ماجرای جنجالی دزدیده شدن سنگ قبر استاد ایرج افشار + عکس |

  • ۲۰:۵۸

ماجرای گم شدن یا دزدیده شدن سنگ قبر ایرج افشار + عکس

ماجرای گم شدن یا دزدیده شدن سنگ قبر ایرج افشار + عکس



ماجرای گم شدن یا دزدیده شدن سنگ قبر ایرج افشار + عکس


ماجرای دزدیده شدن یا گم شدن سنگ قبر مرحوم ایرج افشار که بهرام افشار (فرزند استاد ایرج افشار) از مفقود شدن سنگ مزار آرامگاه پدرش خبر داد.

آرش افشار با تأیید مفقود شدن سنگ مزار استاد ایرج افشار، به ایسنا گفت: مزار پدرم در آرامگاهی خصوصی بهشت زهرا (س) واقع است. سنگ مزار ایشان، سنگی یک تکه‌ای از کاشان، به قطر ۱۰ سانتی‌ متر و بسیار سنگین بود. بنابراین هر کسی این سنگ را برداشته، حتما کمک داشته است. امیدوارم هرچه زودتر سنگ به محل قبلی‌اش بازگردانده شود.

متن یادداشت گنجینه پژوهشی ایرج افشار به همراه عکس‌ های بهرام افشار (فرزند استاد افشار) در توضیح مفقود شدن سنگ مزار آرامگاه استاد ایرج افشار بدین شرح است:

با نهایت تأسف و در کمال ناباوری خبردار شدیم که به آرامگاه استاد ایرج افشار تعرض شده و سنگ مزار ایشان مفقود شده است.

مرحوم ایرج افشار قرار بود در مقبرۀ خانوادگی دفن شود اما عده ای از دوستان و دوستداران ایشان به خانواده مراجعه کردند و درخواست کردند تا ایشان بیرون از مقبره به خاک سپرده شود تا علاقه‌مندان هرگاه بخواهند بتوانند بر سر مزار ایشان حاضر شوند. با این درخواست موافقت شد. اما متأسفانه امروز ( دوم مهرماه ۱۳۹۵) که یکی از فرزندان آن مرحوم به مزار ایشان می‌رود در نهایت تأسف و در کمال ناباوری می‌ بیند سنگ مزار آن مرحوم مفقود شده است. عکس زیر همین امروز گرفته شده است.

اعلام می‌شود هرکس نشانی از سنگ مزار استاد ایرج افشار بدهد مبلغ قابل توجهی به او از طرف خانواده پرداخت خواهد شد.

لطفاً با دفتر گنجینه پژوهشی ایرج افشار در دایرهالمعارف بزرگ اسلامی تلفن ۰۲۱۲۲۲۸۳۴۶۷ و یا بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار ۰۲۱۲۲۷۱۷۱۱۹ تماس بگیرید.

ماجرای گم شدن یا دزدیده شدن سنگ قبر ایرج افشار + عکس

ماجرای گم شدن یا دزدیده شدن سنگ قبر ایرج افشار + عکس

سید جواد میرهاشمی سازنده مستند «فرزانه فروتن ایران‌مدار ما٫ ایرج افشار» نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با ابراز تاسف درباره این اتفاق گفت: من هم از طرف پسرشان شنیدم که گویا سنگ‌مزار استاد ایرج افشار در حالی که کمتر از دو هفته به سالگرد تولدشان باقی‌مانده مفقود شده‌است.

او اضافه کرد: احتمالا دیروز یا امروز صبح این اتفاق افتاده و پسر دکتر افشار در صفحه شخصی خود اعلام کرد یکی از دوستان استاد افشار که دو هفته پیش برای فاتحه‌خوانی بهشت‌زهرا بود سنگ قبر بر سر مزار وجود داشت و واقعا نمی‌دانم علت این اتفاق چه بوده است شاید خود سنگ ارزشی داشته و دزدیده شده است ولی اینکه یک سنگ قبر را هم در مزار مرده نمی‌ بینند جای تاسف است.



مطالب مرتبط با موضوع

ایرج افشار ، پژوهشگر ، نویسنده ، ایران شناس و کتاب شناس ایران زمین که از او به عنوان پدر کتابشناسی ایران یاد می شود در روز ۱۶ مهر ماه سال ۱۳۰۴ ه.ش در تهران دیده به جهان گشود . پدرش ، محمود افشار یزدی و مادرش نصرت برازنده نام داشت . ایرج افشار تحصیلات ابتدایی را در دبستان «زرتشتیان» و «شاپور تجریش» به انجام رساند . سپس وارد دبیرستان فیروز بهرام شد و در سال ۱۳۲۴ گواهینامهٔ دبیرستانی را در رشتهٔ ادبی اخذ نمود . ایرج افشار از سال ۱۳۲۴ تا ۱۳۲۸ در دانشکده حقوق دانشگاه تهران در رشتهٔ قضایی تحصیل کرد و رساله خود را در دوره لیسانس حقوق با عنوان «اقلیت‌ها در ایران» ارائه کرد . ایرج افشار در سال ۱۳۲۹ به عنوان دبیر در دبیرستان‌های تهران شروع به تدریس کرد . افشار در سال ۱۳۳۰ به تشویق محمدتقی دانش پژوه به کتابداری در کتابخانه دانشکده حقوق دانشگاه تهران پرداخت . در سال ۱۳۳۱ مجله فرهنگ ایران زمین را بنیان گذاشت . همکاران ایرج افشار در تأسیس این مجله عبارت‌اند از محمدتقی دانش‌پژوه ، منوچهر ستوده ، مصطفی مقربی ، عباس زریاب خویی . ایرج افشار از سال ۱۳۳۳ تا سال ۱۳۳۵ سردبیر مجله سخن به صاحب امتیازی پرویز ناتل خانلری و از سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۵۷ مدیر و سردبیر مجله «راهنمای کتاب» به صاحب امتیازی احسان یارشاطر بود . همچنین از سال ۱۳۳۷ به تدریس در دانشسرای عالی وابسته به دانشگاه تهران پرداخت . ایرج افشار در سال ۱۳۴۱ به ریاست کتابخانه ملی ایران رسید . افشار در سال ۱۳۴۲ به ریاست مرکز تحقیقات ایران‌شناسی دانشگاه تهران رسید . ایرج افشار در سال ۱۳۴۲ فهرست نگاری مجموعه کتاب‌های چاپی فارسی دانشگاه هاروارد آمریکا را به انجام رساند . افشار از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۸ رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران بود . ایرج افشار از سال ۱۳۴۸ تا سال ۱۳۵۷ دانشیار و سپس استاد رشته تاریخ در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران بود . ایرج افشار در سال ۱۳۷۴ فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی فارسی در «کتابخانه ملی اتریش» در وین را به عهده گرفت و انجام داد . ایرج افشار تحقیقات ارزشمندی درباره ایران‌شناسی و کتاب‌شناسی انجام داد که این تحقیقات در نشریات معتبر ایرانی و خارجی منتشر شده‌ است .


 

اتهامات روزنامه کیهان به ایرج افشار (Iraj Afshar)

 
 
 

در پی تصمیم کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به نامگذاری یکی از سالن‌هایش به یاد ایرج افشار ، روزنامۀ دولتی کیهان با ایراد اتهاماتی از جمله حمایت از بهائیان ، وابستگی به خاندان پهلوی و ارتباط با فراماسونری ، به ایرج افشار حمله کرد . در پی این حملات پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر ایران مصاحبه‌ای با دکتر غلامعلی حداد عادل انتشار داد که در آن حداد عادل از دیدار مقام معظم رهبری با ایرج افشار صحبت کرده بود . همچنین ایرج افشار در سال‌های پایانی عمر به درخواست مقام معظم رهبری با وی دیدار داشت .

مقام معظم رهبری در پیامی به ایرج افشار نوشته بود :

من از دورانی که شما سردبیر مجله‌ی سخن بودید ، مقالات و نوشته‌های شما را می‌خواندم تا بعد در مجله‌ی راهنمای کتاب و ... من از نثر فارسی شما خوشم می‌آید ، چون خون‌دار و جان‌دار است و نثر دلپذیر و درست و دلنشینی می‌نویسید .


 

آثار و تالیفات ایرج افشار (Iraj Afshar)

 
 
 

پژوهشهای ایران‌شناسی نامواره دکتر محمود افشار ، انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار ، چاپ اول ۱۳۸۴
دفتر تاریخ ، انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار ، چاپ اول ، ۱۳۸۴
ریاض الفردوس خانی ، انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار ، چاپ اول ۱۳۸۵
فرهنگ ایران زمین در ۳۰ جلد به کوشش ایرج افشار
نامه‌های تهران شامل ۱۵۴ نامه از رجال دوران به سید حسن تقی زاده ، به کوشش ایرج افشار ، انتشارات فرزان روز چاپ دوم ۱۳۸۵
گلگشت در وطن سفر نامچه انتشارات اختران چاپ اول ۱۳۸۴
فهرست دستنویس‌های فارسی در کتابخانهٔ ملی اتریش و آرشیو دولتی اتریش در وین انتشارات فرهنگستان علوم اتریش - فهرستگان چاپ اول ۱۳۸۲
زندگی طوفانی ؛ خاطرات سید حسن تقی‌زاده
روزنامه خاطرات امین لشکر ، تایف میرزا قهرمان امین لشکر ، به اهتمام ایرج افشار ، انتشارات اساطیر ، چاپ اول ۱۳۷۸
مسافرت نامه کرمان و بلوچستان ، تایف عبدالحسین میرزافرمانفرما ، به کوشش ایرج افشار ، انتشارات اساطیر ، چاپ اول ۱۳۸۳
خاطرات دیوان بیگی (میرزا حسن خان) ، تایف میرزا حسن خان ، به کوشش ایرج افشار و محمدرسول دریاگشت ، انتشارات اساطیر ، چاپ اول ۱۳۸۲
خاطرات سردار اسعد بختیاری ، تالیف جعفر قلی خان امیر بهادر ، به کوشش ایرج افشار ، انتشارات اساطیر ، چاپ سوم ۱۳۹۲
کتابشناسی فردوسی و شاهنامه (از آغاز نوشته‌های پژوهشی تا سال ۱۳۸۵) ، گردآوری ایرج افشار ، انتشارات میراث مکتوب ، چاپ اول ناشر : ۱۳۹۰
چهل سال تاریخ ایران ۳جلد ، تایف محمد حسن خان اعتماد السلطنه ، به اهتمام ایرج افشار ، انتشارات اساطیر ، چاپ دوم ۱۳۷۵

نخستین کتاب شناسی ملی ایران توسط ایرج افشار منتشر شد . افشار مقاله‌های پارسی را در زمینه ایران شناسی در ۶ جلد به چاپ رسانده‌ است . این شش جلد بالغ بر چهل سال از زندگی وی را در بر گرفته‌ است .

مجموعه مقالاتی که ایرج افشار در مجلات و یادنامه‌ها به چاپ رسانده‌ است ، در حدود بر دوهزار مقاله‌ است . کتاب‌هایی که ایشان در زمینه فرهنگ ، تارخ و ادب ایران انتشار داده‌اند بالغ بر سیصد جلد می‌شود . این کمیت شاید در میان معاصران بی نظیر باشد .



درگذشت ایرج افشار (Iraj Afshar)

 

قرار بود دانشگاه اسکاتلند در ماه سپتامبر ۲۰۱۱ به استاد ایرج افشار ، در رشتهٔ تاریخ مدرک دکتری افتخاری تقدیم کند اما ایرج افشار که مدتی بود دچار بیماری شده بود ، از شامگاه ۱۲ اسفندماه در بخش مراقبت‌های ویژهٔ بیمارستان جم تهران بستری شد و در روز ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ در سن ۸۵ سالگی دیده از جهان فروبست .



ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan