واکنش نمایندگان مجلس به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد

  • ۰۸:۵۰

خبرگزاری ایسنا: برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتشار مطالبی در فضای مجازی به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد واکنش نشان دادند.

محمدرضا عارف، عبدالکریم حسین‌زاده، فاطمه سعیدی، محمود صادقی و سیده فاطمه ذوالقدر با انتشار مطالب جداگانه‌ای به لغو سخنرانی نایب رییس مجلس شورای اسلامی در مشهد واکنش نشان دادند.

عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در کانال تلگرامی خود نوشت: «ضمن تسلیت اربعین ابا عبدا الله الحسین (ع) و آرزوی سلامتی برای همه زائران کربلای معلی، از آنجا که یکی از اهداف حرکت امام حسین (ع) اصلاح کج‌روی‌ها و حاکمیت قانون بود، جایز نیست در اربعین سالار شهیدان در پایتخت معنوی جهان اسلام شاهد ممانعت از حقوق مصرحه در قانون اساسی باشیم. تبعیض بین مسئولین برای ایراد سخنرانی در اماکن عمومی پذیرفته نیست.»

عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: «آیا سخنرانی نایب رییس مجلس هم حکم کنسرت دارد که در مشهد لغو شد؟»

فاطمه سعیدی، عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس هم در کانال تلگرامی خود نوشت: «برادر شجاع و آزاده‌ام علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در روز اربعین و کنار مضجع پاک امام هشتم اجازه سخنرانی ندارد!
وزیر کشور و مسئولان استان خراسان رضوی باید توضیح دهند چه اتفاقی در این استان افتاده که دولت این چنین تسلیم فشارها در مشهد می شود.»

محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس هم با انتشار دو مطلب جداگانه در صفحه توییتر خود نوشت:
«‏سخنرانی علی مطهری در مشهد لغو شد.

وزارت کشور چکاره است در مشهد؟!

وزیر کشور باید به مجلس پاسخگو باشد.

با توجه به تعلل استانداری خراسان در لغو سخنرانی نایب رئیس مجلس و انفعال وزارت کشور در موارد مشابه، استیضاح وزیر کشور مناسب‌ترین واکنش مجلس است.»

سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران نیز در کانال تلگرامی خود نوشت:‌

«امام رضا (ع)علاوه بر معین الضعفاء وغریب الغرباء بودن، به عالم اهل بیت (ع) و عالم آل محمد (ص)، در جامعه اسلامی مشهورند، رمز و راز این موضوع را علاوه بر بعد علمی و معصومیت ایشان باید در شیوه، سیره و سبک زندگانی پربرکت حضرت ثامن الحجج (ع) به ویژه مواجهه ایشان با تضرب آرا، آزادی اندیشه، تفکر و نگاه امام رضا (ع) با آراء و اندیشه‌های مخالف و جایگاه آزاداندیشی در مکتب رضوی جستجو کرد.

 حال ممانعت از سخنرانی فرزند پاره تن امام(ره) آن هم در استان و شهری که هویت و برکت خود را از امام رضا (ع) دارد جای شگفتی و تامل داشته و با سیره و شیوه آن بزرگوار و عالم اهل بیت(ع) و عالم آل محمد (ص)در تضاد است.»




مطالب مرتبط با موضوع   


الیاس حضرتی در اعتماد نوشت: برهم خوردن سخنرانی‌ها، حمله به تجمعات و جلوگیری از برگزاری مراسمات، از اتفاقاتی است که دیدن و شنیدن آن به عادتی چند ساله برای ‌ما تبدیل شده است. این اتفاقات که در هر زمان و مکانی در حال رخ دادن است، همچنان برای حسن روحانی دردسرساز می‌شود تا دولتی که بنای فعالیت خود را بر پایه فضای باز سیاسی قرار داده، هنوز هم نتواند چاره‌‌ای برای حل آن بیابد. متاسفانه در روزهایی که متعلق به سرور و سالار شهیدان است، بار دیگر شاهد تداوم رفتارهایی بوده‌ایم که گویا تمامی ندارد و این‌بار نیز برای یکی از چهره‌های مطرح سیاسی کشور روی می‌دهد.
 
علی مطهری، نماینده مردم تهران که با رای وکلای ملت نایب‌رییسی مجلس شورای اسلامی را هم برعهده دارد، برای سخنرانی با موضوع «تحلیل واقعه کربلا»، راهی مشهد مقدس می‌شود، اما میزبانی از او با اقدامی فراموش‌ناشدنی و حاشیه‌ساز همراه است. در این ماجرا نیز آنچه که با سایر اتفاقات گذشته هم‌پوشانی دارد، دستوراتی است که خارج از وظایف برخی مدیران دولتی و مسوول اتخاذ می‌شود. مدیرانی که شیوه خاصی در برخورد با افرادی دارند که در هیچ دادگاه صالحی محکوم نشده‌اند اما از نظر اعتقادات سیاسی و فرهنگی در تضاد با دیدگاه این مدیران قرار می‌گیرند. رفتارهای سلیقه‌ای و گاه فراقانونی چنین افرادی با تمسک به برخی جایگاه‌های قانونی نیز تا به امروز با واکنش مناسبی از سوی دولت روبه‌رو نشده‌ تا نشانه‌ای باشد از اینکه آنها می‌توانند بدون هیچ مانعی تصمیماتی را در زمینه تضییع حقوق قانونی شهروندان و فعالان سیاسی و اجتماعی اخذ کرده و آن را به مرحله اجرا بگذارند. از همین‌رو می‌توان تداوم تمامی این اتفاق‌ها را ناشی از اقدامات منفعلانه دولت دانست.
 
دولت اگر نتواند به برهم خوردن سخنرانی‌ها، حمله به تجمعات و جلوگیری از برگزاری مراسم‌ها، چه در دانشگاه‌ها و چه خارج از آنکه البته همه هم دارای مجوز قانونی هستند، پایان دهد، تصویر اقتدار دولت بیش از پیش آسیب دیده و می‌توان گفت این تصویر هم‌اکنون نیز با تکرار اتفاق‌هایی مشابه حادثه مشهد شکسته است. اکنون سوال اصلی و اساسی ما از جنجال‌هایی که برای تحرکات برخی چهره‌های سیاسی ایجاد می‌شود، این است که با وجود شورای تامین استان (با حضور نماینده تمامی نهادها) به چه دلیلی با تاکید یا نظر یک مقام دیگر در آن شهر، سخنرانی‌هایی که با مجوز قانونی در حال انجام شدن هستند، برهم می‌خورد و چه اراده‌ای برای نشان دادن ناتوانایی دولت در پاسداری از قانون وجود دارد؟ همه به‌خوبی بر این امر واقف هستیم که در همه استان‌ها شورای تامین، مرجع و محل بحث و حل و فصل اینگونه موضوعات است.

 پس چرا تصمیم‌ها و مصوبه‌های آن، محلی از اعراب ندارد؟ شاید برای این پاسخ بهتر باشد به واکاوی عملکرد دولت بپردازیم. بی‌تردید لازم بوده هر جایی این اختیار قانونی شورای تامین استان نقض شده، دولتمردان و در راس آن رییس‌جمهور و وزیر کشور با اقتدار ورود پیدا کرده و جلوی هرگونه تصمیمی که خارج از دایره اختیار مقام‌های مسوول گرفته می‌شود، بایستند اما متاسفانه تاکنون در موردهای بسیاری چنین اتفاقی نیفتاده و در عمل شاهد هستیم که حوزه اختیارهای قانونی شورای تامین استان‌ها مداوم از سوی نهاد‌های مختلف نقض می‌شود. واقعیت این است که اقتدار دولت در قالب جدیت در اجرای قانون و حمایت محکم و باصلابت از برنامه‌های قانونی تجلی پیدا می‌کند؛ امری که تاکنون و با گذشت سه سال و نیم از عمر دولت یازدهم، یا شاهد آن نبوده‌ایم یا خیلی به ندرت اتفاق افتاده است و این ثابت می‌کند که نیازمند تغییری در این رویکرد دولتمردان هستیم.
 
بنابراین همزمان با توصیه به دولت برای اتخاذ تصمیمات مقتدرانه در اجرایی کردن قوانین و مقررات، امیدواریم که دیگر شاهد برهم خوردن سخنرانی‌ها نه تنها برای علی مطهری بلکه برای همه شخصیت‌ها و فعالان سیاسی و حزبی نبوده و حادثه مشهد آخرین اقدام غیرقانونی در این مورد باشد؛ امیدی که تا حد زیادی به عملکرد دولت در زمینه برخورد با این ماجرا بستگی دارد.


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan