موگرینی برجام را تا 10 سال بیمه کرد

  • ۱۶:۱۱

تضمین 10 ساله موگرینی برای اجرای برجام    

خبرگزاری ایسنا: مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر این که برجام توافقی چند جانبه است، گفت: من شخصا یک وظیفه مشخص دارم تا تضمین کنم که توافق از سوی تمام طرف‌ها اجرا می‌شود و به طور قطع این مساله به نفع اروپا است. بنابراین ما آن را یکی از عناصر کلیدی قلمداد می‌کنیم که تغییر نخواهد کرد. این توافق به طور کامل و در تمام طول مدت این توافق که 10 سال است، اجرا می‌شود.
 
موگرینی با تاکید بر این که برجام توافقی چند جانبه است، گفت: به نفع اروپا و سازمان ملل و وظیفه آن است که تضمین کند این توافق به طور کامل اجرا می‌شود.

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشستی که وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا برای بررسی روابط این اتحادیه با آمریکا پس از انتخاب دونالد ترامپ (رییس‌جمهور منتخب آمریکا) برگزار کردند، اظهار کرد: قبل از هر چیز باید بر لزوم همکاری در نظام چندجانبه تاکید کنم.
 
برای ما بسیار مهم است که روی اجرای توافق تغییرات آب و هوایی، منع اشاعه و محافظت از توافق هسته‌ای با ایران و به‌علاوه تجارت و بحران‌هایی که تمام اطراف‌مان را فرا گرفته است، کار کنیم. ما در طول هشت سال اخیر به خوبی با آمریکا همکاری کردیم و خواهان یک رابطه قوی و نزدیک با واشنگتن در دولت آینده هستیم.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، موگرینی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره این که آیا اتحادیه اروپا درباره اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نگرانی دارد، گفت‌: بگذارید بسیار شفاف و صریح بگویم که این یک توافق دو جانبه نیست، بلکه توافقی چند جانبه است که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار گرفته است. بنابراین، این به نفع ما و به نفع وظیفه سازمان ملل است که تضمین کند این توافق به طور کامل و در تمام طول مدت این توافق که 10 سال است، اجرا می‌شود.

موگرینی هم‌چنین گفت که توافق هسته‌ای با ایران یکی از چندین مساله کلیدی است که منافع اروپا در آن بسیار روشن است و برای ما اهمیت دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط اتحادیه اروپا با روسیه گفت: اتحادیه اروپا در خصوص مساله‌ الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه موضعی کاملا مشخص داشته و آن را غیرقانونی می‌داند. اما از طرفی دیگر با روسیه مذاکره می‌کنیم و در بسیاری از مسائل سخت از جمله توافق هسته‌ای با روسیه همکاری داشته‌ایم.




مطالب مرتبط با موضوع      


دیپلماسی ایرانی: سید محمد صادق خرازی در واکنش به وعده انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا هشدار داد ایران هیچگونه تغییری را در توافق هسته ای خود با قدرت های بزرگ جهان نمی پذیرد؛ اما همچون گذشته این امکان وجود دارد که در منطقه خاورمیانه با آمریکا "همکاری استراتژیک" داشته باشد.
 
صادق خرازی سفیر اسبق ایران در فرانسه و سازمان ملل و دبیرکل حزب ندای ایرانیان در مصاحبه ای با فایننشال تایمز گفت توافق هسته ای ایران از حمایت بین المللی برخوردار است و با تغییر یک شخص، ساختار آن تغییر نمی کند. وی در ادامه تاکید کرد: "موضع ایران این است که هیچ تغییری را تحت هیچ شرایطی در توافق هسته ای خود با غرب نپذیرد و از این موضع نیز عقب نشینی نخواهد کرد."
 
خرازی در مصاحبه خود تصریح کرد اظهارات او بیانگر مواضع شخصی اوست و او به نمایندگی از ایران با فایننشال تایمز گفتگو نمی کند؛ اما در عین حال تاکید کرد اظهارات هشدارآمیز او به آمریکا درخصوص برجام به نوعی منعکس کننده موضع کلی ایران پس از پیروزی ترامپ در انتخابات است.
 
ترامپ در طول رقابت های انتخاباتی بارها اعلام کرد در صورت پیروزی در انتخابات، توافق هسته ای ایران با 6 قدرت جهانی را باطل یا دستکم اصلاحاتی را در آن اعمال خواهد کرد. وی همچنین در مقطعی از رقابت های انتخاباتی از توافق هسته ای ایران با عنوان "بدترین" و "احمقانه ترین معامله تاریخ" یاد کرد و مدعی شد ایران باید بابت این توافق از غرب تشکر کند. اظهاراتی که در مجموع باعث شد آیت الله خامنه ای رهبر ایران نیز اعلام کند اگر آمریکا توافق هسته ای را پاره کند، ایران آن را آتش خواهد زد.
 
اما به عقیده خرازی، هدف از اظهارات ترامپ در آن زمان جلب حمایت رای دهندگان برای پیروزی در انتخابات بود و بنابراین، گفتار او لزوماً نمی تواند بیانگر کردار واقعی او باشد. این دیپلمات ایرانی در ادامه مصاحبه خود با فایننشال تایمز گفت: "اگر ترامپ با ایران همکاری کند و حسن نیت خود را به ایرانیان نشان دهد، ایران نیز برای رفع دغدغه های مشترک دو کشور مانند داعش و طالبان همکاری متقابل خواهد داشت. خرازی در عین حال تاکید کرد این همکاری بدون تردید به معنای اتحاد استراتژیک ایران و آمریکا نیست اما می تواند جلوه ای از یک همکاری استراتژیک در منطقه باشد.
 
با این وجود، در حالیکه سفیر اسبق ایران در سازمان ملل معتقد است ترامپ در مقام رئیس جمهور ممکن است رفتاری متفاوت از دوران رقابت های انتخاباتی داشته باشد، پیروزی شگفت انگیز نامزد جنجالی جمهوری خواهان در انتخابات هفته گذشته باعث نگرانی حلقه نزدیک به حسن روحانی – رئیس جمهور ایران – که توافق هسته ای را بزرگترین دستاورد سیاسی خود می دانند، شده است؛ چراکه به اعتقاد آنها، شکست توافق هسته ای علاوه بر آسیب زدن به اقتصاد ایران، توافقات تجاری این کشور با شرکت های اروپایی را نیز در معرض خطر قرار خواهد داد.
 
خرازی معتقد است اگر ترامپ از عقلانیت کافی برخوردار باشد، می تواند به چشم یک فرصت به ایران نگاه کرده و از قدرت استثنایی و برتری های استراتژیک ایران در منطقه در جهت رفع دغدغه های مشترک دو کشور استفاده کند. به عقیده وی، مهمترین عاملی که در حال حاضر می تواند در نوع نگاه ترامپ به ایران پس از ورود به کاخ سفید تاثیرگذار باشد، دکترین امنیتی او و مهمتر از آن، مشاورانی است که در ادامه راه برای خودش انتخاب می کند.

سجاد خلیلی
سلام دوست عزیز
بایک تبادل تبلیغ رایگان با سایت 8learn.ir موافقید?
اگر موافقید، در بخش نظرات سایت ما بیان کنید تا تبادل تبلیغ موثری را آغاز کنیم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan