سانسور شدید سکانس های رقص و آواز سلام بمبئی در سالن های سینما

  • ۱۰:۳۸

جالب این جاست که نویسندگان فارس، بر اساس آموزه‌های روشنفکرهای قدیمی، هنوز فکر می‌کنند سینمای مردمی و موثر و متنوع هند، در ساتیا جیت رای خلاصه می‌شود.

خبرگزاری فارس نوشت:

سینمای هند با المان های رقص و آواز پس از انقلاب جایی در سینما و تلویزیون ما نداشت و اکثر فیلم های هندی که از شبکه های مختلف تلویزیون پخش می شد با ممیزی بخش های رقص وآواز تنها به نمایش صحنه های درام وماجراجویانه اثر توجه داشتند.

اکثر سینمارو‌های حرفه‌ای وقتی اسم سینمای هندی به گوششان می‌‌خورد عکس‌العمل نشان می‌دهند گویی فکر کردن به این نوع سینما  هم حتی توهین به شعورشان به حساب می‌آید!  جدای آن که هر کشوری فیلم‌های خوب و شاهکار خود را دارد، هند هم کارگردانان مطرحی چون ساتیاجیت رای را در تاریخ خود داشته. اما نکته حایز اهمیت بازگشت سینمای ایران به آثاری است که جزء آنکه احساسات مخاطب را برانگیزد و رقص داشته باشد هیچ چیز دیگری ندارد. همان داستان همیشگی که در فیلم های هندی وجود دارد . دختری که به اجبار باید همسر فرد دیگری شود و نسبت به آن فرد هیچ علاقه ای ندارد و علاقه ای میان او و پسری از طبقه کارگر (که این به دانشجویی خارجی بدل شده) باعث دردسر برای خود، خانواده و پسر عاشق پیشه می شود.

در فیلم سینمایی «سلام بمبئی» مانند  دیگر آثار هندی داستان براساس اتفاق جلو می رود، به صورت اتفاقی ماشین دختر پنچر می شود، براثر اتفاق پسر در اتوبوس ماشین دختر را می بیند، پیاده شده و در پنچرگیری به او کمک می کند براثر اتفاق در حالی که منتظر تاکسی است دختر را می بیند، براثر اتفاق تمام دروسی که در دانشگاه تدریس می شود درباره «قلب» است و اتفاقاتی که کل داستان را پیش می برد.

فیلمساز در تمام طول داستان این قدر از کلید واژه «دوستت دارم» به انحاء مختلف و در حالت های گوناگون استفاده می کند که بتواند جای صحنه های بوسه که درایران ممنوع است را پر کند. کارگردان از صحنه های زد و خورد میان برادر دختر و قهرمان عاشق پیشه غافل نشده و این صحنه ها را نیز در فیلم گنجانده است . مخاطب به طور تمام و کمال یک فیلم هندی می بیند  و در پیشبرد داستان هم «اتفاق» نقش اصلی دارد و مانند همه این نوع آثار دختر نباید به پسر مورد علاقه اش برسد و با سختی ها و مررات مواجه شود که مرارت او تنها به صحنه های بیماری اش در انتهای فیلم خلاصه می شود و در نهایت «علی» که عاشق پیشه است باید همراه دخترش بر سر مزار همسرش حاضر شود و تمام مرارت ها به صورت نریشن ارایه می شود.

در این فیلم کارگردان از صحنه های لب ساحل ، دویدن های کنار ساحل و صحبت های عاشقانه در غروب آفتاب نیز غفلت نکرده است. این فیلم کاملاً هندی است وتنها المان ایرانی بودنش تلفن های مادر به فرزندش و شالی است که متعلق به مادر علی است که به دختر هدیه می شود و صحنه حضور در مقابل روحانی که تداعی کننده عقد این دختر و پسر است و پلانی که قرآن به دست دختر هندی داده شده. جالب است که بلافاصله بعد از این که این صحنه  (مراسم عقد) در فیلم استفاده شده صحنه رقص بالیوودی اتفاق می افتد و دختر و پسر در فضای شبیه به کاباره های قدیم به دیدن رقص وآواز مردان! می نشینند. اما سوال اینجاست که سازندگان اثر از استفاده صحنه های رقص درست بعد از پلان عقد این دختر و پسر چه مقصدی را دنبال می کنند در حالی که می توانست از این صحنه ها در زمان آشنایی این دو  استفاده کند نه درست بعد از مراسم عقد و به دست گرفتن قرآن توسط دختر!

نکته دیگری که باید درباره فیلم «سلام بمبئی» به آن توجه کرد ارایه گسترده سینماهای حوزه هنری به این فیلم است. حوزه هنری در شرایطی سینماهایش را در اختیار این فیلم قرار داده است که بعد از انقلاب فیلمی با رقص و آواز آن هم به این وسعت در سینماهایش به نمایش درنیامده بود. حال سوال اینجاست این فیلم چه تناسبی با اهداف از پیش تعیین شده حوزه هنری و نظام جمهوری اسلامی دارد. در شرایطی که «سیانور»، «نفس»، «یتیم خانه ایران» در کمترین سالن های حوزه جای گرفتند و سالن های سینمایی که به این فیلم ها اختصاص یافته بود به یکباره در اختیار «سلام بمبئی» قرار گرفته است.

فارس در ادامه می‌نویسد: نگارنده پیشنهاد می کند، مدیران حوزه هنری که مدعی تحکیم خانواده هستند بهتر است در یکی از سالن های نمایش دهنده این فیلم حاضر شوند تا ببینند بعد از صحنه های عاشقانه و رقص در سالن سینما چه هیجانی به مخاطب القاء می شود به گونه ای که سالن داران مجبور هستند چراغ های داخل سالن را روشن کنند. با نمایش فیلم «سلام بمبئی» پس از سی و هشت سال از پیروزی انقلاب درسینماها ،بار دیگر شاهد فیلمفارسی از جنس رقص وکاباره ای آن هستیم و با ارایه گسترده سینما به این اثر شاهد عقب گرد سینما و علاقه به فیلمفارسی هستیم!




مطالب مرتبط با موضوع


تهیه کننده فیلم «سلام بمبئی» که از 11 آذر ماه اکران می‌شود،گفت: با توجه به اینکه هزینه افتتاحیه فیلم و حضور گروه هندی در ایران حداقل یک میلیارد تومان می‌شود، اجباری برای خرید بلیت 300 هزار تومانی نیست چرا که برنامه‌ ویژه‌ای تدارک دیده‌ایم.

به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از پوستر و تیزر فیلم «سلام بمبئی» 2 آذرماه در پردیس سینمایی کورش با حضور تهیه کننده، کارگردان و سرمایه‌گذار این فیلم در حالی برگزار شد که قرار بود محمدرضا گلزار و بنیامین بهادری هم به عنوان بازیگران این اثر سینمایی حضور داشته باشند، اما هیچ کدام به این مراسم و نشست خبری نیامدند.

جواد نوروزبیگی ـ‌ تهیه‌کننده فیلم «سلام بمبئی» ـ با اشاره به اینکه از بهمن 94 که فیلمنامه را خوانده است حدود 10 ماه زمان گذشت تا فیلم کلید بخورد، یادآور شد: در هند با دردسرهای زیادی برای فیلمسازی روبرو شدیم، چون فکر می‌کردیم فقط لوکیشن ما در آن کشور است و باقی ماجرا مثل ایران دنبال می‌شود، اما با شرایطی روبرو شدیم که غیرقابل پیش‌بینی بود، مثل یک گروه بیش از صد نفری که باید روزانه دستمزد آن‌ها را پرداخت می‌کردیم. با این حال تیمی که با خود بُرده بودیم 24 ساعته و بدون استراحت کار کردند.

او درباره بلیت‌فروشی مراسم افتتاحیه به قیمت 300 هزار تومان هم با تایید آن توضیح داد: بلیت‌فروشی از شب گذشته (اول آذر ماه) طبق مصوبه شورای صنفی نمایش‌ آغاز شده و در مدت خیلی کوتاهی تمام صندلی‌ها خریداری شد. آنچه مسلم است، این است که چنین مراسمی هزینه‌های خاص خود را دارد و این افتتاحیه از ویژگی‌های مشخصی برخوردار است.

نوروزبیگی ادامه داد: مراسم افتتاحیه فیلم «سلام بمبئی» در برج میلاد برگزار می‌شود که البته فقط سالن اصلی را شامل نمی‌شود بلکه چهار سالن کوچک را هم در اختیار داریم. همچنین گروه هندی که به همراه خبرنگاران به ایران می‌آیند حدود 20 نفر می‌شوند که برخی از آن‌ها از شهرها یا کشورهای مختلف می‌آیند و با پرواز معمولی هم سفر نمی‌کنند، بنابراین تمام این‌ها هزینه‌های خود را دارد و اگر هزینه ما برای این مراسم بیشتر از یک میلیارد نشود، حداقل یک میلیارد تومان خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه هزینه 300 هزار تومانی اجباری نیست، همچنین خبر داد که تاکنون موفق به جذب اسپانسر نشده‌اند و افزود: کسی که دوست داشته باشد در چنین مراسمی با برنامه‌ای ویژه حضور داشته باشد می‌تواند اقدام کند چون قرار نیست فقط فیلم نمایش داده شود. البته برای فروش این بلیت هم مشورت کردیم و چنین برنامه‌ای پیش از این هم برای مجموعه «شهرزاد» برگزار شده بود. ضمن اینکه بلیت‌های کنسرت هم به 250 تا 300 هزار تومان می‌رسد و آنچه ما تدارک دیده‌ایم فقط یک نمایش فیلم نیست، با این حال این برنامه خارج از عُرف سینماست و برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای آن شده است.

تهیه‌کننده این فیلم همچنین درباره حضور نداشتن محمدرضا گلزار در این نشست، آن هم با توجه به اینکه حضور وی تا شب گذشته قطعی اعلام شده بود، گفت: به دلیل اینکه سر فیلم دیگری باید می‌رفت و همچنین با توجه به ترافیک و بارش برف امکان حضور به موقع نداشت.

وی درباره حضور نداشتن بنیامین بهادری هم اظهار کرد: آقای بنیامین هم اگر بتواند می‌آید و امیدوارم ایشان به این فیلم اهمیت بدهد اما به هر حال ایشان خواننده هستند.

قربان محمدپور ـ کارگردان ـ هم در این باره تاکید کرد: آقای گلزار همراه فیلم است  و صبح در تماس تلفنی گفت که نمی‌تواند خود را برساند اما راجع به بنیامین بهادری چون در سینما نبوده شناخت چندانی ندارم.

نوروزبیگی در بخش دیگر از این نشست درباره میزان سرمایه گذاری در این فیلم که "امید کشتی آرا" به عنوان سرمایه‌گذار حضور داشت، گفت: معمولا عددی گفته نمی‌شود اما حدود 2 میلیارد حداقل هزینه ساخت فیلم‌ها در ایران است و از آنجا که این فیلم در خارج از کشور ساخته شده و مرتب در رفت و آمد بودیم، هزینه آن را سه تا چهار برابر حساب کنید که همچنان هم در حال هزینه کرده است.

وی درباره قیمت بلیت‌های این فیلم و اینکه آیا قرار است بیشتر از دیگر فیلم‌ها باشد هم گفت: هر آنچه شورای صنفی نمایش بگوید برای این فیلم رخ می‌دهد اما از جانب ما رقم اضافی درخواست نشده و از آن طرف هم چیزی نگفته‌اند.

نوروز بیگی همچنین برای وضعیت اکران فیلم در خارج از کشور گفت: اکران «سلام بمبئی» در کانادا و آمریکا مشخص شده و مذاکراتی هم با کشورهای حوزه خلیج فارس، آفریقا و استرالیا در حال انجام است بر این اساس تقریبا یک هفته پس از اکران فیلم در تهران اکران اروپایی و آمریکایی آغاز می‌شود.

در این باره قربان محمدپور (کارگردان فیلم) هم اظهار کرد: با توجه به سیستمی که در هند وجود دارد و امکان کپی فیلم را زیاد می‌کند، فیلم در هند پس از عید نوروز اکران می‌شود.

به گزارش ایسنا، در بخشی از این نشست امید کشتی‌آرا در صحبت‌های کوتاه خود با اشاره به اینکه جذابیت‌های این فیلم و مشترک بودن آن با یک کشور دیگر باعث همکاری او در یک پروژه سینمایی شده و نیز با ابراز امیدواری از اینکه نتیجه اکران آنقدر خوب باشد که این نوع همکاری‌ها را ادامه دهد، درباره تعداد سالن‌های نمایش دهنده فیلم «سلام بمبئی» گفت: این فیلم از فیلم‌های دیگر سالن‌های بیشتری دارد و با توجه به مدت زمان بیشتر فیلم، درخواست برای 15 هفته اکران مطرح شده است.

جواد نوروزبیگی درباره این درخواست که با توجه به قانون اکران 10 هفته‌ای غیرمعمول به نظر می‌رسید و سوالات مختلفی را ایجاد کرد، توضیح داد: آنچه مصوب شده این است که  اگر کف فروش فیلم نیفتد با دو هفته خلأ در زمان جشنواره روبرو هستیم و این یک اشکال قانونی نیست چراکه با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات عید نوروز امکان ادامه اکران در دو هفته آخر اسفند هم وجود دارد.

او همچنین گفت: در روز اول اکران فیلم «سلام بمبئی»، 100 سالن سینما آن را به طور همزمان در کشور نمایش می‌دهند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا اضافه بودن زمان اکران برای دلجویی از گروه سازنده نسبت به تعویق نمایش فیلم نیست؟ بیان کرد: ما به قانون تمکین می‌کنیم و برای نمایش این فیلم هم به هر حال به ماه‌های محرم و صفر رسیدم و گفتند اگر در این زمان اکران نکنید بهتر است. ما هم با آقای سرتیپی (پخش کننده) مشورت کردیم و ایشان تضمین کرد که این زمان برای اکران خوب است، در این باره کارگردان فیلم تاکید کرد که در نیمه دوم سال هر فیلم می‌تواند 10 هفته روی پرده بماند که تا اوایل اسفند 10 هفته ما تمام می‌شود و بعد از آن معمولا دیگر در اکران محاسبه نمی‌شود.

نوروزبیگی در بخش دیگر از این نشست درباره پخش تیزرها از صدا و سیما یا احتمالا شبکه «جم» گفت: تیزرهایی را هم آماده کردیم و امیدوارم مورد تایید آن‌ها قرار گیرد تا به اندازه لازم اقدام به پخش تیزر کنند. با این حال درباره شبکه جم معتقدم این فیلم نیازی به تبلیغ در آنجا ندارد چون از زمان پیش تولید به اندازه کافی برای آن تبلیغ صورت گرفته و خود آقای محمدپور بالاتر از «جم» در حال تبلیغ فیلم است اما اگر این شبکه اقدام به پخش تیزر کند، قطعا اعتراض خواهیم کرد.

در این نشست همچنین عنوان شد که حدود 25 درصد فیلم به زبان فارسی و بقیه انگلیسی است و ترجیح داده شده به جای دوبله از زیرنویس در این فیلم 104 دقیقه‌ای که آوازی هم ندارد، استفاده شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره سرمایه‌گذار فیلم، به توضیحات سایت سینما ژورنال (سینما روزان فعلی)، مراجعه می‌کنیم.

شنیده های سینماژورنال درباره حضور فعالان صنف طلا و جواهر به عنوان سرمایه گذار این پروژه و بخصوص شباهت نام خانوادگی سرمایه گذار اصلی کار با نام خانوادگی یک چهره متنفذ صنف طلاسازی باعث کنجکاوی بیشتر درباره دانستن هویت سرمایه گذاران شد.

فعالان حوزه های اقتصادی قطعا نام محمد کشتی‌آرای را شنیده اند؛ رییس صنف کشوری اتحادیه طلا و جواهر که متولد ۱۳۲۹ است و ۳ فرزند پسر دارد.

آیا امیدرضا کشتی‌آرای که سرمایه گذار اصلی “سلام بمبئی” است فرزند محمد کشتی‌آرای است؟

محمد کشتی آرای با تایید اینکه فرزندی به نام امیدرضا دارد وقتی این سوال که آیا فرزند شما وارد فعالیت سینمایی شده است را از سینماژورنال می‌شنود برای پاسخگویی روی خوش نشان نمی دهد و سعی می‌کند با توجیه “تشابه اسمی”(!!!) پاسخگویی را ناتمام بگذارد.

با این حال جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم اینکه سرمایه گذار فیلمش، فرزند کشتی‌آرای بزرگ است را تأیید کرده و به سینماژورنال می‌گوید: خانواده کشتی‌آرای خانواده ای هستند که از سالها پیش علاقه به فعالیتهای خیریه و با درونمایه فرهنگی داشته اند. هدف آنها از این فعالیتها کسب درآمد نیست و بیشتر دوست دارند اثرگذاری فرهنگی داشته باشند.

۵۰ تا ۶۰ درصد بودجه را فرزند رییس اتحادیه طلا و جواهر تأمین کرده
جواد نوروزبیگی با اشاره به اینکه “سلام بمبئی” اولین فعالیت سینمایی امیدرضا کشتی آرای است ادامه می دهد: حدودا ۵۰ تا ۶۰ درصد بودجه تولید کار را ایشان تامین کرده اند ضمن اینکه خودم هم بخشی از بودجه را فراهم نموده ام.

جواد نوروزبیگی درباره هزینه صرف شده برای تولید “سلام بمبئی” که ۵۰ تا ۶۰ درصد آن را آقازاده رییس صنف طلا و جواهر داده به سینماژورنال می‌گوید: ما با پروژه را با ارقام مرسوم ایران تولید کردیم آن هم در شرایطی که فقط یک ماه در هند پیش تولید داشتیم و حین فیلمبرداری به طور روزانه به ۱۲۵ نفر هندی دستمزد می دادیم.

کمی بیش از ۵ میلیارد هزینه تولید شده
این تهیه کننده ادامه می دهد: به هر حال سالها تجربه تولید سنگین را در سینمای ایران داشته ام و همین تجربه کمک کرد تا حتی یک ریال هم تلف نکنم.

نوروزبیگی در پاسخ به این سوال سینماژورنال که آیا بودجه تولید “سلام بمبئی” بیشتر از ۵ میلیارد بوده یا کمتر می گوید: کمی بیشتر از ۵ میلیارد هزینه تولید این کار شد.برای اطلاعات بیشتر درباره سرمایه‌گذار فیلم، به توضیحات سایت سینما ژورنال (سینما روزان فعلی)، مراجعه می‌کنیم.

شنیده های سینماژورنال درباره حضور فعالان صنف طلا و جواهر به عنوان سرمایه گذار این پروژه و بخصوص شباهت نام خانوادگی سرمایه گذار اصلی کار با نام خانوادگی یک چهره متنفذ صنف طلاسازی باعث کنجکاوی بیشتر درباره دانستن هویت سرمایه گذاران شد.

فعالان حوزه های اقتصادی قطعا نام محمد کشتی‌آرای را شنیده اند؛ رییس صنف کشوری اتحادیه طلا و جواهر که متولد ۱۳۲۹ است و ۳ فرزند پسر دارد.

آیا امیدرضا کشتی‌آرای که سرمایه گذار اصلی “سلام بمبئی” است فرزند محمد کشتی‌آرای است؟

پدر در پاسخگویی روی خوش نشان نمی دهد

محمد کشتی آرای با تایید اینکه فرزندی به نام امیدرضا دارد وقتی این سوال که آیا فرزند شما وارد فعالیت سینمایی شده است را از سینماژورنال می‌شنود برای پاسخگویی روی خوش نشان نمی دهد و سعی می‌کند با توجیه “تشابه اسمی”(!!!) پاسخگویی را ناتمام بگذارد.

با این حال جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم اینکه سرمایه گذار فیلمش، فرزند کشتی‌آرای بزرگ است را تأیید کرده و به سینماژورنال می‌گوید: خانواده کشتی‌آرای خانواده ای هستند که از سالها پیش علاقه به فعالیتهای خیریه و با درونمایه فرهنگی داشته اند. هدف آنها از این فعالیتها کسب درآمد نیست و بیشتر دوست دارند اثرگذاری فرهنگی داشته باشند.

۵۰ تا ۶۰ درصد بودجه را فرزند رییس اتحادیه طلا و جواهر تأمین کرده
جواد نوروزبیگی با اشاره به اینکه “سلام بمبئی” اولین فعالیت سینمایی امیدرضا کشتی آرای است ادامه می دهد: حدودا ۵۰ تا ۶۰ درصد بودجه تولید کار را ایشان تامین کرده اند ضمن اینکه خودم هم بخشی از بودجه را فراهم نموده ام.

جواد نوروزبیگی درباره هزینه صرف شده برای تولید “سلام بمبئی” که ۵۰ تا ۶۰ درصد آن را آقازاده رییس صنف طلا و جواهر داده به سینماژورنال می‌گوید: ما با پروژه را با ارقام مرسوم ایران تولید کردیم آن هم در شرایطی که فقط یک ماه در هند پیش تولید داشتیم و حین فیلمبرداری به طور روزانه به ۱۲۵ نفر هندی دستمزد می دادیم.

این تهیه کننده ادامه می دهد: به هر حال سالها تجربه تولید سنگین را در سینمای ایران داشته ام و همین تجربه کمک کرد تا حتی یک ریال هم تلف نکنم.

نوروزبیگی در پاسخ به این سوال سینماژورنال که آیا بودجه تولید “سلام بمبئی” بیشتر از ۵ میلیارد بوده یا کمتر می گوید: کمی بیشتر از ۵ میلیارد هزینه تولید این کار شد.



ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله اینترنتی سیمرغ شهر اخبار بازیگران بیوگرافی بازیگران اخبارسینمای ایران اخبار سینمای جهان اخبار تلوزیون ایران اخبار تلوزیون جهان اخبار موسیقی ایران اخبار موسیقی جهان


مجله اینترنتی سیمرغ شهر حذف
اخبار روز حذف
اخبارسینما حذف
اخبار موسیقی حذف
اخبارتلویزیون حذف
اخبار فناوری مصالب طنز وسرگرمی حذف
بیو گرافی بازیگران حذف
اخبار داغ سلبریتی های ایرانیx
بیوگرافی بازیگران سینما و تلویزیون ایرانx
فرهنگ وهنر ایران
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پر بحث تر
نویسندگان
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan