تهدید بی شرمانه حجاج توسط مسئولان رژیم سعودی | حاشیه های دنیای سیاست

  • ۲۰:۱۰


نتیجه تصویری برای حج

خبرگزاری فارس: «خالد الحربی» فرمانده نیروهای امنیتی مراسم حج در عربستان حجاج را تهدید کرد اگر اقدامی غیر از اجرای مراسم حج انجام دهند به صورت جدی با آنها برخورد خواهد شد.

وی به همراه دو تن دیگر از فرماندهان بخش‌های امنیتی برگزاری مراسم حج در نشستی خبری که شبکه «الاخباریه» عربستان، به صورت زنده پوشش داده بود از حجاج خواسته فقط در مراسم حج امسال به عبادت بپردازند.

الحربی اعلام کرد که با وزارت حج هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا در حین مراسم رمی جمرات حادثه‌ای برای حجاج رخ ندهد و «ازدحام» صورت نگیرد.

این در حالی است که بی‌کفایتی و عدم مسئولیت پذیری متولیان سعودی برگزاری مراسم حج سال گذشته مراسم این سال را با دو فاجعه دردناک همراه کرد.

ابتدا در 20 شهریورماه 1394 یک جرثقیل در محوطه مسجدالحرام سقوط کرد که منجر به کشته شدن 107 نفر و زخمی شدن 238 نفر شد.

پس از آن نیز در 2 مهر 1394 همزمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات در «خیابان 204» نزدیک تقاطع آن با «خیابان 223»، در منطقهٔ منا چندهزار حاجی کشته شدند.

در حالی که مقامات رسمی عربستان 2 روز پس از وقوع حادثه تعداد جانباختگان را 769 نفر اعلام کردند؛ بر اساس مجموع آمار استخراج‌شده از گزارش‌های جداگانه کشورهای مختلف تعداد فعلی جانباختگان 2431 نفر است.

در این حادثه 464 ایرانی جان باختند و در ایران سه روز عزای عمومی اعلام شد؛ با توجه به این مسأله و نگرانی ایران در خصوص نحوه برگزاری مراسم حج، دو کشور برای اعزام حجاج ایران به مکه به توافق نرسیدند و  رئیس سازمان حج وزیارت ایران اعلام کرد به علت کارشکنی‌ها و بدعهدی‌هایی که عربستان درباره نگرانی‌های ایران درخصوص حج داشت، امسال ایرانیان به این مراسم اعزام نمی‌شوند.



اخبار مربوط به حج و حجاج

خبرگزاری ایسنا: رییس سازمان حج و زیارت با تأکید بر اینکه "عربستان به هیچ وجه اجازه ندارد سهمیه‌ حج ایران را به سایر کشورها بدهد"، گفت: پذیرش اتباع ایرانی توسط عربستان در سایر کشورها یک وعده توخالی است.

«سعید اوحدی» در واکنش به شایعاتی مبنی بر واگذاری سهمیه‌ی امسال حج ایرانی‌ها به سایر کشورها گفت: سهمیه حج کشورهای مسلمان را سازمان همکاری‌های اسلامی تعیین می‌کند، بنابراین عربستان به هیچ‌وجه اجازه ندارد این سهمیه را که حقِ شرعی مردم ایران است و به خاطر کوتاهی دولتِ عربستان از دست رفته، به سایر کشورها اختصاص دهد.

او تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران قطعا در موسم حج سال آینده این حقِ شرعی را از عربستان طلب می‌کند.

این واکنش سازمان حج و زیارت در پی اظهارات اخیر یکی از مقامات دولت پاکستان درباره‌ی احتمال توزیع سهمیه حج امسال ایران در بین سایر کشورهای اسلامی ابراز شده است. «سردار محمود یوسف» ـ وزیر فدرال امور مذهبی و هماهنگی بین ادیان کشور پاکستان گفته است: در پی بدست آوردن سهمیه امسال حجاج ایرانی نیست، اما در صورتی که دولت عربستان بصورت داوطلبانه این سهمیه را در اختیار آن‌ها قرار دهد، از این موضوع استقبال می‌کنند. مقامات حج عربستان تا کنون در این‌باره اظهار نظر رسمی نداشته‌اند.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه گفت‌گو با ایسنا درباره احتمال اقدام ایرانی‌های مقیم خارج از کشور و یا شهروندان داخل کشور برای تشرف به حج تمتع از طریق سایر کشورها اظهار کرد: به هر حال دولت عربستان در مذاکرات حج، حاضر نشد راهکارهای تأمین و تضمین امنیت را در قرارداد دو طرفه لحاظ کند. از سوی دیگر پس از فاجعه منا، سقوط جرثقیل و حوادث متعدد دیگری که در عمره امسال رخ داد، یقینا می‌طلبد زائران ایرانی در سایر نقاط جهان به این سهل‌انگاری‌ها و قصور دولت عربستان برای تامین امنیت زائران توجه نشان دهند.

وی سپس یادآور شد: معمولا در دنیا رسم بر این است وقتی کشوری در تامین امنیت اتباع سایر کشورها کوتاهی می‌کند، وزارت خارجه به شهروندان متبوع خود توصیه می‌کند از سفر به آن کشور خودداری کنند. باید در نظر گرفت در حج امسال دولت عربستان، اراده‌ای برای پذیرش نمایندگان رسمی و سیاسی نداشته و امکان ارائه خدمات کنسولی نیز در حج امسال وجود ندارد؛ بنابراین اتباع ایرانی درصورت تشرف به حج باید آگاه باشند در چنین شرایطی با معضل و موانع جدی مواجه خواهند شد.

او با اشاره به شایعاتی مبنی بر پذیرش اتباع ایرانی توسط عربستان در سایر کشورها و صدور ویزای حج از آن طریق اظهار کرد: این یک وعده توخالی است، چون نرم‌افزار ویزای الکترونیک عربستان چنین امکانی ندارد. این نرم‌افزار طوری طراحی شده که اتباع هر کشور فقط از طریق کشور خود می‌توانند برای دریافت ویزای حج اقدام کنند، درحال حاضر نیز این امکان برای اتباع ایرانی فراهم نشده است و آن‌ها نمی‌توانند از طریق کشور دیگری با گذرنامه ایرانی برای دریافت ویزای حج اقدام کنند.

اوحدی گفت: توصیه می‌شود به وعده‌هایی که ممکن است حقوق زائران را تذویر کند توجه نشود، چون سیستم نرم‌افزاری ویزای الکترونیک عربستان امکان صدور ویزا برای اتباع ایرانی در سایر کشورها را ندارد.




خبرگزاری فارس: «سردار محمد یوسف» وزیر امور مذهبی پاکستان در مصاحبه با «پاکستان آبزرور» تأکید کرد که اسلام‌آباد تصمیمی برای استفاده از سهمیه حج زائران ایرانی برای اعزام زائران پاکستانی به بیت‌الله الحرام ندارد.

بر اساس این گزارش، محمد یوسف که در کمیته امور مذهبی مجلس ملی پاکستان سخن می‌گفت، به نمایندگان خبر داد که عربستان هنوز تصمیمی برای سهمیه خالی‌مانده زائران ایرانی نگرفته و حتی ممکن است این سهمیه توسط خود زائران ایرانی استفاده شود.

یوسف منبعی برای این خبر و مبنای این احتمال را روشن نکرده است.

9 خرداد ماه بود که سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرد «حج تمتع 95 به دلیل استمرار کارشکنی‌های دولت سعودی برگزار نخواهد شد و مسئولیت آن برعهده ریاض است.»

نحوه صدور ویزا که با توجه به بسته بودن سفارت عربستان، از وضعیت عادی خارج شده و بسته شدن مچ‌بند الکترونیکی به دست زائران ایرانی، از جمله موارد اختلافی سازمان حج و زیارت ایران و طرف سعودی بود که تاکنون به منتفی شدن اعزام ایرانیان به حج 95 منجر شده است.

رفتار دولت عربستان با زائران ایرانی که پس از مرگ ملک عبدالله، شکلی خشن به خود گرفت، زمینه‌های تیرگی روابط تهران-ریاض و بالاخره تعطیلی حج برای ایرانیان را فراهم آورد.

داستان با انتشار خبر تجاوز یک مأمور فرودگاه جده به دو زائر نوجوان ایرانی آغاز شد. چندی بعد حادثه منا پیش و آمد و به دلیلی مبهم و با بسته شدن راه زائران، 2 هزار و 426 نفر زائر با وضع فجیعی جان باختند. 464 زائر از این میان، ایرانی بودند.

جوانان خشمگین ایرانی هم در برابر سفارت و کنسول‌گری عربستان در تهران و مشهد جمع شدند و جمعی به سفارت عربستان حمله کردند و وارد آن شدند.

عربستان که تا پیش از آن از دادن دیه زائران با دلارهای نفتی سخن می‌گفت، حالا دیپلمات‌های خود را از ایران بیرون کشید و روابط سیاسی قطع شد. جمهوری اسلامی ایران اما کماکان بر موضع خود در پیگیری تعیین مقصران حوادث فرودگاه جده و منا و برخورد با آنها پابرجا ماند و در عین حال، عاملان حمله به سفارت را که «خودسر» نامیده شده بودند، برای محاکمه به دستگاه قضایی سپرد.

آمار رسمی سازمان حج و زیارت ایران می‌گوید که از 17 هزار ایرانی که برای حج ثبت نام کرده بودند، 6 هزار نفر انصراف داده‌اند.


خبرگزاری فارس: دولت عربستان از افرادی که می‌خواهند برای مراسم حج به این کشور سفر کنند خواسته به قوانین مربوط به صدور روادید و مدت اقامت تعیین شده در آن پایبند باشند و تأکید کرده افرادی که قوانین مربوط به روادید حج را نقض کنند 50 هزار ریال سعودی (چهارصد و پانزده میلیون ریال) جریمه می‌شوند.
 
رسانه‌های سعودی گزارش دادند اداره کل گذرنامه عربستان طرح اطلاع رسانی‌ را آغاز کرده و از زائران خارجی خانه خدا خواسته در پایان تاریخ روادیدشان عربستان را ترک کنند زیرا در غیر این صورت با جریمه 50 هزار ریالی، 6 ماه حبس و اخراج از عربستان مواجه خواهند شد.
 
عربستان امسال در مذاکرات پیش از مراسم حج با هیأت سازمان حج و زیارت ایران کارشکنی‌هایی اعمال کرده بود که در نهایت به تصمیم ایران برای عدم شرکت در مراسم حج منجر شد.
 
سازمان حج و زیارت در اطلاعیه‌ای با هشت بند، دلایل تعطیلی حج امسال را اعلام کرد: «شرکت باشکوه حجاج ایرانی در نمازهای جماعت مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص)»، «توجه جدی به تلاوت قرآن کریم» و «اهتمام به دعا و مناجات با حضرت احدیت»، «عدم همکاری مسئولان سعودی تحت تأثیر مسائل سیاسی»، «عدم قبول صدور ویزا در داخل کشور»، «عدم امکان استفاده از هواپیمایی جمهوری اسلامی»، «تأمین امنیت و حفظ عزت و کرامت حجاج» و «بهره‌برداری سیاسی از حج و حرمین شریفین» از موارد مورد اختلاف طرفین عنوان شده که به دلیل عدم توافق هیأت‌های مذاکره‌کننده ایرانی و سعودی بر سر این موارد، حج امسال ملغی شده است.




ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan