آوزش تخصصی تکنیک های کاربردی فتو شاپ | آموزش کامل ترفند های پر کاربرد نرم افزار فتو شاپ

  • ۱۴:۴۶

ایجاد یک جمجمه آتشین با فتوشاپ

در این آموزش، نحوه ایجاد یک جمجمه آتشین به صورت مرحله به مرحله آموزش داده خواهد شد. برای ای منظور از تصاویر شعله های آتش که توسط دوربین گرفته شده و همچنین یک تصویر برداری از جمجمه استفاده شده است. در این آموزش مراحل به صورت کاملا ساده بیان می شود تا برای عموم قابل فهم باشد. با دنبال کردن این آموزش با چند تکنیک هوشمندانه نیز آشنا خواهید شد.

در شکل زیر نمایی از نتیجه نهایی این آموزش را مشاهده می کنید :

final-image

مترجم : مهدی باقری

سبک آموزش: تصویری

سطح آموزش : متوسط

فایلهای پروژه : دانلود

گام اول :

در این آموزش تصویری از فتوشاپ نسخه CS3 استفاده شده است. تصویر جمجمه از سایت Designious.com انتخاب شده است. تصویر شعله نیز توسط دوربین دیجیتال تهیه شده است. تصاویر با رزولوشن بالا که در این آموزش مورد استفاده قرار گرفته است، دز فایل پروژه این آموزش موجود است. برای شروع، یک پرونده جدید با ابعاد ۲۹۰ در ۲۱۰ میلیمتر و پس زمینه کاملا سیاه ایجاد کنید.

گام دوم :

تصویر جمجمه را از ایلاستریتور کپی کنید (Ctrl+c) و در فتوشاپ پیست کنید (Ctrl+v) و در کادر محاوره ای که ظاهر می شود، پیکسل را انتخاب کنید.

2

گام سوم :

در یک لایه جدید، یک بیضی که با رنگ قرمز تیره (#۴c0400) پر شده است و دور تا دور جمجمه را فرا می گیرد، رسم کنید و سپس بر روی آن Gaussian Blur  با مقدار ۲۵۰px که همان مقدار حداکثر است اعمال کنید. در نهایت این لایه را پشت جمجمه قرار دهید.

3

گام چهارم :

حالا جمجمه را برای آتش گرفتن آماده می کنیم. ابتدا با استفاده از Select > Color Range رنگ سفید روی جمجمه را انتخاب می کنیم. حالا همه قسمت ها به جز دندانها و استخوان آرواره که بعدا با رنگ قرمز روشن پر خواهد شد را با یک رنگ بین زرد و نارنجی (#f9ae31) پر می کنیم.

4

گام پنجم :

اکنون ناحیه قرمز را با همان دستور کالر رنج  انتخاب می کنیم و سپس با استفاده از Select > Contract و مقدار ۴ پیکسل ناحیه انتخاب شده را تغییر می دهیم و در نهایت دکمه Delete را می زنیم تا بخش انتخاب شده حذف شود.

5

گام ششم :

اکنون رنگ زرد را انتخاب کنید و یک قلم مو با اندازه ۲۵۰ تا ۳۰۰ پیکسل و سختی ۰ و Opacity 10 تا ۱۵ درصد و رنگ قرمز (d02207) بردارید. و شروع به رنگ کردن از سمت داخل به بیرون کنید تا جمجمه اندکی درخشان به نظر برسد :

6

گام هفتم :

اکنون قصد داریم تا به جمجمه مقداری حجم بدهیم. از ابزار پاک کن با اندازه ۲۰۰ پیکسل و سختی ۰ و اپسیتی ۷۰ درصد استفاده کنید و مقداری از رنگ قرمز را پاک کنید. با این کار به نظر می رسد که جمجمه مقداری حجم پیدا کرده است.

7

گام هشتم :

اکنون یک نسخه دیگر از لایه جمجمه ایجاد کنید و برای لایه ای که به پس زمینه نزدیک تر است Gaussian Blur را با اندازه ۸ تا ۱۰ پیکسل به کار ببرید تا یک حالت درخشش ایجاد شود. ناحیه زیر بینی که شامل دندانها نیز می شود را انتخاب کنید. اکنون یک قلم موی ۸۰ پیکسلی بردارید و رنگ قرمز را برای آن انتخاب کنید (d02207). با استفاده از قلم مو قسمت های چپ و راست را رنگ کنید تا یک تغییر رنگ تدریجی به وجود آید این کار باعث عمق دادن به قسمت پایینی جمجمه می شود.

9

گام نهم :

اکنون که جمجمه به اندازه کافی داغ شده است باید آن را آتش بزنیم! فایل های شعله را باز کنید < انها را مطابق دستورالعمل زیر برای قرار گرفتن در عکس نهایی آماده کنید :

الف) فایل های شعله را باز کنید :

11

ب) به قسمت Select > Color Range بروید و قسمت تاریکتر پس زمینه را انتخاب کنید و سپس انتخاب خود را با فشردن Ctrl+Shift+I معکوس کنید.

11a

ج) اکنون به قسمت Select > Modify > Feather بروید و مقدار ۲۰ پیکسل را انتخاب کنید. حالا آنها را بگیرید و در فایل اصلی جمجمه بیاندازید.

11b

د) نوع Blend را روی Screen یا Lighten قرار دهید.

ه) برای شعله هایی که شعله های دیگری روی آنها قرار می گیرد باید Color Balance را تغییر دهیم. برای این کار به Image > Adjustments > Color Balance بروید.

11d

گام دهم :

با استفاده از ابزار Free Transform یا (Ctrl+T) هر شعله را در جای مناسب خود قرار دهید و اندازه آن را تنظیم کنید :

11-12

گام یازدهم :

به این نکته توجه کنید که ناحیه دندان تیره تر از جاهای دیگر جمجمه به نظر می رسد. بنابر این با قلم مو و یک رنگ زرد (d02207) این قسمت ها را روشن تر کنید تا بهتر با شعله ها ترکیب شود.

12

گام دوازدهم :

با استفاده از ابزار Smudge بر روی شعله های نزدیک چشم می توانید کاری کنید که شعله ها با جمجمه تماس برقرار کنند و یک حرکت تدریجی از جمجمه به شعله  خواهیم داشت.

14

گام سیزدهم :

با استفاده از ابزار Smudge کاری کنید که قسمت های زرد رنگ جمجمه با پایه شعله مخلوط شود.

15

گام چهاردهم :

مجددا با استفاده از ابزار Smudge در قسمت های قرمز، یک مرز ترسیم کنید که به سمت قسمت های تیره تر می رود.

16

گام پانزدهم :

با استفاده از ابزار Dodge در لبه های جمجمه یک حالت درخشش ایجاد کنید :

17

گام شانزدهم :

با استفاده از ابزار Burn در قسمت های سایه دار مرز، یک حالت تدریجی از روشن به تیره ایجاد کنید :

18

گام هفدهم :

حالا نوبت دود است. برای ایجاد دود از همان تصاویر شعله و همان تکنیک هایی که در مراحل ۱۰ و ۱۱ استفاده کردیم، استفاده کنید. تنها تفاوت این مرحله این است که باید آنها را دیسچوریت (desaturate) کنید تا شبیه دود به نظر برسند. برای این کار به Image > Adjustments > Hue/Saturation > Desaturate (Command + U) بروید. سپس مقدار Saturation را -۱۰۰ و مقدار Luminosity را روی -۱۶ قرار دهید :

19

گام هجدهم :

حالا مقداری فیلتر Blur با مقدار ۲ پیکسل روی دود اعمال می کنیم تا طبیعی تر به نظر برسد. برای این کار به Filter > Blur > Gaussian Blur بروید.

20

گام نوزدهم :

حالا نوبت جرقه هاست. با استفاده از یک قلم موی ۳ پیکسلی و با سختی ۱۰۰ درصد و Opacity 100 درصد شروع به ترسیم جرقه ها کنید. با استفاده از ابزار Smudge می توانید آنها را قدری تغییر دهید.این هم از جمجمه در حال سوختن ما :

21




ایجاد یک چشم واقعی در فتوشاپ

نام آموزش : ایجاد یک چشم واقعی در فتوشاپ

سطح آموزش : متوسط

مترجم : مهدی باقری

سبک آموزش : تصویری

___________________________________

با سلام

در این مطلب نحوه ایجاد یک چشم واقعی همانند شکل زیر آموزش داده خواهد شد.

025

برای انجام چنین پروژه ای بهتر است که از تبلت استفاده کنید. مطمئنا در انتهای این آموزش شما هم با ما هم عقیده خواهید شد که قابلیت های فتوشاپ تمامی ناپذیر است. خوب برای شروع کار یک فایل جدید با ابعاد ۱۰۰۰ در ۱۰۰۰ پیکسل ایجاد کنید. زمان تقریبی برای انجام  این پروژه حدود ۳ ساعت است :

گام اول :

همانطور که گفته شد یک فایل جدید با ابعاد ۱۰۰۰ در ۱۰۰۰ پیکسل ایجاد کنید و پس زمینه را با رنگ سفیدی که تمایل کمی به خاکستری دارد پر کنید. سپس یک لایه جدید ایجاد کنید و یک ماسک دایره ای همانند تصویر زیر در مرکز آن ایجاد کنید :

001

گام دوم :

بعد از تصمیم گیری در مورد رنگ چشم، دایره را با آن رنگ پر کنید و سپس به طور مشابه دایره دیگری در یک لایه جدید ایجاد کنید و آن را به رنگ مشکی درآورید. این دایره سیاه مردمک چشم است.

002

گام سوم :

با استفاده از ابزار smudge و با حرکت از مرکز به سمت بیرون جلوه ای مانند شکل زیر ایجاد کنید :

003

گام چهارم :

یک لایه جدید ایجاد کنید و در مرکز آن یک قسمت دایره ای را انتخاب کنید و آن را با سفید پر کنید.

004

گام پنجم :

اکنون با استفاده از فیلتر نویز، و تنظیماتی مشابه شکل، مقداری نویز به انتخاب خود اضافه کنید : Filter>Noise>Add Noise

005

گام ششم :

اکنون از یک فیلتر دیگر استفاده می کنیم. به Filter>Blur>Radial Blur بروید و از گزینه های zoom و best استفاده کنید و مقادیر نزدیک به ۱۰۰ را برای آنها در نظر بگیرید. نتیجه باید مانند شکل زیر باشد :

006

گام هفتم :

از بعضی از گزینه های اختلاط لایه ها مانند Overlay Pin Light Screen و یا هرکدام که ترجیح می دهید استفاده کنید. سپس از فیلتر Liquify به منظور ایجاد بی نظمی هایی مانند شکل زیر استفاده کنید :

007

گام هشتم:

لایه مربوط به مردمک را duplicate کنید و رنگ آن را مطابق تنظیمات زیر از منوی Image>Adjustment>Hue/Saturation تغییر دهید :

008

گام نهم :

در این مرحله با استفاده از یک قلم موی نه چندان بزرگ، بی نظمی هایی مانند شکل زیر ایجاد کنید :

009

گام دهم :

این لایه را کپی کنید و سپس از یک از گزینه های مخلوط کردن لایه ها مانند Overlay استفاده کنید تا نتیجه ای نزدیک به شکل زیر بدست آورید :

010

گام یازدهم :

برای ایجاد بازتاب نور پنجره در چشم از یک لایه جدید استفاده کنید و نتیجه ای مانند شکل زیر بدست آورید :

011

گام دوازدهم :

لایه ای را که در آخر رنگ کردید duplicate کنید و و با زدن ctrl+U رنگ آن را به چیزی بین نارنجی و قهوه ای تغییر دهید. یک نوع اختلاط دیگر برای لایه ها انتخاب کنید و نتیجه ای مانند شکل زیر بدست آورید : لایه ایجاد شده را تغییر اندازه دهید و یا بچرخانید تا نتیجه حاصله مورد قبول باشد :

012

گام سیزدهم :

با استفاده  از Filter>Blur>Gaussian Blur و یک مقدار نه چندان زیاد، مانند ۶، نتیجه ای مانند شکل زیر بدست آورید :

013

گام چهاردهم :

به منظور تیره کردن لبه های خارجی عنبیه از یک سایه با فاصله صفر و پخش بسیار کم و یک مقدار بهینه برای اندازه استفاده کنید. Blend Mode را تغییر دهید تا به نتیجه دلخواه برسید. همچنین می توانید از Outer Glow  هم استفاده کنید :

014

گام پانزدهم :

لایه ای که موجهای شعاعی در آن قرار دارند را انتخاب کنید و برای آنها سایه ایجاد کنید تا مانند فیبر شوند و حجم پیدا کنند :

015

گام شانزدهم :

برای تصادفی کردن جلوه ها، ابتدا یک لایه جدید ایجاد کنید رنگ پس زمینه را سفید و رنگ اصلی را مشکی انتخاب کنید و سپس فیلتر Render>Clouds را به کار ببرید. و با استفاده از Gaussian Blur لبه های آن ها را بلور کنید.

016

گام هفدهم :

در لایه هایی که بی نظمی ها را به وجود آوردید، جزئیات بیشتری اضافه کنید. یک انتخاب ددایره ای ایجاد کنید و سپس به Edit>Stroke بروید و یک مقدار مثل ۱۲ یا ۱۴ انتخاب کنید. با اعمال این استروک نتیجه ای مانند شکل خواهید داشت :

017

گام هجدهم :

مجددا از Gaussian Blur با یک مقدار بالا مانند شکل زیر استفاده کنید :

018

گام نوزدهم :

این لایه جدید را تغییر اندازه دهید تا به مرکز عنبیه برسد و عمق قابل توجهی را به این ناحیه اضافه کند :

019

گام بیستم:

براینمایش رگ های خونی، یک لایه جدید ایجاد کنید و یک رنگ قرمز که شامل کمی رنگ نارنجی است را انتخاب کنید.و شروع به رنگ کردن با یک قلم موی بسیار کوچک در جهت مرکز به مرز ها و برعکس کنید.

020

گام بیست و یکم :

یک لایه جدید ایجاد کنید و رگ های بیشتری در اندازه های کوچک و بزرگ ایجاد کنید :

021

گام بیست و دوم :

یک لایه جدید ایجاد کنید و یک مرز قرمز مانند شکل زیر ایجاد کنید :

022

گام بیست و سوم :

یک لایه جدید ایجاد کنید و در آن رگهای کوچک دیگری ایجاد کنید و همچنین در این لایه چند لکه مابین عنبیه و فضای سفید چشم ایجاد کنید.

023

گام بست و چهارم :

و این هم نتیجه نهایی کار. نگران قسمت های قرمز نباسید چون این قسمت ها در چشم شخصیت شما محو می شوند.

024

و این  هم یک تصویر از نزدیک برای اینکه جزئیات را بهتر ببینید :

025



یک شب طوفانی در فتوشاپ

نام آموزش : یک شب طوفانی در فتوشاپ

سطح آموزش : متوسط

مدرس: مهدی رضائیان

سبک آموزش : تصویری

__________________________________

سلام دوستان
با یک آموزش جدید در خدمتتون هستیم و اون ایجاد یک صحنه طوفانی از یک عکس  با محیط  ابری هست و تصمیم داریم زمان رو به شب برگردونیم و مشابه عکس ذیل تغییراتی رو روی عکس اعمال کنیم

000

برای شروع به این عکس یه نگاهی می اندازیم و می خواهیم در پایان  به یه چنین صحنه ای برسیم

001

بسیار خوب در مرحله اول عکسمون رو  با زدن کلید CTRL + J  تکثیر میکنیم و  تعداد لایه ها رو به دو تا افزایش میدیم

002

خوب تو این مرحله با  دادن  LEVELS  با کلید میانبر CTRL+L  و یا  CURVES  با کلید میانبر CTRL+M   که من دومی رو انتخاب میکنم و قسمت وسط منحنی رو کمی پائین میاریم

003

در این مرحله دوباره لایه ای که درست کردیم رو تکثیر میکنیم با زدن کلید CTRL+J و سپس از این مسیر
Filter > Radial Blur > Zoom

004

این مقدار فیلتر زوم رو برای این لایه  اعمال میکنیم  مشابه تنظیمات عکس ذیل

005

و سپس مد رنگی لایه ای که این تنظیمات رو  برای اون اعمال کردیم به   Multiply تغییر می دهیم با درصد opacity  حدودا ۵۰ درصد

006

007

بسیار خوب  حالا یک لایه جدید بالای همه لایه ها ایجاد میکنیم و این لایه  نقش طوفان رو بازی میکنه و این فیلتر رو از این مسیر برای این لایه اعمال می کنیم
Filter > Render > Clouds
تصویر این لایه باید مشابه شکل ذیل شده باشه

008

حالا فیلتر Filter > Render >Difference Clouds
رو اعمال می کنیم و با زدن ctrl +f   این کار رو چندین بار تکرار می کنیم تا شبیه شکل ذیل بشه

009

در این مرحله یک  levels   به کار میدهیم

0010

در این مرحله مد رنگی این لایه رو به color dodge  تبدیل می کنیم

0011
سپس  به این لایه ای که ساختیم یه کم عمق میدیم با استفاده از edit>transform>distort و شبیه شکل ذیل تغییرات رو اعمال می کنیم

0012

در این مرحله قسمتهایی که مربوط به آسمون میشه و روی زمین اومده  رو  با ابزار پاک کن Eraser     برمی داریم

0013

حالا باید قسمتهایی که خیلی روشن هستن رو حذف کنیم
به این مسیر  باید بریم Windows > Channel و این  قسمت رو باید ببینیم مثل شکل ذیل و کلید کنترل رو میگیریم و روی کانال red  بدون رها سازی کنترل کلیک میکنیم

0014

0015

حالا از این مسیر انتخاب رو برعکس میکنیم SHIFT +CTRL + I

0016

و بعدش به این قسمت میریم با زدن کلید alt+ctrl+d لبه ها رو کمی محو می کنیم

0017

و بعد از اجرا درجه اونو روی ۱۰ تنظیم میکنیم
و سپس بلافاصله روی ماسک در قسمت پائین لایه ها در حالی که همون لایه بالایی انتخابه کلیک می کنیم  کلید ctrl +I  رو میزنیم تا این قسمتهای روشن مخفی بشن

0018
و بعدش روی این لایه کمی  levels  رو اجرا میکنیم  و بعدش با براش و کلید میانبر b  کمی قسمتهای مختلف رو نورش رو کم و زیاد میکنیم تا حالت شب بهتر دیده بشه یعنی با تعویض رنگ سیاه و سفید برای براش میشه پاک کرد یا اضافه کرد به ماسک

0019
در این مرحله می خواهیم یه چند تا رعد و برق به تصویر اضافه کنیم تا حالت  قبل از طوفان تکمیل بشه
برای این کار یک لایه جدید بالای همه لایه ها ایجاد میکنیم و با ابزار انتخاب مستطیلی rectangular marquee tool    یک محدوده رو در جایی مشابه این شکل انتخاب میکنیم کلید میانبرش هم M هست

0020

حالا با ابزار گرادینت یک گرادینت سیاه و سفید مشابه شکل ذیل درست می کنیم

0021

خوب حالا  Filter > Render > Difference Clouds  از مسیری که میبینین فیلتر دیفرنس کلود رو بر روی این لایه اعمال میکنیم مثل شکل ذیل بشه

0022

حالا  لایه رو معکوس میکنیم با زدن ctrl +I    و ما یه همچنین شکلی باید داشته باشیم

0023

و سپس  عکس رو مشابه تنظیمی که توی عکس میبینید levels   رو روی اون  اعمال می کنیم

0024

و مد این لایه رو به screen   تغییر می دهیم

0025

حالا  با eraser tool یا همون ابزار پاک کن لبه های تیز رو از دور و برش پاک می کنیم

0026

خوب به این لایه  با ابزار ترنسفرم  با کلید میانبر ctrl +t  کمی زاویه می دهیم البته این دلخواه خودتونه

0027

من این کار رو چند بار انجام دادم تا به این شکل برسم البته میشه با انتخاب اون لایه و زدن ctrl+u  و اعمال تنظیمات مثل عکس ذیل کمی هم رعد و برق رو رنگی تر جلوه بدیم

0028

و این هم کار نهایی ما

0029

خسته نباشید




خارج شدن از قاب با فتوشاپ

نام آموزش : خارج شدن از قاب با فتوشاپ

سطح آموزش : نیمه حرفه ای

مدرس : مهدی رضائیان

سبک آموزش : تصویری

__________________________________________

سلام دوستان این بار می خواهیم با یک آموزش جدید که کمی مفصل تر هست کار رو شروع کنیم این  تکنیک در درست کردن یه چنین صحنه هایی کاربرد داره که چند نمونه رو می تونین در عکسهای ذیل ببینین

001

002

003

004

005

006

007

008

009

خوب وضعیت لایه ها در مرحله اول باید شبیه عکسی که باز کردیم باشه

0010

۲- این مرحله باید برای  بکراند رو با یه دابل کلیک روی  اون و تایید پیغام  تبدیل به لایه کنیم
۳- این قسمت مربوط به اینه که یه کادر به صورت دلخواه باید ایجاد کنیم و این کار رو با درست کردن یک لایه خالی انجام میدیم
کلید میانبرش هم shift+ctrl+n هست باید پالت لایه ها اینطوری باشه

0011

در ادامه با ابزار Rectangular marquee tool   یا زدن کلید میانبر m   یه کادر ایجاد میکنیم و باید لایه انتخابی هم مثل شکل باشه

0012

دقت می کنیم که رنگها ریست شده باشه اینکار رو میتونین با زدن کلید D   انجام بدین و سپس با گرفتن کلید کنترل و بک اسپیس منطقه انتخابی رو سفید می کنیم و بلافاصله شفافیت یا OPACITY لایه رو کم میکنیم تا پشت لایه  دیده بشه مثل شکل ذیل و سپس با زدن کلید کنترل و حرف دی از انتخاب خارجش میکنیم

0013

خوب حالا  میریم سراغ منوی ادیت EDIT و گزینه ترنسفرم TRANSFORM و سپس  گزینه دیستورت DISTORT   و شکل این لایه رو با در نظر گرفتن پرسپکتیو به این فرم تبدیل میکنیم و در پایان با زدن کلید اینتر کار رو تایید میکنیم

0014

حالا باید یه چنین شکلی رو مشاهده کنید

0015

در این مرحله باید از عکسمون یه قسمتی که  می خواهیم از کادر خارج بشه رو انتخاب میکنیم و برای این کار از ابزارهای مختلفی میشه استفاده کرد مثلا ابزار پلی گونال لاسو تول POLYGONAL LASSO TOOL    با کلید میانبر L  و اینطوری یک منطقه رو انتخاب میکنیم  همانند عکس ذیل

0016

بعد از اینکه این منطقه رو انتخاب کردیم  از منوی ادیت EDIT  گزینه COPY MERGED   رو میزنیم و سپس گزینه   PASTE            رواز همون قسمت دوباره میزنیم باید پالت لایه ها اینطوری شده باشه

0017

0018

حالا کلید کنترل رو گرفته و روی  تصویر لایه بالایی کلیک میکنیم تا به حالت انتخاب در بیاد مثل شکل ذیل

0019

وحالا لایه دوم یعنی لایه زیرین رو انتخاب میکنیم و کلید  دیلیت DELETE رو میزنیم تا قسمتهای اضافی پاک بشن همانند شکل ذیل

0020

در این مرحله باید یه انتخاب دقیق از دور تا دور شخصیت اسنو برد سوار با ابزار پن تول PEN TOOL  داشته باشیم که این نیاز به حوصله و دقت و تمرین زیاد تره همانند شکل ذیل البته به قسمتهای برفی کاری نداریم و فقط  خود شخصیت اصلی و تخته اسنو برد رو انتخاب میکنیم البته تنظیمات آپشن بار هم در هنگام تنتخاب این ابزار باید اینطوری باشه

0021

بعد از اتخاب  بدون اینکه ابزار رو عوض کنیم داخل منطقه انتخابی راست کلیک میکنیم و گزینه  میک سلکشن Make Selection  رو میزنیم همانند عکس ذیل

0022

و بعد از اون روی کلید ok که در ادامه میاد میزنیم و کار رو تایید میکنیم  حالا یک منطقه انتخابی داریم که ازش یه بار دیگه کپی  میگیریم و پیست میکنیم یعنی اول ctrl+c  و سپس ctrl+v باید یه چنین شکلی داشته باشیم که البته باز هم میگم باید با دقت قسمتهای اضافی رو پاک کنیم یعنی رنگهای آبی که از آسمون بجا مونده

0023

خوب الان یه لایه بریده شده از ورزشکار رو داریم و اینکه الان باید  برای قسمت برفها که داریم هم یک دور برداری انجام بدیم البته این کار با ابزارها امکان پذیر نیست و باید این مراحل رو طبق این روشی که میگم انجام بدین
ابتدا کلید کنترل رو گرفته و روی تصویر لایه دوم از پائین یعنی لایه ۲ در پالت لایه ها کلیک میکنیم ctrl+left click
و سپس روی گزینه کپی مرجد copy merged که قبلا هم سراغش رفتیم از منوی ادیت برین و روش کلیک کنید با این کار یک کپی  در حافظه نگهداری میشه و ایندفعه باید به پالت چنلز channels  بریم البته اگه ندیدینش از منوی ویندو میشه احضارش کنید
در این قسمت از پائین پالت روی گزینه کریت نیو چنل create new channel کلیک کنید باید در اون لحظه وضعیت صفحه اینطوری باشه

0024

سپس از منوی ادیت گزینه paste    رو کلیک کنید  همانند شکل ذیل

0025

هم اکنون منطقه انتخابی رو از حالت انتخاب با زدن کلید کنترل و حرف d    خارج کنید و با زدن کلید کنترل و حرف L   به سراغ LEVEL   میریم تا رنگ سفید رو تشدید کنیم و مشکی ها رو کم کنیمو به یه چنین حالتی برسیم

0026

حالا کلید کنترل رو بازم  میگیریم و همزمان  روی تصویر کانال آلفا کلیک میکنیم تا به حالت انتخاب در بیاد مثل شکل ذیل

0027

و سپس در ادامه روی کانال RGB کلیک میکنیم و چشم لایه رو فعال میکنیم تا رنگها رو ببینیم و چشم کانال آلفا رو خاموش می کنیم و به پالت لایه ها یاLAYES برمی گردیم اینجا نیاز داریم که یه لایه خالی بالای این لایه ایجاد کنیم یعنی بالای لایه ۲ و زیر لایه ۳  با زدن SHIFT+CTRL+N   و  برای اینکه بهتر ببینیم لایه شماره ۲ رو خاموش میکنیم  همانند شکل ذیل

0028

واینجا لازمه منطقه انتخابی رو فیل کنیم یعنی با لایه ای از رنگ سفید اشباعش کنیم بدین صورت که به منوی ادیت رفته و گزینه FILL    رو  اجرا میکنیم و تنطیم میکنیم روی رنگ سفید همانند شکل ذیل

0029

خوب برای اینکه بهتر ببینیم لایه ای با رنگ مشکلی در زیر همه لایه ها ایجاد می کنیم همانند شکل ذیل

0030

این مرحله نیاز داریم که برفها رو با مکان نما کمی به سمت  چپ ببریم تا لبه مشکی دیده شده حذف بشه که کافیه لایه رو یک پیکسل به چپ ببریم همچنین اسنو برد سوارمون رو هم  به همین طریق به چپ منتقلش می کنیم مثل شکل ذیل

0031

در این مرحله باید یک ماسک از کادری که درست کردیم درست کنیم برای این کار کلید کنترل رو گرفته  وو روی لایه بالایی یعنی لایه شماره ۱ کلیک میکنیم و سپس لایه شماره صفر رو انتخاب می کنیم و چشم مقابل لایه رو روشنش میکنیم همانند شکل

0032

حالا روی قسمت پائین پالت لایه ها یعنی ADD VECTOR MASK
کلیک می کنیم و با کلیک روی این قسمت باید این تصویر را داشته باشیم

0033

اکنول چشم لایه شماره ۱ رو در بالای لایه ها خاموش میکنیم و باید این تصویر رو ببینیم

0034

برای تنظیم بهتر روی لایه ماسک کنترل و کلیک میکنیم تا به حالت انتخاب در بیاد و سپس روی لایه ۴ کلیک میکنیم و DELETE رو یک بار میزنیم تا لبه ها کاملا با هم فیکس بشن
اکنون لایه بریده شده ورزشکارمون یعنی لایه شماره ۳ رو انتخاب میکنیم و از منوی ایمیج  گزینه ادجاستمنتز و سپس آیتو کالر رو انتخاب میکنیم

0035

تا رنگهای آبی اضافی از روی عکس  پاک بشن
خوب حالا رسیدیم به مرحله ای که باید برای  قاب عکسمون یه کادر ایجاد کنیم که در این مرحله روی لایه دابل کلیک میکنیم البته قسمت سمت راستش و جایی که نوشته نداره تا پنجره  layer style  باز بشه و حالا در قسمت stroke   تنظیمات ذیل رو اعمال میکنیم

0036

خوب این کادری که ایجاد کردیم رو با حرکت دادن لایه برفی و  لایه ورزشکارمون به سمت چپ هماهنگ تر می کنیم

0037

همچنین میتونیم  لایه پشت زمینه رو در رنگهای مختلف  و حالت ترنس پرنت برای وب سایت ها یا جاهایی که نیاز به پشت زمینه آزاد دارند استفاده کنیم و میتونیم لایه ماسکمون رو یک سایه هم اضافه کنیم تا  قاب عکسمون طبیعی تر به نظر برسه

0038






ساخت یک لوگو زیبا برای وردپرس

به منظور آشنایی با نحوه طراحی لوگو، آموزشی را برای شما آماده کرده ایم که نحوه طراحی یک لوگوی وردپرس را نمایش می دهد. نتیجه نهایی تصویری مانند تصویر زیر خواهد شد :

11

برای ایجاد چنین لوگویی مراحل زیر را انجام دهید :

گام اول

1

قبل از اینکه این پروژه فتوشاپ را شروع کنیم، مطالبی در مورد قاب ارائه می شود. یک راه سریع برای اسجاد دو خط راهنمای عمود بر هم این است که یک لایه جدی بسازید، آن را با یک رنگ پر کنید [alt+Backspace]، وارد حالت Free Transform بشوید (ctrl+T) سپس خطوط راهنما را یه سمت مرکز بکشید. این خطوط در جای خود می چسبند و سپس می توانید لایه را از بین ببرید.

یک لایه جدید ایجاد کنید و نام آن را Circle بگذارید. سپس با ابزار بیضی [U] یک دایره رسم کنید. از مرکز شروع کنید و در حالی که alt و shift را نگه داشته اید از مرکز دور شوید. سعی کنید قطر دایره شنا حدود ۵۶۰ پیکسل باشد. در حالی که لایه Circle و ابزار بیضی همچنان انتخاب شده هستند، از Shape Layer، گزینه Substract رل=ا انتخاب کنید و یا [-] را بزنید. دوباره در حالی که alt و shift را نگه داشته اید از مرکز دور شوید تا شکلی مانند شکل بالا ایجاد کنید.

گام دوم :

2

روی لایه Circle دوبار کلیک کنید تا یک Gradient Overlay ایجاد کنید :

5

نکته خیلی مهمی در این مرحله وجود ندارد. فقط از خاکستری بسیار روشن شروع کنید و به خاکستری تیره برسید. در این مثال ما از #۳۳۳۳۳۳ و #DADADA استفاده کردیم. می توانید تنظیمات را تغییر دهید تا به طرح دلخواهتان برسید. همچنین می توانید پس از اتمام طراحی مجددا به این مرحله بازگردید تا ظاهر آن را قدری تغییر دهید.

گام سوم :

4

یک لایه جدید ایجاد کنید و نام آن را Circle Top بگذارید. همان مراحل گام اول را تکرار کنید تا دایره ای ایجاد کنید که اندکی کوچکتر از اولی است. این دایره باید قسمت عمده دایره ای که زیر آن است را بپوشاند.

5

یک gradient به دایره اضافه کنید. ما از یک خاکستری روشن #۶۸۶۸۶۸ که به تدریج به خاکستری تیره تر #۱۸۱۸۱۸ تبدیل می شود و مجددا روشن می شود استفاده کردیم. از تنظیماتی که در شکل بالا نمایش داده شده است استفاده کنید. باز هم دقت کنید که نیازی نیست حتما تنظیمات دقیقا مانند شکل بالا باشد. با تنظیمات بازی کنید تا به ظاهر دلخواهتان برسید.

گام چهارم :

6

اکنون قصد داریم کاری کنیم که شکل ما درخشنده به نظر برسد. روی Circle Top کنترل کلیک کنید تا یک marquee دور دایره ایجاد کنید. لایه جدیدی ایجاد کنید و نام آن را Circle Top Shine بگذارید. ابزار elliptical marquee را انتخاب کنید [M] سپس از قسمت گزینه های انتخاب گزینه Substract را انتخاب کنید. سپس قسمت انتخاب شده را حذف کنید تا به شکل بالا برسید. مطمئن شوید که لایه Circle Top Shine انتخاب شده است سپس ابزار Gradient را بردارید. آن را تغییر دهید تا از سفید به بی رنگ برسد. قسمت انتخاب شده را با گرادیان پر کنید تا مانند شکل فوق شود.

گام پنجم:

7

یک لایه جدید زیر لایه Circle ایجاد کنید و آن را ‘Background Circle بنامید. با ابزار بیضی یک دایره بکشید. آن را با گرادیانی که از آبی شروع شده و به آبی تیره تر می رسد پر کنید. سپس به دایره یک glow داخلی اضافه کنید. رنگ درخشش داخلی را به مشکی تغییر دهید و نوع بلند را از حالت Screen به Normal تغییر دهید. تنظیمات را تغییر دهید تا نتیجه مطلوب بدست آید.

یک لایه بالای Background Circle ایجاد کنید و آنرا Background Circle Highlight بنامید. با ابزار marquee همانند دایره های اول و دوم یک دایره انتخاب کنید. در حالی که alt و shift را نگه داشته اید، از مرکز دور شوید تا دایره اول ایجاد شود. با انتخاب Substract قسمت داخلی را حذف کنید تا یک نوار انتخاب شود. با ابزار gradient از سفید به بی رنگ برسید و بر روی نیمه بالایی انتخابتان بکشید.  سپس از پایین انتخاب به بالا بکشید. نتیجه باید مانند عکس بالا شود حالا یک Gaussian blur 4.5 پیکسلی روی آن اعمال کنید.

گام ششم :

8

این مرحه بسیار ساده است. یک لایه بالای Background Circle Highlight ایجاد کنید و و نام آن را Background Circle Shine بگذارید. با ابزار marquee یک شکل بیضوی در نیمه بالایی ایجاد کنید. با یک گرادیان از سفید به بی رنگ برسید. بلند لایه را به Soft Light تغییر دهید.

گام هفتم :

9

یک w مانند شکل فوق روی لایه ای بالاتر از ‘Background Circle Shine قرار دهید و نام آن را The W بگذارید. اندازه را به گونه ای تغییر دهید که لبه ها اندکی زیر دایره بروند. روی اولین لایه یعنی Circle کلیک راست کرده و Copy layer style را انتخاب کنید. سپس روی The W کلیک راست کرده و Paste  layer style را بزنید. روی آیکان The W کنترل کلیک کنید. تا یک مارکویی دور w ایجاد کنید. به Select -> Modify -> Contract بروید و ۳ پیکسل را انتخاب کنید. حالا مارکویی به اندازه ۳ پیکسل تغییر می کند.

در حالی که لایه The W انتخاب شده و انتخاب مارکویی هم فعال است، ctrl+j را بزنید. این کار انتخاب مارکویی را کپی کرده و یک لایه بیرون آن می سازد. نام آن را The W Top بگذارید.

روی این لایه دوبار کلیک کنید تا پنجره افکت های لایه باز شود. یک گرادیان که از خاکستری روشن به تیره می رسد اضافه کنید.

گام هشتم :

10

در مرحله آخر کاری که در گام چهارم انجام دادیم تکرار می کنیم تا یک درخشش به w اضافه کنیم. یک لایه به بالای The W Top اضافه کنید و آنرا The W Top Shine بنامید. حالا روی آیکان The W Top کنترل کلیک کنید تا یک انتخاب مارکویی به آن اضافه شود. از ابزار elliptical marquee برای از انتخاب در آوردن نیمه پایینی استفاده کنید. سپس آن را با یک گرادیان از سفید به بی رنگ پر کنید.

نتیجه نهایی :

11

در پایان می توانید یک سایه به لایه Circle اضافه کنید. حالا به صندلی خود تکیه دهید و از نتیجه کار لذت ببرید.




ایجاد نوشته آتشین در فتوشاپ

سلام

این آموزش تصویری توسط دوست گرامی مهندس مهدی رضائیان تهیه شده. با استفاده از این آموزش می تونید نوشته آتشینی مانند شکل زیر ایجاد کنید :

tut

برای انجام این پروژه به عکس زیر احتیاج دارید :

fire

برای نمایش این آموزش روی تصویر پایین کلیک کنید :

tut





ایجاد یک بازتاب سه بعدی در فتوشاپ

با سلام

امروز می خواهم یک آموزش ساده از یک روش انعکاس در یک تصویر به صورت سه بعدی رو  آموزش بدیم اول نیاز به اینه که یک تصویر رو در فتوشاپ باز کنیم مهم نیست که چه تصویری باشه فقط کافیه  ابعادش شبیه به همین عکس ما باشه

Image-1-in-Document1

بسیار خوب در قسمت بعدی میخواهیم که لبه های عکس رو کمی ملایم تر کنیم برای این کار میریم سراغ  پالت لایه ها در فتوشاپ  وبا دابل کلیک روی عکس اونو تبدیل به لایه میکنیم و با گرفتن کلید کنترل و نگه داشتن این کلید  توسط ماوس روی عکس لایه کلیک میکنیم

Image-2-in-Document1

با این کار تمام فضای عکس انتخاب میشه و شبیه  زدن کلید کنترل بعلاه حرف A عمل میشه

بعد از این کار به منوی SELECT  میرویم و روی گزینه MODIFY و سپس گزینه SMOOTH کلیک میکنیم

Image-3-in-Document1

با این کار این پنجره رو باید ببینیم

Image-4-in-Document1

من نسبت به مقداری که می خواهم لبه ها گرد بشن عدد رو تغییر میدهم وشما هم به دلخواه خودتون این عدد رو تغییر بدین تا ببینین نتیجه چی میشه خوب حالا باید لبه های عکس بدین صورت گرد شده باشن

Image-5-in-Document1

بعد از این کار منطقه انتخابی رو بر عکس میکنیم برای این کار همزمان کلیدهای شیفت و کنترل رو میگیرم و حرف  I) آی) رو بدون رها کردن کلیدهای اول فشار میدهیم میبینیم که منطقه انتخابی اینورس (معکوس) میشه حالا کلید DELETE از صفحه کلید رو یک بار بزنید و میبینین که لبه ها پاک شده است

Image-6-in-Document1

خوب حالا رسیدیم به مرحله ای که یک کپی از کل عکسمون لازم داریم برای این کار روی کلید کنترل و حرف J از صفحه کلید میزنیم و  در پالت لایه ها باید دو تا لایه ایجاد شده باشه مثل شکل

Image-7-in-Document1

خوب اینجا یک لایه نقش انعکاس لایه اول رو بازی میکنه بدین صورت که روی لایه زیرین کلیک میکنیم و اونو به سمت پائین حرکت میدیم تا کاملا بیاد پائین

Image-8-in-Document1

البته میبینیم که قسمتی که رفته پائین دیده نمیشه خوب حالا رسیدیم به قسمتی که فضای کار رو کمی بزرگ تر کنیم برای این کار شما این مسیر رو در عکس طی کنید

Image-9-in-Document1

یعنی روی منوی IMAGE و سپس REVEAL ALL  رو بزنین البته قبل یادمون باشه که دو تا لایه رو در پالت لایه ها با گرفتن کلید کنترل و کلیک انتخاب کرده باشیم بدین صورت

Image-10-in-Document1

این کار باعث میشه محیط کارمون به دو برابر فعلی افزایش پیدا کنه یعنی اندازه ای که لایه زیرین رو به سمت پائین کشیدیم

مثل عکس ذیل

Image-11-in-Document1

خوب حالا باید یه کم رو عکس پائینی کار کنیم و این کار رو با معکوس کردن اون به صورت عمودی انجام میدیم پس به این مسیر میریم

Image-12-in-Document1

خوب حالا با زدین روی FLIP VERTICAL  باید عکسمون اینطوری شده باشه

Image-13-in-Document1

خوب این مرحله میرسیم به کم کردن OPACITY تصویر ما بر اساس عکسی که داریم این مقدار رو روی  عدد ۳۰ قرار

دادیم

Image-14-in-Document1

وباید این طوری تصویر رو ببینیم البته برای دید بهتر اگه یک لایه سفید زیر همه لایه ها باشه بهتر میتونیم تصویر رو ببینیم مثل عکس ذیل

Image-15-in-Document1

خوب اگه تا الان دقیقا مثل ما پیش رفتین باید تصویرتون شباهت به تصویر ما داشته باشه

بعد از این مرحله میریم سراغ  محو کردن قسمتی از عکس پائین و برای این کار ابزار

Image-16-in-Document1

RECTANGULAR MARQUEE TOOL

رو با زدن کلید M انتخاب میکنیم و حالا باید یک کم ابعاد عکسمون رو از پهلو هم افزایش بدیم برای این کار روی  نوار بالای عکس کایک میکنیم و این گزینه رو  روش کلیک میکنیم

Image-17-in-Document1

یعنی CANVAS SIZE

حالا عددی جدید رو اونجا بر اساس طول وعرض عکس میزنیم

Image-18-in-Document1

در این مرحله از دو طرف عکسمون باید اینطوری فضا خالی بشه

Image-19-in-Document1

قسمت خالی رو با انتخاب لایه پائینی و زدن کلید کنترل و بک اسپیس به رنگ سفید در میاریم دقت کنید که رنگهای پالت رنگ بدین  صورت باشه

Image-20-in-Document1

خوب حالا رنگ سفید در لایه زیرین فیل شده یعنی تمام رنگ تو لایه پخش شده

Image-21-in-Document1

مثل عکس بالا

حالا ابزاری که قبلا گفتم یعنی

RECTANGULAR MARQUEE TOOL

Image-22-in-Document1

رو انتخاب میکنیم و در آپشن بار بالا feather  رو روی  عدد دلخواهمون که ما ۸۰ در نظر گرفتیم قرار میدیم

دقت کنین این عدد رو بر اساس رزولوشن تصویر میتونین کم و زیاد کنین

Image-23-in-Document1

خوب با ابزار میریم اینطوری لایه  عکس زیرین رو انتخاب میکنیم

Image-24-in-Document1

بعد از این کار چند بار روی کلید DELETE میزنیم تا تصویر زیرین شبیه به این بشه

Image-25-in-Document1

خوب شد حالا که به اینجا رسیدم ۸۰ درصد کار انجام شده و برای رفتن به مرحله بعد از ابزار سایه برای طبیعی تر شدن کار استفاده میکنیم برای این کار روی لایه بالایی در سمت راستش دابل کلیک می کنیم تا وارد تنظیمات  LAYER STYLE میشویم

Image-26-in-Document1

و در قسمت DROP SHADOW  اعداد رو دلخواه تنظیم میکنیم تا یه سایه پشت عکس با لبه های محو تشکیل بشه

با زدن رو کلید ok کار رو تایید میکنیم و حالا وقت جدا سازی این استایل از عکسه که برای این کار روی عکس راست کلیک میکنیم و گزینه  CREATE LAYER رو میزنیم مثل عکس ذیل  قسمت راست و باید نتیجه مثل  سمت چپ عکس بشه

Image-27-in-Document1

خوب حالا باید لایه مشکی رو به عنوان سایه تغییر شکل بدیم برای این کار میریم به منوی  ادیت مثل شکل ذیل

Image-28-in-Document1

و شبیه عکس ذیل سایه رو به این شکل تغییر فرم میدیم

Image-29-in-Document1

حالا کمی لایه ها رو بالا و پائین میبرین و تنظیم میکنیم و سپس با پا ک کن کمی  قسمت انتهایی سایه رو هم پاک میکنیم  تا کار طبیعی تر بشه

خوب خسته نباشین کار به اتمام رسیده از این تکنیک میتونین در تهیه آلبومهای عکس که حالتی سه بعدی داره و یا تهیه عکس برای وب سایت با حالتی سه بعدی استفاده کنین

Image-30-in-Document1





روتوش عکس در فتوشاپ نسخه CS4

نقل قول از نویسنده :

“یکی از دوستانم تعدادی از عکس هایش را که با یک دوربین با لنز پلاستیکی گرفته بود به من نشان می داد. عکس ها از جذابیت خاصی برخوردار بودند اما مشکلات زیادی هم داشتند. در بعضی قسمت های لبه عکس ها، روشنایی افت محسوسی داشت و در بعضی از عکس ها اعوجاج دیده می شد. همه خانم هایی که به عکس های خود نگاه می کنند مسلما از دیدن جزئیات آزاردهنده روی پوست خود خوشحال نمی شوند.

در بعضی موارد یک دوربین عکاسی می تواند با ثبت جزئیات بیش از حد پوست و صورت تصویر نه چندان زیبایی از سوژه عکاسی در نگاه بیننده عکس به وجود آورد. همه افراد دوست دارند که پوست آنها صاف دیده شود و مسلما عکاسی را دوست دارند که بافت پوست آنها را بدون آن جزئیات آزاردهنده ثبت کند. هنر روتوش عکس این است که شما بتوانید یک پوست بدون ایراد ایجاد کنید و در عین حال مدل شما شبیه مانکن های پشت ویترین مغازه ها نشود.”

1

عکسی که در این پروژه مورد استفاده قرار گرفته است، بخشی از یک عکس بزرگتر از سایت iStockphoto.com است. یک دوربین ۱۲ مگاپیکسل حرفه ای با یک لنز خوب که از فاصله کمی تصویری از یک چهره را ثبت می کند و همچنین عملیات شارپنینگ داخلی دوربین روی عکس، هر دو به طور بی رحمانه ای جزئیات و اشکالات ظاهری پوست سوژه عکاسی را ثبت می کنند. به طور مثال در تصویر بالا به ناحیه نزدیک بینی دقت کنید تا این اشکالات ظاهری را ببینید.

تکنیک هایی که در این آموزش فرا خواهید گرفت، به شما کمک می کنند تا بتوانید از نتیجه نهایی برای یک تبلیغ محصولات آرایشی بهداشتی استفاده کنید و یا حداقل تغییراتی در پوست ایجاد کنید تا به حالت نرمال نزدیک تر شود (عکس ثبت شده توسط لنز دوربین دارای جزئیات آزاردهنده ایست).

گام اول :

به منظور آغاز فرآیند روتوش عکس، ابتدا یک کپی از لایه پس زمینه، به وسیله کلید های میانبر Ctrl + J ایجاد کنید و سپس به Filter > Blur > Surface Blur بروید. این فیلتر بر خلاف فیلتر Gaussian Blur دارای یک لغزنده Threshold است که اگر به روش صحیح از آن استفاده شود، می توان در حالی که لبه ها کاملا متمایز و شارپ باق می مانند، اجزای داخل لبه ها را بلور کرد. استفاده از این فیلتر باعث می شود که از ایجاد Halo های آزاردهنده در ناحیه هایی که بلور می شوند جلوگیری شود.

2

گام دوم :

پیدا کردن یک ترکیب خوب و متعادل بین دو لغزنده شعاع و Threshold برای هر عکس از اهمیت خاصی برخوردار است. دقت داشته باشید که یک فرمول کلی که برای همه عکس ها صدق کند وجود ندارد. برای اینکه نسبت به نحوه عملکرد این دو لغزنده حسی پیدا کنید، مقدار هر دو را بین ۲۰ تا ۲۵ قرار دهید. حالا مقدار لغزنده شعاع را کم و کمتر کنید تا زمانی که احساس کنید که طیف سطح لکه دار شود و یا دچار تغییرات محسوس شود. سپس مجددا مقدار آن را افزایش دهید تا سطح بسیار صاف به نظر برسد. در این مرحله از کار، پیدا کردن حداقل شعاعی که در آن پوست صاف به نظر برسد هدف ماست.

3

گام سوم :

اکنون لغزنده Threshold را تا جایی بالا ببرید که احساس کنید در لبه های سوژه هاله هایی (halos) در حال تشکیل است. لغزنده را حالا تا جایی پایین بیاورید که هاله های ایجاد شده به کلی محو شوند. در صورتی که بعد از محو شدن هاله ها، هنوز هم به پایین بردن لغزنده ادامه دهید، جزئیاتی از پوست که بوسیله لغزنده شعاع حذف شدند، مجددا نمایان می شوند. در این مرحله از کار سعی کنید پوست تا حد امکان صاف شود. در گام بعدی جزئیات بافت پوست به آن اضافه خواهد شد.

4


روی دکمه ok کلیک کنید و سپس دکمه Alt را نگه داشته و بر روی آیکان اضافه کردن layer mask در پایین پلت لایه ها کلیک کنید. با این کار یک layer mask که با رنگ سیاه پرشده و بلور سطح در لایه یک را می پوشاند ایجاد می شود. خال رنگ سفید را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کنید و سپس از نوار ابزار dیک قلم موی نرم انتخاب کرده و opacity آن را در نوار options بین ۶۰ تا ۸۰ درصد قرار دهید. شروع به نقاشی کنید تا بلور در قسمت های پوست مشخص شود. در این مرحله از کار نیاز به دقت زیادی نیست زیرا قسمت های با جزئیات ریز، مانند مژه ها و مرز صورت در لایه بلور سطح حفظ شده اند. اما در هنگام رنگ کردن به نواحی مانند لب نزدیک نشوید زیرا این کار موجبب از بین رفتن جزئیات در این ناحیه ها می شود. در صورتی که نیاز نرم کردن بیشتری دارید باز هم به رنگ کردن ادامه دهید.

5

گام پنجم :

در این مرحله به اصلاح ایرادات ظاهری خواهیم پرداخت که فیلتر بلور سطح قادر به برطرف کردن آن نبود. در خالی که لایه بالایی انتخاب شده است، دکمه های Ctrl + Alt + Shift را نگه داشته و حرف E را فشار دهید. این کار اجزای قابل رویت پروژه را به یک لایه جدید می برد. به Filter > Noise > Dust & Scratches بروید و مقدار Threshold را روی صفر قرار دهید. مقدار شعاع را آنقدر افزایش دهید تا ایرادات ظاهری بزرگ حذف شوند. در این مرحله نگران نبودن بافت پوست نشوید.

6

گام ششم :

لغزنده Threshold را بالا ببرید تا بافت سطح آشکار شود اما دقیقا قبل از ظهور ایرادات ظاهری بزرگ متوقف شوید. دکمه ok را بزنید و سپس دکمه Alt را نگه داشته و بر روی دکمه اضافه کردن layer mask در انتهای پلت لایه ها کلیک کنید تا اثر این لایه مخفی شود.

7

گام هفتم :

ابزار قلم مو را انتخاب کنید و رنگ سفید را به عنوان رنگ اصلی برگزینید و مقدار opacity را روی ۱۰۰ درصد قرار دهید. زوم را روی ۲۰۰ درصد قرار دهید و به منظور از بین بردن همه ایرادات ظاهری شروع به رنگ کردن کنید. دکمه space را نگه داشته و موس رابه جاهای مختلف تصویر بکشید تا بتوانید همه جای تصویر را در پنجره تصویر مشاهده و ایرادات ظاهری را برطرف کنید. اکنون پوست باید کاملا صاف شده باشد و در عین حال دارای یک بافت کاملا واقعی و طبیعی باشد. کلیه ایرادات ریز آن هم برطرف شده است.

8



انتخاب و استخراج مو در فتوشاپ – تکنیک های استخراج

یکی از کارهای پردردسر در مونتاژ و استفاده از Mask در ویرایش بعد از تولید، استخراج مو است. وقتی که مدل دارای موهای بلند و لخت باشد و سوژه نیاز به تغییر جا داشته باشد، بسیاری از هنرمندان ویرایش بعد از تولید به مشکل بر می خورند.هیچ کدام از ابزارهای کمکی مانند فیلتر های استخراج، پاک کن های جادویی و از این دست ابزار ها مشکلی را حل نمی کند.

1

نکته بسیار مهم و کلیدی در موفقیت این پروژه مربوط به لحظه ایست که حتی دکمه شاتر دوربین را نفشرده اید. گام اول و اساسی برای موفقیت در اینگونه کار ها این است که سوژه خود را در جلوی یک پس زمینه سفید و با نور کافی قرار دهید تا زمینه عکس شما کاملا سفید ایجاد شود و نه خاکستری. این گام مهم نقش تعیین کننده ای در موفقیت شما در انتخاب کامل و دقیق مو خواهد داشت.

فرآیند ویرایش کار چندان سختی نیست. تنها کافی است که قدم های ویرایش را به درستی بردارید تا نتیجه کار شما فوق العاده به نظر آید. بله درست است که کار شما مانند جراحی مغز پرمخاطره نیست ولی در صورتی که این قدم ها را به درستی بردارید به جمع فتوشاپ کاران حرفه ای خواهید پیوست. با این مهم تنها چند کلیک فاصله دارید.

2

گام اول :

گام های نخستین این آموزش به ایجاد یک ماسک اختصاص دارد که در مونتاژ نهایی استفاده می شود. برای شروع لایه پس زمینه را بگیرید و بر روی آیکان New Layer بکشید تا یک کپی از آن ایجاد شود. سپس به Enhance > Adjust Color > Remove Color بروید. اکنون این لایه سیاه و سفید را مانند قبل یکشید و روی آیکان New Layer ببرید تا یک کپی از آن ایجاد شود. اکنون از قسمت بالای پلت لایه ها، blend mode را برای این لایه جدید بر روی overlay قرار دهید.

3

گام دوم :

از منوی Layer گزینه Merge Down را انتخاب کنید تا یک لایه تک رنگ با کنتراست بالا ایجاد کنید. اکنون رنگ مشکی را به عنوان رنگ اولیه انتخاب کنید. از جعبه ابزار هم ابزار قلم مو را انتخاب کنید. اکنون یک قلم موی سخت و با Opacity صد در صد انتخاب کنید و از قسمت Options قلم مو، Mode را بر روی overlay قرار دهید.

رنگ کردن در حالت overlay، پس زمینه سفید را حفظ می کند و بقیه پیکسل ها را تیره می کتد. تا زمانی که پس زمینه سفید باشد و یا به اندازه قابل توجهی از سوژه روشن تر باشد، نیاز به دقت زیادی در رنگ کردن نخواهید داشت. در این مرحله از نزدیک شدن به لبه های مو خودداری کنید.

4

گام سوم :

حتی می توان قسمت های سفید پیراهن را هم به سیاه تبدیل کرد. برای این کار از یک قلم موی بزرگ و در حالت overlay استفاده کنید و پشت سر هم با موس کلیک کنید. در این مرحله هم از نزدیک شدن به مو خودداری کنید.

5

گام چهارم :

اکنون می توانید قسمت هایی از مو که نزدیک فرق سر است را تیره کنید اما از نزدیک شدن به قسمت هایی که پس زمینه سفید دارند بپرهیزید. رنگ کردن این رشته ای منفرد مو باعث ضخیم شدن آن شده و بعدا در عملیات مونتاژ مشکل ایجاد خواهد کرد.

6

نکته کاربردی :

هنگامی که قسمت هایی که از لبه سوژه دور هستند را رنگ می کنید، حالت قلم مو را روی Normal قرار دهید. این کار باعث سرعت بخشیدن به فرآیند ساخت ماسک می شود. اکنون ماسک ما برای عملیات مونتاژ آماده است.

نکته :

در صورتی که هر قسمتی از پس زمینه، در مرحله ایجاد ماسک سیاه و سفید، تیره شده باشد، رنگ اولیه را به سفید تغییر دهید و حالت را از نوار options روی overlay قرار دهید. و شروع به رنگ کردن کنید تا هر قسمتی از پس زمینه که خاکستری شده است مجددا سفید شود. مجددا توجه داشته باشید که از رنگ کردن نواحی لبه که شامل جزئیات مو است خود داری کنید.

7

گام پنجم :

در حالی که لایه Remove Color انتخاب شده است، یک لایه Levels adjustment اضافه کنید. بدون اینکه تغییراتی ایجاد کنید، دکمه Ok را کلیک کنید. این لایه دارای یک layer mask است که ما می توانیم از آن برای جا دادن ماسکی که در مرحله قبل ساختیم استفاده کنیم.

8

گام ششم :

در این مرحله، ماسکی که ایجاد کردیم در adjustment layer قرار داده می شود. از منوی Select گزینه All و از منوی Edit گزینه Copy merged  را انتخاب کنید. دکمه Alt را پایین نگه داشته و بر روی گزینه layer mask در پلت لایه ها کلیک کنید. پنجره تصویر یک لحظه به رنگ سفید نمایش داده می شود زیرا شما در حال نمایش محتوای خالی layer mask هستید.

از منوی Edit گزینه Paste را انتخاب کنید تا محتویات clipboard را به این layer mask انتقال دهید. بر روی لایه پایینی کلیک کنید و سپس با استفاده از قسمت visibility لایه آن را خاموش کنید. اکنون با توجه به اینکه این لایه ماسک به adjustment layer mask انتقال داده شده است کاربردی ندارد.

9

گام هفتم :

پس زمینه جدید در لایه مربوط به خود و بالاتر از لایه های شکل و ماسک قرار می گیرد. اکنون از پلت لایه ها و یا از Photo Bin تصویر کوچک فایل جدید را به درون پنجره تصویر فایل پروژه خود بکشید. اکنون لایه پس زمینه را با لایه adjustment پایین آن در یک گروه قرار دهید. برای این کار به Layer > Group with Previous بروید. همچنین به جای این کار می توانید دکمه Alt را نگه داشته و بر روی خط ما بین لایه ها کلیک کنید تا آنها در یک گروه قرار گیرند.

10

گام هشتم :

گروه کردن پس زمینه جدید با Adjustment Layer باعث قرار گرفتن پس زمینه به صورت ماسک در ناحیه عکس می شود ولی کیفیت هنوز در حد مطلوب نیست. با قرار دادن حالت لایه adjustment روی Multiply، جزئیات دقیق مو را به آن بر می گرداند. با توجه به اینکه سفید یک رنگ خنثی است، قرار دادن حالت blend روی Multiply، پس زمینه تیره نمی شود. همچنین کیفیت مطلوب جزئیات مو حفظ می شود.

11

گام نهم :

ایجاد کیفیت و دقت در لبه ماسک احتیاج به مقداری دقت دارد. با استفاده از ابزار Lasso تمامی لبه هایی که شامل جزئیات مو نمی شوند را انتخاب کنید. در حالی که لایه adjustment انتخاب شده است، Gaussian Blur filter را انتخاب کنید. برای این کار به Filter > Blur > Gaussian Blur بروید و یک Blur یک یا دو پپیکسلی به ماسک اضافه کنید. دکمه Ok را بزنید و از منوی Enhance و از زیرمنوی Adjust Lighting گزینه level adjustment  را انتخاب کنید. لغزنده زیر هیستوگرام که مربوط به تنظیمات گاما است را حرکت دهید تا لبه سوژه و ماسک در یک تراز قرار گیرند.

12

نکته کاربردی :

در صورتی که ماسک ایجاد شده خیلی نرم باشد می توان با حرکت لغزنده های سیاه و سفید در جهت لغزنده گاما لبه ها را شارپ کرد. هر زمان که به تطابق دلخواه رسیدید دکمه ok را بزنید. برای دستیابی به کیفیت بهینه ماسک، زوم را روی ۱۰۰ درصد قرار دهید.

13

گام دهم :

غالبا مو ها بسیار خوب به نظر خواهند رسید اما در صورتی که قصد دارید باز هم انها را بهتر از آنچه هستند بکنید، به Select > Inverse بروید. مجددا Levels را انتخاب کنید و لغزنده گاما را به سمت چپ حرکت دهید تا چگالی مو را افزایش دهید. با حرکت لغزنده سفید به سمت چپ ممکن است به ترکیب بهتری از سوژه و پس زمینه برسید. دکمه OK را بزنید و سپس از منوی Select گزینه Deselect را انتخاب کنید.

نکته کاربردی :

با استفاده از یک قلم موی نرم و کوچک و رنگ کردن مستقیم در layer mask می توانید کیفیت ماسک را بهبود بخشید. رنگ کردن با رنگ سفید و با opacity کم halo های موجود را از بین خواهد برد.

14

گام یازدهم :

تست واقعی یک ماسک برای سوژه ای که در مقابل پس زمینه سفید از آن عکس گرفته شده است زمانی است که شما سوژه را مقابل یک پس زمینه بسیار تاریک قرار می دهید. هم گروه کردن لایه Levels Adjustment با پس زمینه جدید می تواند پس زمینه جدید به کار برده شده در این آموزش را تیره کند.

هنگامی که لایه Levels Adjustment را از پلت لایه ها انتخاب می کنید، دکمه Alt را پایین نگه دارید در کادر محاوره ای New Layer بر روی Group with Previous کلیک کنید و سپس ok را بزنید تا کادر محاوره ای Levels باز شود. اکنون لغزنده گاما را به سمت راست حرکت دهید تا نمایشی از تصویر با یک پس زمینه تیره را ببینید.

15

در ادامه می توانید ویدئوی این آموزش را مشاهده کنید.این ویدئو توسط دوست گرامی مهندس مهدی رضائیان تهیه شده است :



صرفه جویی در زمان با انجام خودکار کارها در فتوشاپ

1

در صورتی که قصد دارید در زمان صرفه جویی قابل توجه ای بکنید، بهتر است نحوه کار کردن با پلت Actions را فرا بگیرید. در صورتی که این پلت برای شما فعال نیست، می توانید این پلت را از منوی Window در فتوشاپ فعال کنید و یا کلید میانبر آن یعنی Alt+F9 را فشار دهید.

فرض کنید که قرار است به طور مثال اندازه تعداد زیادی تصویر را تغییر دهید، تنظیمات آنها را مطابق خواسته خود به روز کنید و یا یک فیلتر به آن ها اضافه کنید. به جای اینکه این کارها را برای تکتک عکس ها انجامم دهید، بهتر و ساده تر است همه این کارها را برای یک عکس انجام دهید و اعمال انجام شده را ضبط کنید. سپس می توان همه این اعمال انجام شده را روی تمام عکس های موجود در یک پوشه اعمال کرد.

در شکل زیر نمایی ار نتیجه نهایی را مشاهده می کنید.

2

در ادامه به آموزش گام به گام نحوه استفاده از Actions در فتوشاپ پرداخته می شود :

گام اول :

تعداد زیادی عکس انتخای کنید و همه را در یک فولدر قرار دهید. اکنون پلت Actions را مطابق دستورالعملی که در ابتدای این آموزش گفته شد فعال کنید.در شکل زیر نمایی از این پلت را مشاهده می کنید.

1

گام دوم :

روی دکمه ایجاد یک Action جدید که در انتهای پلت Actions قرار گرفته است کلیک کنید.

4

گام سوم :

نام این اکشن جدید را Black and White Thumbnail بگذارید و دکمه Record را فشار دهید. همانطور که از شکل زیر پیداست، گزینه های قابل تغییر دیگری هم وجود. به طور مثال می توان یک کلید میانبر برای این اکشن تعریف کرد و یا ترتیب اکشن ها را تغییر داد که ما در این آموزش از این کار صرف نظر می کنیم.

5

گام چهارم :

تمامی تغییراتی که از این به بعد انجام دهیم در اکشنی که تعریف کردیم ذخیره می شود. به طور مثال راه های زیادی برای تبدیل یک عکس رنگی به سیاه سفید وجود دارد. یکی از روش ها این است که به منوی image رفته Adjustments را انتخاب کرده و از آنجا Black and White را انتخاب کنیم. اما در این آموزش از راه دیگری استفاده می کنیم. به منوی Image رفته و Adjustment را اانتخاب میکنیم و از آنجا Hue/Saturation را کلیک می کنیم و نوار saturation را به انتهای سمت چپ می کشیم و سپس دکمه ok را می زنیم.

6

گام پنجم :

اکنون به Image>Image Resize بروید و ارتفاع عکس را به ۲۰۰ تغییر دهید. دقت کنید که Constrain Proportions فعال باشد تا پهنای عکس هم به طور خودکار تغییر کند. حال کلید ok را بزنید.

7

گام ششم :

اکنون که عکس به یک عکس سیاه و سفید تبدیل شده و اندازه آن هم کوچک شده است باید یک کادر به آن اضافه کنیم. برای این کار روی لایه پس زمینه در پلت لایه ها دو بار کلیک می کنیم و Ok می کنیم تا این لایه به یک لایه نرمال تبدیل شود و بتوانیم استایل های مختلف را روی آن اعمال کنیم. اکنون به Layer>Layer Style>Stroke بروید و Position را به inside و اندازه را به ۲ تغییر دهید و در نهایت Ok کنید.

8

گام هفتم :

اکنون از منوی File گزینه save as را انتخاب کنید و فایل را در یک فولدر با نام Thumbnails ذخیره کنید. در نهایت روی Stop Playing/Recording که در پایین پلت اکشن قرار گرفته است کلیک کنید. اکنون یک اکشن ایجاد کرده ایم که یک عکس رنگی را به سیاه و سفید تبدیل می کند. اندازه آن را تغییر می دهد و یک استروک نقطه ای به آن اضافه می کند و در نهایت آن را به صورت یک فایل jpg ذخیره می کند. فایل را ببندید و تغییرات را ذخیره نکنید تا فایل اصلی پاک نشود.

9

گام هشتم :

اکنون به File>Automate>Batch بروید و اکشن را روی Black and White Thumbnail قرار دهید. از قسمت Source دکمه Choose را بزنید و پوشه ای که فایل ها را در آن ذخیره کرده اید انتخاب کنید. دکمه Choose نزدیک به Destination Folder را بزنید و سپس پوشه ای که قرار است فایل های نهایی در آن ذخیره شوند را انتخاب کنید. سپس مطمئن شوید که گزینه Override Action “Save As” Commands انتخاب شده باشد چون ما قبلا در مرحله نهایی اکشن از Save استفاده کرده ایم.

10

گام نهم :

اکنون همه عکس های اولیه با تنظیمات دلخواه ما در پوشه جداگانه ای ذخیره شده اند. همیشه به این نکته دقت کنید که به جای ویرایش تک به تک عکس ها و اعمال تغییرات مشابه، از پلت اکشن استفاده کنید.




علی صفری
عاللللللللللللللللللللللییییییییییییییییییییییییییییییییییی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan