصطفوی و روحاله سهرابی بهنگارش درآوردهاند و بازنویسی نهایی آن برعهده فریدون فرهودی و فروغ فروهیده بوده است.

«آرام میگیریم» به روابط، تفاوتها و تعاملهای بیننسلی، گذشت و نوعدوستی و از طرفی زیادهخواهی در بستر قصهای با محوریت تمام اعضای یک خانواده میپردازد.
داریوش
فرهنگ، آتیلا پسیانی، مجید صالحی، هوشنگ توکلی، ثریا قاسمی، لعیا زنگنه،
لیلا اوتادی، کامران تفتی، آشا محرابی، نگار عابدی، علی اوسیوند، محمد
فیلی، مهدی سلوکی، میرطاهر مظلومی، شهرزاد کمالزاده، حمید هدایتی، مونا
فرجاد، نسرین نکیسا، محمود مقامی، ارسلان قاسمی، حسین اکبری، مهسا هاشمی و
... ازجمله نقشآفرینان این سریال پربازیگر هستند.
«علیالبدل»
مدتهاست که خبرهایی از ساخت و پخش سریال «علیالبدل»، تازه ترین اثر سیروس مقدم بهگوش میخورد و حتی صحبتهایی برای پخش آن در ماه رمضان گذشته هم بهمیان آمد، اما با اینهمه هنوز زمان پخش آن مشخص نشده و هیچ بعید نیست که این مجموعه تلویزیونی یکی از گزینههای پخش در نوروز باشد.
مدتهاست که خبرهایی از ساخت و پخش سریال «علیالبدل»، تازه ترین اثر سیروس مقدم بهگوش میخورد و حتی صحبتهایی برای پخش آن در ماه رمضان گذشته هم بهمیان آمد، اما با اینهمه هنوز زمان پخش آن مشخص نشده و هیچ بعید نیست که این مجموعه تلویزیونی یکی از گزینههای پخش در نوروز باشد.

درخلاصه داستان سریال «علیالبدل» آمده است که من علیالبدل هستم، فرعی، رزرو و جانشین عضو اصلی؛ حرف نزنم میگن مگه لالی، حرف بزنم میگن حق رای نداری. خلاصه هم هستم هم نیستم.
سیروس مقدم، با سریالهای «پایتخت»، «میکائیل» و حتی «چک برگشتی» کار در شهرها و استانهایی غیر از تهران را تجربه کرده است و اینبار با سریال «علیالبدل» به همدان و حوالی این استان زیبا و بکر رفت تا قصهای طنز را در قابی جدید از ایران به تصویر بکشد.
محسن تنابنده. مهدی فخیمزاده، هادی کاظمی، گوهر خیراندیش، مهدی هاشمی، احمد مهرانفر،هومن حاجیعبداللهی، ناهید مسلمی، محمود جعفری، حسین محباهری، عزتاله رمضانیفر،مهسا باقری، هدیه آزاده، فرشته گلچین، میثم چگینی و فروغ قجابگلی، بازیگران اصلی این سریال هستند.
«روزهای بیقراری»
سریال «روزهای بیقراری» به کارگردانی کاظم معصومی، یکی از متفاوتترین آثار نمایشی سالهای اخیر تلویزیون بهحساب میآید که با بستری ملودرام به قصهای در ارتباط با حفظ و تحکیم خانواده میپردازد.
ابوالفضل پورعرب با این مجموعه تلویزیونی پس از سالها به تلویزیون میآید و بازیگرانی چون پژمان بازغی،الهام حمیدی، سارا صوفیانی،کامران تفتی، بهنوش بختیاری درکنار او به ایفای نقش میپردازند.

همچنین مجموعه تلویزیونی «روزهای بیقراری»، لوکیشنهای متفاوتی در چهار استان اصفهان، تهران، گیلان و همدان دارد که در هر استان بازیگران بومی به گروه میپیوندند.
این سریال به سفارش حوزه سیمای استانها تولیدشده و هماکنون فیلمبرداری آن به اتمام رسیده است تا در پاییز امسال بهروی آنتن شبکه سهسیما برود.
«همسایهها»
سریال 40قسمتی «همسایهها» که پیشتر توسط آرش معیریان کارگردانی میشد بهعلت شکستگی پای او به مهران غفوریان سپرده شد تا بعد از اتمام ماه محرم و صفر بهروی آنتن شبکه دو سیما برود.
درخلاصهای از داستان اینسریال آمده است: میلاد و مادرش به تهران آمده اند و قرار است صاحب ساختمان یاس دفتری را به آنها اجاره دهد. دیگر اجارهنشینان ساختمان ،فکر میکنند مستاجران جدید قرار است جایگزین آنها شوند و تلاش میکنند بهنوعی خود را در ساختمان حفظ کنند. ماجراهای همسایههای ساختمان یاس با ورود میلاد و مادرش شروع میشود و در 40 قسمت ادامه پیدا میکند.

بازیگران
این مجموعه عبارتند از: جواد رضویان، مهران غفوریان، بهاره رهنما، سیروس
گرجستانی، محمود جعفری، سپند امیرسلیمانی، اصغر سمسارزاده، آرام جعفری،
سمانه پاکدل، پوراندخت مهیمن، حسین سلیمانی، نعیمه نظامدوست، سیاوش
گرجستانی، مهدی امینیخواه، گیتی معینی، کاظم افرندنیا، ایلیا کیوان،
یلیمینا باهر، مسعود چوبین، الناز حسینی، فاطیما درستکار، طیبه دوست، هم از
بازیگران مهمان این مجموعه هستند.
«دیوار شیشهای»
سریال اپیزودیک «دیوار شیشهای»، به تهیهکنندگی علیاکبر تحویلیان و کارگردانی مشترک راما قویدل و نوید مهیندوست و محمود معظمی اینروزها فیلمبرداری خود را پشت سر میگذارد.
«دیوار شیشهای» به قلم محمد محمود سلطانی و روحاله صدیقی با ساختاری اپیزودیک، قصههایی پیوسته به یکدیگر نیز دارد که ضمن روایت یک داستان اصلی در هرقسمت، داستان مستقلی را هم دربر میگیرد. این سریال در قالب برنامهای روایت میشود که در هرقسمت افراد مختلفی با ماجراهای گوناگون و تجربه متفاوت از یکدیگر وارد آن میشوند و برای استمداد یا روشنگری جامعه به این قصه رفتوآمد دارند.
سریال اپیزودیک «دیوار شیشهای»، به تهیهکنندگی علیاکبر تحویلیان و کارگردانی مشترک راما قویدل و نوید مهیندوست و محمود معظمی اینروزها فیلمبرداری خود را پشت سر میگذارد.
«دیوار شیشهای» به قلم محمد محمود سلطانی و روحاله صدیقی با ساختاری اپیزودیک، قصههایی پیوسته به یکدیگر نیز دارد که ضمن روایت یک داستان اصلی در هرقسمت، داستان مستقلی را هم دربر میگیرد. این سریال در قالب برنامهای روایت میشود که در هرقسمت افراد مختلفی با ماجراهای گوناگون و تجربه متفاوت از یکدیگر وارد آن میشوند و برای استمداد یا روشنگری جامعه به این قصه رفتوآمد دارند.

به احتمال فراوان فیلمبرداری این اثر تا دیماه سال جاری ادامه خواهد داشت تا در نیمه دوم امسال از شبکه آیفیلم پخش شود.
در این سریال بازیگرانی چون ثریا قاسمی، شبنم قلیخانی، زهیر یاری، الهام جعفرنژاد، کوروش تهامی، سیامک احصایی، روشنک عجمیان، هدایت هاشمی، سولماز غنی، علیرام نورایی، طوفان مهردادیان، مریم سرمدی و… حضور دارند.
«آسمان هوای باران دارد»
سریال «آسمان هوای باران دارد» به تهیهکنندگی امیر پوررحمانی و نویسندگی مهدی سجادهچی، اینروزها در مرحله نگارش و نظارت کیفی قرار دارد.
در این سریال بهطور غیرمستقیم و با زبان هنر، موضوعاتی ازقبیل مواد مخدر در مدارس، آسیبهای استفاده از فناوری در خانواده و مدرسه، جایگاه خانواده در تعلیم و تربیت فرزندان و عشق بازیگری بین جوانان و نوجوانان بهخصوص دختران به تصویر کشیده شده و تمام قصهها از مدرسهای که در اینجا مقطع دبیرستان است وارد 7 خانواده محوری قصه میشود.
سریال «آسمان هوای باران دارد» در 30 قسمت 40 دقیقهای برای شبکه یکسیما تولید خواهد شد.
«مرز خوشبختی»
مجموعه تلویزیونی «مرز خوشبختی»، نوشته علی خودسیانی به کارگردانی حسین سهیلیزاده و تهیهکنندگی مهران رسام در مرحله پیشتولید قرار دارد.
این مجموعه که نگارش آن به نیمه رسیده است، قصه چهار جوان را روایت میکند که یکی از آنها بهعنوان شخصیت محوری این قصه با قرارگرفتن در موقعیتهای جالب و مفرح مجبور میشود قبل از آغاز سال جدید از تهران به شهر محلات سفر کند.
امیرحسین آرمان بازیگر، که آخرینبار تلویزیون را با حسین سهیلیزاده در مجموعه تلویزیونی «پریا» تجربه کرد، قرار است برای دومینبار در سریال «مرز خوشبختی» با این کارگردان همکاری کند و در یکی از نقشهای اصلی حضور داشته باشد.
این مجموعه که اینروزها بازیگران خود را قطعی میکند برای پخش در نوروز ۹۶ در شبکه دو سیما آماده میشود.
«در جستوجوی آرامش»
مجموعه «در جستجوی آرامش» به کارگردانی سعید سلطانی و تهیهکنندگی علی آشتیانیپور در مرحله پیشتولید قرار دارد.
مضمون سریال «در جستجوی آرامش» که درچهلقسمتچهلدقیقهای تولید میشود، خانواده است و همه اعضا در بیان روایت کلی داستان سهمی اساسی دارند اما پدر خانواده بهعنوان سکاندار اصلی ماجرا، ما را با روایت این قصه پیش میبرد.
تاکنون حسن پورشیرازی و مهدی هاشمی بهعنوان بازیگران این مجموعه انتخاب شدهاند و زمان پخش این مجموعه مشخص نشده است.
«هست و نیست»
محمدرضا آهنج، سریال «هست و نیست» به تهیهکنندگی محسن شایانفر را مقابل دوربین میبرد. این مجموعه به سبک زندگی ایرانی اسلامی میپردازد و تصویرگر چند خانواده از طبقات اجتماعی مختلف است. علی حدادی، سرپرست نویسندگان این سریال است. ساناز اسدی، علیاکبر حیدری و رافعه رستمی نویسندگان این مجموعه هستند.
مجموعه «هست و نیست» در ۲۶ قسمت ۴۵ دقیقهای در مرکز گسترش فیلمنامهنویسی رسانه ملی تولید میشود.
در پایان گفتنی است پروژههای «آلاخونوالاخون» مهران مهام، «پنچری» برزو نیکنژاد، «مهرنامیرا» اسماعیل عفیفه، «هنگام بیداری» سیروس مقدم، «گرانباری» احسان عبدیپور و... نیز در مرحله پیشتولید قرار دارند.
مطالب مرتبط با موضوع
هفته نامه همشهری جوان - احمد رنجبر: شبکه های جم با
فرمول خاصی به میدان آمدند و هدف اصلی شان کنار زدن شبکه های تلویزیونی ما و
دیگر رقیبانی مثل فارسی وان بود. دیری نگذشت که این شبکه ها با پسوندها و
کارکردهای مختلف قد علم کردند اما تمرکز اصلی مدیر این شبکه ها رو پخش فیلم
و سریال بود. در داخل کشور مشتریان سریال های دوبله ترکی بیش از دیگر آثار
این شبکه بود و همین جم را به این فکر انداخت که سریال های بلند ترکی را
دوبله کنند.
کمی بعد ذائقه مردم از سریال های سطح پایین ترکی اشباع شد و همین امر، مدیران جم را وادار به گرفتن تصمیم دیگری کرد. آنها برای تولید سریال های اصل فارسی، بر اساس الگوی تولیدات ترکی دورخیز کردند که نتیجه اش شد جذب برخی بازیگران و کارگردان های وطنی. مدیران جم با چهار هدف اصلی سراغ تولید فیلم و سریال رفتند اما به هفت دلیل پروژه شان نافرجام ماند. حالا هم که به طور رسمی صدای اعتراض مدیر شبکه از کیفیت تولیدات بلند شده و این خود بهترین دلیل برای پی بردن به شکست یک شبکه جاه طلب است.
کمی بعد ذائقه مردم از سریال های سطح پایین ترکی اشباع شد و همین امر، مدیران جم را وادار به گرفتن تصمیم دیگری کرد. آنها برای تولید سریال های اصل فارسی، بر اساس الگوی تولیدات ترکی دورخیز کردند که نتیجه اش شد جذب برخی بازیگران و کارگردان های وطنی. مدیران جم با چهار هدف اصلی سراغ تولید فیلم و سریال رفتند اما به هفت دلیل پروژه شان نافرجام ماند. حالا هم که به طور رسمی صدای اعتراض مدیر شبکه از کیفیت تولیدات بلند شده و این خود بهترین دلیل برای پی بردن به شکست یک شبکه جاه طلب است.

1. افزایش سود و مخاطب
هر شبکه تلویزیونی دوست دارد حداکثر مخاطبان را جذب کند تا به سودآوری بیشتر برسد. یکی از روش های نشاندن بیننده پای شبکه، تولید فیلم و سریال و استفاده از هنرپیشه های معروف و محبوب در آنهاست؛ یعنی شبکه هایی که تولید فیلم و سریال دارند، از بازیگرانی دعوت می کنند که نزد مردم محبوبیت دارند.
این، روشی نهادینه شده است که شبکه های معتبر از آن بهره می برند. آنها
حتی با استفاده از نام کارگردان های باسابقه و خوشنام سینمایی به فکر
افزایش بیننده و بالا بردن وجاهت خود هستند. شبکه جم هم برای بالا بردن
تعداد مخاطب خود و به تبع آن رسیدن به سود، سریال سازی را در دستور کار
قرار داد و در گام اول برای صید چهره های معروف وطنی خیز برداشت.
2. قدرت نمایی
«جم گروپ در حال حاضر 14 شبکه به زبان فارسی، یک شبکه به زبان کردی، یک شبکه به زبان عربی و یک شبکه به زبان آذری را به صورت HD و SD پخش می کند.» این اطلاعات درباره گروه تلویزیونی جم یعنی این شبکه فراتر از نمونه های دیگر عمل می کند و تفکری که پشت آن است از ابتدا درصدد گسترش قارچ گونه خانواده جم بوده. وقتی بفهمیم شبکه های تلویزیونی جم در کمتر از یک دهه چقدر افزایش داشته اند (فارغ از کیفیت)، شست مان خبردار می شود که یکی از اهداف این گستردگی، به رخ کشیدن قدرت است تا مثلا وقتی اسم جم بیاید، رقبا به لرزه بیفتند که عجب غولی! برای چنین تفکری مهم ترین ابزار قدرتنمایی، ساخت فیلم و سریال است. تولیدات نمایشی اگر با کیفیت باشند، بیننده هر شبکه را تضمین می کنند و وجاهت آن را بالا می برند.
3. ترویج تفکری خاص
مگر می توان شبکه ای در دنیا پیدا کرد که بدون مانیفست و برنامه ای مدون فعالیت کند؟ شبکه های جم و امثال آن هم از این قاعده مستثنا نیستند و به راحتی می توان پی به سیاست حاکم بر آنها برد. اتفاقا بر سر این مسئله میان گروه های مختلف فکری و سیاسی اشتراک نظر وجود دارد که بیشتر برنامه ها و سریال های شبکه جم در تضاد با فرهنگ عرفی و عقیدتی جامعه ما هستند.
البته که جم و هیچ شبکه ای نمی توانند بر فرهنگی که واکسینه شده رخنه کنند اما واقعیت تلخی است که این شبکه در رسیدن به هدفش چندان هم ناموفق نبوده و برخی گوش ها بدهکار هشدار کارشناسان اجتماعی نیست. مدیران شبکه جم بعد از یک دوره به این نتیجه رسیدند که برای ترویج تفکر مورد نظر، چرا سراغ سریال های ترک بروند و خودشان آستین بالا نزنند؟!
2. قدرت نمایی
«جم گروپ در حال حاضر 14 شبکه به زبان فارسی، یک شبکه به زبان کردی، یک شبکه به زبان عربی و یک شبکه به زبان آذری را به صورت HD و SD پخش می کند.» این اطلاعات درباره گروه تلویزیونی جم یعنی این شبکه فراتر از نمونه های دیگر عمل می کند و تفکری که پشت آن است از ابتدا درصدد گسترش قارچ گونه خانواده جم بوده. وقتی بفهمیم شبکه های تلویزیونی جم در کمتر از یک دهه چقدر افزایش داشته اند (فارغ از کیفیت)، شست مان خبردار می شود که یکی از اهداف این گستردگی، به رخ کشیدن قدرت است تا مثلا وقتی اسم جم بیاید، رقبا به لرزه بیفتند که عجب غولی! برای چنین تفکری مهم ترین ابزار قدرتنمایی، ساخت فیلم و سریال است. تولیدات نمایشی اگر با کیفیت باشند، بیننده هر شبکه را تضمین می کنند و وجاهت آن را بالا می برند.
3. ترویج تفکری خاص
مگر می توان شبکه ای در دنیا پیدا کرد که بدون مانیفست و برنامه ای مدون فعالیت کند؟ شبکه های جم و امثال آن هم از این قاعده مستثنا نیستند و به راحتی می توان پی به سیاست حاکم بر آنها برد. اتفاقا بر سر این مسئله میان گروه های مختلف فکری و سیاسی اشتراک نظر وجود دارد که بیشتر برنامه ها و سریال های شبکه جم در تضاد با فرهنگ عرفی و عقیدتی جامعه ما هستند.
البته که جم و هیچ شبکه ای نمی توانند بر فرهنگی که واکسینه شده رخنه کنند اما واقعیت تلخی است که این شبکه در رسیدن به هدفش چندان هم ناموفق نبوده و برخی گوش ها بدهکار هشدار کارشناسان اجتماعی نیست. مدیران شبکه جم بعد از یک دوره به این نتیجه رسیدند که برای ترویج تفکر مورد نظر، چرا سراغ سریال های ترک بروند و خودشان آستین بالا نزنند؟!

یکی از رموز موفقیت شبکه های معتبر، تولید آثار نمایشی است؛ یعنی اگر شبکه ای در تولید فیلم و سریال حرفی برای گفتن داشته باشد، رقبا را پشت سر می گذارد و چشم ها را می دزد. مدیران جم هم چنین سودایی در سر داشتند و گمان می کردند روی موج موفقیت سریال های ترکی می توانند نمونه های با کیفیتی را با بازیگران ایرانی تولید کنند. به زعم آنها ساخت فیلم و سریال ایرانی یعنی رسیدن به مخاطب حداکثری و سود کلان. با چنین تفکری جم سراغ تولید فیلم و سریال رفت و قصد یکه تازی و کنار زدن شبکه های رقیب را داشت.
منظور از رقبا فقط شبکه های داخلی نیست و همه شبکه های فارسی زبان را شامل می شود. مدیران جمع می خواستند تلویزیون ما را به طور کامل گوشه رینگ قرار دهند و جایی برای عرض اندام شبکه های همسو باقی نگذارند.
دلایل شکست
1. ناتوانی در جذب ستاره ها
یکی از عوامل محبوبیت فیلم ها و سریال ها، بازیگران مطرح و کارگردان های نام آشنایی هستند که نام شان در تیتراژ نقش می بندد. مدیران جم بهتر از من و شما می دانستند که برای موفقیت باید سراغ جذب چهره ها بروند. در خفا نام بسیاری به عنوان گزینه های مورد نظر جم شنیده می شود اما در نهایت اسم پرویز پرستویی، اکبر عبدی، امیر آقایی و امیرحسین آرمان رسانه ای شد و کاشف به عمل آمد که جمی ها قصد برداشتن لقمه ای بزرگ داشته اند.
بازیگران و کارگردانان مطرح می دانند که در ایران با وجود همه مشکلات مالی، آینده حرفه ای شان تضمین شده است و طبیعی است که در برابر پیشنهاد جم وسوسه نمی شوند. شبکه جم در مواجهه با پاسخ منفی چهره های مطرح، نخستین فاکتور موفقیت خود در سریال سازی را از دست داد.

مدیران شبکه جم بعد از برخورد با سد محکم چهره های مطرح از هدفی که داشتند، عدول نکردند و سراغ بازیگران رده چندم رفتند. ظن شان این بود که بازیگرانی چون رامین کبریتی، چکامه چمن ماه، پردیس افکاری، مانی کسراییان و دیگران در کشور دارای محبوبیت هستند. شاید هم گمان می کردند این بازیگران به شهرت و ثروت اغوا کننده ای می رسند و بهانه ای می شوند برای مهاجرت دیگران.
در عمل اما اتفاق دیگری در حال رخ دادن است و اخبار ناخوشایندی از وضعیت این بازیگران رسانه ای شده ... بگذریم. مدیران جم خیلی زود متوجه شدند که این بازیگران در حد نقش اصلی فیلم ها و سریال ها نیستند و بیهوده روی آنها حساب کرده اند. پس دومین عامل نافرجامی پروژه سریال سازی جم را باید در کستینگ جستجو کرد.
3. کارگردان های زیر متوسط
به همان نسبت که شبکه جم در به کارگیری بازیگران مطرح ناموفق بوده، در جذب کارگردان ها هم ضعیف عمل کرده است. به این نام ها نگاه کنید. محمد تقی زاوندی، مهدی مظلومی، سعید ابراهیمی فر، عباس مرادیان، احمدرضا گرشاسبی و حمیدرضا چارکچیان. در این بین فقط مهدی مظلومی یکی دو کار پرمخاطب دارد و توانسته به این واسطه به کارنامه اش رنگ و بویی ببخشد.
به همان نسبت که شبکه جم در به کارگیری بازیگران مطرح ناموفق بوده، در جذب کارگردان ها هم ضعیف عمل کرده است. به این نام ها نگاه کنید. محمد تقی زاوندی، مهدی مظلومی، سعید ابراهیمی فر، عباس مرادیان، احمدرضا گرشاسبی و حمیدرضا چارکچیان. در این بین فقط مهدی مظلومی یکی دو کار پرمخاطب دارد و توانسته به این واسطه به کارنامه اش رنگ و بویی ببخشد.
مابقی
نه تنها کارگردان های متوسطی هستند که اصلا سازوکار جذب بیننده را نمی
دانند و بلد نیستند فیلم و سریالی بر اساس ذائقه عامه مردم بسازند. کاملا
طبیعی است که متمول ترین شبکه هم بودجه اش را در اختیار کارگردان های
میانمایه نمی گذارد و دوست ندارد هزینه اش را بیهوده صرف کند. شبکه جم
سومین ضربه را از ناحیه کارگردان های متوسط خورده است.

وقتی بازیگر درجه چندم باشد و کارگردان جزو متوسط ها به حساب بیاید، چه انتظاری از نتیجه فیلم و سریال می رود؟! در اینجا اصلا منظورمان بالا بودن عیار داستان و محتوای آثار نیست بلکه اشاره به ساختار ظاهری سریال هاست. به عبارت دیگر، یکی از فاکتورهای موفقیت سریال های عامه پسند (در اشل شبکه جم) ساختار جذاب و بازی های معقول است.
این
اتفاق برای آثاری که تاکنون برای جم ساخته شده اند، نیفتاده است. نکته
عجیب و قابل تامل این که مهدی مظلومی به عنوان مطرح ترین نام در میان
کارگردان های جم رفته هم نتوانسته اثری قابل قبول بسازد و ساخته هایش به
مراتب پایین تر از آنهایی است که در ایران کارگردانی کرده است.
5. کپی برداری ناشیانه
این نام ها شما را یاد چه می اندازد؟ «آبی عشق»، «منو تنها نذار»، «پیاده روهای خالی»، «ماگنولیا»، «ملاقات در مه»؛ بله، شبیه آن چیزهایی است که به نام سریال از فارسی وان و همین جم دوبله و پخش شده اند. اینها را که ذکرشان رفت، کارگردان های ایرانی به جم رفته ساخته اند اما این قدر ذوق و هنر (و شاید هم آزادی عمل) ندارند که حتی اسم سریال را بامسماتر انتخاب کنند. از همین نام های عاریتی به درونمایه آنها می توان پی برد و فهمید این آثار کپی های ناشیانه ای است از نمونه های ترکی و حتی کلمبیایی!
6. استقبال نکردن مخاطبان
وقتی سریالی یک کپی ناشیانه از سریال های ترکی است، چرا بیننده باید وقتش را برای تماشای آن تلف کند؟ تازه همان سریال های ترکی روی دور تکرار افتاده اند و حالا ذائقه بیشتر مخاطبان از داستان های طولانی و خسته کننده اشباع شده. بیننده می داند روابط کاراکترهای یک سریال ترکی چگونه پیش می رود و در نهایت چه سرنوشتی برای شان رقم خواهد خورد! در چنین شرایطی نسخه بدل این سریال ها هرگز نمی تواند جایی در انتخاب ها داشته باشد. بدتر این که سریال های فارسی به مراتب بی کیفیت تر از نمونه های ترکی است.
5. کپی برداری ناشیانه
این نام ها شما را یاد چه می اندازد؟ «آبی عشق»، «منو تنها نذار»، «پیاده روهای خالی»، «ماگنولیا»، «ملاقات در مه»؛ بله، شبیه آن چیزهایی است که به نام سریال از فارسی وان و همین جم دوبله و پخش شده اند. اینها را که ذکرشان رفت، کارگردان های ایرانی به جم رفته ساخته اند اما این قدر ذوق و هنر (و شاید هم آزادی عمل) ندارند که حتی اسم سریال را بامسماتر انتخاب کنند. از همین نام های عاریتی به درونمایه آنها می توان پی برد و فهمید این آثار کپی های ناشیانه ای است از نمونه های ترکی و حتی کلمبیایی!
6. استقبال نکردن مخاطبان
وقتی سریالی یک کپی ناشیانه از سریال های ترکی است، چرا بیننده باید وقتش را برای تماشای آن تلف کند؟ تازه همان سریال های ترکی روی دور تکرار افتاده اند و حالا ذائقه بیشتر مخاطبان از داستان های طولانی و خسته کننده اشباع شده. بیننده می داند روابط کاراکترهای یک سریال ترکی چگونه پیش می رود و در نهایت چه سرنوشتی برای شان رقم خواهد خورد! در چنین شرایطی نسخه بدل این سریال ها هرگز نمی تواند جایی در انتخاب ها داشته باشد. بدتر این که سریال های فارسی به مراتب بی کیفیت تر از نمونه های ترکی است.

7. هزینه های تولید
شش دلیل ناکامی شبکه جم در ساخت فیلم و سریال را خواندید. این شش دلیل باعث شده شبکه نه تنها به اهدافش نرسد که هزینه ای گزاف روبروی خود ببیند. در ادامه مدیر این شرکت به صراحت آمده حقوق ثابت عوامل تولید فیلم ها و سریال ها باید قطع شود و حالا بازیگران و کارگردان های مهاجرت کرده شرایط سختی پیش رو دارند.
هزینه های تولید فیلم و سریال ها در حالی یقه شبکه جم را گرفته که مدیرانش تا پیش از این، سریال ها را با کمترین بودجه، دوبله و پخش می کردند. چه بسا در آینده جمی ها به این نتیجه برسند که با بازیگران و کارگردان های موجود، کاری از پیش نخواهند برد و چاره را در دوبله ببینند، نه در تولید.