نقد بررسی کامل فیلم سلام بمبئی با بازی رضا گلزار و دیا میرزا

  • ۲۱:۵۴


فیلم سلام بمبئی | بازیگران فیلم و عکسها و پشت صحنه

نقد فیلم سلام بمبئی 

مجید میرفخرایی


 
اکران: پر حرف و حدیث ترین فیلم این روزهای اکران «سلام بمبئی» است که با کلی تبلیغات و حواشی به اکران رسیده، فیلم سوپر استار دهه ی قبل سینما را با خودش دارد و البته صدای بنیامین را در کنار کلی تصاویر کارت پستالی، جذابیت خارج از کشور و سرزمین هزار رنگ هندوستان و ...هنوز نمی شود در مورد فیلم به قطعیت نظر داد اما معمولا این گونه از فیلم ها با این شکل ورود به اکران معمولا در تامین هزینه های اولیه هم درمانده اند و پس از گذر از هفته های اول اکران همان شوق اولیه تماشای فیلم هم فروکش می کند، امیدواریم که این یکی استثنا باشد و اندازه ی حواشی اش فروش کند، باید منتظر ماند و سرنوشت «سلام بمبئی » را دید.


در خصوص تجربه همکاری مشترک با کشور هند به واسطه ساخت فیلم «سلام بمبئی» گفت: سینمای هند به شدت حرفه‌ای است و ای کاش سینمای ما اگر نمی‌خواهد از هالیوود الگوبرداری کند از بالیوود برای ساخت آثارش الگو بگیرد.

وی افزود: در آنجا آنچنان همه قوانین قوی بود که شما را موظف می‌کند از کادر هندی در ساخت و فیلم سینمایی استفاده کنید به این دلیل به سادگی نمی‌توانید فعالیت کنید و اگر قصد همکاری با آنها را داشته باشید اول باید اجازه کار بگیرید.

میرفخرایی طراح صحنه و لباس ادامه داد: زمانی که تمام عوامل و در کل صنعت فیلمسازی حرفه‌ای و جدی کار کنند به عنوان صنعتی پولساز به آن نگاه خواهد شد و بهره برداری بسیار مثبتی صورت می‎‌گیرد. وی ادامه داد: یکی دیگر از خصوصیات سینمای هند دارا بودن سندیکا و فرم‌های مالی مشخص است که بواسطه آن نمی‌توان به کسی اجحاف و حق او را پایمال کرد.

میرفخرایی در خصوص کیفیت و نقد فیلم سلام بمبئی گفت: این فیلم به علت داشتن سوپراستار ایرانی و هندی، جذابیت‌های خاص و بهره بردن از تمام خصوصیات یک ملودرام می‌تواند تماشاگران ایرانی و هندی را در سطح گسترده جذب کند و در کل می‌توان گفت تمام ویژگی یک فیلم پرفروش را دارد.

وی افزود: امیدوارم با ساختن این فیلم به صورت مشترک با هند شروع خوبی برای کارهای مشترک بعدی باشد اما سینمای ایران در کارهای مشترک به جز موارد استثناء برخورد مناسب و حرفه‌ای ندارد. منبع باشگاه خبرنگاران جوان



سینمای هند با المان های رقص و آواز پس از انقلاب جایی در سینما و تلویزیون ما نداشت و اکثر فیلم های هندی که از شبکه های مختلف تلویزیون پخش می شد با ممیزی بخش های رقص وآواز تنها به نمایش صحنه های درام وماجراجویانه اثر توجه داشتند.

اکثر سینمارو‌های حرفه‌ای وقتی اسم سینمای هندی به گوششان می‌‌خورد عکس‌العمل نشان می‌دهند گویی فکر کردن به این نوع سینما  هم حتی توهین به شعورشان به حساب می‌آید!  جدای آن که هر کشوری فیلم‌های خوب و شاهکار خود را دارد، هند هم کارگردانان مطرحی چون ساتیاجیت رای را در تاریخ خود داشته. اما نکته حایز اهمیت بازگشت سینمای ایران به آثاری است که جزء آنکه احساسات مخاطب را برانگیزد و رقص داشته باشد هیچ چیز دیگری ندارد. همان داستان همیشگی که در فیلم های هندی وجود دارد . دختری که به اجبار باید همسر فرد دیگری شود و نسبت به آن فرد هیچ علاقه ای ندارد و علاقه ای میان او و پسری از طبقه کارگر (که این به دانشجویی خارجی بدل شده) باعث دردسر برای خود، خانواده و پسر عاشق پیشه می شود.

در فیلم سینمایی «سلام بمبئی» مانند  دیگر آثار هندی داستان براساس اتفاق جلو می رود، به صورت اتفاقی ماشین دختر پنچر می شود، براثر اتفاق پسر در اتوبوس ماشین دختر را می بیند، پیاده شده و در پنچرگیری به او کمک می کند براثر اتفاق در حالی که منتظر تاکسی است دختر را می بیند، براثر اتفاق تمام دروسی که در دانشگاه تدریس می شود درباره «قلب» است و اتفاقاتی که کل داستان را پیش می برد.

فیلمساز در تمام طول داستان این قدر از کلید واژه «دوستت دارم» به انحاء مختلف و در حالت های گوناگون استفاده می کند که بتواند جای صحنه های بوسه که درایران ممنوع است را پر کند. کارگردان از صحنه های زد و خورد میان برادر دختر و قهرمان عاشق پیشه غافل نشده و این صحنه ها را نیز در فیلم گنجانده است . مخاطب به طور تمام و کمال یک فیلم هندی می بیند  و در پیشبرد داستان هم «اتفاق» نقش اصلی دارد و مانند همه این نوع آثار دختر نباید به پسر مورد علاقه اش برسد و با سختی ها و مررات مواجه شود که مرارت او تنها به صحنه های بیماری اش در انتهای فیلم خلاصه می شود و در نهایت «علی» که عاشق پیشه است باید همراه دخترش بر سر مزار همسرش حاضر شود و تمام مرارت ها به صورت نریشن ارایه می شود.

در این فیلم کارگردان از صحنه های لب ساحل ، دویدن های کنار ساحل و صحبت های عاشقانه در غروب آفتاب نیز غفلت نکرده است. این فیلم کاملاً هندی است وتنها المان ایرانی بودنش تلفن های مادر به فرزندش و شالی است که متعلق به مادر علی است که به دختر هدیه می شود و صحنه حضور در مقابل روحانی که تداعی کننده عقد این دختر و پسر است و پلانی که قرآن به دست دختر هندی داده شده. جالب است که بلافاصله بعد از این که این صحنه  (مراسم عقد) در فیلم استفاده شده صحنه رقص بالیوودی اتفاق می افتد و دختر و پسر در فضای شبیه به کاباره های قدیم به دیدن رقص وآواز مردان! می نشینند. اما سوال اینجاست که سازندگان اثر از استفاده صحنه های رقص درست بعد از پلان عقد این دختر و پسر چه مقصدی را دنبال می کنند در حالی که می توانست از این صحنه ها در زمان آشنایی این دو  استفاده کند نه درست بعد از مراسم عقد و به دست گرفتن قرآن توسط دختر!

نکته دیگری که باید درباره فیلم «سلام بمبئی» به آن توجه کرد ارایه گسترده سینماهای حوزه هنری به این فیلم است. حوزه هنری در شرایطی سینماهایش را در اختیار این فیلم قرار داده است که بعد از انقلاب فیلمی با رقص و آواز آن هم به این وسعت در سینماهایش به نمایش درنیامده بود. حال سوال اینجاست این فیلم چه تناسبی با اهداف از پیش تعیین شده حوزه هنری و نظام جمهوری اسلامی دارد. در شرایطی که «سیانور»، «نفس»، «یتیم خانه ایران» در کمترین سالن های حوزه جای گرفتند و سالن های سینمایی که به این فیلم ها اختصاص یافته بود به یکباره در اختیار «سلام بمبئی» قرار گرفته است.

فارس در ادامه می‌نویسد: نگارنده پیشنهاد می کند، مدیران حوزه هنری که مدعی تحکیم خانواده هستند بهتر است در یکی از سالن های نمایش دهنده این فیلم حاضر شوند تا ببینند بعد از صحنه های عاشقانه و رقص در سالن سینما چه هیجانی به مخاطب القاء می شود به گونه ای که سالن داران مجبور هستند چراغ های داخل سالن را روشن کنند. با نمایش فیلم «سلام بمبئی» پس از سی و هشت سال از پیروزی انقلاب درسینماها ،بار دیگر شاهد فیلمفارسی از جنس رقص وکاباره ای آن هستیم و با ارایه گسترده سینما به این اثر شاهد عقب گرد سینما و علاقه به فیلمفارسی هستیم!




مطالب مرتبط با موضوع 


فیلم سلام بمبئی

معرفی فیلم سینمایی سلام بمبئی به همراه عکس بازیگران سلام بمبئی ، نقد منتقدین فیلم ،‌ تصاویر پشت صحنه بازیگران ،خلاصه داستان فیلم سلام بمبئی ،‌ تیزر و نظرات مردمی درباره فیلم را در سایت ستاره سینما و تلویزیون و در ادامه مطلب بخوانید.

بازیگران :

محمدرضا گلزار, بنیامین بهادری و همسرش و دیا میرزا بازیگر زن هندی از بازیگران اصلی فیلم می باشند.

داستان فیلم سلام بمبئی :

این فیلم ملودرامی عاشقانه بوده و داستان آشنایی یک دختر هندی و یک پسر ایرانی را روایت می کند که هر دو دانشجوی پزشکی هستند و درگیر اتفاقات پیچیده ای می شوند… نکته جالب فیلم “سلام بمبئی” این است که برخی دیالوگ های فیلم به زبان انگلیسی است و بازیگران هندی و ایرانی در فیلم قربان محمدپور به زبان انگلیسی صحبت می کنند. فیلم سلام بمبئی داستان عاشقانه ای بین یک دختر ثروتمند هندی و یک پسر ایرانی است که دانشجوی پزشکی در هند است؛ این فیلم اولین تجربه مشترک سینمای ایران و هند است که طبق گفته ها ۷۰ درصد آن به زبان هندی و ۳۰ درصدش به زبان فارسی کار می‌شود.

آهنگ تیتراژ فیلم سلام بمبئی :

همچنین آهنگ تیتراژ فیلم به صورت دو زبان هندی و فارسی خوانده شده است که بنیامین بهادری خواننده آن می باشد.

عوامل فیلم سلام بمبئی :

نویسنده و کارگردان : قربان محمدپور ، تهیه‌کننده: جوادنوروزبیگی، تهیه‌کننده هند : پهلاج نیهالانی، آهنگساز :دلشاد شیخ، خواننده :سونو نیگام،طراح چهره پردازی : عبدالله اسکندری، طراح صحنه و لباس : مجیدمیرفخرایی ،صداگذار:علیرضا علویان،مدیرفیلمبرداری: حسن پویا، دستیار کارگردان: رضا شکرالله ،مدیرتولید در ایران : حسین بشگرد،مدیرتولید در هند : فرزاد پاک،پخش در سینماهای هند : موشن پیکچر، پخش در کشورهای اسکاندیناوی : نصرالله‌ قریشی ،عکاس:حبیب مجیدی، مشاور رسانه‌ای و مدیرکمپین تبلیغاتی :محسن سرافراز


زمان اکران :

تهیه کننده اثر خصوص زمان اکران فیلم سینمایی سلام بمبئی گفت: مذاکراتی انجام شده اما باید فیلمبرداری فیلم تمام شود تا زمان دقیق اکران آن را اعلام کنیم. اکران این فیلم در ایران ۱۱ آذرماه ۹۵ خواهد بود. همچنین این فیلم به صورت همزمان در ایران و هند اکران میگردد و اولین محصول مشترک سینمای ایران و هند می باشد . البته نسخه نمایشی در هند ۱۰ دقیقه بیشتر از نسخه نمایشی در ایران می باشد.

عکس ها :

عکس های فیلم سلام بمبئی :

فیلم سلام بمبئی | بازیگران فیلم و عکسها و پشت صحنه

فیلم سلام بمبئی | بازیگران فیلم و عکسها و پشت صحنه

فیلم سلام بمبئی | بازیگران فیلم و عکسها و پشت صحنه

فیلم سینمایی سلام بمبئی | بازیگران فیلم و عکسها و پشت صحنه



فیلم سلام بمبئی | بازیگران فیلم و عکسها و پشت صحنه

فیلم سینمایی سلام بمبئی | بازیگران فیلم و عکسها و پشت صحنه

فیلم سلام بمبئی | بازیگران فیلم و عکسها و پشت صحنه

فیلم سینمایی سلام بمبئی | بازیگران فیلم و عکسها و پشت صحنه

فیلم سلام بمبئی | بازیگران فیلم و عکسها و پشت صحنه

فیلم سلام بمبئی | بازیگران فیلم و عکسها و پشت صحنه



ارمین
در یک کلام بخوام بگم فقط میتونم بگم مزخرف بود...از هر فیلمی که دیدم مزخرف تر بود.
اااا
افتضاح بود افتضاح
احسان
سلام این فیلم عالیه من دیدم پیشنهاد میکنم از دستش ندید فوق العادس...
محسن
سلام ، فیلم از خیلی از فیلم های در حال اکران بهتره ، یه نقطه ضعف هایی داره مثل اینکه داستان های فرعی فیلم خیلی کمرنگ هستند و فیلم روی یک داستان اصلی واحد میچرخه که تقریبا قابل حدس است ، مشخصا محدودیت های اسلامی تو چشم میزنه ، فیلم خیلی تلخ تموم میشه ولی تو جریان فیلم میخندی و ناراحت میشی ، فیلم یه جورایی تداعی کننده داستان زندگی بنیامین بهادری است ، به نظر میرسه سیستم ممیزی یکم با دید بازتری نسبت به فیلم برخورد داشته ، بالاخره صحنه های رقص مردا چیزی نیست که به نظر مشکلی داشته باشه ، حتی شاید حضور خود گلزار تو صحنه های رقص هم میتونست فیلم رو جذابتر کنه ، در کل به نظرم در خارج از ایران فیلم فروش قابل توجهی نباید داشته باشه
چکامه
افتضاح افتضاح افتضاح بود یا شاید بگم فاجعه بود درست تره - دزدی آشکار وقت و پول مردم بود
میثم
یک بازیگر بنام که از تاتر به سینما راه پیدا نکرده چه انتظاری هست بنیامین تو مصاحبه کردنش مثل ماست میمونه بعد اومده شده بازیگر گلزاری که فیلم 2 خواهر بازی کرده که رسما مخاطب و بی شعور فرضکرده چه انتظار
poya
التماستون می کنم نرید این فیلم رو ببینید. کلمه افتضاخ جلو این فیلم کم میاره.آخه رو چه خسابی اینا فیلم می سازن.لامصب یه کم هم به فکر وقت و پولی که ملت می دن احترم بذارید.به خدا حالم بهم خورد.
هستی
به نظر من شاید فیلم ی جاهاییش دارای نقص هایی بود اما در کل برای سینمای عقب افتاده ی ایران حرکتی رو به جلو محسوب میشد...بالاخره یک کارگردان بادلو جرات پیدا شد که سنت هایی رو بشکنه و صحنه هایی رو تو فیلم بیاره که هیچکدوم از ما فکرشم نمیکردیم که تو سینمای کشورمون ببینیم....فکر میکنم تا به حال تو سینمای جهانم فیلمی ساخته نشده که بی عیب باشه....در ضمن دین و مذهب با شادی و عشق و خوش بودن ادما منافاتی نداره....در کل نظر مثبتی نسبت به فیلم دارم و برای بار دوم هم رفتم سینما دیدمش
نیما علامه
خدایش اگه برید به خودتون ظلم کردید
افتضح یفتضحو افتضاح
یعنی اینجوری میخوام بهتون بگم.
محمدرضا
اقا چرا حرف مفت میزنی داداش ؟؟؟ فیلم به این قشنگی دگ کجا میخوای ببینی اخه ...
باید عاشق باشی تا بفهمی این فیلم یعنی چی
خواهشا برید ببینید عالی عالیییی
مهدی
به نظر من حتی به عنوان یه فیلم هندی خیلی ضعیف بود بازی کلزار افتضاح بود با این همه بازیکر خوب که داریم ،به عنوان نماینده بازیکرای ایرانی مایه ابروریزی بود
مونا
بنظر من واقعا فیلم بیخود با پایان تلخ داشت...
نرگس
سلام لطفا درمورد این فیلم این طور نظر ندید بلاخره هر کس سیلقه و علایق خاص خودش رو داره شما خوشتون نیومده به بقیه چه مربوط شاید بقیه خوششون بیاد از نظر من که خیلی هم عالی بود
امیر
دوستانی که میگن سلیقه ها فرق داره یه ذزه از دید حرفه ای به فیلم نگاه کنن.عین اینه که شما بیاید شعر مولانا رو با شعر یه شاعر بد مقایسه کنید.اون دوستیم که میگه باید عاشق باشی تا بفهمی..... جان من واقعا برای شما داستان فیلم به واقعیت میزد؟!!حس نکردی اصلا بنیامین اون وسط چه می کرد؟!اصلا اون شخصیت منفیه فیلم نامزد کاریشما،یه ذره (به نظر من خیلی)ابتدایی و بد شخصیت پردازی شده بود؟!(کت تک،پاپیون،عینک دودی،لحن حرف زدن،دیالوگ،رفتار ها و.......).چرا خانواده هندی باید با هم انگلیسی حرف بزنن اصلا؟چرا برادر کاریشما انقدر بد بازی می کرد؟!(از بازی ها که اصلا بگذریم حرصم دیشب در اومد از بازی های هندی ها).چرا فیلم نامه انقدر سطحی و مزخرف نوشته شده بود؟! و پر چاله چوله بود؟!
بازم بگم واقعا؟!!....
هالیوود
من شخصا بالیوودی نیستم اما بظرم فیلم متوسط بود.درضمن فیلم پخش شده در ایران ده دقیقه سانسور داشت.و اینکه این دومین فیلم شراکتی ایران و هند هست اولی همای سعادت نام داشت. و اینکه شما که داری فیلم رو نقد میکنی چیزی از فیلم سرت نمیشه و همش نظرات متحجر خودتو قاطی میکنی.نقد تو افتضاح بود. باتشکر امیدوارم تایید کنین و دیگه در این حدم افتضاحتر نباشید..خداحافظ
نازنین
وای خدا.این چ فیلمی بود؟خدایی رو این سرمایه گذاری میلیاردی شده؟؟؟بهیچ عنوان کمدی نبود،ماست واژه بهترین.عاشقانه هم نبود،اگرم بود تو بازی دیامیرزا یکمش درک میشد.رمانتیک یعنی دلت قنج بره از گفتگوی دوعاشق نه اینکه اینقد کلیشه ای و بی حس مث حرفای گلزار،ببخشید دلت بخواد بالا بیاری.
صحنه های عاشقانه افتضاح،دیالوگا حالت شعاری دارن و جملاتش از جملات فلسفی وبلاگا گرفته شده.تو این فیلم کاملاً اثبات شد بازیگری گلزار تا چ حد به اسم ((بازیگر))فحش میده.شخصیت پردازی مسخره بود،ما چیزی راجب شخصیت علی و احمد نفهمیدیم فقط دیالوگای آبکی.واقعاً متاسف شدم.این فیلم دیدن نداره.درمقایسه با بقیه فیلمای آبکی سوپرمارکتی،فقط حجاب نبود و زرق و برق بیشتر بود.محتوا چرت،بازیها ضعیف وحتی توهین کننده به شعوره
شیرین صفوی
رفتم دیدم چرت بود خالیوودی بود ،خوووب مبارک باشه ایشالله هالیوود داشتیم بالیوود داشتیم خالیوود نداشتیم که به مدد این هنرمند بی هنر هیچ هیچ بهش رسیدیم کسی که هییییچ تکنیکی نداره و همیشه یکنواخت و لوکسه و تجملی براستی چه کسی این فرد رو به سینما معرفی کرد !!!!
ناشناس
تصویر آخری منشور حالت دختره بده
مهیار
یاد جوونیای خودم افتادم ... اما تا این مرحله پیش نرفت ... حتما ببینیدش
علی
معنای عشق راستین و فداکاری معشوق برای عاشق جوهر واقعی و به نظرم اثرگذار این فیلم بود.بله تا سه صفحه می شود نقد نوشت و اصولا نقد کار راحتی است امثال اقای فراستی و دیگران بیایند یک فیلم کوتاه بسازند ببینیم چه خواهند کرد.اهنگ پایانی فیلم با صدای سونو نیگام هم فوق العاده بود.
ربات دانلود فیلم تلگرام
ممنون از نقدتون .
علی
سلام به کارگردان فیلم سلام بمبیی و سلام به گلزار عزیز . ولی یه جا تو این فیلم سوتی بدی دادید گلزار قبل از رفتن به هند به دوستش میگه بعد از فوت مادرم ،اما بعد که میره هند به دختره میگه اضافه پولمو برای مادرم میفرستم ویه چند باری با مادرش تلفنی حرف میزنه .واقعا سوتی بدی دادی 😀😀😀😀 گلزار خیلی دوست دارم امیدوارم یه بار از نزدیک ببینمت
ساخت فروشگاه اینترنتی
جالب بود
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan