تمام فیلم های سینمای ایران با موضوع منافقین و حزب توده | معرفی فیلم های سینمای ایران

  • ۲۳:۲۳

هفته نامه صدا: سینمای ایران از دهه شصت تلاش کرده به موضوع فعالیت های تروریستی سازمان مجاهدین (منافقین) واکنش هایی نشان دهد. خیلی از شخصیت های منفی در این فیلم ها معلوم نیست وابسته به کدام گروه و نیروی مخالف نظام هستند و بیشترشان فرض را بر این می گذارند که نیروهای مخالف کشور همگی، به یک شیوه در داخل عملیات انجام می دهند و قصد و هدف شان هم یکی است. بنابراین گاهی تنها از ظاهر شخصیت ها یا جنس حرف ها می شود گرایش بدمن ها را فهمید و فکر کرد که شخصیت منفی به چه نحله ای وابستگی دارد. مرور این فیلم ها سمت و سوی سینما را نسبت به این موضوع نشان می دهد.

دست نوشته ها
 
چه فیلم هایی درباره منافقین ساخته شده است

این تنها فیلم مهرزاد مینویی است. او تدوین گر بسیار مشهور و چیره دستی بود که فیلم هایی مثل «وصل نیکان» و «شوکران» را مونتاژ کرده بود. سال 1365 او تصمیم گرفت بر اساس فیلمنامه ای از بهروز افخمی «دست نوشته ها» را بسازد. داستان فیلم درباره حسین معتمد بود که به دلیل نقض مقررات از کمیته اخراج و راننده تاکسی شده بود. یک روز که به خانه بر می گشت جوانی سراغش آمد و به او گفت که چند نفر قصد دارند او را ترور کنند.

فیلم فضایی به شدت هیچکاکی داشت و با تعلیق و جستجو و سوءتفاهم جلو می رفت. فیلمنامه مهندسی شده بود و اجرای مینویی دقیق و دلنشین و البته حرفه ای بود. در دهه شصت که فیلم های اکشن هنوز بروبیایی داشتند، این فیلم نمایش داده شد که بد هم نفروخت اما متاسفانه چندان جدی گرفته نشد در حالی که هنوز فیلم گرم و زنده ای است و داستان خانه امن و فعالیت گروهک منافقین در آن به خوبی نشان داده شده است. سکانس پایانی فیلم «امکان مینا» به شدت یادآور سکانس آخر همین فیلم است.
 


پرواز پنجم ژوئن
 
چه فیلم هایی درباره منافقین ساخته شده است

علیرصا سمیع آذر را که می شناسید؟ او مدیر موزه هنرهای معاصر در دوره اصلاحات بود. سمیع آذر سال 1368 یک فیلم کارگردانی کرده به نام «پرواز پنجم ژوئن»، فیلمی که البته نیروهای تروریستش درباره وابستگی شان به گروه و سازمانی حرف نمی زنند اما می شود حدس زد که هواپیمارباهای فیلم وابستگی به منافقین دارند.

داستان فیلم درباره چهار هواپیمارباست که روز پنجم ژوئن یک هواپیمای ایرانی را می ربایند. یک افسر امنیتی هواپیمارباها را خلع سلاح می کند و هواپیما را به همان مقصدی که هواپیماربایان می بردند هدایت می کند. طراحان اصلی توطئه، با برگزاری مصاحبه ای مطبوعاتی وانمود می کنند که همه مسافران قصد پناهندگی دارند ولی افسر امنیتی اعلام می کند که هواپیما را با این هدف به آنجا آورده است تا معلوم شود مسافران علاقه ای به پناهندگی سیاسی ندارند. در ادامه یکی از ماموران به همراه فرمانده عملیات هواپیماربایی توسط طراحان پشت پرده کشته می شوند. در این فیلم مجید جعفری، ناصر آقایی و آتیلا پسیانی بازی می کنند.
 


تعقیب سایه ها
 
چه فیلم هایی درباره منافقین ساخته شده است

دومین فیلم علی شاه حاتمی درباره بمب گذاری در تهران بود. کاری که گروه منافقین در دهه شصت انجام می دادند. شاه حاتمی که قبل از این، فیلم «گودال» را درباره برخورد ساواک با نیروهای انقلابی ساخته بود، سال 1369 داستانی درباره گروه های معارض کشور را مد نظر قرار داد. فیلم از جایی شروع می شود که ماشینی منفجر می شود و نیروهای امنیتی هویت و شماره خودروی عامل اصلی بمب گذاری را شناسایی می کنند. بمب گذاری دوم در خودروی دیگر باعث شهادت دو تن از ماموران خنثی سازی می شود. پرونده بمب گذاری با شهادت یکی دیگر از ماموران و کشته شدن بمب گذار بسته می شود. در این فیلم جعفر دهقان، جواد هاشمی و رضا توکلی بازی می کردند.
 


پادزهر
 
چه فیلم هایی درباره منافقین ساخته شده است

بهرام کاظمی که دستیار داریوش مهرجویی در فیلم «مدرسه ای که می رفتیم» بود، بیش از 10 سال منتظر بود تا اولین فیلم بلندش را بسازد. سال 1372 به رسم آن سال ها که فیلم اولی ها با یک اثر جنگی کارشان را در سینما شروع می کردند، او هم فیلمی ساخت هم به جنگ ربط داشت هم به نیروهای مزدور مربوط به آنها. «پادزهر» هم خیلی صریح و روشن درباره منافقین حرف نمی زد اما از آنجایی که پای یک افسر عراقی در میان است و نیروهای ایرانی که با اعضای بعث همکاری می کنند، می شود حدس زد که فرد مزدور هم از این گروه است.

داستان فیلم هم درباره دزدی است که حین دزدی، اطلاعاتی از یک خرابکاری به دست می آورد. سریعا اطلاعات خود را به نیروهای امنیتی می دهند اما ماموران او را بازداشت می کنند. افسر ویژه، متوجه بی گناهی او می شود و در می یابد که رهبر خرابکاران یک سرهنگ بازنشسته عراقی است.
 


آنها هیچ کس را دوست ندارند و انتهای قدرت
 
چه فیلم هایی درباره منافقین ساخته شده است

این دو فیلم را به این دلیل کنار هم می گذاریم چون خیلی صریح درباره موضوع منافقین نیست. این فیلم ها بیشتر روی گروه های معارض و تروریست متمرکزند اما هم به سلطنت طلبان اشاره می کنند هم به نیروهای چپ و هم به منافقین.

در اولی موضوع ترور یک دانشمند هسته ای موضوع اصلی است. یادتان باشد که فیلم در سال 1372 ساخته شده و داستان جوانی است که برای ترور وارد کشور می شود اما کمی بعد به ماهیت گروهی که برای شان کار می کند پی می برد.

فیلم دوم را کریم آتشی ساخته که آن زمان پرکار بود و فیلم های اکشن و پلیسی می ساخت. «انتهای قدرت» درباره یک مامور امنیتی است که درباره یک ترور ناموفق تحقیق می کند و کم کم می فهمد بین این شخص و یک گروهک تروریست در داخل کشور ارتباطی برقرار است و باید خانه تیمی آنها را کشف کرد.
 


نفوذی
 
چه فیلم هایی درباره منافقین ساخته شده است

فیلم را دو نفر ساخته اند؛ احمد کاوری و مهدی فیوضی و امیر جعفری نقش اصلی را در آن بازی می کند. فیلم داستان جذابی دارد: فریدون کیان به همراه چند نفر از اسیران جنگ به کشور بر می گردد اما بلافاصله بازداشت می شود چون در زمان جنگ به منافقین پیوسته و برای آنها کار کرده. زمان بازجویی کم کم موضوع عوض می شود و معلوم می شود یک نفوذی در سیستم اطلاعاتی کشور هست. این فیلم از معدود آثاری است که به واقعه حضور منافقین در جنگ و جذب نیرو و شکل برخورد با رزمنده ها می پردازد و اتفاقا وجه کمیک ندارد و کاملا جدی و خشن، رویکرد آنها را نشان می دهد.
 


اخراجی ها 2

چه فیلم هایی درباره منافقین ساخته شده است 
 
دومین ساخته مسعود نمکی درباره سرقت یک هواپیما به دست نیروهای سازمان است. آنها در بغداد فرود می آیند و مسافران به عنوان تماشاچی بازی فوتبال عراقی ها و اسرای ایرانی انتخاب می شوند. وجه کمیک بیشتر از نمایش روحیه خائنانه هواپیمارباها اهمیت دارد.
 


قلاده های طلا
 
چه فیلم هایی درباره منافقین ساخته شده است

فیلم ابوالقاسم طالبی درباره وقایع 88 است اما در آن رویدادها ردی از منافقین هم می بیند و آنها را جزو گروه هایی نشان می دهد که در شلوغی ها نقش داشتند و درصدد عملیات هایی در تهران بودند. در واقع این افراد شخصیت هایی حاشیه ای در فیلم هستند و آنچنان دقیق و کامل به حضورشان پرداخته نمی شود.
 


سیانور
 
چه فیلم هایی درباره منافقین ساخته شده است

دومین فیلم سینمایی بهروز شعیبی به تغییر ایدئولوژی سازمان مجاهدین در سال 54 می پردازد و نشان می دهد که رهبران مذهبی گروه چقدر تلاش می کنند تا از این اقدام انحرافی جلوگیری کنند اما قربانی خشونت و ترور می شوند. فیلم وجه تاریخی قابل استنادی دارد و شخصیت ها کاملا مطابق نمونه های اصلی هستند. اگرچه وجه دراماتیک آن کم رنگ است و شاید قصه آنچنان برای تماشاگران قابل فهم نباشد.
 


سریال ارمغان تاریکی
 
چه فیلم هایی درباره منافقین ساخته شده است

از معدود آثاری است که تلویزیون درباره این گروهک ساخته است. ارمغان تاریکی را جلیل سامان ساخته و داستان شکل گیری گروهک مجاهدین را نشان می دهد. سریال در زمان پخش مورد توجه قرار گرفت و حتی جوایزی هم در جشنواره سیما دریافت کرد. در این سریال امیر آقایی، لیلا زارع و آرش مجیدی بازی می کردند.


مطالب مرتبط با موضوع

روزنامه هفت صبح: کنار هم قرار دادن این 10 فیلم به دو دلیل است. همه آنها جزو سینمای دفاع مقدس تعریف شده اند؛ ولو این که قصه شان در جنگ نگذرد و امروزی باشد. دوم این که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در آنها عشق وجود دارد.
 
حالا خواه این عشق میان دو جوان باشد یا میان زن و شوهر ... شکی نیست که تنها نمونه متعالی عاشقانه جنگی «شیدا»است و فیلمی که به طور سرراست در آن شاهد عشق یک دختر و پسر باشیم سراغ نداریم. دیگران چطور به این مفهوم پرداخته اند؛ سوژه این گزارش است.

آژانس شیشه ای / 76

عاشق: حاج کاظم/ پرویز پرستویی

معشوق: فاطمه/ نسرین نکیسا

به رنگ عشق
 
نقش عشق در درام: ابراهیم حاتمی کیا «آژانس شیشه ای» را برای ادای دین به مظلومیت بازمانده های هشت سال دفاع مقدس ساخت. محور اصلی داستان کنایه های تندی است که به جامعه و اصحاب قدرت می زند اما همین آدم عاصی، وقتی خلوتی در گوشه آژانس گیر می آورد همسرش را صدا می زند و با کلماتی احساسی او را مخاطب حال و روزش قرار می دهد: «فاطمه، فاطمه...»

جایگاه فیلم: «آژانس شیشه ای» در جشنواره فجر خوش درخشید و تقریبا همه جوایز اصلی را به دست آورد. در نظرسنجی منتقدان صدر جدول است.



شیدا / 77

عاشق: فرهاد/ پارسا پیروزفر

معشوق: شیدا/ لیلا حاتمی
 
به رنگ عشق
 
نقش عشق در درام: فیلم «شیدا» جزو معدود فیلم هایی است که عشق در خاکریز شکل می گیرد. رضا مقصودی فیلمنامه نویس و کمال تبریزی کارگردان، بعد از تجربه موفق «لیلی با من است» بار دیگر خط شکنی کردند و سراغ یک فیلم جنگی – عشقی رفتند. فرهاد بینایی اش را از دست داده و در بیمارستان صحرایی عاشق پرستارش شیدا می شود و ...

جایگاه فیلم: «شیدا» در جشنواره هفدهم فجر قدر ندید اما بعد از نزدیک به دو دهه، پیش مردم به عنوان یکی از آثار ممتاز سینمای دفاع مقدس محبوبیت دارد.



هیوا / 77

عاشق: حمید/ عبدالرضا زهره کرمانی

معشوق: هیوا / گلچهره سجادیه
 
به رنگ عشق
 
نقش عشق در درام: داستان از زمانی جدی می شود که هیوا برای یافتن همسر مفقودش به مناطق جنگی می رود و در آنجا خاطرات 15 سال پیش با همسر زنده می شود. ملاقلی پور برای نشان دادن عشق بازی آنها از تمهید نامه نگاری استفاده می کند و این کلمات سحرآمیز به همراه تصاویری که از حمید و هیوا می بینیم بیانگر عمق عشق آنهاست.

جایگاه فیلم: «هیوا» در جشنواره تحسین شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به دست آورد.



متولد ماه مهر / 78
 
عاشق: دانیال/ محمدرضا فروتن

معشوق: مهتاب/ میترا حجار
 
به رنگ عشق
 
نقش عشق در درام: «متولد ماه مهر» داستانی اجتماعی دارد و در پایان به جنگ تنه می زند. احمدرضا درویش داستان دانیال و مهتاب را محور قرار داد که عشق شان به دلیل مخالفت پدر دختر ناکام می ماند. فیلم به زبانی استعاری می خواهد بگوید جوان های امروز در مسیر جوان های هشت سال دفاع مقدس هستند.

جایگاه فیلم: میترا حجار برای این فیلم تندیس و سیمرغ گرفت.



نغمه / 80
 
عاشق: محمود/ حسین یاری

معشوق: نغمه / حمیرا ریاضی

به رنگ عشق
 
نقش عشق در درام: ابوالقاسم طالبی هم مثل خیلی از فیلمسازان تصمیم گرفت ادای دینی داشته باشد به بازماندگان جنگ. او داستان محمود که جانباز شیمیایی و مبتلا به سرطان است را محور قرار داد. محمود عاشق زنش است اما چون می داند زیاد زنده نخواهد ماند، تصمیم گرفته از او جدا شود. در فیلم اما متوجه می شویم که محمود و نغمه عاشقانه همدیگر را دوست داشته اند.

جایگاه فیلم: پیگیران سینما و منتقدان روی خوشی به «نغمه» نشان نداده اند و کلا جزو آثار متوسط سینمای ما رده بندی می شود.



دیوانه ای از قفس پرید / 81

عاشق: روزبه/ پرویز پرستویی

معشوق: یلدا / نیکی کریمی
 
به رنگ عشق
 
نقش عشق در درام: احمدرضا معتمدی برای داستانش عشق را بهانه ای قرار می دهد برای پایان فیلم؛ جایی که یلدا به درون خبیث اطرافیان پی برده و به همسرش بار دیگر و این دفعه از ته دل عشق می ورزد. غیر از این، عشق جایی در فیلم ندارد و برعکس هوس پررنگ تر است.

جایگاه فیلم: «دیوانه ای از قفس پرید» در جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بهترین فیلم را به دست آورد اما مورد توجه منتقدان و سخت پسندان و پیگیران سینما قرار نگرفت. عمده مشکل فیلم به شعاری بودن آن و روایت معلقش بر می گردد.



مزرعه پدری / 82

عاشق: محمود / مهدی احمدی

معشوق: آتنه فقیه نصیری
 
به رنگ عشق
 
نقش عشق در درام: زنده یاد رسول ملاقلی پور این بار محمود شوکتیان را محور قرار داد که برای جلسه نقد و بررسی کتابش به اهواز دعوت شده تا درباره ادبیات جنگ سخنرانی کند. در طول حضور در اهواز و دزفول رویای همسر و فرزندانش که در بمباران شهید شده اند، محمود را رها نمی کند و ما مدام شاهد عشق بازی این زوج با یکدیگر و فرزندان شان هستیم.

جایگاه فیلم: «مزرعه پدری» در چند رشته نامزد دریافت سیمرغ شد اما جایزه ای به دست نیاورد. اکران سوت و کوری هم داشت.



فرزند خاک / 86

عاشق: مینا/ شبنم مقدمی

معشوق: همسر گمنام مینا
 
به رنگ عشق
 
نقش عشق در درام: محمدعلی باشه آهنگر معشوق را به شکل فیزیکی حذف می کند اما او عامل اصلی پیش برنده درام است. در این فیلم یک زن نقش عاشق را بازی می کند ولی رفتار و گفتار عاشقانه ای را شاهد نیستیم بلکه داستان از مرحله بی قراری و سپس جستجو شروع می شود. مینا پس از سال ها چشم انتظاری دنبال همسرش راه می افتد.

جایگاه فیلم: مهتاب نصیرپور و محمدرضا گوهری در جشنواره فجر و جشن خانه سینما سیمرغ و تندیس گرفتند و فیلم خیلی زود محبوب منتقدان و مخاطبان شد.



بیداری رویاها / 88

عاشق: داوود/ امین حیایی

معشوق: رخشانه/ هنگامه قاضیانی
 
به رنگ عشق
 
نقش عشق در درام: عشق در فیلم به معنای متعارف جایی ندارد. محمد علی باشه آهنگر تصمیم داشت تابوشکنی کند؛ مثل کاری که احمد دهقان در رمان «من قاتل پسرتان» هستم کرد. داستان «بیداری رویاها» در زمان حال می گذرد؛ زمانی که رخشانه از شهادت همسرش ایوب مطمئن شده و به ازدواج برادر او یعنی داوود درآمده. حالا پس از سال ها خبر آمده که ایوب زنده است.
 
جایگاه فیلم: «بیداری رویاها» برخلاف فیلم قبلی آهنگر یعنی «فرزند خاک» توفیقی میان داوران جشنواره و منتقدان به دست نیاورد.



روزهای زندگی / 90

عاشق: امیرعلی / حمید فرخ نژاد

معشوق: لیلا/ هنگامه قاضیانی
 
به رنگ عشق
 
نقش عشق در درام: داستان «روزهای زندگی» پرویز شیخ طادی در سال 1367 می گذرد. یعنی زمانی که لیلا و امیرعلی، زن و شوهری که زندگی خود را وقف بیمارستان صحرایی در جبهه جنوب کرده اند، فیلم بیش از آن که روایتگر عشق و دلدادگی در دل جنگ باشد، موید سختی هایی است که پزشکان و پرستاران تحمل کرده اند.

جایگاه فیلم:
فیلم با حاشیه فراوان به جشنواره فجر رسید؛ تعطیلی پروژه و قهر فرخ نژاد به کیفیت فیلم ضربه زد اما در نهایت به مذاق داوران خوش آمد و جوایز اصلی را گرفت.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan