- يكشنبه ۱ اسفند ۹۵
- ۱۰:۱۹
روزنامه هفت صبح - علی رستگار: دونالد ترامپ روز گذشته
یکبار دیگر به رسانه های آمریکایی حمله کرد. بهانه او این بار گزارش
روزنامه نیویورک تامیز درباره علت استعفای مایکل فلین است. این روزنامه
مدعی شده بود مامور امنیت ملی ترامپ با مقامات اطلاعاتی روسیه ارتباط
داشته.
این گزارش
ترامپ را آنقدر عصبانی کرده که دیروز در توییتر خود نوشت: «رسانه هایی که
اخبار دروغ منتشر می کنند به شکلی دیوانه وار تئوری های توطئه خود و نفرت
کوری که دارند را انتشار می دهند. این یاوه گویی در باره ارتباط با روسیه
صرفا تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهات زیادی است که کمپین هیلاری
کلینتون بازنده مرتکب شد. دیگر رسانه هایی مثل شبکه سی ان ان و شبکه ام اس
ان بی سی به درد تماشاکردن نمی خورند.»
او قبل تر هم اتهاماتی از این جنس به رسانه های آمریکایی زده بود. واقعیت این است که جو غالب رسانه ای آمریکا بر ضد ترامپ و مواضع اوست. در بین غول های رسانه ای آمریکا فقط فاکس نیوز که به طور سنتی نزدیک به جمهوری خواهان است معمولا از مواضع ترامپ حمایت می کند. در سال 1983 حدود 90 درصد رسانه های آمریکایی توسط 50 کمپانی مدیریت می شد اما حالا این تعداد به 6 کمپانی رسیده یعنی 6 غول رسانه ای در راس هرم وجود دارند که جهت گیری و سیاست های کلی روزنامه ها، خبرگزاری ها و شبکه های تلویزیون در حوزه سیاسی یا سرگرمی توسط آن ها تعیین می شود.
در این میان گروه های رسانه ای CBS و نیوز کورپوریشن نزدیک به جمهوری خواهان هستند. و چهار کمپانی دیگر یعنی Time warner، Disney، VIACOM و GE به جناح مقابل یعنی دموکرات ها نزدیک ترند.
روزنامه ها
1- نیویورک تایمز:
بیش از 150 سال از روزی که اولین شماره از روزنامه نیویورک تایمز زیر چاپ رفت می گذرد. هنوز هم در دوران رسانه های دیجیتال روزانه یک میلیون و 100 هزار نسخه از این روزنامه در سراسر آمریکا به فروش می رود و همین مسئله ثابت می کند که چرا سهام این روزنامه حدود 2.4 میلیارد دلار برآورد می شود.
مالکیت این روزنامه به طور سنتی در اختیار خانواده سالزبرگر از آلمانی های یهودی تبار است که از اواخر قرن نوزدهم این روزنامه را خریداری کردند. در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا، نیویورک تایمز دو روز پس از برگزاری اولین مناظره حمایت خود را از هیلاری کلینتون ابراز کرد.
2- واشنگتن پُست:
تنها روزنامه ای که از لحاظ قدمت شاید بتواند با نیویورک تایمز رقابت کند «واشنگتن پست» است. این روزنامه 140 سال پیش در پایتخت آمریکا پایه گذاری شده و امروز 740 روزنامه نگار با آن همکاری می کنند. تیراژ آن تقریبا نصف نیویورک تایمز است اما مواضع سیاسی آن نزدیک به روزنامه رقیب است.
یکی از مشهورترین وقایع سیاسی تاریخ آمریکا یعنی رسوایی واترگیت در دهه 70 میلادی توسط این روزنامه فاش شد که برای نیکسون رییس جمهور وقت آمریکا و جمهوری خواهان خیلی گران تمام شد. رییس شرکت خدمات اینترنتی آمازون از سال 2013 سهام این روزنامه را با پرداخت 250 میلیون دلار خرید. واشنگتن پست را هم باید از آن دسته رسانه هایی دانست که ترامپ دل خوشی از آن ها ندارد.
3- وال استریت ژورنال:
سال 1889 میلادی روزنامه وال استریت ژورنال در نیویورک بنیانگذاری شد. تیراژ 2 میلیون و 300 هزار نسخه ای این روزنامه نشان دهنده اهمیت آن در جامعه آمریکاست. البته شاید دلیل اصلی اینکه وال استریت ژورنال پرمخاطب ترین روزنامه آمریکا شده بخش اقتصادی و تجاری آن باشد و نه جنبه سیاسی آن. جالب اینکه یک میلیون نفر هم نسخه دیجیتال این روزنامه را خریداری می کنند. حالا نکته حائز اهمیت این است که مالکیت وال استریت ژورنال بر عهده شرکت «نیوز کورپوریشن» است. شرکتی با مالکیت رابرت مرداک سرمایه دار 85 ساله آمریکایی- استرالیای یکه نشریه فوربس او را بیست و چهارمین فرد قدرتمند جهان معرفی کرده هر چند در افکار عمومی چهره محبوبی شناخته نمی شود. مواضع ول استریت ژورنال در حمایت از جمهوری خواهان است و در انتخابات ریاست جمهوری هم این روزنامه یکی از حامیان ترامپ بود.
خبرگزاری ها و رسانه های تصویری
1- فاکس نیوز:
فاکس نیوز در سال 1996 تاسیس شده و در مدت کوتاهی توانسته با حمایت پول های رابرت مرداک مالک ثروتمند آن وزن خاصی به حامیان رسانه ای جمهوری خواهان آمریکا بدهد. شعار این شبکه این است: «ما عادلانه و متوازن گزارش می دهیم شما تصمیم بگیرید.»
این شبکه ادعای میانه رو بودن ندارد و وفاداری خود را به جمهوری خواهان مخفی نمی کند. در انتخابات اخیر ریاست جمهوری هم فاکس نیوز دربست در خدمت ترامپ و دیدگاه های او بود. شرکت فاکس قرن 21 که مالک اصلی فاکس نیوز محسوب می شود 29 میلیارد دلار درآمد دارد و سود خالص آن 8.3 میلیارد دلار است. جمع اموال آن هم 50 میلیارد دلار تخمین زده می شود.
2- سی.ان.ان:
سی.ان.ان در مقایسه با رقبایش خبرگزاری نسبتا جوانی محسوب می شود و 37 سال از تاسیس آن می گذرد. با این حال این خبرگزاری توانسته به نفوذ بالایی در جامعه آمریکا دست پیدا کند. جهت گیری سی.ان.ان کاملا موافق دموکرات هاست. ریشه این اسمئله هم به مالکیت سی.ان.ان مرتبط است. شرکت تایم وارنر که احتمالا لوگوی آن را ابتدای خیلی از فیلم های سینمایی هالیوودی دیده اید مالک اصلی سی.ان.ان است.
شرکت برادران وارنر مجله تایم و شبکه معروف HBO را هم در کنترل خود دارد. در آمد این شبکه 28 میلیارد دلار، سود خالص آن 4 میلیارد دلار و مجموع اموالش 64 میلیارد دلار بوده است. 25 هزار نفر هم برای آن کار می کردند.
3- آسوشیتدپرس:
خبرگزاری آسوشیتدپرس با نام اختصاری AP در سال 1846 توسط مارک تواین نویسنده مشهور تاسیس شد. حالا 37000 نفر کارمند آن هستند و سود خالص آن در سال 2015 بیش از 183 میلیون دلار اعلام شد. شهرت این آژانس خبری بین خبرنگاران به دلیل آرشیو تصاویر غنی آن است که گفته می شود تعداد آن به بیش از 10 میلیون عکس می رسد.
این آژانس خبری یک موسسه غیرانتفاعی است که سهام آن متعلق به روزنامه نگاران و اعضای شبکه های رادیو تلویزیونی آمریکاست و یک هیات مدیره 17 نفره که به صورت دوره ای انتخاب می شوند هدایت آن را برعهده دارند. شاید به همین دلیل است که این خبرگزاری در جامعه آمریکا به عنوان تنها خبرگزاری مردمی و ملی گرا شناخته می شود و نظرسنجی ها آن بیش از بقیه مورد توجه قرار می گیرد. آسوشیتدپرس از جمله رسانه هایی است که به شدت اصرار به میانه رو بودن دارد و جهت گیری سیاسی خاصی نشان نمی دهد